چه داروهایی عامل ناباروری هستند؟

عوامل مختلفی بر روی ناباروری تاثیر می گذارند که می توان به انواع داروهایی که برای بیماری های روانی تجویز می شود، داروهای فشار خون و استعمال دخانیات هم می توانند عامل ناباروری باشند.

در ادامه دارو هایی که می تواند ناباروری را تحت تاثیر قرار دهد آمده است:

داروهای آلفا بلاکر

یک دسته از داروها تحت عنوان داروهای آلفا بلوکر که عمدتا در درمان علائم انسدادی و تحریکی بزرگی پروستات مورد استفاده قرار می گیرند، روی باروری اثر سوء دارند. این دسته داروها شامل ترازوسین، تامسولوزین، آلفازوسین، دوگزازوسین می باشند.

این داروها نیز در افرادی که مشکلات ادراری دارند نیز تجویز می شوند (درجوانان). این داروها در افراد مسن که مبتلا به بزرگی پروستات هستند با بلوک و از کارانداختن اعصاب سمپاتیک (آلفابلوکر) باعث کاهش فشار داخل مجرا شده و همچنین عضلات صاف پروستات را شل کرده و جریان ادرار بهتر می شود.

برگشت منی به داخل مثانه با داروهایی به طور شایع با تامسوزولین در 5/8 درصد مردان اتفاق می افتد و در نتیجه باعث ناباروری می شود. داروهای دیگری مثل رزرپین و متیل دوپا چنین عارضه ای را ایجاد می کنند.

زود انزالی

داروهای بیماری های روانی

داروهایی که برای درمان بیماری های روانی بکار می روند باعث ناباروری و مهار عمل جنسی و میل جنسی شده و در نتیجه می توانند عامل ناباروری باشند.

بیشتر داروهایی که برای درمان بیماری های روانی تجویز می شوند با بلوک و عدم ترشح دوپامین در مغز، به مهار محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه گردیده و در نتیجه میل جنسی در افراد کاهش می یابد.

بعضی از این داروها اثر شل کننده عروق (شریان) را داشته و در نتیجه خون از آلت دور شده و موجب اختلال نعوظ می گردد.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی که به اختصار SSRIs  نامیده می شوند، می توانند باعث اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی شوند. این داروها با اثر و خاصیت آرام بخشی و ضد کولینرژیک خود باعث عوارض فوق می گردند. این داروها همچنین باعث به تاخیر افتادن انزال شده و به همین جهت در درمان زودانزالی مورد استفاده قرار می گیرند.

از برجسته ترین عوارض این دسته داروها می توان به توانائی در بالا بردن پرولاکتین خون اشاره کرد. وقتی هیپرپرولاکتینمی (پرولاکتین زیاد خون) بوجود آمد، هورمونی از هیپوتالاموس به نام GNRH ترشح نمی شود و مقدار زیاد پرولاکتین خون باعث مهار LH شده و اثرآن روی یبضه برای ترشح هورمون جنسی (تستوسترون) مختل می شود. وقتی تستوسترون ترشح نشود، بنابراین نطفه سازی دچار اختلال شده و ناباروری بوجود خواهد آمد.

سایر داروهایی که برای مشکلات روانی بکار می روند، شامل فنوتیازین ها هستند. فنوتیازین ها باعث افزایش پرولاکتین در خون شده و اثر منفی در باروری خواهد داشت.

مهار کننده های منو آمین اکسیداز که از داروهای ضد افسردگی می باشد، موجب اختلال نعوظ و بالاخره بطور غیرمستقیم عامل ناباروری هستند. لیتیوم در مغز باعث کاهش عمل دوپامین در مغز شده و میل جنسی و توانایی جنسی را کم می کند.

داروهای فشار خون

استفاده داروی ضد فشارخون در فردی که نارسائی عروقی دارند، ممکن است جریان خون به دستگاه تناسلی را کاهش دهد. داروهایی که باعث زیاد شدن ادرار(مدر) مثل تیازید، باعث کاهش جریان خون به آلت تناسلی شده و باعث کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ می شود.

عوامل داروئی قلبی مثل آتنولول و متروپرولول به نظر می رسد اثرات سوء روی عمل جنسی دارند. به هر حال اغلب، استفاده همزمان داروهای بلوکرها و داروهایی که ادرار را زیاد می کنند، هر دو میل جنسی و عمل جنسی را مختل می کند، لذا این بیماران ضمن مراجعه به پزشک خود، داروهای بلوکر خود را به داروهای مهارکننده آنژیوتنسین تغییر دهند.

داروی فشار خون عامل ناباروری

در حالیکه درمان فشارخون بسیار با اهمیت می باشد، اورولوژیستی که در زمینه ناباروری مشغول فعالیت می باشد، باید از داروهای فشار خون که باعث اختلالات قابل توجه روی بیضه ها می شود با اطلاع باشد.

درحالیکه باروری هنوز مسئله خوشایندی می باشد، مردانی که چنین داروهایی که ممکن است برای بیضه مضرباشد، باید با اطلاع پزشک معالج آن ها را به داروهای غیرزیان آور تغییر دهد.

اثر سوء بیشتر داروهای فشارخون به عنوان عامل ناباروری ، از طریق اختلال جنسی است. بنابراین باید به خاطر داشت فشارخون بیشتر و بطور شایع در جمعیت های مسن اتفاق می افتد، گروهی که در مجموع دارای شانس زیاد اختلال نعوظ  هستند.

اسپرونولاکتین

اسپیرونولاکتین داروئی است که در بیماران کبدی استفاده می شود و با تغییر واختلال در هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه مشکلات ناباروری ایجاد می کند. این دارو با جلوگیری از تبدیلDTH به هورمون جنسی (تستوسترون)، باعث کاهش تستوسترون می شود. در نتیجه میل جنسی، اختلال نعوظ و بالاخره ناباروری را بوجود می آورد.

استعمال دخانیات

مطالعات بی شمار نشان داده که استعمال دخانیات روی باروری اثر سوء داشته است. شواهد جمعی گواه بر آن است که سیگار اثر منفی قابل توجهی روی تولید نطفه (اسپرم)، تحرک اسپرم برای بارداری و مورفولوژی یا شکل نطفه خواهد داشت.

گزارشات متعددی نشان داده که عوامل و مواد موجود در سیگار باعث تغییرات سرطان زایی شده و باعث اثرات معکوس روی تقسیم سلولی سریع روی سلولهای بیضه دارد.

مطالعات تجربی روی حیوانات نشان می دهد که نیکوتین، سیگارت و پلی سیکلیک می تواند باعث اختلال در نطفه سازی در بیضه شده و شکل اسپرم ها تغییر کند. از طرفی با کوچک کردن بیضه ها و کاهش نطفه سازی، باعث پایین آمدن تعداد اسپرم ها به مقدار زیاد شود که به آن اولیگواسپرمیا گویند.

در سیگاری ها همینطور سطح پرولاکتین و استرادیول که در اختلال نعوظ تاثیر دارد و عامل ناباروری است. کاهش تعداد اسپرم یا نطفه مسئله قابل توجهی در سیگاری ها است. استرادیول با مکانیسم های مختلفی مثل اختلال در هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه باعث اختلال در نطفه سازی بیضه شود.

ضمنا افزایش استرادیول با بالا بردن کاتکولامین ها باعث میشود خون رسانی به لوله های نطفه ساز در بیضه کاهش یابد و نطفه کاهش یابد.

هنوز مشخص نشده که سیگار دقیقا به چه نحوی باعث اختلال در نطفه سازی و ناباروری می شود ولی آنچه مسلم است، مرد و زن باید از استعمال دخانیات خودداری کنند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر میررحیم شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    با سلام و ارادت
    خسته نباشید
    دکتر ۹ ساله ازدواج کرده ام
    ۲ با عمل میکروسرجی واریکوسل عمل کرده ام
    همچنان سرعت ‌و مورفولوژلی ضعیف در اسپرم بنده وجود داره
    تعداد از ۱۸ تا ۳۴ می‌باشد
    لطفا بنده رو راهنمایی بفرمایید
    بی نهایت متشکرم از جوابگویی و یاری به بنده حقیر و نامید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بعد از عمل واريكوسل بايد حركت و شكل اسپرم ها طبيعي شود

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بعد از عمل واريكوسل بايد حركت و شكل اسپرم ها طبيعي شوددرمان دارويي ندارد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر هیوا جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1853 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    آزمایش اسپرم همسرم هست ممنون میشم راهنماییبفرمایید
    اورولوژیست داروی ویتامین سی و ای و ال کارنتین دادن گفتن سه ماه دیگه دوبباره ازمایش بدیم.
    امکانش هست مورفولوژی بیشتر شه؟
    ایا با مورفولوژی صفر امکان بارداری با ivf یا میکرو هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      حركت و مورفولوژي كم مي باشد شانس باروري كم است و با ivf امكان ندارد

  • تصویر کاربر ص11 جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام. آقای دکتر الان دو ساله اقدام ناموفق داریم. پزشک موفولوژی واریکوسل خفیف تشخیص دادن. مورفولوژی 2 هست. یک دوره ویتامین ای و فولیک اسید و زینک پلاس استفاده کردم. ولی بی فایده بود. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. تعداد و حرکت نرماله
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      واريكوسل عمل شود

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 449 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۰ سالمه به علت مشکل وسواسی و استرس و پانیک رونپزشک بمن آسنترا ۵۰ روزی یک عدد داده بشدت میل جنسیم کاهش یافته خیلی نگرانم این دائمی باشه و عقیم بشم و مشکل ناباروری پیش بیاد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      نگران نباشيد مشكل شما زود گذر است

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    پیام شما46 سال دارم 2تا دختر برای پسر داشتن از طریقIVF به بیمارستان عرفان نیایش رفتیم از 7 جنین همه دختر بود گفتن از ارولوژیست راهمنایی بگیرید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      از اورولوژيست كمكي ساخته نيست

  • تصویر کاربر یوسف یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر عزیز، من واریکوسل دو طرفه دارم و فکرکنم گرید2هست سمت چپ قطرش تو سونوگرافی بیشتر از4 میلی متره، چندماهه ازدواج کردم و قصد بچه دار شدن داریم، بخاطر مشکل اعصاب 4ماه پیش دکتر روانپزشک بهم قرص پاروکستین، سیتالوپرام و نورتریپتلین داد، تو آزمایش اسپرم جدید متوجه شدم بعد از این 3ماه اسپرم هام از 40 میلیون به 18 میلیون کاهش پیدا کردن، دکتر اورولوژی گفت احتمالا ازهمین داروهاست، ولی هنوز نیاز دارم به دارو و الان کلومیپرامین دادن و هالوپریدول، خاستم بپرسم این داروها باعث کم شدن اسپرمها شدن یانه و اگه شدن چه دارویی اثرش کمتره که بتونم مصرف کنم. ممنون میشم کمکم کنین چون نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      به علت دارو نيست

  • تصویر کاربر مهسا چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    با سلام. همسرم مشکل آتروفی بیضه داره و آزواسپرم آهست.آیا راه درمانی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      درماني ندارد

  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 2402 مشاهده پرسش
    باسلام تاثیر نصف قرص آلپرازولام بر اسپرم را میخواستم شبها با نصف قرص خواب راحتی دارم آیا بر حرکت و کیفیت اسپرم میتواند تاثیر منفی بگذارد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      اثر منفي ندارد

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان خسته نباشید نمونه‌برداری از کدام بیضه برداشته میشه آیا سلول سرتولی تنها با چند نمونه برداری از بیضه میشه امیدی به پیدا کردن اسپرم داشته باشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      خير نمي شود

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان.تقریبا یک ماهی میشه که به تجویز شما باروکستین 20 مصرف میکنم(جهت درمان زود انزالی).خواستم بدونم که ایا این قرص برای باروری و بچه دار شدن تاثیری منفی نداره؟و اینکه بفرمایید چه زمانی مصرف رو قطع کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      صبح ميل كنيد و اثري روي باروري ندارد

    2. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر جان سر ۳ماه قطع کنم مصرف رو؟
    3. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر جان سر ۳ماه قطع کنم مصرف رو؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      بله سه ماه

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر