آیا HIV همان ویروس ایدز است؟

ایدز AIDS یک بیماری یا سندرمی است که به علت نقص اکتسابی سیستم دفاعی بدن ، ناشی از ویروس HIV   که سیستم دفاعی انسان را مختل می کند، بوجود می آید. . ویروس ایدز از شخصی به شخص دیگر از راه انتقال خون به خون و تماس جنسی، سرایت می کند.

ویروس ایدز ، سیستم دفاعی را مختل کرده و در نتیجه بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها آسیب پذیر می شود و چنانچه سیستم دفاعی ضعیف تر شود، احتمال ابتلای انسان به ایدز بیشتر می شود. ویروس ایدز در مایعات بدن فرد مبتلا نظیر(مایعات واژن، ترشحات منی، خون و شیر پستان) وجود دارد. خانم های حامله می توانند در حین زایمان و شیر دادن نوزاد خود، ویروس ایدز را منتقل کنند.

ویروس ایدز از طریق واژن، عمل جنسی از راه دهان، عمل جنسی طبیعی، تزریق خون و سرنگ آلوده منتقل می شود. افرادی که دارای ویروس ایدز  هستند، به آن عفونت HIV نیز می گویند و بعضی در آینده مبتلا به AIDS می شوند. بعضی عفونت های فرصت طلب در بیمار مبتلا به ایدز، منجر به مرگ می شود.

 HIV و ویروس ایدز در آمریکا زندگی می کنند و 1 نفراز 7 نفر از بیماری خود خبر ندارند. 50 هزار نفر بیمار جدید در سال در آمریکا تشخیص داده می شود.13712 نفر با تشخیص ابتلا به ایدز در آمریکا سالیانه جان خود را از دست می دهند.

HIV یک ویروس است که سلولهای دفاعی بدن مثل سلولهای T که نقش دفاعی در بدن دارند را مورد حمله قرار می دهد، در حالیکه ایدز در مرحله پیشرفته عفونت ویروسی HIVبوجود می آید و در حقیقت یک وضعیت پزشکی می باشد. بنابراین عفونت HIV باعث ایجاد ایدز می شود.

امکان دارد فردی مبتلا به عفونت HIV باشد ولی به ایدز مبتلا نشود. در اکثریت عفونت ویروسی HIV تبدیل به ایدز می شود. آزمایش HIV باعث تشخیص آن در مراحل اولیه می شود، در نتیجه با استفاده از دارو و پیشرفت آن به طرف ایدز، کند خواهد شد. بیماران مبتلا به ویروس ایدز دارای ویروس HIV هستند. بعضی افراد مبتلا به ایدز می توانند ویروس HIV را به فرد دیگری منتقل کنند.

علل ابتلا به ویروس ایدز و HIV

  1. HIV یک نوع ویروس(رتروویروس) است که اعضاء سیستم دفاعی انسان را عفونی می کند.
  2. ویروس بدون درمان پیشرفت می کند.
  3. حد و حدود ویروس بطور قابل ملاحظه ای در بین افراد فرق دارد و بستگی به فاکتورهای متعددی(سن بیمار،قدرت بدن برای دفاع در مقابل ویروس ایدز HHV، وجود عفونت قبلی در فرد،مقاومت فرد به بعضی نوع های HIV)
  4. HIV قادر است با تماس از طریق ترشحات جنسی(مقعد، ژنیتال،مخاط پوششی دهان) منتقل شود و در صورت عدم حفاظت عمل جنسی از طریق واژن، دهان و مقعد با شخصی که آلوده به HIV است منتقل شود.
  5. انتقال ویروس HIV در ضمن تولد نوزاد یا شیر دادن امکان دارد.
  6. تزریق خون، با کنترل خون امروزه انتقال از راه خون به صفر رسیده است.
  7. از طریق تزریق مواد مخدر با سرنگ های چند بار مصرف شده.

 

نکات مهم در باره ویروس ایدز و HIV

ویروس از طرق ذیل منتقل نمی شود:

  1. دست دادن
  2. بوس کردن
  3. عطسه کردن
  4. استفاده از یک توالت
  5. استفاده از حوله یکدیگر
  6. بغل کردن
  7. بوسیدن لب به لب

علائم HIV و ایدز AIDS شامل: تغییر در رنگ پوست، تورم و ورم و جوش می باشد. علائمی که بیمار اظهار می دارد شامل خستگی، سردرد و سرگیجه  است.

بسیاری از مبتلایان به عفونت ویروسی ایدز سالها ممکن است علائمی نداشته باشند و بقیه ممکن است علائمی شبیه  آنفلوانزا پیدا کنند، در حالیکه معمولا 2 تا 6 هفته به ویروس منتقل شده اند.

علائم ویروس ایدز و HIV

  1. تب
  2. لرز
  3. درد مفاصل
  4. درد عضلانی
  5. گلو درد
  6. تعریق بخصوص شب
  7. جوش های قرمز
  8. خستگی
  9. ضعف
  10. کاهش وزن

در بسیاری از بیماران بعد از برطرف شدن علائم اولیه ممکن است برای سلها علائم دیگری نداشته باشند.

در این دوره زمانی، ویروس برای سیستم دفاعی ، خطرناک است و این مرحله ممکن است 10 سال طول بکشد و بیمار عفونی بدون علامت بوده و احساس خوبی می کند و سالم بنظر می رسد.

Hiv

مرحله دیررس عفونت ویروس ایدز HIV

اگر ویروس ایدز HIV بدون درمان گذاشته شود، قدرت مقابله با ویروس را کم می کند، و بیمار غیر قابل اجتناب به بیماری جدی و خطرناک مبتلا می شود.

علائم دیررس عفونت HIV

  1. اختلال دید
  2. اسهال طولانی مدت
  3. سرفه خشک
  4. تب بالای 37 درجه که هفته ها طول می کشد
  5. تعریق شبانه
  6. خستگی مداوم
  7. تنفس کوتاه
  8. کاهش وزن
  9. دانه های سفید روی زبان و یا دهان

در این مرحله از عفونت شانس بیماری کشنده، بسیار زیاد می باشد. در این مرحله مبتلا به عفونت ریه، التهاب انتهای مری و مننژیت یا آنسفالیت (عفونت مغزی) بوجود می آید، همچنین شانس گرفتاری سرطان آلت، گردن رحم، کبد، روده و لنفوم وجود دارد.

تشخیص دیررس HIV و ویروس ایدز

طبق گزارش مرکز بیماری و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، 1 نفر از 5 نفر که به ویروس HIV مبتلا می باشد و آزمایش خون، آن را مثبت نشان می دهد، از وضعیت ویروس خود بی توجه و ناآگاه بوده و فقط 50 درصد از آنها به مسئله مثبت بودن ویروس، آگاه هستند و توجه دارند، از مراقبت پزشکی و درمان سود می برند. تشخیص بر اساس آزمایش خون مخصوص ویروس است.

اگر آزمایش مثبت شد و ویروس نشان داد، قبل از اینکه نتیجه به بیمار داده شود، چند بار آزمایش تکرار می شود، که به نتیجه آزمایش اطمینان حاصل شود. وقتی بیمار نتیجه آزمایش مثبت را می گیرد، از چگونگی و زمان درمان و اینکه چگونه عفونت پیشرفت می کند سوال می کند.

وقتی شخصی در معرض ویروس قرار می گیرد، انجام آزمایش خون حیاتی است. هر چه زودتر ویروس از طریق آزمایش خون تشخیص داده شود، درمان نیز موفقیت آمیزاست. شخص باید برای جلوگیری از سرایت ویروس به دیگران احتیاطات لازم را در نظر بگیرد.

بعد از ابتلا شخص به عفونت ویروس، ممکن است از 3 هفته تا 3 ماه طول بکشد، که ویروس در آزمایش خون خود را نشان دهد و انجام آزمایش مجدد و تکراری ، ضروری می باشد. اگر بیماری در معرض و شانس ابتلا به عفونت ویروس HIVدر چند ماه گذشته بوده، فورا باید آزمایش را انجام دهد.

وسیله دیگر تشخیص که 10 برابر دقیق تر از آزمایش خون است، محلولی است که با ریختن خون فرد مبتلا به ویروس، تغییر رنگ می دهد که نشان دهنده ویروس است.

حمایت از ایدز

درمان ویروس ایدز و HIV

درمان باعث بهبود کیفیت زندگی، افزایش طول عمر و شانس سرایت ویروس به دیگران را کاهش می دهد. درمان  قاعده و قانون دارد و آن مثبت بودن ویروس در آزمایش خون و تعداد سلول CD4 به مقدار 500 عدد می باشد. در حال حاضر واکسن یا درمان قطعی وجود ندارد. اگر فردی فکر می کند در 72 ساعت قبل در معرض ویروس HIV قرار گرفته، داروی ضد ویروس HIV باعث توقف و جلوگیری از عفونت می شود و درمان هر چه سریعتر باید انجام شود.

هدف از درمان عموما کاهش سطح ویروس در خون می باشد. درمان ویروس HIV مادام العمر و همیشگی است. دارو به صورت مصرف قرص می باشد. عوارض دارو تهوع، استفراغ، خستگی،اسهال، جوش های پوست و اختلال در اخلاق و رفتار هستند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    33ساله هستم و ده سال است که MSدارم.التم حتی با سیدنافیل و ویاگرا سفت نمیشود چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      با دارو تزريق در آلت مشكل حل مي شود
  • تصویر کاربر بهنام دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    بنده 30 سال سن دارم مجرد هستم و سکس مداوم هم ندارم ولی مشکل زود انزالی دارم یعنی به محض دخول ارضا میشم و از این بابت خیلی ناراحت هستم
    بفرمایید چه دارویی و به چه مدت مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص پاروكستين روزي يك عدد به مدت دو ماه
  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با سلام من 30 سال سن دارم و مجرد در حدود یکسال است که در زمان انزال مقدار منی کم شده است و مقداری خروج دارد و بقیه برگشت به عقب دارد و که برگشت به عقب شدن منی کاملا حس میشود و مشخص است حجم زیادی به عقب بر میگردد. و در هنگام ادرار هم گاهی اوقات منی خارج میشود. ایا درمان دارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      به پزشك اورلوژيست مرجعه كنيد تا شما را راهنمايي كند چون طولاني است
  • تصویر کاربر افشاری جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده دو ماه پیش با یک خانوم رابطه جنسی دهانی برقرار کردم و بعد از اون دچار تب و سوزش ادرار و درد شدید مناطق تناسلی و خارش این نواحی شدم و این موضوع من رو بسیار افسرده کرده لطفا راهنمایی کنید چه بیماری ممکنه باشه و آیا قابل درمان هست خواهش میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      نگران نباشيد بيماري نيست خوب مي شويد
  • تصویر کاربر اسلام جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    .:
    سلام اقای دکتر بنده 52 ساله هستم از اول دوران کوچکی جوانی تاحال نعوظ نداشتم ازمایش 24 ساعته انجام دادم دکتر ارولوژی گفتنند از نظر جسمی سالم هستیداعصاب شما است یک امپول به الت تزریق کردند مورد خاصی نبود به دکتر اعصاب رفتم با تجویز دارو هم خوب نشدم کلیه ازمایشات هورمون و غیره هم گرفتنند مشکلی نبود اخیرا در تهران ازمایش سونو گرافی الت انجام شد با تزریق امپول نتیجه گفتند چون به فول نمی رسد اضطراب یا نشت کوچک نعوظ صحبگاهی اصلا ندارم بندرت اتفاق افتاده میلم خوب است تحریک خاصی در بیرون ندارم در طول زندگی دو بار نعوظ با کمک دارو اتفاق افتاد با زحمت اقای دکتر مشکل ممکنه چه باشد و ایا درمان دارد ممنون میشم پاسخ بفرماید - اسلام مهربان از زاهدان لطفا درج مطالب محرمانه باشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر نشت وريدي نداريد وهورمون هاي جنسي طبيعي است مشكل شما بيماري شديد فكري - رواني مي باشد
  • تصویر کاربر امیرحسین شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام. من چند وقتی هست در اختلال نعوظ پیدا کردم یعنی هم خوب نعوظ نمیشه یا اگر میشه یهو از دست میره یبار دکتر مراجعه کردم به سه تا آمپول تستستروم داد که هفته ای یدونه زدم و قرص تادالافیل که هر 3 روز گفت یدونه بخورم 10 عدد کلا و قرص لیبیدوکس که روزی دوتا ولی متاسفانه چون فشار خون دارم قرص لیبیدوکس اصلا بهم نمی سازه و فشارم می ره بالا و در حال حاضر مشکلمم حل نشده و خیلی حس بدیه برام اگر امکان داره راهنمایی بفرمایید. تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر مشكل فكري ، اضطراب ، نگراني داريد از خود دور كنيد تا مشكل حل شود فعلا هم تادالافيل را ميل كنيد
  • تصویر کاربر فرهاد جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 517 مشاهده پرسش
    با سلام
    آیا داروی زیافلکس در درمان پیرونی تاثیر دارد؟ و چرا در ایران مورد استفاده قرار نمیگیرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام بهترین در مان پیرونی کپسول پو تابا و ویتامین e l می باشد که در دنیا استفده می شود
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 19سال سن دارم واز کوچکی التم خیلی ناراحتم وعصابم خورده طول التم 10سانته راهی برا بزرگ کردنش بهم راهنایی کنید واقعا دیگه نمیدونم چکار کنم خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      هنوز معیار مشخصی برای اندازه وجود ندارد واندازه ان از 3-10 سانت را نرمال برای باروری و نزدیکی بیان می کنند . و چون واژن خانمها بین 7-10 سانتیمتر است ده سانت تقریبا نرمال است .اندازه الت به مسئله روحى و روانى و باور هر فرد بستگى دارد و كسانى كه احساس مى كنند الت انها كوچك است باعث يك رنج طولانى ، کاهش اتكا به نفس و در نتيجه عدم رضايت از خود و احساس گناه نسبت به همسر يا طرف مقابل پيدا مى كند كه متاسفانه كليه تبليغات ماهواره اى دروغ ، اغواگرانه و بى تاثير و گاها باعث مشكلات بيشتر اين دسته خواهد شد درمان ان تنها جراحى به تنهايى و يا گذاشتن پروتز همراه با بزرگ كردن و كلفت كردن انجام مى شود و متاسفانه هزينه ان زياد است. خوشبختانه بعد از برداشته شدن تحریم این وسائل راحتر با هزینه کمتر در دسترس می باشد .
  • تصویر کاربر عباسی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    باسلام مجدد؛
    پیرو سوال با کد رهگیری شما: x05zq714 :
    بنده پنج سال است که ازدواج کرده ام و از همان ابتدا اختلال نعوظ و زودانزالی داشتم. برای اختلال نعوظ تادالافیل مصرف می کردم اما گویی تادالافیل درمانی موقتی است. جهت زودانزالی ابتدا از کاندوم تاخیری استفاده میکردم به تجویز برخی از متخصصین در دوره هایی جداگانه سرترالین، پاروکستین، سیتالوپرام و حتی کلومیپرامین هم مصرف کرده ام اما کلومیپرامین شدیدا برایم عوارض داشت، سرترالین فقط چاقم کرد، سیتالوپرام چندان موثر نبود و پاروکستین با وجود اینکه اندکی بهتر بود اما چون در شهرمان کم بود دیگر به آن ادامه ندادم(این ها نیز گویی تاثیری موقتی داشتند).
    البته مشکلاتی همچون استرس و اضطراب و مناقشات با همسر و خانواده اش داشته ام که بی تاثیر نبوده.
    اخیرا و پس از فرزند دار شدنم متوجه شده ام هیپوگنادیسم سنترال دارم که تحت نظر فوق تخصص غدد در حال مصرف سه هفته-سه هفته ی آمپول تستوسترون هستم.البته ناگقته نماند تستوسترون اوایل تاثیر خوبی بر درمان اختلال نعوظ و زود انزالی ام داشت اما اکنون و با گذشت یک ماه و نیم باز همه چیز به حالت قبل برگشته است.
    ضمنا بنده پروستاتیت مزمن باکتریال هم دارم که درحال درمان آن با افلوکساسین می باشم.
    حال چه کنم؟ اختلال نعوظ و زودانزالی ام خوب می شود؟
    من بعد چندبار تلمبه زدن شدیدن تحریک می شوم و تایم آن حدودا 5دقیقه است اما دوست دارم طولانی تر، بیش تر و پرقدرت تر باشد.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام و تشکر من مطالب شما را خواندم دارای مشکل :1-زودانزالی هستید 2-هیپوگونادیسم ثانویه 3-مشکل اختلال نعوظ. بنابراین نیاز به گرفتن یک شرح حال دقیق و معاینه بالینی و رویت آزمایشهای انجام شده است بنا براین باید حضورا" ویزیت شوید و توضیح تمام مسائل امکان پذیر نیست
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر