آیا HIV همان ویروس ایدز است؟

ایدز AIDS یک بیماری یا سندرمی است که به علت نقص اکتسابی سیستم دفاعی بدن ، ناشی از ویروس HIV   که سیستم دفاعی انسان را مختل می کند، بوجود می آید. . ویروس ایدز از شخصی به شخص دیگر از راه انتقال خون به خون و تماس جنسی، سرایت می کند.

ویروس ایدز ، سیستم دفاعی را مختل کرده و در نتیجه بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها آسیب پذیر می شود و چنانچه سیستم دفاعی ضعیف تر شود، احتمال ابتلای انسان به ایدز بیشتر می شود. ویروس ایدز در مایعات بدن فرد مبتلا نظیر(مایعات واژن، ترشحات منی، خون و شیر پستان) وجود دارد. خانم های حامله می توانند در حین زایمان و شیر دادن نوزاد خود، ویروس ایدز را منتقل کنند.

ویروس ایدز از طریق واژن، عمل جنسی از راه دهان، عمل جنسی طبیعی، تزریق خون و سرنگ آلوده منتقل می شود. افرادی که دارای ویروس ایدز  هستند، به آن عفونت HIV نیز می گویند و بعضی در آینده مبتلا به AIDS می شوند. بعضی عفونت های فرصت طلب در بیمار مبتلا به ایدز، منجر به مرگ می شود.

 HIV و ویروس ایدز در آمریکا زندگی می کنند و 1 نفراز 7 نفر از بیماری خود خبر ندارند. 50 هزار نفر بیمار جدید در سال در آمریکا تشخیص داده می شود.13712 نفر با تشخیص ابتلا به ایدز در آمریکا سالیانه جان خود را از دست می دهند.

HIV یک ویروس است که سلولهای دفاعی بدن مثل سلولهای T که نقش دفاعی در بدن دارند را مورد حمله قرار می دهد، در حالیکه ایدز در مرحله پیشرفته عفونت ویروسی HIVبوجود می آید و در حقیقت یک وضعیت پزشکی می باشد. بنابراین عفونت HIV باعث ایجاد ایدز می شود.

امکان دارد فردی مبتلا به عفونت HIV باشد ولی به ایدز مبتلا نشود. در اکثریت عفونت ویروسی HIV تبدیل به ایدز می شود. آزمایش HIV باعث تشخیص آن در مراحل اولیه می شود، در نتیجه با استفاده از دارو و پیشرفت آن به طرف ایدز، کند خواهد شد. بیماران مبتلا به ویروس ایدز دارای ویروس HIV هستند. بعضی افراد مبتلا به ایدز می توانند ویروس HIV را به فرد دیگری منتقل کنند.

علل ابتلا به ویروس ایدز و HIV

  1. HIV یک نوع ویروس(رتروویروس) است که اعضاء سیستم دفاعی انسان را عفونی می کند.
  2. ویروس بدون درمان پیشرفت می کند.
  3. حد و حدود ویروس بطور قابل ملاحظه ای در بین افراد فرق دارد و بستگی به فاکتورهای متعددی(سن بیمار،قدرت بدن برای دفاع در مقابل ویروس ایدز HHV، وجود عفونت قبلی در فرد،مقاومت فرد به بعضی نوع های HIV)
  4. HIV قادر است با تماس از طریق ترشحات جنسی(مقعد، ژنیتال،مخاط پوششی دهان) منتقل شود و در صورت عدم حفاظت عمل جنسی از طریق واژن، دهان و مقعد با شخصی که آلوده به HIV است منتقل شود.
  5. انتقال ویروس HIV در ضمن تولد نوزاد یا شیر دادن امکان دارد.
  6. تزریق خون، با کنترل خون امروزه انتقال از راه خون به صفر رسیده است.
  7. از طریق تزریق مواد مخدر با سرنگ های چند بار مصرف شده.

 

نکات مهم در باره ویروس ایدز و HIV

ویروس از طرق ذیل منتقل نمی شود:

  1. دست دادن
  2. بوس کردن
  3. عطسه کردن
  4. استفاده از یک توالت
  5. استفاده از حوله یکدیگر
  6. بغل کردن
  7. بوسیدن لب به لب

علائم HIV و ایدز AIDS شامل: تغییر در رنگ پوست، تورم و ورم و جوش می باشد. علائمی که بیمار اظهار می دارد شامل خستگی، سردرد و سرگیجه  است.

بسیاری از مبتلایان به عفونت ویروسی ایدز سالها ممکن است علائمی نداشته باشند و بقیه ممکن است علائمی شبیه  آنفلوانزا پیدا کنند، در حالیکه معمولا 2 تا 6 هفته به ویروس منتقل شده اند.

علائم ویروس ایدز و HIV

  1. تب
  2. لرز
  3. درد مفاصل
  4. درد عضلانی
  5. گلو درد
  6. تعریق بخصوص شب
  7. جوش های قرمز
  8. خستگی
  9. ضعف
  10. کاهش وزن

در بسیاری از بیماران بعد از برطرف شدن علائم اولیه ممکن است برای سلها علائم دیگری نداشته باشند.

در این دوره زمانی، ویروس برای سیستم دفاعی ، خطرناک است و این مرحله ممکن است 10 سال طول بکشد و بیمار عفونی بدون علامت بوده و احساس خوبی می کند و سالم بنظر می رسد.

Hiv

مرحله دیررس عفونت ویروس ایدز HIV

اگر ویروس ایدز HIV بدون درمان گذاشته شود، قدرت مقابله با ویروس را کم می کند، و بیمار غیر قابل اجتناب به بیماری جدی و خطرناک مبتلا می شود.

علائم دیررس عفونت HIV

  1. اختلال دید
  2. اسهال طولانی مدت
  3. سرفه خشک
  4. تب بالای 37 درجه که هفته ها طول می کشد
  5. تعریق شبانه
  6. خستگی مداوم
  7. تنفس کوتاه
  8. کاهش وزن
  9. دانه های سفید روی زبان و یا دهان

در این مرحله از عفونت شانس بیماری کشنده، بسیار زیاد می باشد. در این مرحله مبتلا به عفونت ریه، التهاب انتهای مری و مننژیت یا آنسفالیت (عفونت مغزی) بوجود می آید، همچنین شانس گرفتاری سرطان آلت، گردن رحم، کبد، روده و لنفوم وجود دارد.

تشخیص دیررس HIV و ویروس ایدز

طبق گزارش مرکز بیماری و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، 1 نفر از 5 نفر که به ویروس HIV مبتلا می باشد و آزمایش خون، آن را مثبت نشان می دهد، از وضعیت ویروس خود بی توجه و ناآگاه بوده و فقط 50 درصد از آنها به مسئله مثبت بودن ویروس، آگاه هستند و توجه دارند، از مراقبت پزشکی و درمان سود می برند. تشخیص بر اساس آزمایش خون مخصوص ویروس است.

اگر آزمایش مثبت شد و ویروس نشان داد، قبل از اینکه نتیجه به بیمار داده شود، چند بار آزمایش تکرار می شود، که به نتیجه آزمایش اطمینان حاصل شود. وقتی بیمار نتیجه آزمایش مثبت را می گیرد، از چگونگی و زمان درمان و اینکه چگونه عفونت پیشرفت می کند سوال می کند.

وقتی شخصی در معرض ویروس قرار می گیرد، انجام آزمایش خون حیاتی است. هر چه زودتر ویروس از طریق آزمایش خون تشخیص داده شود، درمان نیز موفقیت آمیزاست. شخص باید برای جلوگیری از سرایت ویروس به دیگران احتیاطات لازم را در نظر بگیرد.

بعد از ابتلا شخص به عفونت ویروس، ممکن است از 3 هفته تا 3 ماه طول بکشد، که ویروس در آزمایش خون خود را نشان دهد و انجام آزمایش مجدد و تکراری ، ضروری می باشد. اگر بیماری در معرض و شانس ابتلا به عفونت ویروس HIVدر چند ماه گذشته بوده، فورا باید آزمایش را انجام دهد.

وسیله دیگر تشخیص که 10 برابر دقیق تر از آزمایش خون است، محلولی است که با ریختن خون فرد مبتلا به ویروس، تغییر رنگ می دهد که نشان دهنده ویروس است.

حمایت از ایدز

درمان ویروس ایدز و HIV

درمان باعث بهبود کیفیت زندگی، افزایش طول عمر و شانس سرایت ویروس به دیگران را کاهش می دهد. درمان  قاعده و قانون دارد و آن مثبت بودن ویروس در آزمایش خون و تعداد سلول CD4 به مقدار 500 عدد می باشد. در حال حاضر واکسن یا درمان قطعی وجود ندارد. اگر فردی فکر می کند در 72 ساعت قبل در معرض ویروس HIV قرار گرفته، داروی ضد ویروس HIV باعث توقف و جلوگیری از عفونت می شود و درمان هر چه سریعتر باید انجام شود.

هدف از درمان عموما کاهش سطح ویروس در خون می باشد. درمان ویروس HIV مادام العمر و همیشگی است. دارو به صورت مصرف قرص می باشد. عوارض دارو تهوع، استفراغ، خستگی،اسهال، جوش های پوست و اختلال در اخلاق و رفتار هستند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر افشین سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام . آقای دکتر من دچار اختلال نعوظ هستم. شدیدا زندگیم تحت تاثیر قرار گرفته. داروهایی که مصرف میکنم
    ۱. ۱۰۰ میل لوزار
    ۲. دپاکین کرونو ۵۰۰ میلی(تازه شروع کردم)
    ۳. ولبان
    اگه ویزیت تلفنی یا اینترنتی دارید خواهش میکنم کمکم کنید... من ساکن کرمانشاه هستن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر آراز شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام.وقت بخیر
    من ۴۴ ساله ام.هفت هشت ماهه که در رابطه جنسی با همسرم انزال کاملا انجام می گیرد ولی لذت جنسی اصلا ندارم و یا خیلی کم حس لذت دارم.مشکل نعوذ اصلا ندارم و پایدار می باشد.
    همچنین اخیرا میل جنسی ام بسیار کم شده ولی با اینحال هفته ای دوبار رابطه برقرار می کنم تا بلکه دوباره حس قبلی را تجربه کنم.
    همچنین اخیرا فشار ادرارم کم شده و بنظرم میاید که تکرر ادرار پیدا کرده ام و رنگ ادرارم زرد خیلی پر رنگ شده است.
    کبد چرب دارم و داروی فنوفیبرات و پیتوز طبق نظر دکتر مصرف می کنم. ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      مشكل لذت جنسي علت أن جنبه فكري ،، ذهني دارد

  • تصویر کاربر اشکان شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1207 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۳۵ سال سن دارم. سال گذشته، به دلیل اینکه سوزش ادرار داشتم و صبحها احساس فشار رو کلیه ها داشتم، و حتی گاهی تهوع و تب. سونوگرافی دادم. کلیه ها و بیضه و... سالم فقط دکتر گفتن التهاب پروستات( پروستاتیت)، دارید.
    دکتر داروی سیپرو ۲۵۰ و سیکلوسیب ۱۰۰ تجویر کردن. تا چند ماه تحت نظر بودم، و خدا رو شکر خوب شدم.
    حدود یک هفته ی پیش همون علائم سال گذشته برگشتن اما با شدت کمتر، و اینکه کشاله ران سمت راست و قسمت اطراف آلت تناسلی( رویش مو)، همراه با تیر کشیدن هست. و اطراف آلت تناسلی( رویش مو)، درد داره اما خفیف. و موقع ادرار کردن، سوزش دارم. و بعد ادرار هم سوزش دارم.
    دوباره سونو دادم، قسمت اطراف آلت( رویش مو)، کمی عفونت داره. آزمایش ادرار هم کمی عفونت نشون میده.
    پزشک محرم آدمه، حدود ۲ هفته پیش، با خانومی بدون کاندوم ارتباط داشتم. البته سالم بودن. بعد از اون این درد ایجاد شد. توی آزماش ادرار آزمایش سوزاک و کلامیدیا هم نوشتن. منفی بود. اما گفتن عفونت از کسی گرفتید.
    حالا با توجه به توضیحات، آیا این مشکل از التهاب پروستات هست یا چیز دیگه ای؟؟؟و اینکه جسارتا چه دارویی و به چه تعداد باید مصرف کنم؟
    (من مشکل معده دارم و نمیتونم زیاد کپسول مصرف کنم). حالا با توجه به این شرایط شما چه دارویی و به چه مقدار تجویز میکنید.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      التهاب پروستات است روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب چندوقتی است بدلیل بیماری دیابت میل جنسی کم شده و حالت نغوظ هم ایده ال نیست راه حل چیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    دکتر سلام، همسر من یه زگیل بیرون واژن زده ک درحال درمانه، رابطه جنسی نداریم تا خوب بشه ولی از لب بوسیدن و مکیدن پستان باعث انتقالش به من میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      خير

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر وقتتون بخیر . در صورتیکه بعد از تزریق پاپاورین هیچگونه نعوظی صورت نگیرد . آیا امیدی به درمان هست ؟ چند درصد شانس بهبودی وجود داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      اميد هست شانس ٥٠ درصد است

  • تصویر کاربر مهرداد دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    براي درمان عدم نعوض كه ريشه رواني دارد به عنوان محرك سياليس مفيد هست به عنوان كمك در نعوض بهتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بله بهتر است

  • تصویر کاربر محسن جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام از زمانی که طبق دستور جنابعالی از قرص تادالافیل مصرف نمودم نعوذ خوب شده ولی زود قبل از عمل دخول منی حارج می شود ولی نعوذ خوب است راهکار چیست ؟ متشکرم از لطف جنابعالی .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      قرص وياگرا ميل كنيد

  • تصویر کاربر عبداله دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام به دکتر عزیز
    ازاین ک به صورت رایگان به هم وطنان خودتون کمک میکنید بسیار متشکرم .
    میخواستم بدونم استفاده از دو قرص فلوکستین وپاروکستین به طور هم زمان مشکلی دارد یا ن؟واینکه عوارض قرص کم شده نشانه ی بهبودی هستش؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      با هم نبايد مصرف شود

  • تصویر کاربر مجتبی یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشی خدمت شما
    من 31 سالمه یه مدته نعوظ کامل ندارم و زود انزالی
    پیش دکتر ارولوزی رفتم تمام ازمایشات انجام دادم هیچ مشگلی نداشتم کاملا سالم بود هم ازمایش هم سونوگرافی
    دکتر به من قرص تادافیل 10 داد گفت روزی یه نصفه صبح بخور ازش خوردم تا حدودی بهتر شدم اما زود انزالی خووب نشد
    یه مدت قرص گذاشتم کنار دوباره نعوظ کامل از بین رفت
    میخواستم بپرسم تا کی باید قرص مصرف کنم؟ ایا برای بدن ضرر نداره ؟ برای مشگل انزال باید چیکار کنم در ضمن ادم فعالی هم هستم . قد 185 وزن 87
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      براي زود انزالي روزي يك عدد قرص أستنرا به مدت سه ماه ميل كنيد وتادالافيل براي يك ماه

    2. تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنونم اقای دکتر هر 2 قرص که فرمودید قطع کنم بعد اون زمانی که گفتید
      الان قرص تادافیل میخورم اگه نخورم نعوظ ندارم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      هر دو قرص را كه توصيه كردم ميل كنيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر