آیا HIV همان ویروس ایدز است؟

ایدز AIDS یک بیماری یا سندرمی است که به علت نقص اکتسابی سیستم دفاعی بدن ، ناشی از ویروس HIV   که سیستم دفاعی انسان را مختل می کند، بوجود می آید. . ویروس ایدز از شخصی به شخص دیگر از راه انتقال خون به خون و تماس جنسی، سرایت می کند.

ویروس ایدز ، سیستم دفاعی را مختل کرده و در نتیجه بدن در مقابل عفونت ها و بیماری ها آسیب پذیر می شود و چنانچه سیستم دفاعی ضعیف تر شود، احتمال ابتلای انسان به ایدز بیشتر می شود. ویروس ایدز در مایعات بدن فرد مبتلا نظیر(مایعات واژن، ترشحات منی، خون و شیر پستان) وجود دارد. خانم های حامله می توانند در حین زایمان و شیر دادن نوزاد خود، ویروس ایدز را منتقل کنند.

ویروس ایدز از طریق واژن، عمل جنسی از راه دهان، عمل جنسی طبیعی، تزریق خون و سرنگ آلوده منتقل می شود. افرادی که دارای ویروس ایدز  هستند، به آن عفونت HIV نیز می گویند و بعضی در آینده مبتلا به AIDS می شوند. بعضی عفونت های فرصت طلب در بیمار مبتلا به ایدز، منجر به مرگ می شود.

 HIV و ویروس ایدز در آمریکا زندگی می کنند و 1 نفراز 7 نفر از بیماری خود خبر ندارند. 50 هزار نفر بیمار جدید در سال در آمریکا تشخیص داده می شود.13712 نفر با تشخیص ابتلا به ایدز در آمریکا سالیانه جان خود را از دست می دهند.

HIV یک ویروس است که سلولهای دفاعی بدن مثل سلولهای T که نقش دفاعی در بدن دارند را مورد حمله قرار می دهد، در حالیکه ایدز در مرحله پیشرفته عفونت ویروسی HIVبوجود می آید و در حقیقت یک وضعیت پزشکی می باشد. بنابراین عفونت HIV باعث ایجاد ایدز می شود.

امکان دارد فردی مبتلا به عفونت HIV باشد ولی به ایدز مبتلا نشود. در اکثریت عفونت ویروسی HIV تبدیل به ایدز می شود. آزمایش HIV باعث تشخیص آن در مراحل اولیه می شود، در نتیجه با استفاده از دارو و پیشرفت آن به طرف ایدز، کند خواهد شد. بیماران مبتلا به ویروس ایدز دارای ویروس HIV هستند. بعضی افراد مبتلا به ایدز می توانند ویروس HIV را به فرد دیگری منتقل کنند.

علل ابتلا به ویروس ایدز و HIV

  1. HIV یک نوع ویروس(رتروویروس) است که اعضاء سیستم دفاعی انسان را عفونی می کند.
  2. ویروس بدون درمان پیشرفت می کند.
  3. حد و حدود ویروس بطور قابل ملاحظه ای در بین افراد فرق دارد و بستگی به فاکتورهای متعددی(سن بیمار،قدرت بدن برای دفاع در مقابل ویروس ایدز HHV، وجود عفونت قبلی در فرد،مقاومت فرد به بعضی نوع های HIV)
  4. HIV قادر است با تماس از طریق ترشحات جنسی(مقعد، ژنیتال،مخاط پوششی دهان) منتقل شود و در صورت عدم حفاظت عمل جنسی از طریق واژن، دهان و مقعد با شخصی که آلوده به HIV است منتقل شود.
  5. انتقال ویروس HIV در ضمن تولد نوزاد یا شیر دادن امکان دارد.
  6. تزریق خون، با کنترل خون امروزه انتقال از راه خون به صفر رسیده است.
  7. از طریق تزریق مواد مخدر با سرنگ های چند بار مصرف شده.

 

نکات مهم در باره ویروس ایدز و HIV

ویروس از طرق ذیل منتقل نمی شود:

  1. دست دادن
  2. بوس کردن
  3. عطسه کردن
  4. استفاده از یک توالت
  5. استفاده از حوله یکدیگر
  6. بغل کردن
  7. بوسیدن لب به لب

علائم HIV و ایدز AIDS شامل: تغییر در رنگ پوست، تورم و ورم و جوش می باشد. علائمی که بیمار اظهار می دارد شامل خستگی، سردرد و سرگیجه  است.

بسیاری از مبتلایان به عفونت ویروسی ایدز سالها ممکن است علائمی نداشته باشند و بقیه ممکن است علائمی شبیه  آنفلوانزا پیدا کنند، در حالیکه معمولا 2 تا 6 هفته به ویروس منتقل شده اند.

علائم ویروس ایدز و HIV

  1. تب
  2. لرز
  3. درد مفاصل
  4. درد عضلانی
  5. گلو درد
  6. تعریق بخصوص شب
  7. جوش های قرمز
  8. خستگی
  9. ضعف
  10. کاهش وزن

در بسیاری از بیماران بعد از برطرف شدن علائم اولیه ممکن است برای سلها علائم دیگری نداشته باشند.

در این دوره زمانی، ویروس برای سیستم دفاعی ، خطرناک است و این مرحله ممکن است 10 سال طول بکشد و بیمار عفونی بدون علامت بوده و احساس خوبی می کند و سالم بنظر می رسد.

Hiv

مرحله دیررس عفونت ویروس ایدز HIV

اگر ویروس ایدز HIV بدون درمان گذاشته شود، قدرت مقابله با ویروس را کم می کند، و بیمار غیر قابل اجتناب به بیماری جدی و خطرناک مبتلا می شود.

علائم دیررس عفونت HIV

  1. اختلال دید
  2. اسهال طولانی مدت
  3. سرفه خشک
  4. تب بالای 37 درجه که هفته ها طول می کشد
  5. تعریق شبانه
  6. خستگی مداوم
  7. تنفس کوتاه
  8. کاهش وزن
  9. دانه های سفید روی زبان و یا دهان

در این مرحله از عفونت شانس بیماری کشنده، بسیار زیاد می باشد. در این مرحله مبتلا به عفونت ریه، التهاب انتهای مری و مننژیت یا آنسفالیت (عفونت مغزی) بوجود می آید، همچنین شانس گرفتاری سرطان آلت، گردن رحم، کبد، روده و لنفوم وجود دارد.

تشخیص دیررس HIV و ویروس ایدز

طبق گزارش مرکز بیماری و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، 1 نفر از 5 نفر که به ویروس HIV مبتلا می باشد و آزمایش خون، آن را مثبت نشان می دهد، از وضعیت ویروس خود بی توجه و ناآگاه بوده و فقط 50 درصد از آنها به مسئله مثبت بودن ویروس، آگاه هستند و توجه دارند، از مراقبت پزشکی و درمان سود می برند. تشخیص بر اساس آزمایش خون مخصوص ویروس است.

اگر آزمایش مثبت شد و ویروس نشان داد، قبل از اینکه نتیجه به بیمار داده شود، چند بار آزمایش تکرار می شود، که به نتیجه آزمایش اطمینان حاصل شود. وقتی بیمار نتیجه آزمایش مثبت را می گیرد، از چگونگی و زمان درمان و اینکه چگونه عفونت پیشرفت می کند سوال می کند.

وقتی شخصی در معرض ویروس قرار می گیرد، انجام آزمایش خون حیاتی است. هر چه زودتر ویروس از طریق آزمایش خون تشخیص داده شود، درمان نیز موفقیت آمیزاست. شخص باید برای جلوگیری از سرایت ویروس به دیگران احتیاطات لازم را در نظر بگیرد.

بعد از ابتلا شخص به عفونت ویروس، ممکن است از 3 هفته تا 3 ماه طول بکشد، که ویروس در آزمایش خون خود را نشان دهد و انجام آزمایش مجدد و تکراری ، ضروری می باشد. اگر بیماری در معرض و شانس ابتلا به عفونت ویروس HIVدر چند ماه گذشته بوده، فورا باید آزمایش را انجام دهد.

وسیله دیگر تشخیص که 10 برابر دقیق تر از آزمایش خون است، محلولی است که با ریختن خون فرد مبتلا به ویروس، تغییر رنگ می دهد که نشان دهنده ویروس است.

حمایت از ایدز

درمان ویروس ایدز و HIV

درمان باعث بهبود کیفیت زندگی، افزایش طول عمر و شانس سرایت ویروس به دیگران را کاهش می دهد. درمان  قاعده و قانون دارد و آن مثبت بودن ویروس در آزمایش خون و تعداد سلول CD4 به مقدار 500 عدد می باشد. در حال حاضر واکسن یا درمان قطعی وجود ندارد. اگر فردی فکر می کند در 72 ساعت قبل در معرض ویروس HIV قرار گرفته، داروی ضد ویروس HIV باعث توقف و جلوگیری از عفونت می شود و درمان هر چه سریعتر باید انجام شود.

هدف از درمان عموما کاهش سطح ویروس در خون می باشد. درمان ویروس HIV مادام العمر و همیشگی است. دارو به صورت مصرف قرص می باشد. عوارض دارو تهوع، استفراغ، خستگی،اسهال، جوش های پوست و اختلال در اخلاق و رفتار هستند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام 52ساله هستم قرص فشارخون امیلودیپین وسینومیکس وهیدروکلروزید را به نوبت استفاده کردم مشکل عدم نعوظ را پیش اوردن هروقت خوردنشو قطع میکنم نسبتا خوب میشه قرص والسارتان هم استفاده کردم تاثیری روی کاهش خونم نداشت ایا قرصی فشاری هست که هم کاهش فشار وداشته باشه هم مشکل جنسی رو بهمراه نداشته باشه
    مبلغ ویزیت هم بادادن شماره کارت واریز میکم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      قرص جايگزين وجود ندارد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. من 24 سالمه و رابطه جنسی نداشتم ولی 5 ساله که تقریبا روز در میون خودارضایی میکنم نمیدونم از کی ولی نعوظ خوبی ندارم و اگه نمالم التم رو سریعا نعوظشو از دست میده.. در حالت نیمه نعوظ هم بعضی وقتا حالت ساعت شنی رو میگیره.. یه سری دونه های سفید هم روش میبینم که عکسشم فرستادم. و اینکه انحنا تو ابتدای التم به سمت پایین داره چیکار باید بکنم؟ ایا اختلالات که گفتم به خودارضایی مربوطه؟ و اینکه با عمل خوب میشه عوارض عمل چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      انحنا درمان لازم نداره و دانه ها با ترك خود ارضايي برطرف مي شود و براي نعوظ يك ساعت قبل از عمل جنسي يك عدد ميل شود

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      انحنا درمان لازم نداره و دانه ها با ترك خود ارضايي برطرف مي شود و براي نعوظ يك ساعت قبل از عمل جنسي يك عدد ميل شود

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      انحنا درمان لازم نداره و دانه ها با ترك خود ارضايي برطرف مي شود و براي نعوظ يك ساعت قبل از عمل جنسي يك عدد ميل شود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر قوامی عزیز.
    بنده ۳۳ سالمه و مدتی هست که مشکل زود انزالی دارم دکتر مراجعه کردم و قرص داپوکستین ۳۰ برام تجویز کرد ولی به علت نبود داپوکستین ۳۰ در زمان مراجعه به داروخونه داپوکستین 60 گرفتم.
    حال یه بار که از ان استفاده کردم بعد از یک ساعت یهو دچار افت فشار و سوزش در اطراف دستگاه تناسلی و اطراف سر شدم و بدنم کمی ست و کرخت شد.
    حال میخوام بدونم به خاطر دُز بالای قرص این اتفاق افتاد.یا کلا با بدن من سازگار نیست.
    و اینکه برای مشکل نعوظ میتونم همزمان با این قرص از
    تاداگرا20 هم استفاده کنم.
    البته نا گفته نماند من از نصف قرص تاداگرا20 استفاده کردم ولی عوارضی که گفتم حدود یک ساعت بعد از استفاده از قرص داپوکستین و درست بعد از استفاده از تاداگرا20 شروع شد یعنی زمانی که هنوز قرص تاداگرا اثر نکرده بود.
    ممنون میشم در صورت مناسب نبودن این قرص ها پیشنهاد خودتونو بدید چون به علت بودن در شهر دیگه و مسافت زیاد نمیتونم حضورا خدمت برسم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      از قرص پاروكستين ٢٠ ميل كنيد سه ماه روزي يك عدد 

  • تصویر کاربر محمد45 پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    باسلام و خداقوت،بنده 54 سالمه و حدود یکماه پیش که بعداز حدود 9ماه عمل مقاربت با همسر خود داشتم در منی خون مشاهده کردم و برای بار دوم نیز دو روز بعد که مجددا عمل مراقبت انجام دادم باز خون در منی مشاهده شد واز از آن موقع به بعد تخلیه منی انجام نداده ام، ولی در قبل ادرار مایعی به رنگ متمایل به قرمز خارج شده که البته بنده از سالها پیش چنانچه بعداز 10تا 15روز منی تخلیه ننمایم مایع سفید رنگی قبل یا بعداز ادرار خارج می شود، ضمنا بنده روزانه دوعددقرص متفورمین 1000، دو عددوالزومیکس160/5، یکعددآسپرین 80،یکعدد قرص گلوتازون15ونصف قرص اتورواستاتین 10مصرف می‌نمایم، حدود 15 روز پیش با وزیت پزشک خانواده آزمایش psa ادرار انجام دادم که psa برابر 1/23وpsaکل وآزاد نرمال ودر ادرار خون مشاهده نشده و رنگ ادرار زرد متمایل به روشن می باشد لطفا با توجه به نگرانیم موضوع بررسی فرموده وبنده را از نگرانی نجات دهید. ضمنا مدت یکسال می باشد که در هنگام نزدیکی با هسر خود آلت بنده از نعوظ خارج ومیل جنسی کم می‌شود لطفا در اینخصوص نیز ارشاد فرمایید. متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      پاسخ قابل نمایش نیست 

  • تصویر کاربر حامد شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر ضمن خسته نباشید من به مشکل زود انزالی دچار هستم باوجود استفاده از کاندوم تاخیری هم تاثیر چندانی نداشته ازشما تقاضای راهنمایی دارم .با تشکر ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين٢٠ به مدت سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام و عرض ادب.خداقوت.اقای دکتر شما لطف کردید دستور دادید روزی یک عدد پاروکستین20بخورم و تاداگرا20. اقای دکتر هر روز یکی بخورم.تا سه ماه؟یا دوساعت قبل از رابطه.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      دو ساعت قبل از رابطه هم مي شود

  • تصویر کاربر جواد جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    باسلام ،41 سالمه دارای بیماری دیابت نوع 2 متاهل ودارای 3 فرزند حدود یک سال است که مشکل شدید نعوظ دارم وهنگام نزدیکی آلتم به هیچ عنوان سفت وشق نمی شه ول یه مقدار کم حالت میگیره و خیلی زود ارضا، می شم شاید کمتر از یک یا دو دقیقه لطفاً راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    دکتر من پاروکستین 20 رو 90 روز استفاده کردم و در حال استفاده زود انزالیم خوب شد
    ولی الان حدود 2 هفته میگذره که تمام شده و دوباره مثل قبل شدم و زود انزال شدم
    باید چکار کنم؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سه ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص داپوكستين ميل كنيد

    2. تصویر کاربر حامد یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      یعنی برای همیشه قبل از نزدیکی از این قرص بخورم؟
      راهی نیست که درمان بشه این مشکل
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      خير راهي نيست

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جمال جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 449 مشاهده پرسش
    سلام من ده روزه كه ازدواج كردم و در زمان ازدواج مشكل سيخ نشدن الت داشتم و الان هم دارم و در زمان معاشقه به مقدار خيلي كم الات راست ميشود و بعد از چند دقيقه الت شل ميشود قبل از ازدواج رابط سكس نداشتم و فيلم هاي پورن تماشا ميكردي هنگام تماشاي فيلم الت راست ميشود ولي هنگام نزديكي به همسر اينچنين نيست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تاداگرا ٢٠ ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر Amin پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خدا قوت : اقای دکتر بنده 37 ساله هستم.و مشکل کاهش میزان منی رو دارم و رنگ ش هم به زردی میزنه و غلظ ت هم نداره . کمابیش ورزش میکنم فعالیت فیزیکی دارم استراحتم خوبه تغذیه هم میشه گفت مناسبه اهل دود نیستم الکل هم استفاده نمیکنم . ولی در چند سال اخیر متوجه این کاهش منی و کاهش تمایل جنسی رو داشتم .پیشاپیش از راهنمایی شما متشکرم .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      رنگ زرد اشكالي ندارد گاهي پيش مي أيد و براي زياد كردن مني دارو وجود ندارد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر