زگیل تناسلی در مرد و زن

عفونت با ویروس زگیل تناسلی تقریبا در 50 درصد مردمی که در دوران زندگی خود رابطه جنسی داشته اند، دیده می شود. اغلب زگیل در این افراد بدون علامت بوده وعفونت ویروسی از بین می رود. گاهی این ویروس باعث سرطان دهانه رحم یا آلت می شود.

بعضی از انواع این ویروس ها باعث زگیل شده که به آن پاپیلوما می گویند. ویروس ها در سلولهای بدن انسان زندگی می کنند. این ویروسها در واژن ، آلت تناسلی، دهان وگلو  زندگی می کنند. از 100 تا 150 ویروس از انواع  HPV ،فقط 60 نوع آن باعث زگیل در نواحی  دست و پا می شوند.

40 درصد از ویروس  زگیل تناسلی از راه جنسی منتقل می شود و در اطراف مقعد و نواحی دستگاه تناسلی ایجاد میشود . انتقال ویروس هایی که از راه جنسی منتقل می شوند، از طریق تماس با ترشحات بدن یا دستگاه تناسلی فرد دارای زگیل رخ می دهد. استفاده از کاندوم موقع رابطه جنسی به معنی این نیست که بیماری منتقل نمی شود.

بسیاری نمی دانند که به این ویروس مبتلا هستند و باعث انتقال آن می شوند. 40 درصد ویروس های زگیل تناسلی باعث مشکلات جسمی فرد می شوند. از ویروس هایی که بسیار خطرناک هستند نوع 16 و 18 هستند که 70 درصد باعث سرطان های دهانه رحم می شوند.

ویروس های کم خطر در حدود 90 درصد باعث زگیل های دستگاه تناسلی می شوند و کمتر بطرف سرطان پیش می روند. زگیل های تناسلی هفته ها یا ماهها بعد از تماس با فرد مبتلا خود را نشان می دهند.

اگر زگیل تناسلی یا HPV دارید و نگران تأثیرات احتمالی در بارداری و تاثیر زگیل تناسلی بر اسپرم هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد هر گونه خطری که ممکن است اتفاق بیافتد و اینکه چه درمانی برای شما بهتر است را تجویز کنند.

 

علائم عفونت زگیل تناسلی انسانی

زگیل یک بیماری ویروسی است ، که بیشتر اوقات این ویروس ها هیچگونه علامتی ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می رود ولی در بعضی افراد می ماند و باعث تشکیل زگیل ( WARTS ) می شود. بیش از 170 نوع ویروس  زگیل تناسلی گزارش شده است. بعضی از انواع ویروس زگیل مثل نوع 5 باعث عفونت می شود، که ممکن است در تمام دوران زندگی  فرد بدون هیچگونه علامت کلینیکی وجود داشته باشد.

نوع 1 و 2 باعث زگیل های شایع در افراد مبتلا به عفونت می شود. ویروس های زگیل تناسلی 6 و 11 باعث زگیل های تناسلی و ریوی (PAPPILOMATOSIS ) می شوند. ویروسهای 16 ، 18، 31، 33، 35، 39 و 82 سرطان زا هستند.

انواع زگیل تناسلی

زگیل های پوست در بچه ها بسیار شایع است و بعد از ظاهرشدن، خود به خود بعد از هفته ها یا ماهها از بین می روند. برخی از جوانان از عود زگیل پوست رنج می برند. تصور می شود که تمام انواع ویروس های زگیل تناسلی  قادرند برای مدت طولانی به عنوان عفونت خاموش در پوست باقی بمانند.

فرد ممکن است به ابتلا شدن به یک ویروس مقاوم باشد، در حالیکه به سایر ویروس ها مقاوم نباشد و مستعد ابتلا به آن باشد. ویروس هایی که باعث زگیل پوست می شوند،می توانند باعث زگیل تناسلی شوند و ایجاد سرطان نمی کنند.

زگیل های تناسلی (ژنیتال) کاملا قابل سرایت بوده ولی زگیل های پا از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. عفونت ویروسی پوست ناحیه ژنیتال شایع ترین عفونت مقاربتی در دنیا می باشد. چنین عفونت هایی مقعد و ژنیتال را گرفتار می کند.

عفونت های ویروسی از نوع 16،18، 31 و 45 ویروس های با خطر بالا بوده و باعث سرطان های گردن رحم، واژن، آلت و مقعد می شوند.

واکسن زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

برای جلوگیری از ابتلا به شایع ترین انواع این ویروس ها، استفاده از واکسن گارداسیل توصیه می شود. برای موثر واقع شدن واکسن، فرد باید قبل از ابتلا ،واکسن تزریق کند.

بین سن های 9 و 13 سالگی تزریق آنها توصیه می شود. بررسی و نگاه کردن به دهانه رحم و آزمایش PRP باعث تشخیص سلول های غیر طبیعی یا سرطان می شود. بنابراین درمان اولیه و زودرس چشم انداز بهتری خواهد داشت. غربالگری و پیدا کردن زگیل باعث کاهش مرگ و میر سرطان دهانه رحم در کشورهای متمدن دنیا شده است.

سایر روش های درمانی زگیل تناسلی:

  1. کرایوتراپی که سرد کردن زگیل می باشد
  2. لیزر
  3. تزریق داروی اینترفرون
  4. الکتریسیته و سوزاندن
  5. برداشتن زگیل ها با جراحی

بهترین روش درمانی، گفتگو با پزشک معالج می باشد، که بر حسب نوع و محل زگیل درمان مناسب را انتخاب کند.

چه کسانی در معرض عفونت ویروسی زگیل تناسلی هستند؟

  • استعمال دخانیات
  • ضعف سیستم دفاعی بدن
  • عمل جنسی با زنانی که با دیگران ارتباط جنسی دارند
  • قسمت هایی از پوست زخم باشد
  • سن، زگیل به طور شایع در بچه ها اتفاق می افتد. زگیل های تناسلی در نوجوانان و جوانان به طور شایع دیده می شود و زگیل های ناحیه پا در جوانان بوجود می آید.
  • عمل جنسی با زنهای متعدد

 

آیا زگیل تناسلی در مردان باعث ناباروری میشود؟

بر طبق مطالعات انجام شده مردان مبتلا به زگیل تناسلی که مایع منی آلوده به HPV دارند دچار ناباروری می شوند. اگر اسپرم آلوده به HPV تخمک را بارور کند ، ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. برای درمان ناباروری مردان می توان به متخصص کلیه و مجاری ادرار که اصطلاحا اورولوژیست می گویند، مراجعه کرد تا معاینه کامل شود.

زگیل تناسلی در مردان و ناباروری

زگیل تناسلی در مردان باعث سرطان میشود؟

بله.  زگیل تناسلی سرطان نیست اما می تواند باعث تغییراتی در بدن شود که منجر به سرطان شود. عفونت های HPV معمولاً به خودی خود از بین می روند، اما اگر از بین نروند، می توانند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان شوند. این موارد شامل سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان آلت تناسلی مرد و سرطان مقعدی در زنان و مردان است. زگیل تناسلی همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه ها شود (به نام سرطان دهانه حلق). تمام این سرطان ها در اثر عفونت های زگیل تناسلی ایجاد می شوند که از بین نرفته اند. سرطان بسیار آهسته پیشرفت می کند و ممکن است تا سالها یا حتی چند دهه پس از ابتلا فرد به زگیل تناسلی HPV))، تشخیص داده شود. در حال حاضر، هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چه کسانی فقط به عفونت موقت HPV مبتلا می شوند و چه کسی پس از HPV به سرطان مبتلا می شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام اقای دکتر قوامی
    من دو هفته پیش با همسرم نزدیگی کردم یه روز بعد مایه سفید مایل به زرد از آلتم تراواش کرد، سوزش و درد مجاری شروع شد. به دکتر مراجعه کردم سیپروفلاکسازین 500 برای یه هفته روزی دو عدد تجویز کردند. سوزش فروکش کرد. بعد از مصرف آزمایش کشتم منفی شد و انالیز ادرار تعداد کمی میکروب را نشان میداد. فکر کردم خوب شدم ولی مجدد عود کرد. به یه پزشک دیگه مراجعه کردم ایشان دو عدد سفتریاکسون یگ گرم به همراه سینگل دوز ازیترومایسین 1 گرم به صورت همزمان تجویز کرد. ولی متاسفانه بعد از اتمام داروها سوزش شروع شد و صبح ها وقتی از خواب بیدار میشم هنوز ترشح سفید مایل به زرد میبینم. من الان 40 سالم هست. بیست سال پیش هم همین مسئله واسم اتفاق افتاد با مصرف چند ماهه انتی بیوتیک بلاخره مشکل حل شد. سه سال پیش هم سوزش مجاری شروع شد به دکتر مراجعه کردم ترازوسین 2 برای یک ماه تجویز کردن که خوب شدم. من فکر میکنم در حال حاضر دچار پروستاتیت عفونی مزمن شده ام و باید همون سیپروفلاکسازین 500 را تا یک ماه ادامه بدم. اگه ممکن هست خواهشن من را بیشتر راهنمایی کنید که چیکار کنم. و اگه با همسرم بدون کاندم در این شرایط نزدیکی کنم ایشون عفونت میگیرند یا خیر؟ ایشون الان از نظر عفونت مشکلشون حل شده. فقط من صبح ها ترشح دارم. در ضمن من تهران نیستم که برسم خدمت شما. سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      درمان پروستاتیت احتقانی مزمن ۱-مصرف انتی بیوتیک ciprofloxacin هر ۱۲ ساعت یک عدد به مدت ۴ هفته ۲-انجام عمل جنسی ۳-نشستن در اب گرم روزی ۳ بار هر بار ۱۵ دقیقه ۴-کپسول omnicیک عدد موقع خواب ۵-شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ میلی گرم روزی یک عدد به مدت یک هفته
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 394 مشاهده پرسش
    باسلام من پسری 16ساله هستم که مدتی است که هنگامی که استمنا می کنم منی خارج نمی شود ولذت هم هم نمی برم اما در خواب منی خارج میشود میخواستم ببینم مشکلم چیست و در هنگام استمنا استرس هم دارم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      با تشكر عدم خروج منى موقع استمناء به دليل مسايل فكرى است
  • تصویر کاربر عباسی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1203 مشاهده پرسش
    باسلام؛
    آقایی 27ساله، متاهل و بنا به تشخیص متخصص مبتلا به هیپوگنادیسم ثانویه و سنترال می باشم که سابقه ی یک دوره مصرف 5عدد تستوسترون تزریقی هر 3هفته را دارم.
    حال در آزمایش خونم که یک ماه پس از آخرین تزریق تستوسترونم انجام داده ام، سطح LH، FSH و تستوسترونم به شدت پایین آمده(LH:3.9 FSH:4 Testostrone:1.96) و فوق تخصص گفته تا علیرغم عدم نتیجه گیری مطلوب از درمان، بازهم به تزریق تستوسترون اما در فاصله ای نزدیک تر(2هفته ای) ادامه دهم و در صورت تمایل به بچه دار شدن باید از دو تا سه ماه قبل، تستوسترون را قطع و آمپول HCG بزنم.
    سوالی که برایم پیش آمده این است که:
    چرا از همان ابتدا جهت درمان این بیماری از کلومیفن به جای تستوسترون استفاده نمی شود که نه تنها عوارض تزریق تستوسترون(مانند کوچکی بیضه ها و اثر فیدبک منفی روی هیپوفیز و به تبع آن کاهش LH و FSH) را ندارد بلکه با تحریک تولید و افزایش هورمون های LH و FSH، بیضه ها را به ساخت تستوسترون وادار می کند؟
    لطفا در پاسخگویی مطالب آدرس زیر را هم مدنظر قرار دهید.
    باتشکر.

    http://mom.ir/blog/show/135/%DA%A9%D9%84%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%81%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA-(-%DA%A9%D9%84%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%AF)%D8%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%AA%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%86
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      درمان قطعى هيپوگناديسم ثانويه تستوسترون ميباشد و تغييرات fsh و lh علت ديگر دارد بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 15سال دیابت دارم من دو مرتبه ارضا شدم ولی منی خارج نشد نگرانم چند ماهه دیگه عروسیمه میترسم لقای دکتر نوروخدا جوابمو بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      با تشکر یکی از علتهای شایع برگشت منی به داخل مثانه دیابت می باشد. برای اثبات این قضیه بعد از عمل نزدیکی آزمایش ادرار بدهید اگر نطفه در ادرار باشد تایید کننده مورد فوق می باشد اگر نبود باید درمان شوید
  • تصویر کاربر نیما جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1200 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما
    من 28 سال سن دارم، از اوایل بلوغ به یاد دارم که نعوظ صبحگاهی خیلی خوبی داشتم ولی حدود 5 سال (از 12 سالگی تا 17)خود ارضایی می کردم ولی ترک کردم بعد از اون چند سالی دچار وسواس فکری و عملی شدم و داروهایی مثل فلوکسیتین و سرترالین مصرف می کردم و بعد از اینکه خوب شدم و داروها قطع شد در 25 سالگی ازدواج کردم ولی از همون اوایل عقد متوجه مشکل نعوظ شدم به طوری که وقتی تحریک می شدم آلتم به اندازه کافی سفت نمی شد و امکان نزدیکی نبود و به متخصص مراجعه کردم کپسول جینسینگ و ویتامین E داد ولی اثری نداشت با مراجعه مجدد آمپول تستسترون و سیلدنافیل داد ولی من دنبال درمان دایمی مشکل هستم و نمی خوام سیلدنافیل استفاده کنم چون این قرص را فقط قبل از رابطه جنسی باید استفاده کرد و از قبل باید پیش بینی کرده باشی و یک ساعت زودتر مصرف کنی و این حس بدی برام ایجاد کرده، به نظر شما مشکل من چیه و چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      عدم سفتی آلت که همان اختلال نعوظ می باشد دو علت دارد یکی بیماری های اورگانیک مثل دیابت و فشار خون و بیماری قلبی و اختلالات هورمونی و علت دوم بیماریهای روحی روانی است و به نر می رسد مشکل شما علت روحی روانی دارد
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر م جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام، 29 سالمه و از زمانی که یادم میاد مشکل نعوظ دارم شاید از 20 سالگی، پس از مراجعه به پزشک های مختلف و آزمایش سنوگرافی که نتیجه مشکل شریانی اعلام شد به صورتی که عدد سنوگرافی در دو طرف زیر 18 میباشد، قرص هایی که تجویز کردن تادالایف 10 هر دو روز و redq10 هر شب و royaljelly هر روز ظهر، پس از 8 ماه مصرف مداوم دوباره نتیجه سنوگرافی همین بود، به همین دلیل دیگر دکتر مراجعه نکردم چونکه با این داروها هم سردرد میشدم و هم اینکه به شدت به معدم آسیب رسونده، 2 تا سوال دارم، آیا درمان قطعی وجود دارد؟ چون بعد 8 ماه هیچ نتیجه ای نداد. و سوال دوم: به دلیل رسوب رگها آیا این میتونه زنگ خطری برای بیماری های قلبی باشه و نیازی هست آزمایش قلب بدم؟ در ضمن تو آزمایشها هیچ نشانه ای از کلسترول و قند نیست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۴ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام بعید بنظر می رسد در این سن تنگی داشته باشد به احتمال زیاد کاور نوزو متری که انجام داده اید و ۱۸ سی سی در ثانیه گزارش کرده اشتباه است چون کار با این دستگاه خیلی سخت می باشد و مستلزم تجربه زیاد است گذشته از این این مقدار که گزارش شده مقدار خیلی کمی نمی باشد بنابراین برای درمان سریع به مطب مراجعه کنید
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر داریوش دوشنبه ۱۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 665 مشاهده پرسش
    سلام من مدت هاست که خواب تحریک کننده میبینم ولی در خواب به ارگاسم نمیرسم و انزال هم ندارم حدود چهار ماهه که خود ارضایی را ترک کردم و هیچ مشکل پروستات یا نخاع هم ندارم آیا این از عوارض خود ارضایی هست؟اگر هست آیا به زودی درست میشه؟این رو بگم که یک بار در دوران خودارضایی هم این مشکل رو داشتم.باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۶ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام و تشکر خودارضایی هیچگونه عوارضی ندارد مگر عوارض ذهنی روانی چون یکی از علل شایع عدم انزال یا ارگاسم مسائل روانی می باشد، چنانچه مسائل فکری را از خود دور کنید همه چیز به حالت عادی بر میگردد
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مردی 50 ساله هستم سابقه دیابت دارم دچار نعوظ می باشم چه کاری باید انجام بدم/
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام و تشکر شما باید مرحله دوم درمان که تزریق دارو در آلت است انتخاب کنید
  • تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    با سلام مجدد خدمت استاد گرانقدر. بنده در سوال شماره n73sn710 از شما درمورد نحوه درمان نشتی وریدی سوال کردم وشما فرمودید با ضریب احتمال 40 درصد با یک عمل سرپایی قابل انجام است . حال با فرض عمل و عدم موفقیت آیا حالت فعلی که با استفاده از تادالافیل امکان نعوظ هست پابرجا میمونه یا عمل در صورت عدم موفقیت عوارضی هم به همراه داره . با توجه به اینکه من از مشهد مزاحمتون میشم اگه جهت ویزیت و روییت سونوگرافی لازم میدونید خدمتتون میرسم
    با تشکر از راهنماای شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      این عمل جراحی هیچگونه عارضه ای ندارد و در ایجاد نعوظ با دارو که در حال حاضر صورت می گیرد مداخله ای نمی کند
  • تصویر کاربر سلمان یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    باسلام.آقایی 27 ساله و متاهل هستم که چند سال است در ناحیه پرینه و مقعد خود شاهد ترشحات و شاید عرق همراه با بویی ناخوشایند،خارش زیاد،معمولا قرمزی و گهگاه سوزش می باشم که غالبا با تعریق یا خیس ماندن آن ناحیه شدت گرفته و عمدتا پس از کوتاه کردن موها یا پس از بلندشدن آن ها رخ میدهد.تاکنون نیز با مراجعه به متخصصین از پمادهای تریامسینولون،کلوتریمازول و کپسول فلوکونازول و قرص هیدروکسی زین استفاده کرده ام اما تاثیرشان بسیار کم و موقتی بوده است. میخواستم ببینم تشخیص و درمان پیشنهادی شما چیست؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام و احترام از اینکه برای کمک به اینجانب مراجعه کردید، در ناحیه پرینه و مقعد هرگز ترشحی وجود ندارد. بنظر اینجانب چون این دو قسمت نیاز به نظافت روزانه و حمام رفتن دارد، به شکل حساسیت پوستی ایجادشده، ضمن کوتاه بودن موههای این ناحیه، ماده شوینده بدن خود را تغییر دهید. چنانچه بهبودی حاصل نشد به متخصص پوست مراجعه کنید.
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر