همه چیز درباره بیماری هیدروسل

هیدروسل عبارتست از مایع اطراف بیضه که باعث تورم در بیضه می شود. بیماری هیدروسل در بچه های زیر یک سال زیاد دیده می شود و معمولا بدون درمان در سال اول زندگی، خود به خود از بین می رود.

سایر کودکان و بالغین، معمولا به دنبال التهاب و ضربه و تروما به بیضه مبتلا به هیدروسل می شوند. افراد مبتلا به سرطان بیضه، 10 درصد در خطر ابتلا به هیدروسل قرار دارند.

بیماری هیدروسل چیست؟

هیدروسل یک ساختمان ایجاد شده از مایع آب مانند، اطراف یک یا دو بیضه می باشد که باعث می شود اسکروتوم، پوست بیضه یا ناحیه کشاله ران متورم شود. این بزرگی و تورم، ناراحت کننده و معمولا بدون درد است و بطور کلی خطرناک نیست. اگر چه هیدروسل بیشتر در بچه های زیر یکسال دیده می شود، ولی در هر سنی از زندگی ممکن است اتفاق افتد.

علت بیماری هیدروسل

علت اکثر هیدروسل ها نامشخص است. هیدروسلی که در بچه های زیر یکسال بوجود می آید، به معنای باز بودن ارتباط شکم با اسکروتوم می باشد و قبل از یکسالگی و یا موقع تولد بطور طبیعی این ارتباط بسته می شود و هیدروسل خود به خود محو می گردد.

هیدروسلی که بعدا در طول زندگی بوجود می آید به علت ضایعه، ضربه و جراحی اسکروتوم یا ناحیه کشاله ران می باشد و ممکن است به علت التهاب یا عفونت بیضه یا اپی دیدیم بوجود می آید.

بیماری هیدروسل ممکن است 10 درصد به علت سرطان بیضه یا سرطان کلیه بوجود  آید. این فرم از هیدروسل در هر سنی بوجود می آید ولی بیشتر در سنین بالای 40 سالگی بوجود می آید.

عدم خروج منی

علائم بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل معمولا علامت خاصی ندارد. هنگامیکه هیدروسل بزرگ شود، از نظر شکل و ظاهر بدشکل می شود و احساس سنگینی در بیضه فرد ایجاد می کند و راه رفتن فرد را با اشکال مواجه می کند. گاهی باعث درد، تورم و قرمزی پوست بیضه شده و باعث فشار در قاعده آلت می شود.

راه های تشخیص بیماری هیدروسل

تشخیص بر اساس معاینه بالینی می باشد. در معاینه بیضه، بزرگی آن قابل مشاهده است و پزشک از پشت بیضه نور به پوست بیضه می تاباند که به آن (TRANSILLUMINATION) گویند. این معاینه به منظور بررسی وجود توده در بیضه (سرطان بیضه) صورت می گیرد. وقتی نور به پوست بیضه تابیده می شود، مایع اطراف بیضه روشن می شود و وجود توده در این حالت رد می گردد. اگر توده یا سرطان وجود داشته باشد، نور از مایع رد نمی شود و مایع روشن نمی شود. تشخیص قطعی با انجام سونوگرافی بیضه می باشد.

عوارض هیدروسل

بطور کلی هیدروسل خطرناک نیست و معمولا بر باروری تأثیر نمیگذارد. با این حال، ممکن است هیدروسل با یک بیماری زمینه‌ای در بیضه مرتبط باشد و منجر به عوارض جدی شود. بیماری‌های زمینه‌ای بیضه عبارتند از:

# عفونت یا سرطان بیضه

در هر دو صورت ممکن است تولید اسپرم کاهش یابد.

# فتق مغبنی

اگر بخشی از روده در دیواره شکم گیر کرده باشد، می‌تواند به عوارض مهلک و کشنده‌ای منجر شود.

جراحی پروستات

درمان بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل معمولا خطرناک نیست و درمان زمانی صورت می گیرد که بیماری باعث ایجاد درد، اضطراب و خجالت شده باشد. در صورت کم کردن گردش خون بیضه نیز درمان باید انجام شود. اگر هیدروسل از نظر اندازه تغییر نکند یا کوچک شود، درمان ضرورتی ندارد.

کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

تخلیه مایع هیدروسل از فرم های درمانی نمی باشد، چون اگر با سوزن مایع کشیده و هیدروسل کاملا تخلیه شود، مجددا عود می کند. چند دهه قبل هر مقدار مایع را تخلیه می کردند به همان مقدار داروی تتراسیکلین وارد ساک بیضه می کردند، ولی چون اثر درمانی بالایی نداشت و عود می کرد، این روش درمانی ادامه پیدا نکرد.

روش استاندارد و رایج امروزه، باز کردن پوست بیضه و لایه های مختلف روی بیضه و تخلیه مایع و لایه ای که در آن مایع جمع شده است می باشد. دوره استراحت بعد از عمل 2 روز بوده و عمل به طور سرپایی انجام می شود.

بیماری هیدروسل در افراد کمتر از 65 سال نیازی به درمان ندارد، اما در افراد مسن تر نباید از نظر درمان بی توجه گذشت. کشیدن مایع هیدروسل فقط در مردانی که از نظر جسمانی ضعیف اند و قادر به عمل جراحی نیستند، باید صورت گیرد. اگر هیدروسل بزرگتر شود و موجب ناراحتی بیمار گردد، عمل جراحی هیدروسلکتومی باید صورت گیرد.

مراقبت‌های بعد از هیدروسلکتومی

پس از جراحی هیدروسل، شما احتمالا به مدت چند روز نیاز به درناژ و تخلیه مایع و پانسمان خواهید داشت. برای تسکین درد و ناراحتی، پزشک ممکن است این موارد را به شما توصیه کند:

❇ استفاده از محافظ بیضه

❇ برای کمک به کاهش تورم، اعمال بسته‌های یخ بر منطقه تحت درمان

پزشک معمولا معاینه بعدی را به شما توصیه می‌کند، زیرا هیدروسل ممکن است مجددا برگردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام تو کشت منی بجز باکتری چه چیز عمونی دیده میشه؟ مثلا قارچ یا چیز دیگه ....ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام همه چيز وجود دارد
  • تصویر کاربر محمدعلی یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر چند سوال داشتم اگر لطف کنید راهنمایی بیشتر کنید ممنون میشوم.1-ایا قرص والیوم پیلز تایید شده است ازسوی پزشکان 2-خوراکی تستوسترون چیه بخاطر پزشکم گفت خوراکی تستوسترون استفاده کن گفت من قرص و امپول تستوسترون به هیچ بیماری یا هر کس تجویز نمی کنم خطر داره 3-ایا داروی ستیریزین بر غلظت و ترشح هورمون تستوسترون نقش زیادی دارد. پزشکم گفت ستیریزین مورد تایید قرار گرفته تحقیق صورت گرفته 4-لطفا من راهنمایی کامل کنید.باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام واليوم تاييد شده ، تستسترون كمتر مصرف مي شود
  • تصویر کاربر سعیدنوری یکشنبه ۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    باسلام،دارویی میخواستم برای درمان زود انزالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص پاروكستين روزى يك عدد به مدت دو ماه
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    بیماری ناشناس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      مشكل شما چيست
  • تصویر کاربر رضارییسی یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام کراتین من 1.37است ایاضرردارد؟چه راهکاری راپیشنهاد میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      طبیعی است
    2. تصویر کاربر رضارییسی یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون پس مشکلی نداره کراتین بدنسازی مصرف کنم؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      خير
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب ، دکتر محترم برای اولین بار است همچین اتفاقی برام افتاده و سردر گم هستم ، در شهرستان ما یک دکتر اورولوژی بیشتر نیست که تا دو هفته دیگر نوبتی ندارم کمکم کنید ، جوانی هستم ۲۵ ساله ، سه روز پیش در نوک آلتم احساس درد خیلی خفیفی کردم که با فشار دادن سر آلت حسش میکردم (گویی داخل خروجی ادرار نوک آلت بود ) فردای اون روز موقع ادرار احساس خیلی خیلی خفیف سوزش کردم ، با اینکه در اینترنت خوندم جوش شیرین با آب بخورید انجام دادم(واقعا نمیدونم تاثیر داشت یا نه) الان درد شدید ندارم موقع ادرار هم راحتم که بخوام بگم سوزش و درد شدید داره نه اصلا ، ولی هنوز نوک آلتم حس میکنم کمی خارش داره(حس میشه ) الان تنها مشکلم همینه سوزش یا بهتر بگم ی حس عجیبی رو خروجی ادرار نوک آلتم هست ، چکار کنم ؟؟؟؟ نصبت به دوروز اول بهترم ولی بازم این حس خفیف هست . این رو هم بگم متاسفانه درگیر استمناء هستم ، الان موقع نعوذ یا بعد دستشویی این حس میاد ... ولی درد و سوزش شدید اصلا ندارم خیلی راحتم . ؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      روزى دو بار هر بار ١٥ دقيقه در اب گرم بشينيد و شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلى روزى يك عدد به مدت يك هفته استعمال كنيد
  • تصویر کاربر ج.م پنجشنبه ۲۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید. ممنون بابت جوابهای کاملتون. آقای دکتر آیا امکان وارد شدن جسم خارجی از طریق مجرا به مثانه یا خود مجاری وجود دارد؟ مثلا امکان وارد شدن آب در هنگام شنا وجود دارد؟ این سوال رو فقط از روی کنجکاوی میپرسم خواهشا یک جواب دقیق بفرمایین تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      خیر امکان پذیر نیست
  • تصویر کاربر حامد چهارشنبه ۲۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    با سلام پسری 22 ساله هستم و از زمانی ک به یاد دارم التم رو به پایین کج بود و پلاک فیبر پیرونی هم نیست بعد از دوسال تحقیق در سایت شما خواندم ک محلول تستترون میتونه شاید کجی بر طرف کنه و متعجب شدم چون هیچ دکتری این را نگفته تاحالا. من سال هاست درگیرم ایا محلول تستسترون مفید است و عمل بخیه برای درمان کجی امن است
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      به مطب مراجعه کنید تا معاینه شوید که ایا بیماری پیرونی نباشد و بعد با عمل جراحی سرپایی آلت به حالت طبیعی برخواهد گشت
  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    روزه ميگيرم ، يكي دو روز است. بعدازظهر ها توي بيضه چپ و پاي چپ و قسمت مقعد و باسن چپ تير ميكشد و بعداز خوردن افطار،٨٠تا٩٠درصد بهتر ميشود. داروي قند و فشارخون و معده هم ميخورم. ٥٥ساله. دو فرزند دارم. تمايل جنسي و نعوذ , كم شده. منتظر جوابم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      شما مبتلا به پروستاتيت هستيد به پزشك نزديك خود مراجعه كنيد تا درمان پروستاتيت احتقانى را تجويز كند
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      كاهش ميل جنسى هم مربوط به پروستاتيت است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر صفا شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 422 مشاهده پرسش
    ممنون از پاسخگوییتون به سوال قبلی ما ۴ سال ازدواج کردیم ولی منی وارد رحم من نشده الانم ۳ باره همسرم ارضا نمیشه کلا منی نمیاد ما باید اقدام به بارداری کنم یا نه بازم میتونم پیشگیری کنم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سوال شما نامفهوم است
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      شوهر شما بايد درمان شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر