همه چیز درباره بیماری هیدروسل

هیدروسل عبارتست از مایع اطراف بیضه که باعث تورم در بیضه می شود. بیماری هیدروسل در بچه های زیر یک سال زیاد دیده می شود و معمولا بدون درمان در سال اول زندگی، خود به خود از بین می رود.

سایر کودکان و بالغین، معمولا به دنبال التهاب و ضربه و تروما به بیضه مبتلا به هیدروسل می شوند. افراد مبتلا به سرطان بیضه، 10 درصد در خطر ابتلا به هیدروسل قرار دارند.

بیماری هیدروسل چیست؟

هیدروسل یک ساختمان ایجاد شده از مایع آب مانند، اطراف یک یا دو بیضه می باشد که باعث می شود اسکروتوم، پوست بیضه یا ناحیه کشاله ران متورم شود. این بزرگی و تورم، ناراحت کننده و معمولا بدون درد است و بطور کلی خطرناک نیست. اگر چه هیدروسل بیشتر در بچه های زیر یکسال دیده می شود، ولی در هر سنی از زندگی ممکن است اتفاق افتد.

علت بیماری هیدروسل

علت اکثر هیدروسل ها نامشخص است. هیدروسلی که در بچه های زیر یکسال بوجود می آید، به معنای باز بودن ارتباط شکم با اسکروتوم می باشد و قبل از یکسالگی و یا موقع تولد بطور طبیعی این ارتباط بسته می شود و هیدروسل خود به خود محو می گردد.

هیدروسلی که بعدا در طول زندگی بوجود می آید به علت ضایعه، ضربه و جراحی اسکروتوم یا ناحیه کشاله ران می باشد و ممکن است به علت التهاب یا عفونت بیضه یا اپی دیدیم بوجود می آید.

بیماری هیدروسل ممکن است 10 درصد به علت سرطان بیضه یا سرطان کلیه بوجود  آید. این فرم از هیدروسل در هر سنی بوجود می آید ولی بیشتر در سنین بالای 40 سالگی بوجود می آید.

عدم خروج منی

علائم بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل معمولا علامت خاصی ندارد. هنگامیکه هیدروسل بزرگ شود، از نظر شکل و ظاهر بدشکل می شود و احساس سنگینی در بیضه فرد ایجاد می کند و راه رفتن فرد را با اشکال مواجه می کند. گاهی باعث درد، تورم و قرمزی پوست بیضه شده و باعث فشار در قاعده آلت می شود.

راه های تشخیص بیماری هیدروسل

تشخیص بر اساس معاینه بالینی می باشد. در معاینه بیضه، بزرگی آن قابل مشاهده است و پزشک از پشت بیضه نور به پوست بیضه می تاباند که به آن (TRANSILLUMINATION) گویند. این معاینه به منظور بررسی وجود توده در بیضه (سرطان بیضه) صورت می گیرد. وقتی نور به پوست بیضه تابیده می شود، مایع اطراف بیضه روشن می شود و وجود توده در این حالت رد می گردد. اگر توده یا سرطان وجود داشته باشد، نور از مایع رد نمی شود و مایع روشن نمی شود. تشخیص قطعی با انجام سونوگرافی بیضه می باشد.

عوارض هیدروسل

بطور کلی هیدروسل خطرناک نیست و معمولا بر باروری تأثیر نمیگذارد. با این حال، ممکن است هیدروسل با یک بیماری زمینه‌ای در بیضه مرتبط باشد و منجر به عوارض جدی شود. بیماری‌های زمینه‌ای بیضه عبارتند از:

# عفونت یا سرطان بیضه

در هر دو صورت ممکن است تولید اسپرم کاهش یابد.

# فتق مغبنی

اگر بخشی از روده در دیواره شکم گیر کرده باشد، می‌تواند به عوارض مهلک و کشنده‌ای منجر شود.

جراحی پروستات

درمان بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل معمولا خطرناک نیست و درمان زمانی صورت می گیرد که بیماری باعث ایجاد درد، اضطراب و خجالت شده باشد. در صورت کم کردن گردش خون بیضه نیز درمان باید انجام شود. اگر هیدروسل از نظر اندازه تغییر نکند یا کوچک شود، درمان ضرورتی ندارد.

کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

تخلیه مایع هیدروسل از فرم های درمانی نمی باشد، چون اگر با سوزن مایع کشیده و هیدروسل کاملا تخلیه شود، مجددا عود می کند. چند دهه قبل هر مقدار مایع را تخلیه می کردند به همان مقدار داروی تتراسیکلین وارد ساک بیضه می کردند، ولی چون اثر درمانی بالایی نداشت و عود می کرد، این روش درمانی ادامه پیدا نکرد.

روش استاندارد و رایج امروزه، باز کردن پوست بیضه و لایه های مختلف روی بیضه و تخلیه مایع و لایه ای که در آن مایع جمع شده است می باشد. دوره استراحت بعد از عمل 2 روز بوده و عمل به طور سرپایی انجام می شود.

بیماری هیدروسل در افراد کمتر از 65 سال نیازی به درمان ندارد، اما در افراد مسن تر نباید از نظر درمان بی توجه گذشت. کشیدن مایع هیدروسل فقط در مردانی که از نظر جسمانی ضعیف اند و قادر به عمل جراحی نیستند، باید صورت گیرد. اگر هیدروسل بزرگتر شود و موجب ناراحتی بیمار گردد، عمل جراحی هیدروسلکتومی باید صورت گیرد.

مراقبت‌های بعد از هیدروسلکتومی

پس از جراحی هیدروسل، شما احتمالا به مدت چند روز نیاز به درناژ و تخلیه مایع و پانسمان خواهید داشت. برای تسکین درد و ناراحتی، پزشک ممکن است این موارد را به شما توصیه کند:

❇ استفاده از محافظ بیضه

❇ برای کمک به کاهش تورم، اعمال بسته‌های یخ بر منطقه تحت درمان

پزشک معمولا معاینه بعدی را به شما توصیه می‌کند، زیرا هیدروسل ممکن است مجددا برگردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    پیگیر سوال قبلیم که گفتید در مورد بی اختیاری بیشتر توضیح بدید--سلام سوزش و کمی بی اختیاری ادرار دارم آزمایش ادرار و خون و سونو دادم نرمال بود آیا کشت منی هم باید بدم؟ 30 سالمه و مجرد نزدیکی هم نداشتم---قبل از ادرار میسوزه یعنی وقتی یه کم ادرار جم میشه دارم و باعث تحریک ادار میشه که باید فوریتی برم دسشویی که بعضی مواقع با این حال که محکم ماهیجه های لگن رو سفت کردم باز چند قطره میریزه بعد که میشینم سر دسشویی باقیش با فشار خارج میشه آخر ادرار هم سوزشی ندارم سی تی و آزمایش ماساژ پروستات هم دادم ولی ترشحی نیومد که 4تا ادرار جداگانه دادم و آزمایش ترمال بود لوفلوکساسین هم 20 روز خوردم فایده نداشت حالا میخوام بدونم کشت منی یا کارب دیگه هم باید انجام بدم؟ چند ماهی هست این جور شدم.....از کاشان هستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام خواهش مى كنم به مطب مراجعه كنيد تا مشكل شما حل شود .
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام سوزش و کمی بی اختیاری ادرار دارم آزمایش ادرار و خون و سونو دادم نرمال بود آیا کشت منی هم باید بدم؟ 30 سالمه و مجرد نزدیکی هم نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام لطفا در مورد بي اختياري ادرار توضيح بيشتر بدهيد .
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام . پدرم امروز از بیمارستان مرخص شده و عمل فتق داشتند ولی الان شکمش سفت شده و درد میکنه علت چیه؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      ايشان بايد توسط پزك خود معاينه شوند.٣، ضض
  • تصویر کاربر علي شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    بیماری های حنسی زود انزالي
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      زمان زود انزالی را ذکر کنید
    2. تصویر کاربر علي شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      زمان براي اولين سكس حدود ٣ دقيقه
    3. تصویر کاربر علي شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      مدت زمان براي اولين سكس حدود ٣ دقيقه ك البته من چند ماه پيش از داروهاي پكيج اقايان استفاده كردم كه هم ميل جنسي بيشتر شد و هم مدت زمان ان افزايش داشت ولي به دليل عدم اطمينان استفاده نكردم ضمن اينكه بدون استفاده از قرص ها علي رغم استفاده يك مدت دو ماهه بهبودي نداشتم
    4. تصویر کاربر علي شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      مدت زمان براي اولين سكس حدود ٣ دقيقه ك البته من چند ماه پيش از داروهاي پكيج اقايان استفاده كردم كه هم ميل جنسي بيشتر شد و هم مدت زمان ان افزايش داشت ولي به دليل عدم اطمينان استفاده نكردم ضمن اينكه بدون استفاده از قرص ها علي رغم استفاده يك مدت دو ماهه بهبودي نداشتم
    5. تصویر کاربر علي شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      مدت زمان براي اولين سكس حدود ٣ دقيقه ك البته من چند ماه پيش از داروهاي پكيج اقايان استفاده كردم كه هم ميل جنسي بيشتر شد و هم مدت زمان ان افزايش داشت ولي به دليل عدم اطمينان استفاده نكردم ضمن اينكه بدون استفاده از قرص ها علي رغم استفاده يك مدت دو ماهه بهبودي نداشتم
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      شما نیازی به درمان ندارید
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر عباسی دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    سلام؛
    بنده آقایی 28ساله و متاهل و صاحب یک فرزند هستم که چندماه پس از فرزنددار شدنم مبتلا به کم کاری هیپوفیز(هیپوگنادیسم ثانویه) شدم. در ابتدا تستوسترون مصرف کردم اما فایده ای نداشت و حتی بدتر هم شدم و منجر به آزواسپرم شدنم شد. اکنون سه ماه است که از کلومیفن استفاده میکنم و خدا را شکر موثر افتاد و نه تنها تستوسترون آزاد و توتال بلکه ال اچ و اف اس اچ ام نیز بالا آمد و از آزواسپرمی خارج شدم.
    حال مزاحم شدم بپرسم از آن جایی که کیفیت اسپرم هایم ضعیف هستند جهت تقویت آن ها چه کنم؟(ویتامین ایی؟ ال کارنیتین؟ یا...؟ با چه دوزی و چندبار؟)
    ضمنا همیشه حجم مایع سمن من کم بوده و همراه با غلظت بالای آن، همیشه هنگام انزال اذیتم کرده و از لذت من کاسته است.
    آزمایش اخیرم به پیوست ارسال کرده ام.
    باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      از هرکدام روزی یک عدد
    2. تصویر کاربر عباسی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام و سپاس؛
      چند میلی هر کدام روزی یک عدد؟
      آیا قرص کتوتیفن 1میلی موثر است؟
    3. تصویر کاربر عباسی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام و سپاس؛
      چند میلی هر کدام روزی یک عدد؟
      آیا قرص کتوتیفن 1میلی موثر است؟
    4. تصویر کاربر عباسی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام و سپاس؛
      چند میلی هر کدام روزی یک عدد؟
      آیا قرص کتوتیفن 1میلی موثر است؟
    5. تصویر کاربر عباسی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام و سپاس؛
      چند میلی هر کدام روزی یک عدد؟
      آیا قرص کتوتیفن 1میلی موثر است؟
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بله كافي است
    7. تصویر کاربر عباسی یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      نفرمودید ال کارنیتین و ویتامین ایی چند میلی گرمی؟!
      کتوتیفن چطور؟ مصرف آن را توصیه می کنید؟
    8. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      براي افزايش حركت روزي يك عدد قرص زينك استفاده كنيد .
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر یاس پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    اینو خودمم بلد بودم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      خيلي ممنون
  • تصویر کاربر س پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    زودارضای جناب اقای دکترخسته نباشید مشکل من زودارضایه که زمانش بعضی وقتا به یک دقیقه نمیرسه خودم احساس میکنم ازاعصابم باشه چون لرزش بدن ودست دارم که همون لحظه نزدیکی بیشترمیشه وپشت سرهم ادرار م میاد که فرصت نزدکی رو ازم میگیره پیش پزشکای مجاری ادراری زیادی رفتم که هرکدام یه دارو بهم دادن مثلا سیتالوپرام اسنترا دولکستین پاروکستین که اخریه رو یکماه گفته بود استفاده کنم که همون یک ماه جواب داد دوباره چندروز استفاده کردم برام عادی شده بود اقای دکتر من شهرستان زندگی میکنم که فاصله ام بامطب شما2000کمتره اگه لا لازم باشه مراجعه حضوری انجام بدم میام دیگه ازاین وضع خسته شدم کمکم کنید که به درمان قعطعی برسم متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام هيجان و اضطراب در زود ابزالي اثر دارد و درمان دارويي daxopill روزي يك عدد به مدت دو ماه مي باشد .
  • تصویر کاربر Nd سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    با عرض خسته نباشید.
    اقای دکتر به خاطر تغییررنگ منی به زرد، که فرمودین آزمایش دادم ولی عفونتی نبود. اقای دکتر بنده حدود چند ماه پیش برای اینکه رنگ منی طبیعی بشه، داروهای انتی بیوتیک سفکسیم و مترانیدازول مصرف کردم و بعد دیدم یکم تغییر رنگش به زرد کمتر شد. ولی دوباره که اینکارو کردم باز رنگش دوباره به طرف زرد رفت. اقای دکتر لطفا شما داروهایی رو برای برگشت رنگ طبیعی منی ارائه بدین منی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      تجربه دارويي در اين زمينه ندارم .
  • تصویر کاربر سینا سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1106 مشاهده پرسش
    با سلام پسری ۲۳ ساله هستم روی التم امروز متوجه یه برجستگی شدم که زیر پوستی و غضروف مانند هست ترسیدم یه لحظه قطرش ۳.۴ میلیمتره انگار شبیه رگ هم هست. نگرانم کرده.بهش دست میزنم یا فشار میدم درد هم نداره چه چیزی هست این یهو امروز در اومده! رگ به رگ شده؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام اگر ناگهاني بوجود أمده نگران نباشيد.
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام
    به خاطر اختلال نعوظ رفتم دکتر سونوگرافی پروستات و بیضه سالم بود
    سونوگرافی اندروکتال هم خوب بود دکتر گفت اختلال نعوظ عصبیه
    ولی هنوز خوب نشده میشه یه راه حل بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام نگراني واضطراب را از خود دور كنيد وبراي مدت كوتاه از قرص وياگرا يك ساعت قبل از نزديكي استفاده كنيد .
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر