همه چیز درباره بیماری هیدروسل

هیدروسل عبارتست از مایع اطراف بیضه که باعث تورم در بیضه می شود. بیماری هیدروسل در بچه های زیر یک سال زیاد دیده می شود و معمولا بدون درمان در سال اول زندگی، خود به خود از بین می رود.

سایر کودکان و بالغین، معمولا به دنبال التهاب و ضربه و تروما به بیضه مبتلا به هیدروسل می شوند. افراد مبتلا به سرطان بیضه، 10 درصد در خطر ابتلا به هیدروسل قرار دارند.

بیماری هیدروسل چیست؟

هیدروسل یک ساختمان ایجاد شده از مایع آب مانند، اطراف یک یا دو بیضه می باشد که باعث می شود اسکروتوم، پوست بیضه یا ناحیه کشاله ران متورم شود. این بزرگی و تورم، ناراحت کننده و معمولا بدون درد است و بطور کلی خطرناک نیست. اگر چه هیدروسل بیشتر در بچه های زیر یکسال دیده می شود، ولی در هر سنی از زندگی ممکن است اتفاق افتد.

علت بیماری هیدروسل

علت اکثر هیدروسل ها نامشخص است. هیدروسلی که در بچه های زیر یکسال بوجود می آید، به معنای باز بودن ارتباط شکم با اسکروتوم می باشد و قبل از یکسالگی و یا موقع تولد بطور طبیعی این ارتباط بسته می شود و هیدروسل خود به خود محو می گردد.

هیدروسلی که بعدا در طول زندگی بوجود می آید به علت ضایعه، ضربه و جراحی اسکروتوم یا ناحیه کشاله ران می باشد و ممکن است به علت التهاب یا عفونت بیضه یا اپی دیدیم بوجود می آید.

بیماری هیدروسل ممکن است 10 درصد به علت سرطان بیضه یا سرطان کلیه بوجود  آید. این فرم از هیدروسل در هر سنی بوجود می آید ولی بیشتر در سنین بالای 40 سالگی بوجود می آید.

عدم خروج منی

علائم بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل معمولا علامت خاصی ندارد. هنگامیکه هیدروسل بزرگ شود، از نظر شکل و ظاهر بدشکل می شود و احساس سنگینی در بیضه فرد ایجاد می کند و راه رفتن فرد را با اشکال مواجه می کند. گاهی باعث درد، تورم و قرمزی پوست بیضه شده و باعث فشار در قاعده آلت می شود.

راه های تشخیص بیماری هیدروسل

تشخیص بر اساس معاینه بالینی می باشد. در معاینه بیضه، بزرگی آن قابل مشاهده است و پزشک از پشت بیضه نور به پوست بیضه می تاباند که به آن (TRANSILLUMINATION) گویند. این معاینه به منظور بررسی وجود توده در بیضه (سرطان بیضه) صورت می گیرد. وقتی نور به پوست بیضه تابیده می شود، مایع اطراف بیضه روشن می شود و وجود توده در این حالت رد می گردد. اگر توده یا سرطان وجود داشته باشد، نور از مایع رد نمی شود و مایع روشن نمی شود. تشخیص قطعی با انجام سونوگرافی بیضه می باشد.

عوارض هیدروسل

بطور کلی هیدروسل خطرناک نیست و معمولا بر باروری تأثیر نمیگذارد. با این حال، ممکن است هیدروسل با یک بیماری زمینه‌ای در بیضه مرتبط باشد و منجر به عوارض جدی شود. بیماری‌های زمینه‌ای بیضه عبارتند از:

# عفونت یا سرطان بیضه

در هر دو صورت ممکن است تولید اسپرم کاهش یابد.

# فتق مغبنی

اگر بخشی از روده در دیواره شکم گیر کرده باشد، می‌تواند به عوارض مهلک و کشنده‌ای منجر شود.

جراحی پروستات

درمان بیماری هیدروسل

بیماری هیدروسل معمولا خطرناک نیست و درمان زمانی صورت می گیرد که بیماری باعث ایجاد درد، اضطراب و خجالت شده باشد. در صورت کم کردن گردش خون بیضه نیز درمان باید انجام شود. اگر هیدروسل از نظر اندازه تغییر نکند یا کوچک شود، درمان ضرورتی ندارد.

کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

تخلیه مایع هیدروسل از فرم های درمانی نمی باشد، چون اگر با سوزن مایع کشیده و هیدروسل کاملا تخلیه شود، مجددا عود می کند. چند دهه قبل هر مقدار مایع را تخلیه می کردند به همان مقدار داروی تتراسیکلین وارد ساک بیضه می کردند، ولی چون اثر درمانی بالایی نداشت و عود می کرد، این روش درمانی ادامه پیدا نکرد.

روش استاندارد و رایج امروزه، باز کردن پوست بیضه و لایه های مختلف روی بیضه و تخلیه مایع و لایه ای که در آن مایع جمع شده است می باشد. دوره استراحت بعد از عمل 2 روز بوده و عمل به طور سرپایی انجام می شود.

بیماری هیدروسل در افراد کمتر از 65 سال نیازی به درمان ندارد، اما در افراد مسن تر نباید از نظر درمان بی توجه گذشت. کشیدن مایع هیدروسل فقط در مردانی که از نظر جسمانی ضعیف اند و قادر به عمل جراحی نیستند، باید صورت گیرد. اگر هیدروسل بزرگتر شود و موجب ناراحتی بیمار گردد، عمل جراحی هیدروسلکتومی باید صورت گیرد.

مراقبت‌های بعد از هیدروسلکتومی

پس از جراحی هیدروسل، شما احتمالا به مدت چند روز نیاز به درناژ و تخلیه مایع و پانسمان خواهید داشت. برای تسکین درد و ناراحتی، پزشک ممکن است این موارد را به شما توصیه کند:

❇ استفاده از محافظ بیضه

❇ برای کمک به کاهش تورم، اعمال بسته‌های یخ بر منطقه تحت درمان

پزشک معمولا معاینه بعدی را به شما توصیه می‌کند، زیرا هیدروسل ممکن است مجددا برگردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر f جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    با سلانم و احترام
    هنگام خواب انسان گاهي داراي نعوظ طبيعي در خواب و اوايل صبح ميباشد.اين نعوظها گاهي همراه با احساس ادار ميباشد و گاهي بدون احساس ادرار.در حالتي كه همراه با احساس ادرار است ايا اين ادرار باعث نعوظ شدن شده؟ و يا نه خود نعوظ ربطي به ادرار ندارد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ربطي به ادرار ندارد
  • تصویر کاربر بي شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با سلام
    اگر كسي داراي نعوظ صبحگاهي باشد و با خودارضايي به نعوظ برسد وليكن هنگام نزديكي با جنس مخالف نعوظ نداشته باشد ايا مشكل ان ذهني و رواني ميباشد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      بله حتما
  • تصویر کاربر فرخ جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 467 مشاهده پرسش
    دکتر عزیز با سلام و سپاس از سایت خوبتان
    بنده شش ماه بود که در شورتم لکه های زردی مشاهده میکردم اوایل فکر کردم مربوط به ترشحات منی است تا اینکه یک ماه قبل وقتی یک ماه نزدیکی نکرده بودم یک لکه خون در شورت خودم مشاهده کردم علایمی نداشتم نه سوزش نه خارش بعد یک هفته از مشاهده این خون دیدم که بیضه چپم کمی درد میکند ودیدم که بعد از ادرار مایع منی ازمن همراه لکه های خون روشن خارج میشود تست کردم که ببینم آیا این خون مال ادراراست یا منی لذا باکاندوم نزدیکی کردم ودیدم مقداری خون روشن درمنی من وجود دارد و در ادار نیست ومنی با سوزش شدیدی خارج شد بعد یک روز سوزش و خارش شدیدی گرفتم به پزشک عمومی روستا مراجعه کردم ایشان داکسی سایکلین 100و کوتریموکسازول40800 بمدت 14 روز برام تجویز کردن البته بدون هیچ آزمایش و سونوگرافی ودراین مدت نزدیکی را برای من ممنوع کردند تاروز 14 ام روبه بهبود بودم یعنی خون داخل منی و سوزش و خارشم 80 درصد خوب شده بود دقیقا دوروز بعد اینکه داروها تمام شد کل موارد دوباره عود کرد البته با شدت کمتری الان هم کمی خون روشن بعد ادرار در منی دارم هم سوزش سمت چپ مثانه که به کمر منتشر میشود وهم کمی درد بیضه چپ و کمی تکرر ادرار
    سابقه بیماری کبد چرب داشتم و کمی چربیم هم بالا بود البته آخرین آزمایشی که انجام دادم مال چهار سال قبل بوده وخبر کبد و چربی خونم رو ندارم قرصی که مصرف میکنم برای ارامش اعصاب نورتریپتیلین 25 از سال نود می باشد

    درحال حاضر یک روز است که به توصیه یکی از پزشکان عمومی دیگر قرص سیپروفلوکساسین 500 هر 12 ساعت یکبار مصرف میکنم ووقتی مصرف میکنم خارش وسوزش ودردهای شکمی ندارم اما رنگ ادرارم همچنان زرد رنگ هست وگاهی احساس میکنم چیزی سرد روی پشت مثانه ام هست و گاهی داخل آلتم میخارد و وفشار میدهم درد دارد درضمن قرص مترونیدازول اصلا اثری درمن نکرد والان هم نزدیک 16 روزه هیچ نزدیکی نداشتم واز نزدیکی میترسم یاد آور شوم که قبلنها بعد انزال همیشه تا دوروز خارش داشتم و فکر میکردم مشکل از همسرم هست ولی تازه فهمیدم که مشکل از من بوده از شما عاجزانه تقاضا دارم راهنمایی کامل بفرمایید چون بنده درروستا هستم و برای دسترسی به متخصص اورولوژی باید به شهر بروم
    چه دستوری میفرمایید شدیدا هم دچار اظطراب و ترس شده ام
    با سپاس سن 39 سال جناب
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      خون در مني اهميتي ندارد وخود به خود خوب مي شود
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید فراوان.
    آقای دکتر بنده حدودا 10-12 روز هست که در ناحیه ی ابتدایی آلت 4 یا 5 جوش بدون درد و مزاحمت میبینم که برجستگیش بسیار ذهنمو به خودش درگیر کرده. بنده هرروز صبح استحمام میکنم و نظافت شخصی همواره جزو اولویت های زندگیم بوده. آخرین رابطه ای که داشتم هم برمیگرده به بیشتر از 1 سال پیش و واقعا متعجبم که چطور همچین اتفاقی افتاده و بسیار هم نگرانم کرده.
    ظاهر جوش ها دقیقا شبیه به جوش های صورت هست اما نه تغییری کردن تو این چند روز و نه تغییر حالت دادن. کوچکترین دردی هم ندارن. چطور باید درامانشون کنم؟ و اصولا چه راهی رو توصیه میکنید. بی نهایت ممنونم ازتون.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      به متخصص پوست مراجعه كنيد
    2. تصویر کاربر مهدی شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنونم از پاسخ دهی تون. لطفا پرسش رو از وبسایتتون حذف کنید.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      چشم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 438 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر من ۲۴ ساله هستم و مدت یک سال هست عقد کرده ام و در طول این یکسال مشکلی از نظر سکس نداشتم. حدود دو ماه هستش که از ژل تاخیری ایموشن آبی استفاده میکنم. و حدود یک هفته هستش که رژیم گرفتم و تنها در طول روز از شیر و خرما استفاده میکنم البته این رژیم رو قطع کردم و حدود ۷ کیلو اضافه وزن دارم. موقع نزدیکی فهمیدم که مشکل در نعوظ دارم و آلتم به حال شق در نمیاد اگر هم شق بشه بعد از ۳۰ ثانیه باز به حالت اول برمیگرده. لطفا کمکم کنید و بگید چه کاری باید انجام بدم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص سيلدلافيل يك ساعت قبل از نزديكي ميل كنيد
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر
    من 24 سالمه مدت چند ماهی هست که بعد از ارضای جنسی یه حالت ناراحتی و گرمی خاصی در زیر بیضه نزدیک مقعد و کشاله ران دارم این گرما واقعا آزار دهنده هستش و دقیقا بعد از هر بار ارضای جنسی شدتش شروع شده و بعد 4 یا 5 روز بهتر میشه همچنین احساس تاخیر در ادرار نیز دارم

    در چکاپ خون و ادرار فقط کمبود زینک مشاهده شده و در سونوگرافی کامل کیست 5 میلیمتری اپیدیدیم

    آزمایش رو میفرستم ملاحظه کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      اطلاعي از گرمي كشاله ران ندارم براي ادرار شبي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد
  • تصویر کاربر Ho3ein شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سللم خسته نباشید. اقای دکتر من 24سالمه و التم در حالت نعوظ 14سانته و متاهل هسم ولی همسر بنده میگه کوچیک و ی کاریش بکن میخواسم بدونم راهی هس که بزرگ تر بشه هم از نظر قطر و هم از نظر درازا ممنون میشم جواب بدین چون واقعا ذهنمو درگیر خودش کرده.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      آلت شما طبيعي است درماني ندارد
  • تصویر کاربر سيامك دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    با سلام دكتر من از دوران نوجواني تا الان كه ٣٣سالمه خود ارضاي ميكردم الان دچار زود انزالي هستم تا حالا دكتر نرفتم خواستم ببينم چيكار بايد بكنم ممنونم ميشم كمكم كنيد اصلا راهي وجود داره واسه درمان من يا نه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص پاروكستين روزي يك عدد دو ماه ميل كنيد
  • تصویر کاربر علیرضارضایی دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    اندازه التم کوچبکه آلتم کوچیکه چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      درماني وجود ندارد
  • تصویر کاربر Ali دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    باسلام آیا قرمز بودن کایع منی خطر ناک است و آیا نیاز به بررسی دقیق دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      خطرناك نيست ونيازي به بررسي ندارد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر