بعد عمل واریکوسل چقدر احتمال بارداری هست؟

سوال زوج های جوان از ما این است که آیا عمل واریکوسل برای بهبودی باروری مردان تاثیری دارد؟در این مقاله به این سوال پاسخ میدهیم.

واریکوسل به وجود ورید های غیر طبیعی گشاد شده در کیسه بیضه گفته می شود. در مورد ارتباط آن با ناباروری، درمان و علائم جراحی واریکوسل در مقالات قبلی بحث شده است. این مقاله در مورد میزان موفقیت پس از جراحی واریکوسل می باشد.

ترمیم واریکوسل، تلقیح داخل رحمی (IUI) و لقاح آزمایشگاهی / تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (IVF-ICSI)، گزینه هایی برای مدیریت ناباروری مردانی که در ارتباط با واریکوسل هستند، می باشند. 

تصمیم برای ادامه دادن به هر یک از این گزینه های مدیریتی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد (به عنوان مثال وجود فاکتورهای زنانه لازمه IVF، علائمی مانند درد ناشی از واریکوسل، زمان مورد نظر برای بارداری). 

انجام عمل جراحی واریکوسل در مقایسه با IVF + ICSI ممکن است به طور بالقوه مقرون به صرفه تر باشد.

درمان جراحی با موفقیت بیش از 90 – 99٪ از واریکوسل ها را از بین می برد. بهبود پارامترهای منی ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد. با این حال، هیچ توافقی در مورد تعریف آنچه به معنای “بهبود” است وجود ندارد.

عواملی که ممکن است به بالا رفتن درصد بهبود کمک کنند عبارتند از: اندازه واریکوسل، سطح هورمون محرک فولیکول و تعداد کامل اسپرم های متحرک قبل از عمل. 

همچنین، عدم درمان واریکوسل ممکن است منجر به کاهش تدریجی پارامترهای مایع منی شود، که ممکن است باروری آینده را به خطر بیندازد.

بارداری و واریکوسل

میزان بهبود منی بعد از عمل واریکوسل چقدر است؟

اکثر مطالعات گزارش داده اند که کیفیت مایع منی در اکثر بیماران پس از جراحی واریکوسل بهبود می یابد؛ همانطور که با مقایسه پارامترهای مایع منی قبل از درمان و پس از درمان تعریف شده است.

در مطالعات نشان داده شده است که تعداد اسپرم ها به طور متوسط 12 میلیون اسپرم در میلی لیتر با میانگین 11٪ افزایش تحرک و اثرات متغیر بر مورفولوژی اسپرم افزایش می یابد. 

اگرچه اعداد دقیق اند، اما این اعداد باید با احتیاط تفسیر شوند. این بدان معنا نیست فردی که مبتلا به واریکوسل است و تعداد اسپرم های او 1 میلیون باشد، پس از جراحی واریکوسل شاهد افزایش تعداد اسپرم وی به 13 میلیون (افزایش 12 میلیونی) خواهد بود!

این بهبود می تواند منجر به درمان کم تر تهاجمی شود. 

مردانی که فاکتور مردانه شدید دارند که برای باردار شدن به طور متفاوت به IVF-ICSI احتیاج دارند، ممکن است در تجزیه و تحلیل منی به جای IVF-ICSI اجازه ی انجام IUI را پیدا کنند و در مردان با فاکتور خفیف مردانه نیز ممکن است در پارامترهای مایع منی پیشرفت کافی داشته باشند تا بتوانند به جای IUI باروری طبیعی داشته باشند.

میزان اسپرم بعد از واریکوسل

در مورد مردان با تعداد اسپرم صفر (آزواسپرمی غیر انسدادی) چگونه است؟

موارد انتخاب شده با آزواسپرمی غیر انسدادی (هایپوسپرماتوژنز یا توقف بلوغ دیررس) ممکن است به ترمیم واریکوسل پاسخ دهند. جراحی واریکوسل ممکن است منجر به بهبود تعداد کم اسپرم در انزال شود (10 تا 50٪ احتمال موفقیت).

در چنین مواردی، ترمیم و عمل واریکوسل با بازگشت اسپرم به انزال همراه است، بنابراین به طور بالقوه امکان انجام IVF-ICSI بدون آسپیراسیون یا استخراج اسپرم از بیضه (TESA یا TESE) فراهم می شود.

این مطالعات همچنین نشان داده است مردانی که تنها با سلول سرتولی یا بافت شناسی ایست بلوغ زودرس، بازگشت اسپرم به انزال را نداشتند.

لازم به یادآوری است در مردانی که قبلا آزواسپرمی داشتند نیز ممکن است بدون هیچ مداخله ای اسپرم در انزال پیدا شود.

بنابراین، بیوپسی بیضه / استخراج اسپرم از بیضه یا ترمیم واریکوسل ممکن است برای چنین مردانی ارائه شود، اگرچه ارزش واریکوسلکتومی در تمام بیماران مبتلا به آزواسپرمی غیر انسدادی همچنان بحث برانگیز است.

عمل واریکوسل

میزان بارداری بعد از جراحی واریکوسل چقدر است؟

یک مطالعه اخیر 145 زوج را که به طور تصادفی واریکوسلکتومی ( عمل واریکوسل ) شده بودند در مقابل گروه شاهد (کنترل) مورد بررسی قرار داد. 

گروه کنترل دارای میزان باروری طبیعی 13.9٪ بود، در حالی که گروه مطالعه دارای میزان 32.9٪ با نسبت شانس 3.4 (فاصله اطمینان 95٪ ، 1.33-6.95) بود. مشخصات پایه هر دو گروه از نظر آماری مشابه بود. هیچ همپوشانی انجام نشده است.

در تازه ترین بررسی ها نتیجه گیری شد که درمان واریکوسل در مردان زوج هایی که ناباروری غیرقابل توجیه داشتند، ممکن است احتمال باروری زوج را بهبود بخشد.

به طور خلاصه:

نتیجه گیری

درمان برای واریکوسل قابل لمس ممکن است برای زوج های ناباروری که شواهدی از پارامترهای غیرطبیعی مایع منی و فاکتور مونث شناسایی نشده از جمله در نظر گرفتن سن و میزان ذخیره تخمدان وجود دارد، پیشنهاد شود.

لقاح آزمایشگاهی با یا بدون ICSI ممکن است گزینه اصلی درمان فاکتور مونث در نظر گرفته شود، بدون توجه به وجود واریکوسل و پارامترهای غیرطبیعی مایع منی.

تجربه و تخصص پزشک معالج، از جمله ارزیابی هر دو شریک زندگی، همراه با گزینه های موجود، باید روش درمان واریکوسل را تعیین کند.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص درمان واریکوسل 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سارا جمعه ۱۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    باسلام خداقوت
    همسر من واریکوسل داشتن وعملش انجام دادن وی پسر دارن از همسر قبلیشون الان شش ماه ازدواج مجدد داشتن با بنده سه ماه تلاش برای بارداری داریم و تا الان موفق نشدیم احتمال داره باز واریکوسل ایشون برگشته باشه. خیلی نگران هستم لطفا راهنمایی می فرمایید. بنده هم از همسر قبلم فرزند دارم و دوبار باردار شدم
    1. تصویر کاربر سارا سه شنبه ۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام جناب دکتر چرا جواب نده رو ندادید
    2. تصویر کاربر سارا سه شنبه ۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام مجدد جناب دکتر الان نزدیک یک هفته هست منتظر جواب از سمت شما هستم ولی هنوز دریافت نکردم ممنون میشم راهنمایی بفرماید باتشکر🙏
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام سونوگرافي داپلر رنگي از بيضه ها جهت بررسي وجود واريكوسل انجام شود أزمايش اسپرم هم داده شود

    4. تصویر کاربر سارا جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام سپاسگزارم چشم حتما
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      خواهش مي كنم

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۲۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر من بیماری واریکوسل داشتم بیضه طرف چپ هم نسبت به طرف راست کوچیک تر بود الان نزدیک به دوسال عمل کردم ولی هنوز به نتیجه بار داری نرسیدیم چکار کنیم الان .ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام روزي يك گرم قرص ويتامين c يك ماه ميل كنيد و روزي يك عدد قرص سلنيوم يك ماه ميل كنيد

    2. تصویر کاربر سعید جمعه ۱۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      ممنون از لطفت دکتر .دکتر انشالله اونا جواب میده دیگ اصلا یه طوری شده خدایش از بچه دار شدن نا امید خسته شدیم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      تشكر

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر وحید شنبه ۲۱ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر یک ساله ازدواج کردم مشکل باروری دارم سه ماه و نیم هست که عمل واریکوسل انجام دادم.بنظر شما تاثیر عمل واریکوسل روی باروری چقد طول میکشه یا مجددا باید برم دکتر؟
    ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۱ آبان ۱( 1 سال پیش)

      با سلام تا دو سال اثر أن ديده مي شود

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من الان 4سال عمل واریکوسل انجام دادم الانم متاهل هستم بعضی وقتا بیضه سمت چپم احساس درد دارم الان میخوایم بچه دار شیم نگران اینم که خدایی نکرده دچار مشکل بشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد تا دچار مشكل نشويد

  • تصویر کاربر سپاهی جمعه ۱۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من عمل واریکوسل انجام دادم بعد از عمل یکم درد داشتم ولی روز بعد از عمل هیچ گونه دردی احساس نکردم فقط موقعی بلند شدن از جام یکم درد دارم مشکلی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید.
    من مشکل باروری دارم ودر ازمایش اخرم که برای کیفیت اسپرم بوده پزشک پیشنهاد عمل واریکسول داده در صورتی که واریکسول ندارم ولی دکتر گفته در حالت خفیف هم عمل بشه بهتره ومن نسبت به بعد عمل وبارداری سوال داشتم ببینم احتمالش چقد مطلوب تر میشه چون دوبار هم ما عمل ivf ناموفق داشتیم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام اگر واريكوسل داشته باشيد و عمل كنيد شانس بارداري زياد مي شود

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر من ۳ساله ازدواج‌کردم دوتا بچم یکی تو هفت ماهگی ویکیم تو ۸هفته سقط شده بعد این ازمایش وسونو دادیم فهمیدم واریکوسل دارم طرف چپ گرید ۲ عمل جراحی کردیم ۶ماهه ولی متاسفانه باز هم عود کرد بنتظر شما من دوباره چ اقدامی کنم راهنمایم کنید
    1. تصویر کاربر رضا جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      لطف‌کنید جواب بدین
    2. تصویر کاربر رضا جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      و
    3. تصویر کاربر رضا جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      ا
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام مجددا بايد عمل انجام شود

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حمیدبحری شنبه ۲۸ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت شمادکتر
    من سیزده ساله که ازدواج کردم ودارای دوفرزندم.مدتیه باعارضه وایروکسل بیضه سمت چپ مواجه شدم.
    چندوقتیه که قصد دارم صاحب فرزند بشم امامتاسفانه بعلت این عارضه موفق نمیشم.بنظر شمابعدازسونوگ افی وعمل جراحی چندد صد امکان باروری وجود داره.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      با سلام ٦٠ درصد شانس داريد

  • تصویر کاربر حامد شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام من عمل واریکوسل با میکروسپ انجام دادم الان ۱۲ روز میشه درد ندارم ولی بیضه چپم خیلی بزرگ شده آیا نگران کنندست اقدام خاصی نیاز داره انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام بايد براي تشخيص بزرگي بيضه سونوگرافي از بيضه ها بايد انجام شود

  • تصویر کاربر فریدون دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت پزشک محترم بنده مدت ۲سال است که ازدواج کردم و۱سال است که تلاش برای بچه دار شدن میکنم به پزشک مراجعه کردم و ایشون تشخیص ضعف در کیفیت و تعداد اسپرم دادن ولی پزشک دیگری هم تشخیص واریس دادن و پیشنهاد عمل دادن الان ممنون میشم جنابعالی بنده رو راهنمایی کنید که عمل بهتر است یا مصرف داروی خاصی رو پیشنهاد میکنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام من عمل جراحي را توصيه مي كنم

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر