بعد عمل واریکوسل چقدر احتمال بارداری هست؟

سوال زوج های جوان از ما این است که آیا عمل واریکوسل برای بهبودی باروری مردان تاثیری دارد؟در این مقاله به این سوال پاسخ میدهیم.

واریکوسل به وجود ورید های غیر طبیعی گشاد شده در کیسه بیضه گفته می شود. در مورد ارتباط آن با ناباروری، درمان و علائم جراحی واریکوسل در مقالات قبلی بحث شده است. این مقاله در مورد میزان موفقیت پس از جراحی واریکوسل می باشد.

ترمیم واریکوسل، تلقیح داخل رحمی (IUI) و لقاح آزمایشگاهی / تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی (IVF-ICSI)، گزینه هایی برای مدیریت ناباروری مردانی که در ارتباط با واریکوسل هستند، می باشند. 

تصمیم برای ادامه دادن به هر یک از این گزینه های مدیریتی تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد (به عنوان مثال وجود فاکتورهای زنانه لازمه IVF، علائمی مانند درد ناشی از واریکوسل، زمان مورد نظر برای بارداری). 

انجام عمل جراحی واریکوسل در مقایسه با IVF + ICSI ممکن است به طور بالقوه مقرون به صرفه تر باشد.

درمان جراحی با موفقیت بیش از 90 – 99٪ از واریکوسل ها را از بین می برد. بهبود پارامترهای منی ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد. با این حال، هیچ توافقی در مورد تعریف آنچه به معنای “بهبود” است وجود ندارد.

عواملی که ممکن است به بالا رفتن درصد بهبود کمک کنند عبارتند از: اندازه واریکوسل، سطح هورمون محرک فولیکول و تعداد کامل اسپرم های متحرک قبل از عمل. 

همچنین، عدم درمان واریکوسل ممکن است منجر به کاهش تدریجی پارامترهای مایع منی شود، که ممکن است باروری آینده را به خطر بیندازد.

بارداری و واریکوسل

میزان بهبود منی بعد از عمل واریکوسل چقدر است؟

اکثر مطالعات گزارش داده اند که کیفیت مایع منی در اکثر بیماران پس از جراحی واریکوسل بهبود می یابد؛ همانطور که با مقایسه پارامترهای مایع منی قبل از درمان و پس از درمان تعریف شده است.

در مطالعات نشان داده شده است که تعداد اسپرم ها به طور متوسط 12 میلیون اسپرم در میلی لیتر با میانگین 11٪ افزایش تحرک و اثرات متغیر بر مورفولوژی اسپرم افزایش می یابد. 

اگرچه اعداد دقیق اند، اما این اعداد باید با احتیاط تفسیر شوند. این بدان معنا نیست فردی که مبتلا به واریکوسل است و تعداد اسپرم های او 1 میلیون باشد، پس از جراحی واریکوسل شاهد افزایش تعداد اسپرم وی به 13 میلیون (افزایش 12 میلیونی) خواهد بود!

این بهبود می تواند منجر به درمان کم تر تهاجمی شود. 

مردانی که فاکتور مردانه شدید دارند که برای باردار شدن به طور متفاوت به IVF-ICSI احتیاج دارند، ممکن است در تجزیه و تحلیل منی به جای IVF-ICSI اجازه ی انجام IUI را پیدا کنند و در مردان با فاکتور خفیف مردانه نیز ممکن است در پارامترهای مایع منی پیشرفت کافی داشته باشند تا بتوانند به جای IUI باروری طبیعی داشته باشند.

میزان اسپرم بعد از واریکوسل

در مورد مردان با تعداد اسپرم صفر (آزواسپرمی غیر انسدادی) چگونه است؟

موارد انتخاب شده با آزواسپرمی غیر انسدادی (هایپوسپرماتوژنز یا توقف بلوغ دیررس) ممکن است به ترمیم واریکوسل پاسخ دهند. جراحی واریکوسل ممکن است منجر به بهبود تعداد کم اسپرم در انزال شود (10 تا 50٪ احتمال موفقیت).

در چنین مواردی، ترمیم و عمل واریکوسل با بازگشت اسپرم به انزال همراه است، بنابراین به طور بالقوه امکان انجام IVF-ICSI بدون آسپیراسیون یا استخراج اسپرم از بیضه (TESA یا TESE) فراهم می شود.

این مطالعات همچنین نشان داده است مردانی که تنها با سلول سرتولی یا بافت شناسی ایست بلوغ زودرس، بازگشت اسپرم به انزال را نداشتند.

لازم به یادآوری است در مردانی که قبلا آزواسپرمی داشتند نیز ممکن است بدون هیچ مداخله ای اسپرم در انزال پیدا شود.

بنابراین، بیوپسی بیضه / استخراج اسپرم از بیضه یا ترمیم واریکوسل ممکن است برای چنین مردانی ارائه شود، اگرچه ارزش واریکوسلکتومی در تمام بیماران مبتلا به آزواسپرمی غیر انسدادی همچنان بحث برانگیز است.

عمل واریکوسل

میزان بارداری بعد از جراحی واریکوسل چقدر است؟

یک مطالعه اخیر 145 زوج را که به طور تصادفی واریکوسلکتومی ( عمل واریکوسل ) شده بودند در مقابل گروه شاهد (کنترل) مورد بررسی قرار داد. 

گروه کنترل دارای میزان باروری طبیعی 13.9٪ بود، در حالی که گروه مطالعه دارای میزان 32.9٪ با نسبت شانس 3.4 (فاصله اطمینان 95٪ ، 1.33-6.95) بود. مشخصات پایه هر دو گروه از نظر آماری مشابه بود. هیچ همپوشانی انجام نشده است.

در تازه ترین بررسی ها نتیجه گیری شد که درمان واریکوسل در مردان زوج هایی که ناباروری غیرقابل توجیه داشتند، ممکن است احتمال باروری زوج را بهبود بخشد.

به طور خلاصه:

نتیجه گیری

درمان برای واریکوسل قابل لمس ممکن است برای زوج های ناباروری که شواهدی از پارامترهای غیرطبیعی مایع منی و فاکتور مونث شناسایی نشده از جمله در نظر گرفتن سن و میزان ذخیره تخمدان وجود دارد، پیشنهاد شود.

لقاح آزمایشگاهی با یا بدون ICSI ممکن است گزینه اصلی درمان فاکتور مونث در نظر گرفته شود، بدون توجه به وجود واریکوسل و پارامترهای غیرطبیعی مایع منی.

تجربه و تخصص پزشک معالج، از جمله ارزیابی هر دو شریک زندگی، همراه با گزینه های موجود، باید روش درمان واریکوسل را تعیین کند.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص درمان واریکوسل 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سلمان دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام من 3سال ازدواج کردم فکر میکردم مشکل از خانمم هستش چون خانمم کیست داره ولی رفتم دکتر برام ازمایش نوشت انجام دادم متوجه شدم واریکوسل دارم بهم گفت باید عمل کنم اگر عمل کنم آیا مشکلم حل میشه لطفاً کمکم کنید بین دو راهی گیر کردم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل كنيد مشكل حل مي شود

  • تصویر کاربر تاهیر دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،ببخشید من ده روز است عمل واریکوسل انجام دادم ونزدیکی کردم،اگه قبل عمل کیفیت اسپرم خوب باشه احتمال بارداری بعد ده روز عمل هست؟اکه هست مشکلی برای بچه پیش نمیاد به خاطر خوب نبودن کیفت اسپرم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      مشكلي براي بچه پيش نمي أيد

  • تصویر کاربر حجت جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام آیا واریکوسل متوسط نیاز به عمل جراحی دارد یا با دارو قابل درمان است ،بنده تعداد اسپرم بالا است و فقط حرکت کند است و با سنن متوجه شدم سمت چپ واریکوسل متوسط و راست خفیف دارم،لطفا نظرتون را ارائه دهید ،تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل كنيد

  • تصویر کاربر فرید یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت اقای دکتر
    من ۴ ماه خست اقدام به بچه دار شدن کردم ولی انجام نشد ازمایش اسپرم هم دادم میخواستم ببینید نظرتون رو واسم بگید ایا من جزو نابارورها هستم یا باید عمل واریکاسل انجام بدم بهتر شدم ایا امیدی هست به روش طبیعی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      حركت اسپرم غير طبيعي است عمل واريكوسل انجام شود

  • تصویر کاربر Setareh شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. برای بارداری اقدام کردیم ولی متوجه شدیم همسرم واریکوسل دارند آزمایش دادیم کیفیت اسپرم ها خوب بود دکتر گفت فعلا احتیاج به عمل نیست اگر برای بارداری موفق نشدید بعد برای عمل مراجعه کنید. بدون اینکه همسرم عمل کنه الان من باردار هستم هفته ۳۷. سوالی که دارم از خدمتتون اینه آیا بارداری من با وجود بیماری همسرم خطری برای جنین و نوزادم ایجاد میکنه؟ از لحاظ ژنتیکی یا بیماری های دیگه؟ ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      نگران نباشيد،، جنين مشكلي نخواهد داشت

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      نگران نباشيد،، جنين مشكلي نخواهد داشت

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سام پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام
    دکتر گفته که پسرم که 12 ساله هست نیاز به عمل دارد
    1. اینکه با توجه به جواب سونو شما هم همین تشخیص را دارید؟
    2. چه نوع عملی و کجا را برای اینکار پیشنهاد می دهید؟
    جواب سونو هم ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      واريكوسل است و عمل بايد انجام شود محل أن انتخاب خودتان است

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده یه بچه ۶ساله دارم پارسال بهمن ما
    دوباره اقدام به بارداری کردیم آزمایش اسپرم دادم تعدادش ۱۵ملیون بود حرکتش خوب بود باردار نشدیم امسال دوباره آزمایش دادم خیلی ضعیف شده بود تعدادش رسده بود به ۴ملیون دکتر گفت باید عمل واریکوسل انجام بدم بنظر شما چند درصد خوب میشم
    1. تصویر کاربر حسین شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفا به سوال بنده هم پاسخ بدین
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      شانس خوب شدن شما خيلي كم است

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بابک دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. وقت بخیر. بنده ۲۷ ساله و مجرد هستم. ۵ ماه پیش واریکوسل گرید ۳ چپ به روش میکروسرجری جراحی کردم. الان تو این مدت کم طبق سونوگرافی دوباره عود کرده. نتایج سونو گرافی و آزمایش اسپرم قبل و بعد از جراحی در پیوست موجوده. سوالم اینه که چرا تو این مدت کم عود کرده ( با اینکه من ۳ ماه اول خیلی زیاد مراعات کردم)؟ الان باید چکار کنم آقای دکتر؟ آیا میتونم با این وضعیت بچه دار بشم؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      شانس بچه دار شدن داريد

  • تصویر کاربر پرهام دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۲ ساله هستم.سه ساله ازدواج کردم یک ساله اقدام برای بچه دار شدن کردیم ولی ناموفق بود با انجام معاینه متوجه واریکوسل دوطرف شدیم میخواستم ببینم حتما باید عمل بشم یا راه دیگه ای داره عکسم پیوست میکنم با سونو گرافی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      أزمايش اسپرم انجام شود تا تصميم به عمل جراحي گرفته شود

  • تصویر کاربر نادر شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    آقای دکتر بنده 4 ماه هست از اختلال نعوظ رنج میبرم و وقتی چکاپ کاملی گرفتم در بیضه چپ واریکسل تشخیص داده شد
    از طرفی بنده 2 بار از این ناحیه عمل شدم و قبلا نیز با اختلال نعوظ مواجه و تصمیم به عمل گرفته بودم که رضایت بخش بود
    از طرفی قرص های ویاگرا هم تاثیر نمیگزاره دیگه رو من در این شرایط چه پیشنهادی میتونین به من بفرمایین نتایج ازماش رو همیجا پیوست میکنم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      أزمايش اسپرم غير طبيعي است براي نعوظ از أمپول تزريقي داخل ألت استفاده كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر