علائم عفونت مثانه چیست؟

عفونت مثانه، التهاب ناگهانی مثانه است که بیشتر اوقات علت آن عفونی و میکروبی می‌باشد. درمان عفونت مثانه چون به علت میکروب در بدن می باشد، داروی خوراکی آنتی بیوتیک است.


عفونت مثانه چیست؟

عفونت ادراری (uti) تلقی می‌گردد. عارضه بعضی داروها یا عکس‌العمل به بعضی داروها می‌تواند علت آن باشد. عفونت مثانه بیشتر به علت کوتاه بودن مجرا در خانم‌ها اتفاق می‌افتد. میکروبی که به طور شایع باعث این بیماری می‌شود، اشرشیا کلی (Ecoli) نام دارد.

درمان این بیماری چون به علت میکروب در بدن می باشد، داروی خوراکی آنتی بیوتیک است. در مواقعی که التهاب یا سیستیت مثانه بدون دخالت میکروب به وجود می‌آید، تصمیم‌گیری درمان بر اساس علت‌های زمینه‌ای در بیمار صورت می گیرد. علائم عفونت مثانه به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و معمولا ناراحت کننده و آزاردهنده است.

علائم عفونت مثانه

  • تمایل به تخلیه ادرار با عجله و سریع، حتی در زمانی که مثانه خالی از ادرار می‌باشد و به آن URGENCY می‌گویند.
  • احساس درد و سوزش ادرار تحت عنوان DYSURIA
  • ادرار بسیار بدبو
  • ادرار کدر
  • احساس یا فشار، پری مثانه، اسپاسم و درد در پشت و شکم
  • تب بسیار پایین (low grade fever)
  • وجود خون در ادرار

سیستم دستگاه ادراری شامل: کلیه‌ها، حالب‌‌‌ها، مثانه و مجرا می‌باشد.

نقش و وظیفه کلیه‌ها گرفتن مواد زائد خون و ورود آنها به داخل ادرار است، سپس ادرار از حالب‌ها وارد مثانه شده، وقتی ادرار در مثانه ذخیره شد و ذخیره ادرار به حدی رسید که فرد احساس ادرار کردن پیدا کرد، مغز دستور انقباض مثانه و خروج ادرار از مجرا را صادر می‌کند.

شایع ترین علت های عفونت مثانه

شایع‌ترین علت عفونت مثانه میکروب عفونی می‌باشد و باکتری ایجاد کننده آن اشرشیاکلی می‌باشد. وقتی میکروب یا باکتری از راه مجرا وارد مثانه شد، به جدار مثانه می‌چسبد و شروع به تکثیر نموده و تعداد آن زیاد می‌شود و این موجب التهاب بافت پوشاننده مثانه می‌شود و گاهی ممکن است عفونت مثانه کلیه را گرفتار کند. اگر چه شایع‌ترین و رایج‌ترین عفونت مثانه، عفونت‌ها می‌باشد، چندین فاکتور مساعدکننده عفونت مثانه باعث التهاب مثانه می‌شوند که شامل:

1- بعضی داروها مثل سنیکلوفسفاماید

3- اشعه درمانی لگن

4- استفاده طولانی مدت از سوند در مجرا

5- حساسیت به بعضی ترکیبات مثل ژل‌ها یا محلول‌ها در ناحیه تناسلی

6- عوارض بعضی بیماری‌های پزشکی مثل دیابت، سنگ‌های کلیه و بزرگی بزرگی پروستات.

هر زن در طول زندگی خود یکبار به این بیماری مبتلا می‌شود.

دلایل موثر در ایجاد عفونت مثانه

عوامل و ریسک فاکتورهای موثر در ایجاد عفونت مثانه شامل موارد ذیل می‌باشند. بنابراین این عوامل شانس ابتلا به این بیماری را زیادتر می‌کند.

  • فعالیت جنسی متعدد
  • عمل جراحی سیستم دستگاه ادراری
  • سوند فولی مجرا به مدت طولانی
  • حاملگی
  • دیابت
  • وضعیتی که سیستم دفاعی بدن را مختل کند نظیر HIV
  • استفاده از داروهای ضد میکروب (آنتی بیوتیک) به مدت طولانی
  • بزرگی پروستات
  • سنگ کلیه
  • اختلالات و ناهنجاری‌های مادرزادی موقع تولد
  • یائسگی، چون در یائسگی هورمون استروژن کاهش می‌یابد و باعث تغییراتی در سیستم دستگاه ادراری شده و مستعد به عفونت می‌شود.

درمان عفونت مثانه

تشخیص عفونت مثانه

پزشک در مورد علائم و شرایط پزشکی شما سوال می‌کند. شروع علائم عفونت مثانه باید دقیقا گفته شود و هر چیزی که باعث بدتر شدن آن شده باید به پزشک گفته شود. اگر چنانچه حامله هستید یا دارویی مصرف می‌کنید ذکر شود. آزمایشات لازم برای تشخیص، آزمایش کامل ادرار برای وجود خون در آزمایش و کشت ادرار برای تایید عفونت باید انجام شود.

برای بررسی التهاب مثانه و دیدن سطح مخاط مثانه سیستوسکوپی باید انجام شود. سونوگرافی به منظور وجود التهاب و یا عوامل دیگری در مثانه که  باعث عفونت مثانه شده باید صورت گیرد.

آیا دیورتیکول مثانه خطرناک است؟

درمان عفونت مثانه

درمان عفونت مثانه استفاده و تجویز داروی ضد میکروب (آنتی بیوتیک) به مدت 3 تا 10 روز می‌باشد. معمولا 1 تا 3 روز بعد از مصرف دارو، علائم عفونت مثانه از بین می‌رود ولی باید دارو در تمام دوره 3 تا 10 روزه مصرف شود. باید اطمینان خاطر پیدا کرد که عفونت کاملا ریشه‌کن شده و عود نمی‌کند، لذا دو روز بعد از اتمام دارو، مجددا آزمایش کشت ادرار برای تایید از بین رفتن عفونت انجام شود.

برای برطرف کردن سوزش ادرار، استفاده از داروی فنازوپیریدین بلامانع می‌باشد که به مدت دو روز باید تجویز شود. برای راحت شدن از علائم این بیماری تا زمانی که دارو اثر خود را نمایان کند، باید مایعات فراوان خورده شود و در آب گرم نشسته شود، گذاشتن پارچه گرم روی شکم کمک کننده است و‌ از خوردن کافئین، نوشابه‌های اسیدی، غذاهای تند و الکل خودداری شود.

بیشتر این بیماران با یک دوره درمان با دارو بهبود می‌یابند ولی چنانچه علائم عفونت کلیه ظاهر شد، مجددا باید مراجعه صورت گیرد. علائم عفونت کلیه، شامل تب و لرز، درد پهلو، تهوع و استفراغ می‌باشد.

بیشتر این بیماران با دارو بهبود می‌یابند. عفونت کلیه بسیار نادر است مگر این که درمان عفونت مثانه انجام نشده باشد. زنانی که قاعدگی آنها قطع شده یا سیستم دفاعی ناحیه تناسلی(ژنیتال) آنها از بین رفته یا کاهش یافته باشد و یا بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و سنگ کلیه داشته باشند بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

درمان عفونت ادراری در زنان با مترونیدازول

به نظر شما بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان چیست؟

هرکسی ممکن است دچار عفونت مثانه شود، اما زنان بیشتر از مردان مستعد هستند. مجرای ادراری زنان نسبت به مردان به راست روده نزدیک تر است. این بدین معنی است که باکتری مسافت کوتاه تری را باید طی کند.

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک پر مصرف است که در درمان عفونت ادراری و پیشگیری عفونت های متنوعی که عامل بیماری زای آنها یک باکتری بی هوازی یا پروتوزوآ باشد تجویز می شود.

این باکتری ها معمولاً در فضای داخلی و بسته ی بدن که اکسیژن وجود ندارد (مانند لثه، حفره لگنی و شکمی مانند روده ها) ایجاد عفونت می کنند.

قرص عفونت ادراری | عوارض و نحوه مصرف

جلوگیری از عفونت مثانه

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت مثانه فرد باید چند نکته را رعایت کند، خوردن مایعات فراوان، تخلیه ادرار زودتر انجام شود. رعایت بهداشت شخصی، حمام روزانه و تمیز کردن ناحیه تناسلی(ژنیتال) خارجی هر روز.

دلایل عفونت ادراری در مردان

با افزایش سن خطر ابتلا به عفونت ادراری افزایش می‌یابد، مخصوصاً پس از 50 سالگی که در مردان با سنین بالا ناشی از باکتری خاصی به نام اشریشیا کولی است، که بطور طبیعی در بدن یافت می‌شود. عفونت ادراری در مردان با سنین پایین معمولاً بر اثر بیمای های مراقبتی رخ می‌دهد. عفونت ادراری به علت وجود باکتری ایجاد می‌شود و هنگامی که باکتری از طریق مجرای پیشاب به مجرای ادراری وارد می‌شود و شروع به تکثیر یافتن می‌کند و شخص به عفونت ادراری مبتلا می شود.

علائم عفونت ادراری در مردان

علائمی که در برخی از موارد بروز می‌کنند عبارتند از:

  • درد همراه با تخلیه ادرار
  • تکرر ادرار
  • عدم توانایی در ادرار کردن
  • جریان ادرار ضعیف یا نشت ادرار
  • احساس نیاز فوری برای تخلیه ادرار
  • خارج شدن مقدار کمی ادرار در هر بار تخلیه
  • وجود خون در ادرار

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر باقری جمعه ۵ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب برادرم به علت مثانه نوروژنیک و ماندن مجبور هستیم سوند بزنیم روزی دوبار و دیروز قسمتی از سنگ کلیشو دفع کرده اما از دیروز ترشحات چرکی سبز رنگ از مجرای ادرار بیرون میاد و وقتی سوند زدم ابتدا و انتها بسیار چرک و سبزرنگ خارج شد چون معلوله سخته ببرمش بیمارستان چه دارویی بدم

    بطور کلی چون سوند میزنم گاهی ترشحات چرکی داره وولی الان خیلی زیاد و سبزرنگه
    حال عمومیش خوبه و تب نداره ولی سنگ داره
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام مايعات فروان هميشه خورده شود و روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر حوریا دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر.بنده وقتی رو دوپا یا روز زمین مدت طولانی بشینم درد خیلی شدید در قسمت زیر شکم .باسن واژن کمر احساس میکنم که غیر قابل تحمل رو دوپا اصلا برای چند ثانیه هم نمیتونم بشینم ممنون میشم راهنمایی کنید چه دارویی مصرف کنم طوری که احساس میکنم رحمم میخواد بیاد بیرون درد دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود 

  • تصویر کاربر ستاره دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 95 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر همسر من ۶ماه پیش دچار سکته قلبی وهمچنین سکته مغزی شدن ویه یک ماهی در کما بودن وتقریبا به مدت دو ماه از سوند استفاده میکردن بعد از مدتی ما متوجه شدیم دارای عفونت مثانه هستن بارها به پزشک مراجعه کردیم ودرمان های مختلف را با توجه به سونو گرافی ها وکشت های که انجام شده بود دادن ازانتی بیوتیک مرو پنم و کو امو کسی کلاو استفاده شد برای درمانش اما ایشون همچنان در ناحیه شکم دچار درد شدید هستن ..لطف کنید به ما بگید ما چه درمان دیگه ای را باید انجام بدیم ..ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود و أنتي بيوتيك لازم نيست

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    من سوزش ادرار دارم و وقتی پياده‌روي بالای ۲۰ دقیقه می‌کنم، خون در ادرارم پیدا می‌شه. چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بايد سيستوسكوپي شويد به اورولوژ مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر حدیث سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب دکتر بنده تا بحال دچار عفونت مجرای ادراری نشدم الان سه روز هست سوزش و درد و احساس خشکی در ناحیه واژن دارم همیشه عادت دارم واژن با ژل شستشو میشورم دقیقا یک روز قبل این اتفاق بخاطر ویروس سرماخوردگی بیمارستان رفتم و از سرویس فرنگی بیمارستان استفاده کردم که احساس میکنم مایع شوینده (وایتکس) برای شستن استفاده کرده بودن ولی من متوجه نشدم و از سرویس استفاده کردم و برحسب اتفاق لباس زیرم رو با شامپو بدن اسکراب دار شستم و از فرداش دردم زیاد شد و پریود هم شدم ولی مثل همیشه نبود احساس میکنم خون گیر کرده خارج نمیشه .سوزش و درد زیاد دارم خیلی زیاد درحدی که دوست ندارم راه برم. بخاطر سرماخوردگی پنی سلین زدم بعد از پنی سلین زدن روز بعدش درد در ناحیه واژن زیاد شد نمی‌دونم ربطی داره یا نه ولی ترجیح دادم دقیقا تشریح کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و به متخصص زنان هم مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید آقای دکتر من یک دختر ۲۰ ساله هستم چند ماهی است سوزش ادرار شدید دارم هم در زمان ادرار و هم به طور معمولی به دکتر مراجعه کردم و برای من پماد ترمسینولون و پماد کلوتریمازول تجویز کردن اما هیچ کدام هیچ اثری نداشتن و حتی در زمان استفاده از کلوتریمازول سوزش شدید تر هم می‌شد و یک دوره ۱۰ روزه قرص تاوانکس ۵۰۰ هم مصرف کردم که حدود ۵۰ درصد بهبود پیدا کردم اما نه به طور کامل و بعد از قطع قرص ها دوباره به همون حالت برگشتم و به محض اینکه کمی ادرار در مثانه ام جمع می شود سوزش شدید تر هم می شودو خیلی اذیت هستم اگر براتون مقدور هست لطفا راهنمایی بفرمایید با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر درد پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام.وقت بخیر. من خانم متاهل هستم.هرماه بعد از عادت ماهیانه دچار درد شدید زیر شکم میشم که به خاطر ادرار هست.هرچی فنازومکس یا سیپروفلوساکسین خوردمخوب میشم ولی ماه بعد دوباره تکرار میشه. شبها با یه درد شدید زیر شکم از خواب بیدار میشم.ادرار با سوزش میکنم و بعد پنج دقیقه بهتر میشم. مطمعنم عفونت واژن هم دارم. به قطره ادرار داشته باشم زیر شکمم درد میگیره خواب و خوراک ازم گرفته شده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      با سلام مدتي رابطه جنسي نداشته باشيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و هر ١٢ ساعت يك عدد قرص بكلوفن ده روز ميل شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر حجت شنبه ۲۸ اسفند ۰( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر بنده حدود 2سال است که هر موقع تخلیه ادرار دارم ادرار به صورت دو شاخه تخلیه میشوددارو هم استفاده کردم ولی نتیجه نگرفتم و بعضی اوقات هم در ناحیه مثانه حالت سوزش دارم و احساس سردی در مثانه احساس میکنم دکتر هم رفتم کپسول پروترال4%وقرص ترازوسین وسرترالین50تجویز کردن ولی متأسفانه هیچ نتیجه نگرفتم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ اسفند ۰( 1 سال پیش)

      با سلام دارو ها را قطع كنيد روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر بنده حدود ۸ماه درد گلو یکطرفه سمت راست دارم دوبار متخصص گوش و حلق رفتم بهم گفت از عفونت مثانته دوبا دو دوره تاوانکس ۵۰۰و۷۰۰استفاده کردم ولی متاسفانه خوب نشدن خواستم بدونم واقعان درد گلو به عفونت مثانه ربط داره ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۴ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام هيچگونه ارتباطي به عفونت مثانه ندارد

  • تصویر کاربر رها جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلا دختر ۱۴ ساله ای دارم که از همان کودک دچار عفونت ادراری شده انواع انتی بیوتیک را با تجویز پزشک استفاده کرده وتقریبا به بیشتر انها مقاوم شده مثانه کامل تخلیه نمیشود و دو بار سیستوسکپی شده و مورد حادی نشان نداده و داروی تلتریدون استفاده میکند ماه گذشته تزریق دیسپورد در جداره مثانه داشت متاسفانه بازهم عفونت دارد ادرار کدر ابری مانند واقعا مستعصل شده ام ونگرانم که سرطانی شود لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عكس رنگي از كليه ها گرفته شود

    2. تصویر کاربر رها شنبه ۴ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام وتشکر از پاسخگویی قبلا عکس رنگی گرفتم وخوش بختانه رفلاکس مثانه به کلیه ها نداشته
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام هر ٦ ساعت يك عدد قرص نيتروفورانتويين ده روز ميل كنند و سپس شبي نصف قرص به مدت يك سال ميل شود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر