علائم عفونت مثانه چیست؟

عفونت مثانه، التهاب ناگهانی مثانه است که بیشتر اوقات علت آن عفونی و میکروبی می‌باشد. درمان عفونت مثانه چون به علت میکروب در بدن می باشد، داروی خوراکی آنتی بیوتیک است.


عفونت مثانه چیست؟

عفونت ادراری (uti) تلقی می‌گردد. عارضه بعضی داروها یا عکس‌العمل به بعضی داروها می‌تواند علت آن باشد. عفونت مثانه بیشتر به علت کوتاه بودن مجرا در خانم‌ها اتفاق می‌افتد. میکروبی که به طور شایع باعث این بیماری می‌شود، اشرشیا کلی (Ecoli) نام دارد.

درمان این بیماری چون به علت میکروب در بدن می باشد، داروی خوراکی آنتی بیوتیک است. در مواقعی که التهاب یا سیستیت مثانه بدون دخالت میکروب به وجود می‌آید، تصمیم‌گیری درمان بر اساس علت‌های زمینه‌ای در بیمار صورت می گیرد. علائم عفونت مثانه به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و معمولا ناراحت کننده و آزاردهنده است.

علائم عفونت مثانه

  • تمایل به تخلیه ادرار با عجله و سریع، حتی در زمانی که مثانه خالی از ادرار می‌باشد و به آن URGENCY می‌گویند.
  • احساس درد و سوزش ادرار تحت عنوان DYSURIA
  • ادرار بسیار بدبو
  • ادرار کدر
  • احساس یا فشار، پری مثانه، اسپاسم و درد در پشت و شکم
  • تب بسیار پایین (low grade fever)
  • وجود خون در ادرار

سیستم دستگاه ادراری شامل: کلیه‌ها، حالب‌‌‌ها، مثانه و مجرا می‌باشد.

نقش و وظیفه کلیه‌ها گرفتن مواد زائد خون و ورود آنها به داخل ادرار است، سپس ادرار از حالب‌ها وارد مثانه شده، وقتی ادرار در مثانه ذخیره شد و ذخیره ادرار به حدی رسید که فرد احساس ادرار کردن پیدا کرد، مغز دستور انقباض مثانه و خروج ادرار از مجرا را صادر می‌کند.

شایع ترین علت های عفونت مثانه

شایع‌ترین علت عفونت مثانه میکروب عفونی می‌باشد و باکتری ایجاد کننده آن اشرشیاکلی می‌باشد. وقتی میکروب یا باکتری از راه مجرا وارد مثانه شد، به جدار مثانه می‌چسبد و شروع به تکثیر نموده و تعداد آن زیاد می‌شود و این موجب التهاب بافت پوشاننده مثانه می‌شود و گاهی ممکن است عفونت مثانه کلیه را گرفتار کند. اگر چه شایع‌ترین و رایج‌ترین عفونت مثانه، عفونت‌ها می‌باشد، چندین فاکتور مساعدکننده عفونت مثانه باعث التهاب مثانه می‌شوند که شامل:

1- بعضی داروها مثل سنیکلوفسفاماید

3- اشعه درمانی لگن

4- استفاده طولانی مدت از سوند در مجرا

5- حساسیت به بعضی ترکیبات مثل ژل‌ها یا محلول‌ها در ناحیه تناسلی

6- عوارض بعضی بیماری‌های پزشکی مثل دیابت، سنگ‌های کلیه و بزرگی بزرگی پروستات.

هر زن در طول زندگی خود یکبار به این بیماری مبتلا می‌شود.

دلایل موثر در ایجاد عفونت مثانه

عوامل و ریسک فاکتورهای موثر در ایجاد عفونت مثانه شامل موارد ذیل می‌باشند. بنابراین این عوامل شانس ابتلا به این بیماری را زیادتر می‌کند.

  • فعالیت جنسی متعدد
  • عمل جراحی سیستم دستگاه ادراری
  • سوند فولی مجرا به مدت طولانی
  • حاملگی
  • دیابت
  • وضعیتی که سیستم دفاعی بدن را مختل کند نظیر HIV
  • استفاده از داروهای ضد میکروب (آنتی بیوتیک) به مدت طولانی
  • بزرگی پروستات
  • سنگ کلیه
  • اختلالات و ناهنجاری‌های مادرزادی موقع تولد
  • یائسگی، چون در یائسگی هورمون استروژن کاهش می‌یابد و باعث تغییراتی در سیستم دستگاه ادراری شده و مستعد به عفونت می‌شود.

درمان عفونت مثانه

تشخیص عفونت مثانه

پزشک در مورد علائم و شرایط پزشکی شما سوال می‌کند. شروع علائم عفونت مثانه باید دقیقا گفته شود و هر چیزی که باعث بدتر شدن آن شده باید به پزشک گفته شود. اگر چنانچه حامله هستید یا دارویی مصرف می‌کنید ذکر شود. آزمایشات لازم برای تشخیص، آزمایش کامل ادرار برای وجود خون در آزمایش و کشت ادرار برای تایید عفونت باید انجام شود.

برای بررسی التهاب مثانه و دیدن سطح مخاط مثانه سیستوسکوپی باید انجام شود. سونوگرافی به منظور وجود التهاب و یا عوامل دیگری در مثانه که  باعث عفونت مثانه شده باید صورت گیرد.

آیا دیورتیکول مثانه خطرناک است؟

درمان عفونت مثانه

درمان عفونت مثانه استفاده و تجویز داروی ضد میکروب (آنتی بیوتیک) به مدت 3 تا 10 روز می‌باشد. معمولا 1 تا 3 روز بعد از مصرف دارو، علائم عفونت مثانه از بین می‌رود ولی باید دارو در تمام دوره 3 تا 10 روزه مصرف شود. باید اطمینان خاطر پیدا کرد که عفونت کاملا ریشه‌کن شده و عود نمی‌کند، لذا دو روز بعد از اتمام دارو، مجددا آزمایش کشت ادرار برای تایید از بین رفتن عفونت انجام شود.

برای برطرف کردن سوزش ادرار، استفاده از داروی فنازوپیریدین بلامانع می‌باشد که به مدت دو روز باید تجویز شود. برای راحت شدن از علائم این بیماری تا زمانی که دارو اثر خود را نمایان کند، باید مایعات فراوان خورده شود و در آب گرم نشسته شود، گذاشتن پارچه گرم روی شکم کمک کننده است و‌ از خوردن کافئین، نوشابه‌های اسیدی، غذاهای تند و الکل خودداری شود.

بیشتر این بیماران با یک دوره درمان با دارو بهبود می‌یابند ولی چنانچه علائم عفونت کلیه ظاهر شد، مجددا باید مراجعه صورت گیرد. علائم عفونت کلیه، شامل تب و لرز، درد پهلو، تهوع و استفراغ می‌باشد.

بیشتر این بیماران با دارو بهبود می‌یابند. عفونت کلیه بسیار نادر است مگر این که درمان عفونت مثانه انجام نشده باشد. زنانی که قاعدگی آنها قطع شده یا سیستم دفاعی ناحیه تناسلی(ژنیتال) آنها از بین رفته یا کاهش یافته باشد و یا بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و سنگ کلیه داشته باشند بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

درمان عفونت ادراری در زنان با مترونیدازول

به نظر شما بهترین دارو برای عفونت ادراری در زنان چیست؟

هرکسی ممکن است دچار عفونت مثانه شود، اما زنان بیشتر از مردان مستعد هستند. مجرای ادراری زنان نسبت به مردان به راست روده نزدیک تر است. این بدین معنی است که باکتری مسافت کوتاه تری را باید طی کند.

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک پر مصرف است که در درمان عفونت ادراری و پیشگیری عفونت های متنوعی که عامل بیماری زای آنها یک باکتری بی هوازی یا پروتوزوآ باشد تجویز می شود.

این باکتری ها معمولاً در فضای داخلی و بسته ی بدن که اکسیژن وجود ندارد (مانند لثه، حفره لگنی و شکمی مانند روده ها) ایجاد عفونت می کنند.

قرص عفونت ادراری | عوارض و نحوه مصرف

جلوگیری از عفونت مثانه

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت مثانه فرد باید چند نکته را رعایت کند، خوردن مایعات فراوان، تخلیه ادرار زودتر انجام شود. رعایت بهداشت شخصی، حمام روزانه و تمیز کردن ناحیه تناسلی(ژنیتال) خارجی هر روز.

دلایل عفونت ادراری در مردان

با افزایش سن خطر ابتلا به عفونت ادراری افزایش می‌یابد، مخصوصاً پس از 50 سالگی که در مردان با سنین بالا ناشی از باکتری خاصی به نام اشریشیا کولی است، که بطور طبیعی در بدن یافت می‌شود. عفونت ادراری در مردان با سنین پایین معمولاً بر اثر بیمای های مراقبتی رخ می‌دهد. عفونت ادراری به علت وجود باکتری ایجاد می‌شود و هنگامی که باکتری از طریق مجرای پیشاب به مجرای ادراری وارد می‌شود و شروع به تکثیر یافتن می‌کند و شخص به عفونت ادراری مبتلا می شود.

علائم عفونت ادراری در مردان

علائمی که در برخی از موارد بروز می‌کنند عبارتند از:

  • درد همراه با تخلیه ادرار
  • تکرر ادرار
  • عدم توانایی در ادرار کردن
  • جریان ادرار ضعیف یا نشت ادرار
  • احساس نیاز فوری برای تخلیه ادرار
  • خارج شدن مقدار کمی ادرار در هر بار تخلیه
  • وجود خون در ادرار

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ليلا پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 420 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر
    من ٤٣ ساله هستم،چند روزى هست كه تكرر ادرار دارم،روز اول با خوردن آب فراوان و آب هندوانه مشكلم تقريبا برطرف شد،ولى پهلوى راستم درد گرفت،روز دوم اونهم برطرف شد ولى سوزش ادرار مجددا برگشته،و منهم مثل بقيه دوستان بدليل بيمارى كرونا نگران رفتن به مطب دكتر و ازمايش دادن هستم،البته چند سال قبل هم عفونت ادرار داشتم ولى با دارو برطرف شد ولى الان خييلى اذيتم،شاغل هم هستم و اين مشكلم رو بيشتر ميكنه،ممنون ميشم راهنمايى كنيد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ده روز و هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازوپيريدين ميل كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من ۲۷ سالمه،رابطه جنسی مقعدی داشتم،چند روزی هست بیضه سمت راستم درد میکنه اما دردش شدید نیست و مایعی از آلت من خارج میشه که رنگش سفید هست اما وقتی خشک میشه به رنگ سبز میشه و اصلا سوزشی ندارم و راحت ادرار میکنم لطفا دارویی به من معرفی کنید که حالم خوب بشه.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي گرم استعمال كنيد و هر ١٢ ساعت يك عدد كپسول داكسي سيكلين صد ميلي گرم يك هفته ميل كنيد

  • تصویر کاربر ریحان جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده خانوم هستم و دچار سوزش ادرار و دفع خون شدم خودم 12 ساعت دوتا میترانیدازول میخورم اما تاثیری نداشته و همچنان سوزش و خون رو دارم لطفا راهنمایی بفرمایید در ضمن رابطه جنسی هم دارم <آیا همین مورد باعث خوب نشدن میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      رابطه جنسي نداشته باشيد ،، روزي يك عدد قرص تاوانكس ميل شود و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر پرویز پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام --- برای الهتاب پروستات و کمی سوزش ادرار به دکتر مراجعه کردم .. پس از سونگرافی و ازمایش برام تامسوور و سیپروفلوکساسین تجویز کردند اما خیلی عوارض دارند دچار ضعف و سردد و کهیر شدم داروی جایگزین کم ضررتر میشه استفاده کرد یا اصلا دارو نخورم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      كپسول امنيك به جاي تامسوور ميل كنيد

  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    باسلام.این مشکل برای دوستم پیش اومده لطفا راهنمایی کنید
    پنج شنبه و جمعه گذشته چند بار رابطه مقعدی با شخصی داشته و از شنبه ادرارش دچار سوزش و سختی تخلیه شده.البته خودش فاعل بوده و الت تناسلیش دچار این مشکل شده.لطفا دارو یا انتی بیوتیکی معرفی کنید و دوره مصرفش چه صورت باید باشه.متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنند ده روز

  • تصویر کاربر میترا یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر.
    بنده 33 سال دارم خانم متاهل هستم .حدود چند ماهی میشه متعدد سوزش ادرار میگیرم.موقعی که خواب هستم خیلی احساس فشار در مثانه دارم حدود نصف شبا اکثرا .اما موقع تخلیه ادرار خیلی کم و همراه با سوزش شدید دارم .همیشه درد در قسمت پایین شکم و پهلو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل جنسي نداشته باشيد ،، روزي دو با هر بار :١٥ دقيقه  در أب  گرم نشسته شود د،، روزي يك عدد قرص تاوانكس ميل كنيد و هر ٨  ساعت يك عدد قرص فنازوپيريدين ميل كنيده ده روز 

  • تصویر کاربر گل یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 483 مشاهده پرسش
    با عرض سلام، من خانمی ۲۹ ساله و نزدیک یک سال هست که متاهلم، از موقع ازدواج دیگه نمیتونم زیاد ادرارمو نگه دارم و در صورت خوردن اب و چای تا یک ساعت حتما باید به دستشویی برم، الان تقریبا ده روزه احساس خارش در خروجی مجازی ادرارم داشتم که خود به خود خوب شد ولی دو روزه دوباره سوزش و خارش ودرد در زیر شکمم شروع شده و از مثانه‌م ترشحات میادو تکرر ادرارم زیاد شده، بخاطر کرونا میترسم مراجعه حضوری به پزشک داشته باشم، میشه لطف کنید داروهای مورد نیازو معرفی کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز ،،، روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر فرهاد چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مردی ۵۶ ساله هستم چند روزاست در بعضی مواقع موقع ادرار درد دارم من چون سابقه مریضی اسیداوریک دارم وبه طبع آن یک بار پارسال سنگ کلیه داشتم و دفع کردم لذا به‌علت درد مثانه مجددا سونوگرافی کردم سنگ مشاهده نشد ضمنا ادرار کمی بد بو است لطفا بفرمائید چه نوع داروئی استفاده بکنم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۷ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      هر ٨  ساعت يك عدد قرص فنازوپيريدين ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    سلام .
    37 ساله هستم ، یه شب دچار سوزش ادرار و تکرر ادرار به همراه احساس پر بودن مثانه شدم ، فرداش آزمایش دادم گفتن عفونت مثانه ، 10 روز مترونيدازول 250 با چرک خشکن خوردم . به نظر خوب شدم منتها 1 ماه بعد دچار خونریزی خارج از قاعدگی شدم و از نو دچار سوزش و ... رفتم دکتر زنان قرص کاوپاند دادن برا قطع خونریزی های غیر طبیعی ولی مشکل اول همچنان با من هست چه کنم به تشخیص شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      خير راهي نيست

  • تصویر کاربر Mahyar جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر...مرد 22سال هستم.... چند وقته یه دردی از ناحیه زیر شکمم میاد و تا بیضه هام ادامه پیدا میکنه جوری ک بیشتر اوقات احساس گرفتگی تو بیضه چپم دارم... بعضی وقتا هنگام ادرار یا خروج مایع منی در ناحیه سر آلت سوزش دارم....بغضی اوقات هنگام مدفوع از آلتم ماده ای ژله ای ترشح میشه... سونو گرافی رفتم تشخیص التهاب مثانه یا سیستیت مثانه بود.... لطفا کمکم کنید...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب مثانه است روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود. ده روز

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر