علل و درمان کاهش میل جنسی در زنان

کاهش میل جنسی به اختلال میل جنسی (HSDD) اطلاق می شود و یکی از شایع ترین اختلال جنسی در تمام گروه سنی زنان می باشد.

مطالعات گسترده اخیر نشان داده که تقریبا”3/1 زنان در سنین 8 تا 60 ساله از کاهش میل جنسی(LOSS OF LIBIDO) شکایت دارند.

چرا زنان تمایل جنسی خود را از دست می دهند؟

با بالا رفتن سن زنان، کاهش هورمون ها، اضطراب و استرس، شغل، مسائل ارتباطی و سایر مشکلات در اتاق خواب، آنها را دچار آسیب و ضایعه می کند. برعکس آقایان که بیشتر از اختلال نعوظ رنج می برند، اکثر مشکلات جنسی خانم ها علت دیگری دارد. در خانم ها مهمترین و بزرگترین مشکل جنسی آنها از مخلوطی مسائل مغزی (فکری) و فاکتورهای فیزیکال سرچشمه می گیرد و با خوردن قرص درمان می شوند. مسئله جنسی زنان چند علتی می باشد و منصفانه پیچیده است.

اگرچه تمایل به این است که درمان به سادگی صورت می گیرد ولی باید درمان توسط متخصص سایکولوژیست و روان شناس حل شود.

علل اختلال نعوظ

کاهش میل جنسی چیست؟

برخلاف باور مورد قبول و باتجربگان، تکرر و انجام عمل جنسی باعث رضایت و تمایل جنسی نمی شود. وقتی خانمی از کاهش قابل توجه در علاقه به عمل جنسی شکایت دارد و روی کیفیت زندگی وی اثر دارد و باعث استرس و اضطراب می شود، در این صورت او به عنوان یک خانم مبتلا به کاهش و علاقه میل جنسیHSDD  مبتلا است.

کاهش میل جنسی از نظر پزشکی نوعی اختلال جنسی است که باعث می‌شود فرد علاقه‌ای به برقراری رابطه جنسی با شریک خود نداشته باشد. این مشکل می‌تواند در هر زمانی از زندگی افراد، چه مرد و چه زن، رخ دهد.

کاهش میل جنسی به مواردی که میل جنسی کم است یا اصلا وجود ندارد، گفته می‌شود. باید در نظر داشته باید که این تعریف با توجه به میزان رضایت بیمار از میل جنسی خود می تواند متفاوت باشد. فعالیت جنسی در بعضی مردان به گونه ایست که ممکن است از نظر بقیه کم به نظر برسد. مشکلات میل جنسی بر درصد کمی از مردان در کل جامعه تأثیر می‌گذارد. میل جنسی عمدتاً یک پدیده هورمونی و مغزی است. میل جنسی به سطح طبیعی تستوسترون (هورمون مردانه) در خون و جذابیت در فرد مقابل مورد نظر نیاز دارد.

علت کم شدن میل جنسی در مردان

فردی که فاقد میل جنسی است، تمایلی به شروع ارتباط جنسی ندارد. گاهی ممکن است کاهش میل جنسی به صورت عدم توانایی در رسیدن به نعوظ نیز نمایان شود یا ممکن است فقط در شرایط خاصی این مشکل برای وی ایجاد گردد. اگر بیمار در مرحله اول اختلال نعوظ، هیچ‌گونه علائم جنسی قبلی و نعوظ کافی در شب نداشته باشد، احتمالاً علت آن یک مشکل روانی است و مشکل نعوظ نیست. باید بررسی شود که مرد اغلب در موارد جنسی همیشه چنین احساسی داشته یا موقتی است؟

برخی از این علل کاهش میل جنسی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر
  • افسردگی
  • اضطراب و استرس
  • اختلاف با همسر
  • خستگی
  • برخی اختلالات هورمونی
  • بیماری سیستمیک
  • کمبود تستوسترون

 

دکتر برای درمان اختلال نعوظ (درمان ناتوانی جنسی مردان)

علت کم شدن رابطه زناشویی

همانطور که می دانید رابطه زناشویی موفق و رضایت بخش یکی از عوامل مهم در رضایت از زندگی مشترک می باشد. انواع مشکلات جنسی در خانمها و اقایان وجود دارد که شیوع انها کم نیست و در هر سنی اتفاق می افتد.

آگاهی و دانش از روابط جنسی، بهترین راه جلوگیری و کنترل مشکلات جنسی می‌باشد. توسط پزشک معالج، درمان اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی، پس از بررسی فرد به صورت گرفتن شرح حال دقیق و امتحان بالینی بیمار باید صورت گیرد تا ضمن تشخیص علت ناتوانی جنسی درمان مناسب را تجویز کند.

درمان کاهش میل جنسی

۴۳ درصد زنان از اختلال جنسی به دلایل مختلف رنج می برند که به علت داروها یا بیماری های موجود در زن و یا کاهش میل جنسی می باشد.

در مردان اختلال در کاهش تمایلات جنسی 95 درصد منشاء روانی دارد و درصدی مربوط به استفاده از مواد مخدر، خشم و غضب در فرد و عدم علاقه وی به همسر می باشد. بندرت ممکن است مسائل عصبی مربوط به نخاع شوکی باشد. این مردان مبتلا به بیماری اختلال نعوظ نمی باشند و مبتلا به اختلالات جنسی نیستند.

برخی از راه های درمان کاهش میل جنسی در مردان عبارت اند از:

✅ انتخاب سبک زندگی سالم‌تر، بهبود رژیم غذایی، انجام ورزش های منظم، خواب کافی، پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی و کاهش اضطراب.

✅ اگر داروی مصرفی تان، موجب کاهش میل جنسی در شما شده است، با نظرپزشک معالج تان، نوع دارویتان را عوض کنید.

✅ درمان تستوسترون

✅ مشاوره برای درمان مشکلات روحی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    داروهای شایع مورد مصرف در سنگ های کلیوی چه داروهایی هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      اگر رژیم درمانی در پیشگیری از سنگ های کلیوی به طور مؤثر کارائی نداشته باشد پزشک می تواند داروهای ادرار آور تیازیدی را برای بیمار تجویز نماید. در بیمارانی که سنگ های اگزالات کلسیم می سازند و در ادرار خود اسید اوریک زیادی دفع می نمایند توصیه به مصرف کمتر گوشت قرمز، ماهی و گوشت پرندگان می شود و یا ممکن است داروی آلوپورینول نیز تجویز گردد. در مواردی نیز داروی سیترات پتاسیم تجویز خواهد شد.
  • تصویر کاربر بی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 574 مشاهده پرسش
    سلام من 4 ساله ازدواج کردم و الان نزدیک 3 ماهه دچار مشکل شدم اصلا تحریک نمیشم دوست دارم رابطه داشته باشم ولی نمیدونم از لحاظ روحی مشکل پیدا کردم یا جسمی نعوذم درست انجام نمیشه یا اگه میشه خیلی زود به حالت اولیه برمیگرده اگه ممکنه راهنمایی بفرمایین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      برای تشحیص کاهش میل جنسی و عدم نعوظ ابتدا باید علت مشخص شود و ازمایش پرولاکتین و تستوسترون ازاد/چربی خون /اندازه قند خون هم بصورت FBS,HA1C اندازه گیری شود و در صورت نرمال بودن ان باید مسئله روحی روانی مورد توجه قرار دادبهترین درمان دادن کلومی پیرامین 25 صبح و شب تا شش ماه به همراه تادالافیل ده میلی یکساعت قبل از نزدیکی در صورت نداشتن بیماری قلبی و فشار خون کمک کننده است ورزش ارامش و کاهش مسائل ذهنی از بهترین توصیه برای درمان است البته علل مانند سن که با افزایش سن کاهش میل جنسی یک امر عادی و طبیعی است و مصرف داروها بخصوص پائین اورنده های فشار خون و مواد مخدر از عوامل مهم در تجدید کننده بیماری است تمرین و افزایش رابطه زناشویی مانند ورزش کمک شایعانی در بهبود می نماید.اگر ازمایشات نرمال باشد باید به روانشناس مراجعه کنید
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    سلام میشه لطفا بفرمایید درمان کیست اپیدیدیم چیه? آیا با دارو حل میشه?چقدر خطرناکه?
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      نياز به درمان ندارد و هر سال سونو و ازمايش aFP, bHCG بدهيد و درمان ان جراحى است كه چون باعث قطع واز مى شود انجام ندهيد
  • تصویر کاربر عباسی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    باسلام مجدد؛
    پیرو سوال با کد رهگیری شما: x05zq714 :
    بنده پنج سال است که ازدواج کرده ام و از همان ابتدا اختلال نعوظ و زودانزالی داشتم. برای اختلال نعوظ تادالافیل مصرف می کردم اما گویی تادالافیل درمانی موقتی است. جهت زودانزالی ابتدا از کاندوم تاخیری استفاده میکردم به تجویز برخی از متخصصین در دوره هایی جداگانه سرترالین، پاروکستین، سیتالوپرام و حتی کلومیپرامین هم مصرف کرده ام اما کلومیپرامین شدیدا برایم عوارض داشت، سرترالین فقط چاقم کرد، سیتالوپرام چندان موثر نبود و پاروکستین با وجود اینکه اندکی بهتر بود اما چون در شهرمان کم بود دیگر به آن ادامه ندادم(این ها نیز گویی تاثیری موقتی داشتند).
    البته مشکلاتی همچون استرس و اضطراب و مناقشات با همسر و خانواده اش داشته ام که بی تاثیر نبوده.
    اخیرا و پس از فرزند دار شدنم متوجه شده ام هیپوگنادیسم سنترال دارم که تحت نظر فوق تخصص غدد در حال مصرف سه هفته-سه هفته ی آمپول تستوسترون هستم.البته ناگقته نماند تستوسترون اوایل تاثیر خوبی بر درمان اختلال نعوظ و زود انزالی ام داشت اما اکنون و با گذشت یک ماه و نیم باز همه چیز به حالت قبل برگشته است.
    ضمنا بنده پروستاتیت مزمن باکتریال هم دارم که درحال درمان آن با افلوکساسین می باشم.
    حال چه کنم؟ اختلال نعوظ و زودانزالی ام خوب می شود؟
    من بعد چندبار تلمبه زدن شدیدن تحریک می شوم و تایم آن حدودا 5دقیقه است اما دوست دارم طولانی تر، بیش تر و پرقدرت تر باشد.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۲ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام و تشکر من مطالب شما را خواندم دارای مشکل :1-زودانزالی هستید 2-هیپوگونادیسم ثانویه 3-مشکل اختلال نعوظ. بنابراین نیاز به گرفتن یک شرح حال دقیق و معاینه بالینی و رویت آزمایشهای انجام شده است بنا براین باید حضورا" ویزیت شوید و توضیح تمام مسائل امکان پذیر نیست
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عباسی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام؛
    مقاله ی جامع و کامل شما درخصوص زودانزالی را خواندم. حقیقتش من چندسال است که زودانزالی و اختلال نعوظ دارم اما بخوبی درمان نشدم و هنوزم مشکل دارم.
    حال باید چه شرح حالی بدهم تا مناسب ترین دارو را به من معرفی نمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام وتشکر زودانزالی و اختلال نعوظ دو مقوله جداگانه است بنابراین درمان انها هم متفاوت است . ایا زودانزالی شما اولیه یا ثانویه است؟ ایا مشکلات فکری و درگیریهای ذهنی و اظطراب و استرس دارید لطفا موارد فوق را پاسخ دهید و اختلال نعوظ شما از کی شروع شده است؟
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رسائی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    باسلام؛
    جهت درمان ضعف عضلات کف لگن چه باید کرد؟ آیا بجز انجام ورزش کگل درمان های دیگری هست؟ اصلا آیا ورزش کگل مورد تایید شما و علم پزشکی هست؟ برای درمان به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟
    تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      ورزش کگل عبارتست از تقویت عضلات پرینه که بهترین روش درمانی برای بی اختیاری نوع استرس در زنان ومردان در سنین بالا می باشد و در سنین جوانی هیچ نوع ارزشی ندارد و دیگری ورزش عضلات کف لگن بوسیله جریان الکتریسیته و فیزیوتراپی می باشد
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 437 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من چهار ماه پیش با تشخیص تومور بیضه با مارکرهای afp=365 bhcg=29 و ldh=650 بیضه را خارج کردم و جواب پاتالوژی 88 درصد سمی نوما 10 درصد یالک سک تومور و 2 درصد تراتوما را نشان داد . تومور کاملا محدود به بیضه بود و حتی لایه های تونیکا هم درگیر نکرده بود . گسترش لنفاوی و واسکولار هم مشاهده نشده بود .بعد از عمل مارکرها نرمال شدند.تا ماه پیش که afp تا 30 افزایش یافت و ldh هم 50 واحد بالاتر از حد نرمال رفت یعنی 450 . با اینکه سی تی اسکن شکمی و قفسه سینه و گردن پاک بود دکتر انکولوژ برای من سه دوره شیمی درمانی BEP را تجویز کردن. بعد از دور اول afp نرمال شد . من الان دور دوم هم تمام کرده ام . آ یا باید دوره سوم هم بگذرانم ؟ ؟؟
    لطفا راهنمایی فرمایید آقای دکتر -با تشکر جمال 27 ساله
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام وتشکر اگر تومور بیضه شما بطور خالص سمی نوما بود درمان مناسب و طول عمر صد در صد طبیعی داشتید. این تومور میکس است و دارای سه بافت سرطانی می باشد بنابراین درمان آن خیلی پیچیده می باش . دوره سوم شیمی درمانی را حتما انجام دهید در مورد برداشتن لنف نودها ی شکمی علی رغم منفی بودن سی تی باید تصمیم گرفت که بعدا شما را مطلع می کنم.
  • تصویر کاربر جواد چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    با سلام مجدد خدمت استاد گرانقدر. بنده در سوال شماره n73sn710 از شما درمورد نحوه درمان نشتی وریدی سوال کردم وشما فرمودید با ضریب احتمال 40 درصد با یک عمل سرپایی قابل انجام است . حال با فرض عمل و عدم موفقیت آیا حالت فعلی که با استفاده از تادالافیل امکان نعوظ هست پابرجا میمونه یا عمل در صورت عدم موفقیت عوارضی هم به همراه داره . با توجه به اینکه من از مشهد مزاحمتون میشم اگه جهت ویزیت و روییت سونوگرافی لازم میدونید خدمتتون میرسم
    با تشکر از راهنماای شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      این عمل جراحی هیچگونه عارضه ای ندارد و در ایجاد نعوظ با دارو که در حال حاضر صورت می گیرد مداخله ای نمی کند
  • تصویر کاربر رسائی دوشنبه ۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1190 مشاهده پرسش
    باسلام؛
    آقایی 27ساله و متاهل هستم که حدود یکی دوماه پیش با مراجعه به ارولوژیست و با گرفتن شرح حال و انجام انواع آزمایشات و سونوگرافی برایم تشخیص پروستاتیت باکتریال مزمن(CBP) دادند اما چون مردد بودم به متخصصی دیگر مراجعه کردم که تشخیص ایشان نیز همان بود!
    اکنون یک دوره یک ماهه تاوانکس500 و ترازوسین2 استفاده کرده ام که باید دو ماه دیگر نیز ادامه دهم اما شدیدا بخاطر عارضه ی یبوست تاوانکس اذیت شدم و ناراحتم. حال باتوجه به این که پزشکم مسافرت خارج است، میتوانم از افلوکساسین برای دوماه آینده استفاده کنم؟ افلوکساسین با چه دوزی و چندبار در روز؟
    (ضمنا سیپروفلوکساسین نمیتوانم بخورم چون علاوه بر تداخل با لبنیات در من مشکلات پوستی ایجاد میکند)
    باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام و تشکر چون این داروها از یک خانواده (generation) هستند می توانید از افلوکساسین 200 میلی گرم استفاده کنید ولی موارد زیر را حتما توجه کنید: 1-روزی دو بار هر بار 15 دقیقه باسن در اب گرم گذاشته شود 2-عمل جنسی حتما انجام شود 3- تخلیه ادرار زود به زود انجام شود 4- از خوردن تندی و ادویه جات و غذاهای تند خودداری نماییید 5- به جای ترازوسین از کپسول omnic شب موقع خواب استفاده کنید یک عدد 6- زیاد به فکر بیماری خود نباشید، بی خیالی بسیار مهم است.
  • تصویر کاربر جواد سه شنبه ۲۱ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 540 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،بنده یک سالی هست متوجه بیماری واریکوسل در بیضه هام شدم،از طریق درمان با داروهای گیاهی و زالو درمانی اقدام کردم ولی بی فایده بود،به نظر شما تنها راه حل جراحی میباشد یا روش درمانی دیگری هم هست،و اگر بیخیال درمان بشم چه عواقبی داره؟متاهل هستم با یک فرزند و 32سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام و تشکر، اگر آزمایش اسپرم (اسپرموگرام) شما غیرطبیعی باشد و بچه دار نمی شوید تنها راه عمل جراحی است
درحال دریافت اطلاعات
  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۲۹ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    با عرض سلام دکتر من آلت کوچیک است و زود ارضا هستم میخواستم ببینم مشکلی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۹ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام الت به طور طبیعی ۱۰ سانتی متر است که در ۴۰ درصد جمعیت دنیا ممکن است کوچکتر از حد طبیعی باشد. برای زودانزالی اگر زمان ان زیر یک دقیقه باشد قرص پاروکستین (پاکسین) ۲۰ میلی گرم به مدت ۲ ماه روزی یک عدد میل کنید
  • تصویر کاربر عباسی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام؛
    مقاله ی جامع و کامل شما درخصوص زودانزالی را خواندم. حقیقتش من چندسال است که زودانزالی و اختلال نعوظ دارم اما بخوبی درمان نشدم و هنوزم مشکل دارم.
    حال باید چه شرح حالی بدهم تا مناسب ترین دارو را به من معرفی نمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام وتشکر زودانزالی و اختلال نعوظ دو مقوله جداگانه است بنابراین درمان انها هم متفاوت است . ایا زودانزالی شما اولیه یا ثانویه است؟ ایا مشکلات فکری و درگیریهای ذهنی و اظطراب و استرس دارید لطفا موارد فوق را پاسخ دهید و اختلال نعوظ شما از کی شروع شده است؟
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات