آزمایش تشخیص سوزاک چگونه صورت می‌گیرد؟

 آزمایش سوزاک به وسیله خون انجام می‌شود یا ادرار؟

برای تست سوزاک فقط به مقدار کمی ادرار نیاز داریم.

آزمایش سوزاک  به واسطه ادرار و بر روی نمونه تست‌های تکثیر اسید نوکلئیک (NAAT) صورت می‌گیرد. این آزمایش وجود باکتری‌های عاملِ سوزاک (نایسریا گونوره) را بررسی می‌کند؛ که در صورت وجود باکتری، شما مبتلا به عفونت فعال سوزاک هستید.

همه آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی (STD) تنها به نمونه کوچکی از ادرار یا خون نیاز دارند و نیازی به سواب کشیدن یا درآوردن لباس نیست.

 

اقدامات لازم برای انجام آزمایش چیست؟

اقدام بخصوصی لازم نیست و فقط حداقل یک ساعت قبل از تست نباید ادرار کنید.

در آزمایشگاه از شما خواسته می‌شود به دستشویی بروید و یک نمونه ادرار تهیه کنید. نمونه باید اصطلاحاً  «first catch»  باشد؛ به این معنی که به ۲۰ تا ۳۰ میلی لیتر اول ادرار نیاز است.

 

چه زمان باید آزمایش سوزاک داد؟

سوزاک ممکن است ۲ تا ۶ روز بعد از ابتلا، خود را نشان دهد. به توصیه پزشکان دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض باکتری تست بدهید.

بیماری سوزاک چیست و چگونه درمان می شود؟

تفسیر نتایج تست سوزاک به چه شکل است؟

این آزمایش هم مانند سایر تست‌ها به صورت مثبت یا منفی گزارش می‌شود. اگر نتیجه دریافتی «مثبت» یا «شناسایی شده» بود، به معنی وجود عفونت فعال در شماست. اگر نتیجه «منفی» یا «شناسایی نشده» گزارش شد، به این معنی است که باکتری در ادرار شما یافت نشده و خوشبختانه عفونت فعال سوزاک ندارید.

آیا سوزاک قابل درمان است؟

سوزاک با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود (با تجویز پزشک). جهت کسب نتیجه مطلوب باید دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را کامل به پایان برسانید و از انجام هرگونه فعالیت جنسی بپرهیزید.

گاهی برای اطمینان از رفع کامل عفونت، آزمایش مجدد تجویز می‌شود چرا که که ممکن است پس از درمان، مجدداً به سوزاک آلوده شوید.

آیا همه به آزمایش سوزاک نیاز دارند؟

افراد در صورت داشتن فعالیت جنسی باید آزمایش سوزاک بدهند. البته بهتر است تا دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض باکتری این کار را انجام دهید. بیماری سوزاک اگر درمان نشود، مشکلات جدی‌تر را رقم خواهد زد.

 

منبع: stdcheck.com

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

پرسش از دکتر