علت ناتوانی جنسی بیماری روانیست یا جسمی؟

پزشک برای رسیدن و دستیابی به علت ناتوانی جنسی ، باید بدون هدر دادن پول بیمار مشکل ناتوانی جنسی وی را با حداقل رساندن آزمایشات پیچیده به کمترین مقدار خود رساند.

در بسیاری از مبتلایان به ناتوانی جنسی ، نیازی به آزمایشات وسیع و گسترده نخواهد بود.

بسیاری عقیده دارند که در ناتوانی جنسی چنانچه شرح حال و امتحان بالینی دقیقی از بیمار گرفته و انجام شود، نیازی به آزمایش های پیچیده بعدی نخواهد بود. گرفتن شرح حال و امتحان بالینی باید در یک محیط دوستانه بین پزشک و فرد مبتلا و با برقراری ارتباط نزدیک بین پزشک و بیمار و همسر وی انجام گیرد. اینکه چقدر برای بیمار مهم است که به این بیماری دچار شده و چگونه می تواند سلامتی خود را باز یابد، بسیار با اهمیت است.

هدف پزشک برای رسیدن و دستیابی به علت ناتوانی جنسی ، باید این باشد که پول بیمار بیهوده مصرف نشود و مشکل ناتوانی جنسی بیمار را با حداقل رساندن آزمایشات پیچیده به کمترین مقدار خود رساند. در بسیاری از مبتلایان به اختلال جنسی، نیازی به آزمایشات وسیع و گسترده نخواهد بود.

مشکلات روانی یا سایکولوژی ممکن است اولین علامت ناتوانی جنسی باشد و باعث جلوگیری از انجام آزمایشات بعدی شود. باید توجه داشت که ناتوانی جنسی (ED) علامت بیماری می باشد و بیماری نیست.

بررسی علت ناتوانی جنسی

برای مثال فردی که به علت ناتوانی جنسی مراجعه می کند و در شرح حال اظهار می دارد که 9 سال است که مبتلا به بیماری دیابت یا قند خون یا فشار خون می باشد، اختلال جنسی وی به علت دیابت و فشار خون است. با گرفتن یک شرح حال جامع و دقیق و با کمک گرفتن از امکانات خود می توان علت اختلالات عروقی و عصبی و روانی را در فرد پیدا کرد. ضمن مراجعه زوجین به پزشک در شرح حال چند سوال از مرد باید مطرح شود:

  • تعداد نعوظ شبانه و مدت آن
  • مدت زمانی که فرد به اختلال جنسی مبتلا شده
  • نحوه ظهور آن، ناگهانی یا تدریجی بوده
  • ارتباط جنسی فعلی یا اخیر وی چگونه بوده و هست
  • درمان های انجام شده
  • مشخص کردن ریسک فاکتور مثل چاقی، استعمال دخانیات، کلسترول غیرطبیعی خون، اختلال کار تیروئید، اختلال هورمون های جنسی، فشارخون و دیابت

اختلالات جنسی

تشخیص ناتوانی جنسی

  • آزمایش NPT

ساده ترین روش تشخیص بین ضایعه و اختلال عروقی از سایکولوژیک و روانی، آزمایش NPT  می باشد که در سال 1985 به بازار عرضه شد. این دستگاه تعداد نعوظ شبانه، سفتی، زمان و قطر آلت را ثبت می کند. نعوظ های شبانه باید 3 تا 6 بار در هر 8 ساعت، درخواب باشد و سفتی آلت نباید کمتراز 70 درصد طبیعی باشد.

افزایش قطر آلت در افراد طبیعی 3 سانتی متر در قاعده آلت و 2 سانتی متر در جلو آلت می باشد. این دستگاه در بیمارستان وجود دارد و برای تشخیص اینکه فرد به علت بیماری یا مسائل روانی دچار ناتوانی جنسی شده، در بیمارستان بستری و آلت وی موقع خواب به این دستگاه وصل می شود. اگر فرد مبتلا به بیماری قلبی – عروقی شود معمولا این دستگاه چون بیمار نعوظ نخواهد داشت، آزمایش منفی خواهد بود و چنانچه مشکل روانی در فرد باشد، آزمایش مثبت خواهد بود و دستگاه نعوظ های شبانه فرد را ثبت می کند. اگر سفتی آلت کمتر از 60 درصد باشد، آزمایش منفی خواهد بود.

  • سونوگرافی داپلررنگی داپلکس

یکی از آزمایشات با ارزش، دقیق و قابل اعتماد و بی خطر که سریع انجام می شود، سونوگرافی داپلررنگی داپلکس (CDDU) می باشد، که در سال 1985 معرفی شد.

در این آزمایش پس از تزریق 40 میلی گرم داروی پاپاورین که باعث نعوظ می شود، و سپس با سونوگرافی، فشارداخل شریانهای آلت و قطر آنها بررسی می شود. چنانچه  ورود خون از شریان به داخل آلت کمتر از 25 سانتی متردر ثانیه باشد، ناتوانی جنسی فرد نشانه بیماری شدید شریانی است و اگر بالای 30 باشد، دلیل سالم بودن شریان آلت می باشد و در نتیجه نیازی به عکس گرفتن از شریان یا آرتریوگرافی نخواهد بود. در حقیقت همان روشی است که برای شریانهای قلب (کرونر) انجام می شود.

افرادی که مبتلا به ناتوانی جنسی هستند، پس از تزریق پاپاورین یا پروستاگلاندین به داخل آلت، اگر مبتلا به بیماری تنگی شریان آلت باشند به ندرت قطر آلت به 7/0 میلی متر میرسد. در افراد جوانی که ناتوانی جنسی دارند و سابقه ضربه به لگن یا پرینه (زیر بیضه) دارند، برای مشخص شدن تنگی شریان، آرتروگرافی شریان پوندال ضروری است، چون اگر این شریان تنگ باشد، خون به شریان آلت نمی رسد و باید عمل جراحی انجام گیرد.

در این بیماران معمولا تنگی در یک ناحیه از شریان دیده می شود که به علت ضربه یا تصادف بوجود آمده، در حالیکه افرادی که به علت سن بالا دچار تنگی عروق قلب و سایر شریانهای بدن از جمله شریان آلت می شوند و به آن آرترواسکلروز گویند، تنگی ها وسیع می باشند. در افراد مسن و مبتلا به قند خون بالا (دیابتیک) ضایعات نسجی فیبروز که باعث تنگی حفره شریانها شده، دیده می شود. اندازه گیری ترومباکسین A2 و پروستاگلاندین خون آلت، بیماری عروقی شریان آلت را نشان می دهد.

درمان ناتوانی جنسی

پس از پیدا کردن علت ناتوانی جنسی و اختلال در نعوظ مرد، پزشک درمان متناسب با مشکل وی را انتخاب می کند. درمان اختلال نعوظ طیف گسترده ای از درمان ها و تمرینات خانگی، قرص ها و آمپول های تزریقی و جلسات مشاوره و سکس تراپی را می تواند شامل شود.

تنگی شریان آلت

بیماری های جسمی شامل آرترواسکلوروز می باشد که باعث تنگی شریانها می شود و عواملی که باعث آرترواسکلوروز می شوند شامل:

  • فشارخون
  • کلسترول غیرطبیعی خون
  • سن بالا
  • استعمال دخانیات
  • دیابت

یکی دیگر از بیماریهای اورگانیک، بیماری های عصبی یا نروژنیک می باشد. هر بیماری یا اختلال که مغز، نخاع و اعصاب مربوط به آلت را مختل کند،باعث ناتوانی جنسی می شود. قطع اعصاب آلت در اعمال جراحی رادیکال پروستاتکتومی که برای درمان سرطان پروستات انجام می شود و برداشتن مثانه و روده در سرطانها باعث ناتوانی جنسی می شود.

دسته دیگر بیماریهای جسمی شامل مشکلات در دستگاه ژنیتال خارجی نظیر کوچکی آلت، بیماری پیرونی، کجی آلت و کوچک بودن بیضه ها می باشد. و بالاخره دسته دیگر بیماری های جسمی، اختلال هورمون های جنسی خون می باشد.

کم کاری یا پرکاری تیروئید، کاهش هورمون جنسی (تستوسترون)، اختلال  درکارهیپوفیز و هیپوتالاموس در مغز، افزایش پرولاکتین خون باعث ناتوانی جنسی می گردد.

التهاب پروستات مزمن

در ادامه به طور مختصر بیماری های جسمی و روانی که باعث ناتوانی جنسی می شود آمده است.

بیماری های جسمی

  1. مشکلات عروقی: شریانی، وریدی، هردو
  2. نروژنیک یا عصبی
  3. آباتومیک مثل کوچکی آلت یا بیضه ها
  4. آندوکرین، مثل اختلالات هورمون های جنسی خون

سایکوژنیک یا اختلالات روانی

  1. فقدان اولیه تمایلات جنسی
  2. کاهش تمایلات جنسی در رابطه با افزایش سن
  3. اختلال مزمن خصوصیت جنسی
  4. فقدان میل جنسی در زن در موارد خاص ارتباطی
  5. تمایل زن به فرد دیگر
  6. کاهش تمایل زن به علت مهار بالای مغزی ناشی از ترس و مجادله

 

برای آشنایی با درمان های اختلالات جنسی می توانید این مقاله را بخوانید : درمان ناتوانی جنسی

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر درستکار پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .من حدودا 2یا 3 سال پیش وقتی خودارضایی میکردم با دست یا دستمال کاغذی جلویش را میگرفتم و انگار بعد از ی مدتی ادرار خونی داشتم که بهد ادار خون میامد .ولی بعد 1 یا 1 هفته نیم رفت این ادرار خونی و خوب شدم .میخوام بدونم بخاطر اینه که جلوی اسپرم را میگرفتم اینطوری شد یا دلیل دیگری دارد .بعد از ان موقع دیگر ادرار خونی نداشتم چون جلویش را نمیگرفتم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      به علت گرفتن بوده
  • تصویر کاربر میر شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    با سلام.
    اقای دکتر بنده مشکلی که دارم اینه که اولا میل جنسی من خیلی کمه تا حدی که هفته ها در خودم احساس نیاز جنسی نمیکنم دوم اینکه وقتی که نعوذ پیش میاد اگر زودتر دخول انجام نشود الت من حالت نعوذ خودش رو زود از دست میدهد و تا ساعت ها نعوذ نمیشود. سوم اینکه زود انزال هم هستم یعنی در عرض یکی دو دقیقه انزال صورت میگیره.لطفا منو راهنماییم کنید.
    با تشکر موسوی.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      كاهش ميل جنسي منشا فكري دارد براي زود انزالي روزي يك قرص پاروكستين به مدت. دو ماه ميل كنيد
  • تصویر کاربر بهروز جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 387 مشاهده پرسش
    من حالت نعوظ مشکل دارم وزود ارضائی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      يك ساعت قبل از نزديكي براي نعوظ و زمان زود انزالي شما چقر مي باشد
  • تصویر کاربر Reza دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید آقای دکتر من از طرف یکی ازدوستانم این سوال میپرسم اون میگه نزدیکی اش بیشتر از 2 یا 3 دقیقه طول نمیکشه زود ارضا میشه راه حلی وجود داره ممنون میشم باتشکر ⏪
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر ١ دقيقه باشد زود ارضاء مي باشد
    2. تصویر کاربر Reza شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      اره
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      بله يك دقيقه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سلام دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر عزیز خسته نباشید من فردی متاهل با 36 سال سن حدود 2 سال به مشکل زود انزالی شدید شدید دچار شده ام باید چکار کرد بنده مشکل نغوذ هم دارم که به تازگی از اوایل امسال دچار شده ام (متشکرم )
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      براي زود انزالي قرص پاروكستين روزي يك عدد به مدت دو ماه ميل كنيد
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 434 مشاهده پرسش
    ممنون از جوابتون
    قرص سیلدلافیل ایا باعث میشه ک این مشکل (نعوظ) کم کم حل بشه یا مقطعی هست ؟؟؟ ضمنا برای رفع این مشکل از قرص ویگرا هم استفاده کردم ولی مقطعی و برای چند ساعت بوده
    و تاثیری در بهبود یا بهتر شدن نداشته
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      استفاده از سيلدنافيل يا وياگرا به معني درمان نمي باشد واثر آن ممكن است بعد از مدتي از بين برود درمان از نين بردن عامل ايجاد كننده نعوظ مي باشد
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    Ghasemi:
    سلام دکتر...ایا درصورتی که تادافیل اثر نداشته باشه کرم الپروستادیل جواب میده...این کرم در ایران موجود هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      بله كرم جواب مي دهد ولي در ايران موجود نيست
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 462 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۰ساله هستم مدتی هست که مشکلی دارم و رنج میکشیم مدنی
    الا تناسلی ام راست نمیشه یعنی دیر راست میشیه بی کارم مصرف میکنم چیکار باید کنم درمانش چی کمکم کنید ممنون.ضمنا مشکل خوابم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      يك ساعت قبل از نزديكي قرص تادالافيل ميل كنيد
    2. تصویر کاربر حمید شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر مصرفش چجوری ضرورت داره ممنون جواب بدید چندروز باید مصرف کنم
    3. تصویر کاربر حمید شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر مصرفش چجوری ضرورت داره ممنون جواب بدید چندروز باید مصرف کنم
    4. تصویر کاربر حمید شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر مصرفش چجوری ضرورت داره ممنون جواب بدید چندروز باید مصرف کنم
    5. تصویر کاربر حمید شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر مصرفش چجوری ضرورت داره ممنون جواب بدید چندروز باید مصرف کنم
    6. تصویر کاربر حمید شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام دکتر ممنون ازجوابتون‌طرز مصرفش چجوری ضرر نداره چندروز باید بخورم
    7. تصویر کاربر حمید شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام دکتر ممنون ازجوابتون‌طرز مصرفش چجوری ضرر نداره چندروز باید بخورم
    8. تصویر کاربر حمید شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      دکتر مصرفش چجوری ضرورت داره ممنون جواب بدید چندروز باید مصرف کنم
    9. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      يك ساعت قبل از نزديكي و فقط روزي يك بار به مدت يك هفته
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر وحید شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، آیا قرص پاروکستین اختلال نعوظ میدهد
    اگر اینطور است راه حل چیست
    ممنون
    1. تصویر کاربر وحید پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام آقای دکتر ، چندروزه منتظر جوابتون هستم ، که آیا پاروکستین اختلال نعوظ میده یا نه؟
      از این نظر پاروکستین کم عارضه‌تر هستش یا سرترالین؟
      ممنون
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      اختلال نعوظ ايجاد نمي كند
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمود دوشنبه ۶ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 565 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت حضرتعالی
    دیابت حدود 25سال است دچارش هستم و 2سال است انسولین نوامیکس تزریق می کنم(روزانه 80واحد)
    • بیماری‌ قلبی که سال 85عمل قلب باز انچام دادم ودرحال حاضر دارو مصرف می کنم
    • فشار خون دارو مصرف میکنم
    • نارسایی مزمن کلیه کلیه ها پروتئین دفع می کنندوکراتین 4.2 میباشد
    لازم بذکر است عمل نعوظ 2سال است انجام نمی شود
    • چاقی بطور نسبی جاق میباشم
    داروهای مصرفی درحال حاضر
    Mahmod Porsabet, [۲۸.۰۸.۱۷ ۰۰:۲۰]
    1-نوامیکس 7عدد روزی 80 واحد
    2-فورزماید40 روزی 4عدد
    3-جم فیبروزیل450 روزی1عدد
    4-آسپرین روزی 1عدد
    5-آلوپرینول300 روزی نیم عدد
    6-سیواستاتین 20 روزی1عدد
    7-متورال50 روزی 1عدد
    8-والسارتان80 روزی2عدد
    10-اسویکس روزی 1عدد
    11-قرص دیگوکسین ریختر یک روز درمیان نیم عدد
    12-OSTIVONE RX-Bone
    روزی1عدد
    13-نفروویت ولتی ویتامین-cod روزی1عدد
    14-زاویترول 25% کلسیتریول روزی1عدد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام براي درمان نعوظ ابتدا از داروهاي خوراكي استفاده كنيد اگر جواب نداد از داروهاي تزريقي در آلت واز داروي خوراكي از تادالافيل استفاده كنيد .
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر