علت ناتوانی جنسی بیماری روانیست یا جسمی؟

پزشک برای رسیدن و دستیابی به علت ناتوانی جنسی ، باید بدون هدر دادن پول بیمار مشکل ناتوانی جنسی وی را با حداقل رساندن آزمایشات پیچیده به کمترین مقدار خود رساند.

در بسیاری از مبتلایان به ناتوانی جنسی ، نیازی به آزمایشات وسیع و گسترده نخواهد بود.

بسیاری عقیده دارند که در ناتوانی جنسی چنانچه شرح حال و امتحان بالینی دقیقی از بیمار گرفته و انجام شود، نیازی به آزمایش های پیچیده بعدی نخواهد بود. گرفتن شرح حال و امتحان بالینی باید در یک محیط دوستانه بین پزشک و فرد مبتلا و با برقراری ارتباط نزدیک بین پزشک و بیمار و همسر وی انجام گیرد. اینکه چقدر برای بیمار مهم است که به این بیماری دچار شده و چگونه می تواند سلامتی خود را باز یابد، بسیار با اهمیت است.

هدف پزشک برای رسیدن و دستیابی به علت ناتوانی جنسی ، باید این باشد که پول بیمار بیهوده مصرف نشود و مشکل ناتوانی جنسی بیمار را با حداقل رساندن آزمایشات پیچیده به کمترین مقدار خود رساند. در بسیاری از مبتلایان به اختلال جنسی، نیازی به آزمایشات وسیع و گسترده نخواهد بود.

مشکلات روانی یا سایکولوژی ممکن است اولین علامت ناتوانی جنسی باشد و باعث جلوگیری از انجام آزمایشات بعدی شود. باید توجه داشت که ناتوانی جنسی (ED) علامت بیماری می باشد و بیماری نیست.

بررسی علت ناتوانی جنسی

برای مثال فردی که به علت ناتوانی جنسی مراجعه می کند و در شرح حال اظهار می دارد که 9 سال است که مبتلا به بیماری دیابت یا قند خون یا فشار خون می باشد، اختلال جنسی وی به علت دیابت و فشار خون است. با گرفتن یک شرح حال جامع و دقیق و با کمک گرفتن از امکانات خود می توان علت اختلالات عروقی و عصبی و روانی را در فرد پیدا کرد. ضمن مراجعه زوجین به پزشک در شرح حال چند سوال از مرد باید مطرح شود:

  • تعداد نعوظ شبانه و مدت آن
  • مدت زمانی که فرد به اختلال جنسی مبتلا شده
  • نحوه ظهور آن، ناگهانی یا تدریجی بوده
  • ارتباط جنسی فعلی یا اخیر وی چگونه بوده و هست
  • درمان های انجام شده
  • مشخص کردن ریسک فاکتور مثل چاقی، استعمال دخانیات، کلسترول غیرطبیعی خون، اختلال کار تیروئید، اختلال هورمون های جنسی، فشارخون و دیابت

اختلالات جنسی

تشخیص ناتوانی جنسی

  • آزمایش NPT

ساده ترین روش تشخیص بین ضایعه و اختلال عروقی از سایکولوژیک و روانی، آزمایش NPT  می باشد که در سال 1985 به بازار عرضه شد. این دستگاه تعداد نعوظ شبانه، سفتی، زمان و قطر آلت را ثبت می کند. نعوظ های شبانه باید 3 تا 6 بار در هر 8 ساعت، درخواب باشد و سفتی آلت نباید کمتراز 70 درصد طبیعی باشد.

افزایش قطر آلت در افراد طبیعی 3 سانتی متر در قاعده آلت و 2 سانتی متر در جلو آلت می باشد. این دستگاه در بیمارستان وجود دارد و برای تشخیص اینکه فرد به علت بیماری یا مسائل روانی دچار ناتوانی جنسی شده، در بیمارستان بستری و آلت وی موقع خواب به این دستگاه وصل می شود. اگر فرد مبتلا به بیماری قلبی – عروقی شود معمولا این دستگاه چون بیمار نعوظ نخواهد داشت، آزمایش منفی خواهد بود و چنانچه مشکل روانی در فرد باشد، آزمایش مثبت خواهد بود و دستگاه نعوظ های شبانه فرد را ثبت می کند. اگر سفتی آلت کمتر از 60 درصد باشد، آزمایش منفی خواهد بود.

  • سونوگرافی داپلررنگی داپلکس

یکی از آزمایشات با ارزش، دقیق و قابل اعتماد و بی خطر که سریع انجام می شود، سونوگرافی داپلررنگی داپلکس (CDDU) می باشد، که در سال 1985 معرفی شد.

در این آزمایش پس از تزریق 40 میلی گرم داروی پاپاورین که باعث نعوظ می شود، و سپس با سونوگرافی، فشارداخل شریانهای آلت و قطر آنها بررسی می شود. چنانچه  ورود خون از شریان به داخل آلت کمتر از 25 سانتی متردر ثانیه باشد، ناتوانی جنسی فرد نشانه بیماری شدید شریانی است و اگر بالای 30 باشد، دلیل سالم بودن شریان آلت می باشد و در نتیجه نیازی به عکس گرفتن از شریان یا آرتریوگرافی نخواهد بود. در حقیقت همان روشی است که برای شریانهای قلب (کرونر) انجام می شود.

افرادی که مبتلا به ناتوانی جنسی هستند، پس از تزریق پاپاورین یا پروستاگلاندین به داخل آلت، اگر مبتلا به بیماری تنگی شریان آلت باشند به ندرت قطر آلت به 7/0 میلی متر میرسد. در افراد جوانی که ناتوانی جنسی دارند و سابقه ضربه به لگن یا پرینه (زیر بیضه) دارند، برای مشخص شدن تنگی شریان، آرتروگرافی شریان پوندال ضروری است، چون اگر این شریان تنگ باشد، خون به شریان آلت نمی رسد و باید عمل جراحی انجام گیرد.

در این بیماران معمولا تنگی در یک ناحیه از شریان دیده می شود که به علت ضربه یا تصادف بوجود آمده، در حالیکه افرادی که به علت سن بالا دچار تنگی عروق قلب و سایر شریانهای بدن از جمله شریان آلت می شوند و به آن آرترواسکلروز گویند، تنگی ها وسیع می باشند. در افراد مسن و مبتلا به قند خون بالا (دیابتیک) ضایعات نسجی فیبروز که باعث تنگی حفره شریانها شده، دیده می شود. اندازه گیری ترومباکسین A2 و پروستاگلاندین خون آلت، بیماری عروقی شریان آلت را نشان می دهد.

درمان ناتوانی جنسی

پس از پیدا کردن علت ناتوانی جنسی و اختلال در نعوظ مرد، پزشک درمان متناسب با مشکل وی را انتخاب می کند. درمان اختلال نعوظ طیف گسترده ای از درمان ها و تمرینات خانگی، قرص ها و آمپول های تزریقی و جلسات مشاوره و سکس تراپی را می تواند شامل شود.

تنگی شریان آلت

بیماری های جسمی شامل آرترواسکلوروز می باشد که باعث تنگی شریانها می شود و عواملی که باعث آرترواسکلوروز می شوند شامل:

  • فشارخون
  • کلسترول غیرطبیعی خون
  • سن بالا
  • استعمال دخانیات
  • دیابت

یکی دیگر از بیماریهای اورگانیک، بیماری های عصبی یا نروژنیک می باشد. هر بیماری یا اختلال که مغز، نخاع و اعصاب مربوط به آلت را مختل کند،باعث ناتوانی جنسی می شود. قطع اعصاب آلت در اعمال جراحی رادیکال پروستاتکتومی که برای درمان سرطان پروستات انجام می شود و برداشتن مثانه و روده در سرطانها باعث ناتوانی جنسی می شود.

دسته دیگر بیماریهای جسمی شامل مشکلات در دستگاه ژنیتال خارجی نظیر کوچکی آلت، بیماری پیرونی، کجی آلت و کوچک بودن بیضه ها می باشد. و بالاخره دسته دیگر بیماری های جسمی، اختلال هورمون های جنسی خون می باشد.

کم کاری یا پرکاری تیروئید، کاهش هورمون جنسی (تستوسترون)، اختلال  درکارهیپوفیز و هیپوتالاموس در مغز، افزایش پرولاکتین خون باعث ناتوانی جنسی می گردد.

التهاب پروستات مزمن

در ادامه به طور مختصر بیماری های جسمی و روانی که باعث ناتوانی جنسی می شود آمده است.

بیماری های جسمی

  1. مشکلات عروقی: شریانی، وریدی، هردو
  2. نروژنیک یا عصبی
  3. آباتومیک مثل کوچکی آلت یا بیضه ها
  4. آندوکرین، مثل اختلالات هورمون های جنسی خون

سایکوژنیک یا اختلالات روانی

  1. فقدان اولیه تمایلات جنسی
  2. کاهش تمایلات جنسی در رابطه با افزایش سن
  3. اختلال مزمن خصوصیت جنسی
  4. فقدان میل جنسی در زن در موارد خاص ارتباطی
  5. تمایل زن به فرد دیگر
  6. کاهش تمایل زن به علت مهار بالای مغزی ناشی از ترس و مجادله

 

برای آشنایی با درمان های اختلالات جنسی می توانید این مقاله را بخوانید : درمان ناتوانی جنسی

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت دکتر قوامی عزیز
    بنده اقا 27 ساله و مجرد هستم. از دوره نوجوانی با دیدن فیلم های پورن شروع به انجام عمل خودارضایی کرده بودم تا 19 سالگی همه چیز عادی بود ولی از 19 سالگی به بعد تنها با نگاه کردن به فیلم پورن و بدون تماس فیزیکی با الت تناسلی عمل انزال در من صورت میگرفت پس بروز این حالت کم و بیش خود ارضایی را کنار کذاشتم ولی همچنان اختلال مربوطه در من وجود دارد. اکنون که 27 ساله هستم عمل خود ارضایی را کلا ترک کردم ولی اختلال همچنان وجود دارد و از طرفی شدید تر هم شده است چون بعضی مواقع که حس انزال به من دست میداد سعی در جلوگیری از آن را داشتم که این عمل سبب ایجاد درد ملایم در قسمت مابین انتهای الت و مخرج و گاها" احساس نبض در این قسمت شده است. لازم به ذکر است که دیدن فیلم پورن را نیز کنار گذاشتم و تنها بعضی مواقع جهت بررسی این موضوع که شاید بهبودی حاصل شده است اقدام به این کار میکنم.
    من با بررسی سایر سوالات به مشکلی مشابه وضعیت خودم برخورد نکردم اینکه بدون تماس فیزیکی و تنها با تحریک انزال صورت بگیرد! لطفا" روش درمان را بیان بفرمایید با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر سحر دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید . بنده و همسرم به مدت 4 سال هست که ازدواج کردیم.همسرم 31 سال سن دارن .رابطه جنسی ما فقط ماه های اول غزدواج اوکی بود ولی یواش یواش محدود به هفته ای یک بار شد .الان نزدیک به 3 سال هست که رابطه جنسی ما به ماهی 1 بار یا بعضی وقتا به دو ماهی 1 بار رسیده . میل جنسی همسرم به شدت کمه و من از رابطه باهاش اون جوری که باید لذت نمیبرم چون تحریکم نمیکنه و فقط بخاطر حرف های من تن به این کار میده و مثل رباط عمل میکنه . خیلی راه هارو امتحان کردم .همیشه خودم پیش قدم شدم .خیلی باهاش صحبت کردم .حتی در مورد آموزش هم باهاش صحبت کردم .خیلی وقتا که دیگه خیلی بهم فشار اومده باهاش دعوا هم کردم .ولی از نظر ایشون رابطه جنسی یه چیز جزیی و پیش و پا افتاده است .این قضیه واقعا روح و روان منو تحت تاثیر قرار داده .
    ایشون به مدت 13 سال قرص فینسترا برا ی جلوگیری از ریزش موهاشون استفاده کردن که من یک سال بعد ازدواج دیگه نذاشتم مصرف کنه .
    توی دوران بچگی هم دچار پیچش بیضه شده که عمل شده و میگه دکتر گفته هیچ مشکلی نیست .
    جدیدا هم دچار انزال خشک میشه .

    میشه لطفا راهنمایی کنید من باید چکار کنم ؟🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر شمس،مهران دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    باسلام.دارای اختلال نعوظ هستم که موقع نزدیکی وسطای مقاربت آلتم نعوظ نداره.همچنین بعد از یک بار نزدیکی برای نزدیکی بار دوم بعد از یک ساعت نعوظ ندارم دارویی میخام که بتونم در طول روز چند بار بدون مشکل نعوظ رابطه داشته باشم[مثلا صبح تا ظهر 4بار]
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      قرص وياگرا يك ساعت قبل از نزديكي
  • تصویر کاربر فاتح شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    بانعوظ کامل عمل مقاربت راانجام می دهم امابعدازمدتی ارضانشده عرقه سردی مکنم وآلتم شل شده منی خارج نمی شود.ودیگرقادربه مقاربت نیستم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      جهت بررسي مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    باسلام من نزدیک به 17ساله که بیماری دیابت نوع 2دارم امانزدیک به 2سالی هست که اب منی خارج نمیشه .وحس میکنم بیضه هام زیادجمع میشن .و وقتی بعدازمدتی بعدازارضاشدن .موقعی که الت را میکشم به طرف بیرون .یک قطره کوچکی اب منی دیده میشه وهنگام ارضاشدن تمام حس طبیعی قبلا رادارم .و چندسال قبلا هم نزدیکی بانکات بهداشتی و.خودارضایی زیاد داشتم ومیل جنسی ام هم نصبتا خوبه .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      مايع مني شما به علت بيماري ديابت وارد مثانه مي شود و با ادرار خارج مي شود در مورد بيضه ها طبيعي است
  • تصویر کاربر حافظ شنبه ۱۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    اختلال نعوذ شدید دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      لطفا سن خود را اعلان كنيد و أيا بيماري داريد يا خير؟
  • تصویر کاربر ج جمعه ۱۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام بنده دچار زود انزالی هستم و مدت 7 روز هستش که دارم سرترالین 50مصرف میکنم البته روش درمان را از اینترنت گرفتم لطفا راهنمایی کنید به مصرف دارو ادامه بدم یا خیذ
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد به مدت دو ماه ميل كنيد
  • تصویر کاربر م پنجشنبه ۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 397 مشاهده پرسش
    با سلام .
    ببخشید آقای دکتر خواستم بپرسم که من سالهای زیادی درگیر عمل بد خود ارضایی شدم...سالهای زیادی...شاید حدود 13 سال و این کار رو خیلی زیاد انجام میدادم...شاید 2 روزی یکبار یا 1.5 روزی یکبار....تمام تلاشم این بود که ترک کنم اما نمیتونستم. تقریبا حدود 20 روز هست که ورزش شروع کردم...اونقدر میدوم که دیگه تمام انرژیم صرف شه و توان این کار نداشته باشم.هرشب 1 ساعت ورزش دو...از وقتی اینکار شروع کردم تقریبا تمایل جنسی خیلی فروکش کرده و اینبار 20 روز شد که اینکار نکردم.... من واقعا میخوام این کار ترک کنم اما نگرانم که چرا این 20 روزه من از نظر جنسی اینقدر سرد شدم!!واقعا این از تاثیر ورزشه و مثبته؟ !! شایدم این تعادل بدن من هست و من با ورزش بدنمو متعادل کردم ......گرچه الان هم در نعوظ و ....مشکلی ندارم اما به کیفیت گذشته ها نیست>......آیا این ورزش برا بدن من خوبه و من این کار را ادامه بدم و اینکه این مشکل خیلی جزیی نعوظ به واسطه ورزش دوباره برمیگرده؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      به شما در مورد ترك خود ارضايي تبريك مي گوييم كاهش ميل جنسي زود گذر است و استرس يا اظطراب نداشته باشيد
  • تصویر کاربر علی جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    با سلام بعد از استمنا خون در منی دیدم آیا باید چیکار کنم.؟؟؟؟؟؟؟؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      خون در مني علت أن مشخص نيست بعضي محقققين ممكن است ممكن است التهاب پروستات در آن نقشي داشته باشد . معمولا خون درمني درماني ندارد وبدون درمان حداكثر تا دو ماه خوب خواهد شد . درمان پيشنهادي شامل ١- در آب گرم نشستن دو بار در روز هر بار ١٥ دقيقه به مدت ده روز ٢- گذاشتن شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي گرم به مدت ده روز
  • تصویر کاربر ش-ر چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    مدت 16سال است ازدواج کردم.
    مدتی است شوهرم سرد مزاج شده و در ارتباط جنسی انزال روی نمیدهد. ایشان 41سال دارند.
    ایا این پدیده عدم انزال طبیعی است؟
    چطور میشود درمان کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      خير طبيعي نيست بيشتر جنبه فكري دارد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر