همه چیز درباره آزمایش اسپرم یا نطفه

در یک زوج جوان سالم در هردوره قاعدگی زن 20 تا 25 درصد، شانس حاملگی وجود دارد. به زوجی نابارور اطلاق می گردد که با داشتن رابطه جنسی طبیعی 3 بار در هفته در سال اول حاملگی صورت نگیرد. اولین آزمایش برای بررسی فرد نابارور، انجام آزمایش اسپرم یا نطفه است.

شانس حاملگی در 6 ماه اول ازدواج 60 درصد و در سال اول 84 درصد و در سال دوم 92 درصد می باشد، به شرط آنکه عمل جنسی هفته ای دو تا سه بار انجام شود. در 50 سال گذشته تعداد متوسط نطفه ها به علت عوامل محیطی و تغییر روش و شیوه زندگی، بطور چشمگیر باعث کاهش نطفه ها گردیده است.

معمولا این تغییر در نطفه ها درکشورهای در حال پیشرفت و پیشرفته در 50 درصد جمعیت دنیا دیده شده است و لذا باعث کاهش باروری و بچه دارشدن گردیده است.

آزمایش اسپرم چیست؟

آزمایش اسپرم به عنوان تست واحد مفیدترین تست در تشخیص ناباروری مردان می باشد. تجزیه و تحلیل مایع منی، همچنین به عنوان آزمایش تعداد اسپرم شناخته می شود، سلامت و زنده ماندن اسپرم مرد را تجزیه و تحلیل می کند. منی مایع حاوی اسپرم (به علاوه سایر مواد قندی و پروتئینی) است که در هنگام انزال آزاد می شوند. آزمایش اسپرم سه عامل اصلی سلامت اسپرم را اندازه گیری می کند:

  • تعداد اسپرم
  • شکل اسپرم
  • حرکت اسپرم

از کجا بفهمیم اسپرم ضعیف است؟

هنگامی که زوجین در بارداری مشکل دارند، (آزمایش اسپرم) تجزیه و تحلیل مایع منی توصیه می شود. این آزمایش به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که مرد عقیم است یا خیر. این تجزیه و تحلیل به پزشک کمک می کند تا تعداد کم اسپرم یا اختلال عملکرد اسپرم و نیز تحرک اسپرم برای بارداری را تشخیص دهد.

ضعیف شدن اسپرم به معنای این است که مایع خارج شده یا همان منی دارای اسپرم کمتری نسبت به همیشه می باشد. ضعیف شدن اسپرم ممکن است به حدی برسد که تقریبا هیچ اسپرمی وجود نداشته باشد که به این وضعیت، آزوسپرمیا می گویند. میزان اسپرم شما در این شرایط کمتر از حد طبیعی است.

مردانی که وازکتومی انجام داده اند، برای اطمینان از عدم وجود اسپرم در مایع منی، تحت تجزیه و تحلیل منی قرار می گیرند. در وازکتومی ، لوله هایی که اسپرم را از بیضه ها به آلت تناسلی مرد می فرستند، بریده و به عنوان یک فرم دائمی کنترل بارداری مهر و موم می شوند. پس از وازکتومی، پزشکان اغلب به مردان توصیه می کنند که هر ماه یک بار و به مدت سه ماه آنالیز اسپرم انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که دیگر اسپرم در منی آنها وجود ندارد.

تأثیر سیگار و الکل بر اسپرم و باروری مردان

بهترین زمان برای آزمایش اسپرم

پزشک به شما اطلاع می دهد که برای آماده سازی آنالیز مایع منی باید چه کاری انجام دهید. برای دستیابی به نتایج دقیق بسیار مهم است که این دستورالعمل ها را دنبال کنید.

✅ از 24 تا 72 ساعت قبل از آزمایش از انزال خودداری کنید.

✅ دو تا پنج روز قبل از آزمایش از مصرف الکل ، کافئین و داروهایی مانند کوکائین و ماری جوانا خودداری کنید.

✅ مصرف هر داروی گیاهی مانند خار مریم و اکیناسه را متوقف کنید.

✅ از مصرف هر داروی هورمونی خودداری کنید.

✅ در مورد هر دارویی که می خورید با پزشک خود مشورت کنید.

آزمایش اسپرم چگونه انجام می شود؟

شما باید یک نمونه مایع منی را برای تجزیه و تحلیل مایع در دسترس دکتر خود قرار دهید. چهار روش اصلی برای جمع آوری نمونه منی وجود دارد:

  • استمناء
  • استفاده از کاندوم در هنگام مقاربت
  • انزال از طریق محرک‌های الکتریکی

استمنا به عنوان روش ارجح برای بدست آوردن یک نمونه تمیز در نظر گرفته می شود.

نحوه انجام آزمایش اسپرم

نتایج طبیعی آزمایش اسپرم چگونه است؟

بعد از جمع آوری نمونه منی، بسته به آزمایشگاهی که می روید، نتایج آزمایش شما باید ظرف 24 ساعت تا یک هفته آماده شود. هنگامی که پزشک نتایج آزمایش تجزیه و تحلیل اسپرم را بررسی می کند، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. تجزیه و تحلیل پس از وازکتومی به دنبال وجود اسپرم است، اما تجزیه و تحلیل برای بررسی مسائل باروری عمیق تر است. پزشک شما هر یک از نتایج زیر را در نظر خواهد گرفت:

شکل اسپرم

یک نتیجه طبیعی برای شکل اسپرم این است که بیش از 50 درصد اسپرم ها به طور معمول شکل می گیرند. اگر مردی بیش از 50 درصد اسپرم داشته باشد که به طور غیر طبیعی شکل گرفته باشد، این قدرت باروری او را کاهش می دهد. ناهنجاری هایی ظاهری ممکن است در ناحیه سر، قسمت میانی یا دم اسپرم وجود داشته باشد. همچنین ممکن است اسپرم نابالغ باشد و بنابراین نتواند تخمک را به طور موثر بارور کند.

نقش پزشک در درمان ناباروری زوجین

حرکت

برای یک نتیجه طبیعی، بیش از 50 درصد اسپرم باید یک ساعت پس از انزال به طور طبیعی حرکت کند. حرکت اسپرم یا تحرک برای باروری مهم است. یک سیستم خودکار اسپرم را برای حرکت تجزیه و تحلیل می کند و آنها را در مقیاس 0 تا 4 درجه بندی می کند. نمره 0 به معنای عدم حرکت اسپرم است و نمره 3 یا 4 نشان دهنده حرکت خوب است.

PH

سطح pH باید بین 7.2 تا 7.8 باشد تا نتیجه طبیعی حاصل شود. سطح pH بالاتر از 8.0 می تواند نشان دهد که اهدا کننده عفونت دارد. نتیجه ای کمتر از 7.0 می تواند آلوده بودن نمونه یا مسدود شدن مجاری انزال مرد باشد.

حجم

حجم منی برای یک نتیجه طبیعی باید بیشتر از 2 میلی لیتر باشد. حجم کم مایع منی می تواند مقدار کمی اسپرم برای لقاح تخمک را نشان دهد.

قبل از مایع شدن اسپرم باید 15 تا 30 دقیقه طول بکشد. در حالی که منی در ابتدا ضخیم است، توانایی مایع شدن، یا تبدیل شدن به قوام آبکی ، به حرکت اسپرم کمک می کند. اگر در عرض 15 تا 30 دقیقه منی مایع نشود، قدرت باروری تحت تأثیر قرار می گیرد.

تعداد اسپرم

تعداد اسپرم در آنالیز مایع منی باید بین 20 تا 200 میلیون باشد. این نتیجه به عنوان تراکم اسپرم نیز شناخته می شود. اگر این تعداد کم باشد، باردار شدن مشکل است.

ظاهر

شکل ظاهری آن باید سفید تا خاکستری یا مایل به شیری باشد. رنگ قرمز قهوه ای نشانگر وجود خون در منی است. در حالی که رنگ زرد ممکن است نشانگر عارضه جانبی دارو باشد.

تعداد اسپرم چگونه بر باروری تأثیر می گذارد؟

تعداد اسپرم می تواند روی باروری تأثیر بگذارد زیرا احتمال باردار شدن شریک زندگی با کاهش تعداد اسپرم کاهش می یابد. مشکلات مربوط به کیفیت اسپرم نیز می تواند بر احتمال بارداری در یک زن تأثیر بگذارد. علت ناباروری مردان، اغلب به دلیل کم بودن تعداد اسپرم، دلیل رایجی است که بسیاری از زوجین در بارداری مشکل دارند.

بررسی تعداد اسپرم

بهبود تعداد اسپرم

در حالی که بسیاری از دلایل کم شدن تعداد اسپرم نیاز به مداخله پزشکی دارد، اما انتخاب سبک زندگی نیز می تواند عامل اصلی آن باشد. موارد زیر ممکن است تعداد اسپرم را بهبود بخشد:

✅ لاغر شدن، چاقی یا اضافه وزن می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود. سعی کنید از طریق رژیم غذایی و ورزش یک سبک زندگی سالم را حفظ کنید.

✅ از مکمل های ویتامین استفاده کنید. برای بررسی کمبود ویتامین، آزمایش خون بدهید. طبق آزمایش پزشک ممکن است توصیه کند غذاهای جدید به رژیم غذایی شما اضافه شود، یا مکمل هایی برای کمک به بازیابی سطح ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید.

✅ از مصرف مواد، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر یا دخانیات خودداری کنید.

✅ لباس های نخی و گشاد بپوشید.

چرا برخی مردان نابارور هستند؟

علل ناباروری

  • چاقی
  • مصرف الکل
  • استعمال دخانیات
  • استرس
  • افزایش حرارت بیضه ها
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مواد شیمیایی محیط

13 تا 15 درصد زوجین در دنیا مبتلا به ناباروری می باشند. شیوع ناباروری در کشورهای غیرپیشرفته به علت محدودیت های تشخیص و درمان بیشتر رخ می دهد.

ناباروری و بیماری واریکوسل

در انگلستان از هر 6 زوج 1 زوج دچارناباروری می شود. نقش مرد در ناباروری 50 درصد می باشد. بنابراین یک بررسی جامع و مفید ممکن است باعث تشخیص عوامل قابل درمان و غیر علاج در مرد گردد. بررسی معمولا بصورت انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و انجام آزمایشات هورمونی و ژنتیکی از مرد است.

در 1 درصد افراد ممکن است ناباروری نشان دهنده بیماری های جدی و مرگ آور نظیر سرطان بیضه، سرطان مغز، سرطان نخاع، اختلالات هورمونی، ناهنجاری های سیستم دستگاه تناسلی و بیماری ژنتیک باشد. بنابراین اورولوژیست باید درنظر داشته باشد که ناباروری ممکن است با وضعیت بسیار جدی پزشکی همراه باشد.

در یک بررسی صورت گرفته در کلینیک ناباروری در برزیل، عوامل مهم در ایجاد ناباروری، واریکوسل، عفونت ها، اختلال هورمون های خون، عوامل ناشناخته، عوامل ایمنی(ایمونولوژیک)، انسداد، سرطان، ژنتیک و نارسائی بیضه بوده است.

آزمایش اسپرم یا نطفه

آزمایش اسپرم چیست ؟ در واقع اولین آزمایش برای بررسی فرد نابارور، انجام آزمایش اسپرم یا نطفه می باشد.

آزمایش اسپرم برای بارداری

معمولا برای سنجش شکل، تعداد و تحرک اسپرم ها، آزمایش اسپرم انجام می شود. نتیجه این تست نشان می دهد که عدم باروری مرد به چه دلیل است. روند اصلی نطفه سازی به این گونه است که هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز و بیضه ها بطور منسجم با هم در تولید هورمون های مردانه و تولید نطفه سازی دخالت دارند.

بیضه ها برای تحریک و ایجاد نطفه یا اسپرم نیاز به ترشح LH  و FSH از هیپوفیز دارند که ترشح این دو هورمون نیز تحت تاثیر ترشح  GNRH از هیپوتالاموس می باشند.

LH با اثر روی سلولهای لیدیگ(LEYDIG CELL) باعث ترشح هورمون جنسی(تستوسترون) می شود و این موجب تولید نطفه (اسپرم) در بیضه و همچنین باعث صفات ثانویه در فرد می گردد. FSH،  با تحریک سلول های سرتولی موجب تقویت و حمایت در تولید اسپرم در بیضه می گردد.

تولید اسپرم

تولید اسپرم زمانی صورت می گیرد که غده هیپوفیز، هیپوتالاموس و بیضه ها سالم باشند. هرگونه بیماری یا اختلال در عمل این محور وجود داشته باشد، نطفه ساخته نمی شود. اگر بیضه دچار اختلال باشد با وجود ترشح هورمون ها، نطفه ساخته نمی شود و در نتیجه مقدار LH و FSH در خون بالا می رود و چنانچه هیپوتالاموس یا هیپوفیز دچار اختلال و بیماری باشند مقدارLH و FSH درخون کاهش می یابد یا ممکن است وجود نداشته باشد.

تولید روزانه نطفه (اسپرم) 40 میلیون می باشد که با افزایش سن مقدار تولید آن کاهش می یابد. محل ذخیره نطفه ها یا اسپرم ها در اپیدیدیم (زائده ای روی بیضه) می باشد و در همین جا نطفه ها به حالت نرمال و طبیعی درمی آیند. نطفه ها پس از 12 روز از این قسمت خارج می گردندو از طریق لوله های دو طرفه برنده نطفه ها که واز(VAS) نامیده می شود، وارد کیسه های منی می شوند.

ناباروری در مردان اسپرم

برای آزمایش اسپرم باید ناشتا بود؟

خیر نیازی به ناشتا بودن برای آزمایش اسپرم نیست.

چه زمانی باید آزمایش اسپرم صورت گیرد؟

برای بررسی یک زوج نابارور، مرد باید دو بار بلافاصله 1 تا 2 هفته آزمایش اسپرم بدهد و آزمایش باید 2 یا 3 روز بعد از عمل جنسی انجام شود. اگر این فاصله طولانی تر شود، حجم منی زیاد خواهد بود و معمولا حرکت نطفه ها کم می شود و آزمایش صحیح نخواهد بود. اگر منی درآزمایشگاه داده شود، بهتر است و اگر در منزل تهیه می گردد، سریعا بمدت 30 دقیقه نمونه به آزمایشگاه تحویل داده شود.

اعداد طبیعی آزمایش اسپرم

طبق گزارش بهداشت جهانی یک آزمایش، در صورتی که اعداد آن به شرح زیر باشد طبیعی خواهد بود:

  1. حجم 5/1 سی سی
  2. غلظت نطفه 15 میلیون در یک سی سی
  3. کل غلظت نطفه 40 میلیون
  4. حرکت کل 40 درصد
  5. حرکت سریع 32 درصد
  6. نطفه های باحرکت یا زنده 58 درصد
  7. شکل نطفه 4 درصد
  8. تعداد گلبول های سفید زیر 10 عدد

این نتیجه بررسی آزمایش اسپرم یا نطفه در 8 کشور جهان است که از هر کشور قسمتی از جمعیت بارور آن کشور در آن شرکت داشته اند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر فرشاد دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 38 سالمه من به نعوظ کامل نمیرسم قبلا اینجوری نبود به تازگی این مشکل برام به وجود اومده که التم درحالت سست به نعوظ میرسه البته کامل نیست و منی خارج شده حجمش کم شده ممنون میشم راه درمانش رو راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر Mehdi یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 636 مشاهده پرسش
    جناب دکتر خسته نباشید
    اقدام کردیم برای بچه دارشدن
    متاسفانه انجام نگرفته
    خانمم مشکل تنبلی تخمدان داشت اون حل شد من خودمم سونگرافی کردم همه رو گفت طبیعی فقط آزمایش اسپرم دادم
    عکسشم تو پیوست گذاشتم اگه میشه راهنمایی کنید ممنون ازتون
    درضمن دکتر من هرموقع ارضا میشم
    آبی ک خارج میشه حجم مایش خوبه اندازست فقط جهش نداره اینو چه دارویی استفاده کنم ک جهش وپرتاب داشته باشه همیشه بصورت قطره ای ارضا میشم ولی مقدارش کم نیست اندازه کافی میاد
    این موضوع منو نگران
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايش اسپرم طبيعي است و دارو براي جهش اسپرم وجود ندارد

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما آقای دکتر محمد پور
    من 27سال سن دارم ، و تقریبا 3.5 سال که ازدواج کردم ، و از اوایل شروع ازدواج که رابطه داشتم با همسرم متاسفانه مایع منی من بیرون نمیاد ، و من بعد از مدت کوتاه چند ماهه به پزشک مراجعه کردم و داروهای رو تجویز کردن که متاسفانه هیچ اثری نداشت ، بعد از مدت کوتاه دیگه من دوباره به یک پزشک دیگه مراجعه کردم که برای حل مشکل ناباروری خودم رو درمان کنم متاسفانه زمانیکه پزشک سونوگرافی گرفتن مشخص شد که من ابتلا به بیماری نارسایی کلیه شدم و دارو نوشتن ولی بازم مشکل حل نشد بعد از این مورد دوباره به پزشک دیگری مراجعه کردم آزمایش و دارو نوشتن که البته که چند روزی رو با همسرم در رابطه باشم و بعدا یک آزمایش ادرار بگیرم که مشخص گردد چند درصد اسپرم وجود دارد که متاسفانه 0 بود ، و برای بار متوالی دوباره با پیشنهاد همسرم به پزشک دیگری مراجعه کردیم و ایشون هم بعد از نگاه کردن به آزمایشات و سونوگرافی که خودشان در مطب انجام دادن نظر بدین شیوه اعلام کردند که احتمالا یکی از رگ های عصبی من آسیب دیده است و دوباره من رو به پزشک دیگری معرفی کردند و دوباره بعد از مراجعه به پزشک ایشون سوابق نگاه کردند و ترجیح دادن که یک‌ نمونه گیری از بیضه های من انجام شود بعد از نمونه گیری مشاهده گردید که بیضه های من اسپرم تولید می کنند ولی اسپرم به صورت متحرک نیست ولی پزشکی که نمونه گیری انجام دادن گفتن که صاحب فرزند می شویم و بعد جواب بردیم پیش پزشک اصلی تشخیص دادن که باید از روش ivf برای بچه دار شدن اقدام کنیم و همسرم قبول کردند تا اینکه زمان شروع درمان از راه رسید ، بعد از اینکه همسرم نزد دکتر رفت و یکسری آمپول براش نوشتن ، همسرم کاملا نظرش عوض شد و میگه که من اینکار انجام نمیدهم و حاضر نیستم که به زندگی خودم ادامه بدهم
    در زمان ایجاد رابطه هم حقیقت آلت من به سختی سفت می شد و حس کافی به من دست نمی داد
    الان هم با توجه به صحبت های که من گفتن آقای دکتر راه های دیگری وجود دارد که من به صورت طبیعی بچه دار شوم ؟
    چون حقیقت همسر دارد از من جدا میشه و من نمیخوام همچین اتفاقی پیش بیاد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام راه ديگري وجود ندارد و يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميلي ميل كنيد

  • تصویر کاربر آرش جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    با سلام . بنده مدتی هستش سوزش و تکرر ادرار همرا ه با درد بیضه دارم .دکتر مراجعه کردم گفتن پروستاتیت مزمن داری بهم قرص افلوکساسین ، باکلوفن ، سلکسیب،ترازوسین دادن مصرف کردم ولی اصلا فرقی نکردم چیکار کنم واینکه این مسئله باعث ناباروری میشه. ممنون
    1. تصویر کاربر آرش دوشنبه ۲۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باسلام . به سوال من هنوز پاسخ داده نشده. ممنون
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام ممكن است باعث ناباروري شود ،، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

    3. تصویر کاربر آرش سه شنبه ۳۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام . ده روز نشستم داخل آب گرم وشیاف هم استفاده کردم.ولی خوب نشدم.
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام داروهاي تجويز شده توسط دكترتان را يك ماه تكرار كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 472 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . جواب آزمایشو دیدین گفتین حرکت اسپرم کم است. لطفا بگین راه درمانش چیه. چه دارویی مصرف کنه. لطفا بگین میتونه بچه دار بشه. لطفا دقیق راهنماییم کنین . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ويتامين c سه ماه ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر جوانمرد جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 446 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب 2 سال پیش متوجه شده دچار آزوسپرمی هستم و عمل واریکوسل سمت چپ انجام دادم و در زمان عمل نمونه برداری از بیضه انجام شد که نتیجه فقط سلول های سرتولی بود ازمایش ژنتیک و سیتوژنتیک سالم بود طی اخرین ازمایش fsh=18 بود و تسترون برابر 1/7 بود وlh نرمال بود آیا امکان درمان و بازگشت اسپرم وجود دارد و چگونه با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام متاسفانه اميدي نيست

  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام.دچار عدم نزول بیضه هستم و بیضه سمت چپ بسیار کوچک در حد عدس و چند ماه دیگه عمل میکنم‌.ازمایش اسپرم دادم که پیوست فرستادم.هنوز اقدام به ارتباط بدون وسایل جلوگیری نکردم.۵ ماهه ازدواج کردم.دکتر که شهر خودم رفتم گفتن اقدام کنم بدون وسایل پیشگیری.اگه بعد ۳ماه نتیجه نداد درمان دارویی رو شروع کنم.نطر شما چیست با توجه به اینکه تک بیضه هستم.اولا عمل پایین اوردن رو توصیه میکنید؟ کمی ترس از مشکل ایجاد شدن برای باروری هستم.دوم اینکه شانس باوریم چقدره؟دکتر شهر خودم امیدواری زیادی نداده؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام حركت اسپرم خيلي پايين است شانس بچه دار شدن كم است عمل  بيضه انجام شود

  • تصویر کاربر مارال جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر
    باتوجه به ازمايش اناليز اسپرم و نشان دادن عدد ph قليايي ايا ميشه تشخيص داد كه احتمال جنسيت پسر هست ياخير؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام تشخيص داده نمي شود

  • تصویر کاربر mohammed جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    من 10ساله اقای دکتر ازدواج کردم ولی متاسفانه بچه دار نمیشیم اشکال از منه متاسفانه قبل ازدواج یه عمل باد فتق داشتم با ۲بار واریکوسل ۱بار هم واسه کوتاهی الت تناسلی عمل کردم که بدترشد ولی بهتر نشد خلاصه پارسال واسه نمونه گیری رفتم بیمارستان نوین واسه
    نمونهگیری ولی دکترم که اقایاقاسیزاده باشه گفت بیفایده نمیشه بایدکاشت کنین الان میخامبدونم باازمایش معلوم میشه ک لوله های من بازه یانه یاباید عمل جراحی انجام بدم ایا بادارویه تقوییتیکه دکتر تجویز کنه بازیا بادارو گیاهی میشه راهی داره ممنون میشم راهنمایی کنین دکتر کجا برم چیکار کنم متاسفانه اوضاع مالی خوبیم ندارم البته واسه بچه هرکاری از دستم بر بیاد کوتاهی نمیکنم بزم موندم بخدا ممنونم که وققتون رو میزارین واسه ما سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام براي باروري به مركز باروري و ناباروري. شهرتان مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر Aliii جمعه ۲۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام
    اول اینکه از زحمات حضرتعالی بسیار سپاسگزارم.
    ممنون میشم با توجه به نتیجه آزمایش اسپرم، نظر خودتان را بفرمایید.
    از نظر باروری مشکلی هست؟
    مشکل تا چه حد جدی است؟
    چه توصیه ای برای بهبود اوضاع می کنید؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      حركت اسپرم ها كمتر از طبيعي است و شكل اسپرم هم كم مي باشد أگر واريكوسل داريد عمل كنيد شانس شما براي بچه دار شدن كم مي باشد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر