عمل بسته پروستات چگونه انجام می شود؟

تراشیدن پروستات از طریق مجرای ادراری یا همان TURP یک عمل جراحی برای درمان مشکلات ادراری رخ داده به خاطر بزرگی پروستات است.


امروزه تقریبا تمام عمل های جراحی پروستات به روش TURP انجام میگیرد. یک دستگاه لوله مانند از طریق پیشابراه به محل پروستات فرستاده میشود. با استفاده از دوربینی که در این وسیله قرار دارد، جراح می تواند پروستات را دیده و آن را با استفاده از جریان الکتریسیته تراشیده و بیرون بیاورد. پزشک هر گونه خونریزی در آن محل را نیز با استفاده از همین جریان الکتریسیته بند می آورد.

بعد از حذف و برداشتن قسمت های بزرگ شده پروستات ، حفره ای در آن محل ایجاد میشود که ادرار میتواند به آسانی از آن عبور کند. گرچه عضله تنگ کننده ای که در اطراف قسمت خروجی مثانه قرار دارد با استفاده از این روش، بریده می شود، اما جراح تمام سعی خود را می کند که به عضله تنگ کنندها ی که در زیر پروستات قرار دارد آسیبی وارد نشود تا بعد از جراحی، بیمار بتواند کنترل ادراری خوبی داشته باشد. حفره ای که در محل جراحی ایجاد میشود، به زودی بعد از عمل جراحی با یک لایه حفاظتی بنام اپی تلیوم پر میشود.

تراشیدن پروستات از طریق مجرای ادراری عموما برای آقایانی که مشکل ادراری معمولی یا شدید دارند و درمان دارویی به آنان کمکی نکرده است تجویز می‌شود. در گذشته عمل TURP به عنوان موثرترین راه درمان بزرگی پروستات در آقایان شناخته می شد.

با توجه به اینکه ریسک خون ریزی معمولا در TURP زیاد است، بنابراین پیشنهاد می‌شود آقایانی که قرار است این عمل را پشت سر بگذارند، تا مدتی از داروهای رقیق کننده خون استفاده نکنند.

عمل بسته پروستات به چه دلیل انجام می‌شود؟

عمل بسته پروستات یا همان TURP علائم آزاردهنده و دردناک ادراری که به خاطر بزرگی پروستات در آقایان (BPH) ایجاد می‌شوند را کاهش می‌دهد. از جمله  علائم بزرگی پروستات می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

❇ نیاز مداوم و ضروری به ادرار کردن

❇ مشکل در شروع ادرار

❇ آرام و طولانی بودن ادرار کردن در فرد

❇ افزایش نیاز به ادرار در شب

❇ قطع و وصلی ادرار

❇ عدم تخلیه کامل مثانه

❇ عفونت های ادراری در بیمار

عمل بسته پروستات (TURP) ممکن است برای حل مشکلاتی که به خاطر بسته شدن جریان ادرار به وجود آمده‌اند، انجام شود، از جمله:

✳ عفونت های متناوب ادراری

✳ آسیب به کلیه یا مثانه

✳ ناتوانی در کنترل ادرار و یا ناتوانی در ادرار کردن

✳ سنگ مثانه

✳ خون در ادرار فرد

ریسک های عمل TURP

از جمله ریسک های موجود در عمل TURP می‌توان به این موارد اشاره داشت:

❇ مشکل موقت در ادرار کردن

ممکن است برای چند روز پس از عمل در ادرار کردن مشکل داشته باشید. تا زمانی که خودتان بتوانید ادرار کنید، باید کاتتر مخصوص به آلت شما متصل باشد تا ادرار به وسیله آن از بدن خارج شود.

❇ عفونت مجاری ادراری

این نوع از عفونت یکی از عوارض احتمالی هرگونه عمل جراحی مربوط به پروستات است. هرچه بیشتر از کاتتر برای خروج ادرار از بدن استفاده شود، احتمال بروز عفونت در این ناحیه بیشتر خواهد بود. برخی افراد که عمل رزکسیون پروستات را انجام می‌دهند دچار عفونت مجاری ادراری می‌شوند.

❇ ارگاسم خشک

یکی از تاثیرات متداول و بلند مدت هر عملی که بر روی پروستات انجام می‌شود، خروج مایع منی در حین ارضا شدن به داخل مثانه است و دیگر منی از آلت مرد خارج نمی‌شود. ارگاسم خشک به فرد آسیبی نمی‌زند و عموما مشکلی برای لذت جنسی به وجود نمي‌آورد. ولی برای کسانی که می‌خواهند بچه دار شوند مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

❇ عدم نعوظ

این ریسک آنچنان متداول و زیاد نیست اما مشکل موقت عدم نعوظ ممکن است پس از درمان های مختلف پروستات به سراغ بیمار بیاید.

❇ خون ریزی شدید

این مورد خیلی کم گزارش شده است و بیمار در حین انجام جراحی بسته پروستات به قدری خون از دست می‌دهد که پزشکان به انتقال خون روی می‌آورند.

❇ مشکل در نگه داشتن ادرار

به ندرت یکی از تاثیرات منفی عمل پروستات، از دست دادن کنترل ادرار (بی اختیاری ادرار) برای بیمار است.

مطلب مرتبط: بی اختیاری ادرار بعد از عمل پروستات

❇ سدیم پایین در خون

گاهی اوقات، بدن انسان حجم زیادی از مایع مورد استفاده جهت شستن بدن پس از عمل TURP را جذب می‌کند. این مورد که از آن با نام سندروم TURP یا رزاکسیون مجرای ادرار (TUR) یاد می‌شود، اگر مورد توجه قرار نگیرد ممکن است جان فرد را به خطر بیاندازد. یک تکنیک خاص با نام بیپولار TURP می‌تواند ریسک سندروم این عمل جراحی را از بین ببرد.

❇ نیاز به درمان دوباره

برخی از آقایان پس از انجام عمل جراحی پروستات، باز هم به مراحل درمانی بعدی نیاز دارند، چرا که ممکن است علائم بزرگی پروستات پس از مدتی دوباره برگردند و یا اینکه فرد بهبود نیابد. گاهی اوقات به دلیل اینکه پس از عمل رزکسیون پروستات مجرای ادرار باریک تر می‌شود، باز هم به عمل بیشتر نیاز است.

عمل بسته پروستات

چگونه برای عمل TUPR آماده شویم؟

❎ غذا و دارو

تا چند روز قبل از انجام عمل ممکن است دکتر از شما بخواهد داروهایی که ریسک خون ریزی را افزایش می‌دهند مصرف نکنید. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

❇ رقیق کننده های خون نظیر وارفارین (کومادین) یا کلوپیدوگرل (پلوییس)

❇ مسکن های بدون نیاز به تجویز دکتر نظیر آسپیرین، ایبوپروفن (ادویل، مورترین آی بی و سایر) یا ناپروکسن سدیم (آلیوه و سایر)

احتمال دارد پزشک معالج برای شما آنتی بیوتیک خاصی تجویز کند تا از عفونت مجاری ادراری جلوگیری شود.

❎ دیگر اقدامات احتیاطی

حتما وسیله خاصی جهت برگشت را هماهنگ کنید چرا که خودتون نمی‌توانید برای رفتن به خانه رانندگی کنید. ممکن است تا 6 هفته پس از عمل بسته پروستات قادر به کار کردن و یا فعالیت سنگین بدنی نباشید. از پزشک معالج پیرامون زمان مورد نیاز برای دوران نقاهت سوال کنید.

انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

این عمل جراحی معمولا بین 60 تا 90 دقیقه به طول می‌انجامد. قبل از عمل ممکن است داروی بیهوشی عمومی به شما تزریق شود که در نتیجه در طول جریان عمل بی هوش خواهید بود و یا ممکن است بدن شما به صورت موضعی بی حس شود و در حین عمل بیدار باشید. همچنین یک دوز آنتی بیوتیک جهت جلوگیری از عفونت به شما تجویز خواهد شد.

در حین عمل

رزکتوسکپ بر روی آلت مرد قرار می‌گیرد و به داخل مجرای ادراری فرستاده خواهد شد تا به ناحیه پروستات برسد. پزشک جراح نیازی به ایجاد برش در بخش بیرونی بدن شما نخواهد داشت.

پزشک جراح از این ابزار اختصاصی جهت جدا کردن قسمت های اضافی پروستات در داخل بدن استفاده می‌کند و هر بخش را به ترتیب و یکی یکی جدا خواهد کرد و مایع موجود در آن بخش، این قسمت ها را به سمت مثانه خواهد برد. در انتهای عمل این مواد از بدن خارج خواهند شد.

بعد از عمل

به احتمال زیاد به مدت یک تا دو روز در بیمارستان بستری خواهید بود. یک کاتتر ادرار به آلت متصل می‌شود تا به مدت 24 تا 48 ساعت ادرار از طریق آن خارج شود و تا زمانی که التهاب این بخش از بدن کاهش یابد کاتتر را قطع نخواهند کرد. همچنین ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

#خون در ادرار

دیده شدن خون در ادرار پس از عمل TURP کاملا عادی است. اما اگر خون در ادرار غلیظ و به شکل خاصی بود با پزشک معالج خود تماس بگیرید. همچنین در صورت زیاد شدن خون در ادرار و یا بسته شدن جریان ادراری به پزشک خود مراجعه داشته باشید. ممکن است لخته های خون، جریان ادرار را مسدود کرده باشند.

#علائم ادراری آزاردهنده

ممکن است ادرار تا مدتی دردناک باشد و یا اینکه به صورت مداوم نیاز به ادرار کردن داشته باشید. درد در حین ادرار معمولا پس از 6 تا 8 هفته از بین می‌رود. پزشک معالج به احتمال زیاد به شما پیشنهاد می‌دهد:

✅ مصرف مایعات را افزایش دهید تا مثانه را از مواد زائد تخلیه کند

✅ غذاهای با فیبر بالا بخورید تا یبوست جلوگیری کند.

✅ برای شروع دوباره مصرف داروهای رقیق کننده خون کمی صبر کنید و تا زمانی که اجازه پزشک صادر نشد این مواد دارویی را مصرف نکنید.

✅ از فعالیت های شدید خودداری کنید که از جمله آنها می‌توان به بلند کردن اجسام سنگین اشاره کرد. بهتر از بین 4 تا 6 هفته فعالیت بدنی سنگین نداشته باشید.

✅ به مدت 4 تا 6 هفته فعالیت جنسی و نزدیکی نداشته باشید.

✅ تا زمانی که کاتتر آلت تناسلی به بدن شما متصل است از رانندگی کردن اجتناب کنید.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت بروز علائم زیر حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

✔ در ادرار کردن ناتوان هستید.

✔ متوجه خون قرمز روشن شدید و یا لخته خون در ادرار شما وجود داشت که حتی با خوردن مایعات زیاد و 24 ساعت پس از عمل نیز کماکان وجود داشتند.

✔ داشتن تب بالای 37.8 درجه

نتایج عمل

عمل بسته پروستات معمولا خیلی زود علائم بد بزرگی پروستات را از بین می‌برد. اکثر مردان پس از گذشت چند روز جریان ادرار خیلی خوبی خواهند داشت. درمان های بعدی جهت رفع علائم عمل نیز گاهی اوقات ضروری است که البته این درمان ها معمولا چندین سال بعد انجام می‌شوند.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    آقای دکتر مدتی است بعد از خروج ادرار که بدون مشکل و طبیعی خارج می شود پس از شستشو و ایستادن احساس میکنم که کامل تخلیه انجام نشده و دوباره می نشینم و در حد ۵ قطره خارج می شود و تخلیه کامل می شود خواهشمندم مرا راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك شب موقع خواب يك ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب آقای دکتر 37سالمه متاهل هستم و 3هفته پیش بعد از نزدیکی برای اولین باراحساس سوزش و دردخفیف آلت داشتم به پزشک مراجعه کردم تشخیص عفونت داد و قرص لووفلوکساسین 500میلی و دا کسی سایکلین 100تجویز کرد هنوز سوزش و درد خفیف رو دارم و تا الان دا کسی ساکلین رو روزی 2بار استفاده میکنم .لطفا راهنمایی کنید.
    متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام شما مبتلا به التهاب پروستات هستيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از نهار ميل كنيد روزي يك عدد قرص بكلوفن ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر گلحسین چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    غده پروستات باحجم ۱۱۰ دارم
    دوساله پروترال مصرف میکنم
    اگه یه روزمصرف نکنم مشکل ادراپیدامیکنم
    آیااگه عمل کنم خوب میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام نيازي به عمل نيست پروترال را ادامه دهيد

  • تصویر کاربر راد جمعه ۲۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده حدودا ۷ ساله که به تورم پروستات مبتلا هستم اندازه پرستات ۵۶ و میزان ادار باقیمانده در مثانه ۹۰ سی سی میباشد ، مشکل عمده این. است که در هنگام نزدیکی نعوظ کامل دارم ولی در هنگام انزال منی جهش ندارد و خوب بیرون نمیآید و اصلا نه تنها لذتی نمیرم بلکه حالم از مسئله خیلی بد میشود ، در حال حاضر بمن پیشنهاد تراش پروستات دادهاند ، سوال بنده این است که پس از این عمل آیا لذت جنسی من برمیگردد یا به همین صورت باقی میماند
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بعد از عمل لذت جنسي بر نمي گردد 

  • تصویر کاربر مرتضی جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید جناب آقای دکتر ۳۷سالمه ازسه هفته پیش مجاری ادراریم شروبه سوزش کردهفته قبل احساس کردم چیزی داخل مثانم افتاد باسوزش ملایم الان وسط بسمت سرآلتم می سوزه ورنگ ادرارم بعضی مواقع کدره چندبارعرق وقهوه خوردم بدترشدم دستوربفرمائیدچه داروئی مصرف کنم
    1. تصویر کاربر مرتضی پنجشنبه ۲۰ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتربایدچه داروئی مصرف کنم لطفا جواب بدیدممنون
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مسلم دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 413 مشاهده پرسش
    سلام مشکل ادراری دارم یعنی پروستات ادار کامل تخلیه نمی شود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد

  • تصویر کاربر سیروس پنجشنبه ۴ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 366 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشیدبنده ۳۵ سال دارم دکتر جان من بعد از شرمنده ارضا شده ادرار م سبز رنگ شده و مثانه ام و رودم داغ میشه و ادرار با تکرر انجام میشه احساس سخت آمد ادرار و ببخشید منی هم خیلی کم میاد وبعد ارضا شدن شکم داغ میشه باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۴ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ترازوسين ٢ ميلي گرم يك ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۸ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 536 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 6 سال است خود ارضایی میکنم 3 سال پیش درد کمر و بیضه شدیدی داشتم و ادامه داشت و فکر میکردم به خاطر خودارضایی هست وقتی خودار^ایی میکردم دردش خوب میشد ولی فرداش دوباره درد میکرد و بعضی وقت ها هیچ دردی نداشتم

    تا به خاطر مسئله هایی دچار استرس و اضطراب شدم و دچار حمله های پانیک شدم
    این ماه بعد از خودارضایی علاوه بر درد کمر و بیضه سمت چپ، معده ام درد می‌گیرد و دل درد نیز میشوم
    البته زیر شکمم هم درد دارد و در مقعدمم تیر می‌کشد
    تا اینکه ادرارم با تاخیر آمد ومنو شوکه کرد و ترسیدم
    میتوانید کمکم کنید
    دکترم به من ترازوسین 2mg داده به مدت 3 ماه بخورم و سیپروفلوکساسین500 داده به مدت 1 ماه و باکلوفن داده برای 1 ماه
    ممنونم
    1. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دکتر راستی عفونت ادرار نداشتم و سونو گرافی طبیعی بوده و باقیمانده ادرار 23 بوده و اندازه پروستات 17 و PSA من 0/61
    2. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      آیا با ترک خودارضایی التهاب پروستات بهبود می‌ یابد؟
    3. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      دیشب خودارضایی کردم
      از درد کمر نتونستم بخوابم الانم کمرم به شدن درد میگیره دکتر
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      خود ارضايي را ترك كنيد مشكل حل مي شود دارو هاي تجويز شده را ادامه دهيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر موسی پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.۶۷ سال دارم.سه فرزند ۳۴تا۳۸ ساله دارم.۲ ماه است موقع مقاربت عمل نعوذ به من دست نمیدهد.افسرده شده ام واِضطراب دارم.پروتال هم میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص ويزارسين٥٠ ميل كنيد

  • تصویر کاربر جوادی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 452 مشاهده پرسش
    با توجه به تصویر سونوگرافی شکم و لگن اینجانب آیا احتیاج به عمل پروستات میباشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      نياز به عمل جراحي نيست أزمايشpsa داده شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر