علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

برای بسیاری از عزیزان سوال پیش می آید که پروستات چیست و چرا بزرگ شدن پروستات به این اندازه برای جامعه سلامت کشور مهم است. پروستات مایعی ترشح می کند که باعث تغذیه و محافظت اسپرم می شود. در طول انزال، پروستات این مایع را به مجرای ادرار فشار می دهد و با اسپرم به عنوان اسپرم دفع می شود.

پروستات چیست؟

پروستات غده ای به اندازه ی گردو است که بین مثانه و آلت تناسلی قرار گرفته است. پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است و در کنار مجرای ادراری قرار دارد و موقع انزال جنسی مایعی سفید رنگ ترشح می کند که تقریبا یک سوم حجم منی را این مایع قلیایی تشکیل می دهد.

مایع ترشح شده از پروستات وظیفه حمل اسپرم ها به سمت تخمک را دارد و همچنین منبع تغذیه اسپرم ها نیز هست.

پروستات چیست

پروستات کجاست؟

پروستات در شکم، جلوی راست روده و مابین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد. مجرای ادراری، لوله ای است که اسپرم را از بیضه و ادرار را از مثانه و از طریق آلت تناسلی بیرون می آورد و همچنین از پروستات عبور می کند. این غده در باروری مردان نقش دارد و مایع پروستات را که بخشی از مایع منی است ، می سازد و ترشح می کند.

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟

بعد از 40 سالگی به دلایل مختلفی در مردان شاهد بزرگ شدن پروستات هستیم که می تواند بر مسیر ادرار و همچنین باروری مردان موثر باشد.

هیپرپلازی و رشد خوش­خیم پروستات را بزرگ شدن پروستات یا BPH می گویند. این بیماری در بین مردان بالای 40 سال بسیار شایع است. این افزایش در اندازه پروستات خوش­خیم می باشد. در ادامه با این بیماری بیشتر آشنا می شوید.

علت بزرگ شدن پروستات تاکنون مشخص نشده ولی دلیل مبتلا شدن به پروستات در آن دخیل هستند:

✳ سابقه فامیلی

✳ چاقی

✳ بیماری دیابت

✳ عدم فعالیت

درد پروستات کجاست؟

التهاب پروستات علت پروستاتیت مزمن، شبیه میکروب عفونت ادراری است. علائم پروستاتیت ممکن است زیاد شود یا از بین رود. زمانی که بیماری تظاهر به درد و ناراحتی می کند و این درد را در ناحیه آلت، اطراف مقعد، در ناحیه پشت و بالای استخوان پوبیس در فرد بیمار احساس می کند در واقع همان درد پروستات است. در این مواقع دفع مدفوع همراه با درد است و درد در بیضه‌ها منتقل می شود.

اندازه طبیعی پروستات

پروستات در سنین کودکی تا پیش از بلوغ اندازه کوچکی دارد و در هنگام بلوغ شروع به رشد کرده و معمولا در حدود 20 سالگی به اندازه ای ثابت می رسد. محدوده اندازه طبیعی پروستات در مردان بالغ از لحاظ حجمی 30 cc سی سی یا همان 30 سانتی متر مکعب یا به زبان ساده به اندازه یک گردو است.

پس از 40 سالگی معمولا پروستات شروع به بزرگ شدن کرده و به اندازه یک توپ گلف می رسد.

محدوده وزنی پروستات در منابع مختلف اعداد متفاوتی ذکر شده است. ولی می توان گفت پروستات بالغ در جوانی بین 7 تا 20 گرم وزن دارد. این محدوده وزنی در میان سالی به 60 گرم می رسد.

اندازه نرمال پروستات چقدر است؟

محاسبه اندازه پروستات

هنگام تصویر برداری از پروستات می توان طول و عرض و ارتفاع آن را در تصویر حاصله از MRI به دست آورد.

حجم پروستات = طول * عرض * ارتفاع * 0.52

همان طور که بالاتر گفته شد، متناسب با سن، حجم پروستات ممکن است افزایش پیدا کند و حجم بیش از 30 سانتیمتر مکعب، بزرگی پروستات محسوب می شود.

هیدروسل نیز یکی از اختلالاتی است که ممکن است باعث ناباروری گردد. برای آگاهی بیشتر درباره این بیماری روی دکمه زیر کلیک کنید.

هیدروسل چیست؟

علائم ادراری بزرگ شدن پروستات

✅ تند تند ادرار کردن یا تکرر ادرار

✅ شروع ادرار کردن با ناراحتی

✅ کاهش فشار ادرار

✅ عدم توانایی در ادرار

✅ عدم کنترل ادرار

✅ شب بیدار شدن برای ادرار

افراد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته مبتلا به همین علائم ادراری هستند، بنابراین پزشک باید دقت کافی داشته باشد که این دو بیماری را از هم تشخیص بدهد.

تکرر ادرار

علائم خطرناک پروستات

☑ تکرر ادرار

☑ شب ادراری

☑ برای تخلیه ادرار به سرعت به توالت رفتن

بی اختیاری ادرار

☑ شروع شدن ادرار با تاخیر صورت می گیرد.

☑ قطع و وصل شدن جریان ادرار

☑ کم شدن فشار ادرار

☑ زور زدن برای خروج ادرار

☑ احساس عدم تخلیه کامل مثانه

☑ ادرار قطره قطره

☑ درد مثانه یا درد موقع ادرار کردن

در بعضی موارد، سرطان پروستات موجب ایجاد خون در ادرار مردان می گردد. خون در ادرار نشان دهنده عوامل دیگری نیز میباشد. برای اطلاع از این موضوع بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

علت خون در ادرار مردان

وقتی پروستات بزرگ می شود، راه خروجی ادرار از مثانه که گردن مثانه می­ باشد بسته می­ شود و باعث علائمی نظیر شکم درد یا احساس دائم پری مثانه، تکرر ادرار و بند آمدن ادرار می ­شود. هیپرپلازی خوش­خیم پروستات یک بیماری پیشرونده می ­باشد و اگر درمان نشود ادرار از مثانه کامل خارج نمی­ شود و ادرار باقیمانده باعث عفونت ادراری می ­شود.

دلایل مبتلا شدن به پروستات

بیماری پروستات، بیماری مردان بعد از 40 سالگی است. دو عدد ماده در پروستات وجود دارد که با بالا رفتن سن مقدار آن­ها نیز افزایش می­ یابد. این دو ماده باعث می شوند که هورمون­ جنسی مردانه را که  تستوسترون می باشد آن را به استروژن و DHT تبدیل کند و در نتیجه باعث بزرگی پروستات شوند.

پروستات از چند قسمت تشکیل شده است، به­ طوری که بزرگی خوش­خیم در یک قسمت از پروستات و سرطان پروستات در قسمت دیگر پروستات بوجود آید.

تشخیص بزرگی پروستات

پزشک با استفاده از موارد زیر می تواند بزرگ شدن پروستات را در بیمار تشخیص دهد:

✔ علائم ادراری در بیمار

✔ معاینه مقعدی از بیمار

✔ آزمایش ادرار

✔ انجام آزمایش PSA  برای تشخیص سرطان

شدت علائم ادراری الزاماً ارتباطی با بزرگی پروستات ندارد. ممکن است یک پروستات کوچک علائم شدید ایجاد کند، در حالی­که برعکس یک پروستات بسیار بزرگ علائم ادراری شدید نداشته باشد، بنابراین شدت علائم ادراری در بیمار ارتباطی به برزگی پروستات ندارد.

بزرگی پروستات

آزمایشات پروستات

معاینه رکتال دیجیتال (DRE): پزشک انگشت خود را به راست روده وارد کرده و پروستات را احساس می کند. این معاینه می تواند گاهی اوقات بزرگ شدن پروستات، توده ها یا ندول های سرطان پروستات یا حساسیت به لمس ناشی از پروستاتیت را تشخیص دهد.

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): پروستات پروتئینی به نام PSA تولید می کند که با آزمایش خون قابل اندازه گیری است. اگر PSA زیاد باشد، احتمال سرطان پروستات بیشتر است، اما بزرگ شدن پروستات نیز می تواند باعث PSA بالا شود.

سونوگرافی پروستات (سونوگرافی ترانس رکتال): یک پروب سونوگرافی به راست روده وارد می شود و آن را به پروستات نزدیک می کند. سونوگرافی اغلب با نمونه برداری برای آزمایش سرطان پروستات انجام می شود.

بیوپسی پروستات: سوزنی به پروستات وارد می شود و اندکی از بافت خارج می شود تا سرطان پروستات بررسی شود. این کار معمولاً از طریق راست روده انجام می شود.

دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی

وقتی مرد به حدود 25 سالگی می رسد، پروستات او رشد می کند. این رشد طبیعی، هیپرپلازی خوش خیم پروستات نامیده می شود و شایعترین علت بزرگ شدن پروستات است و یک بیماری خوش خیم است که منجر به سرطان پروستات نمی شود.

یکی از علت های بزرگ شدن پروستات در جوانان می تواند تغییر هورمون جنسی مردانه باشد. بر اساس مطالعات علت بزرگی پروستات در مردان جوان می تواند علل اولیه مثل علل ژنتیکی، هر گونه سابقه ناهنجاری های بیضه یا برخی تغییرات هورمونی غیر طبیعی باشد. بزرگی پروستات تاثیری در کاهش توان جنسی ندارد و فعالیت جنسی هم تاثیری در کوچک یا بزرگ شدن پروستات ندارد.

برخی از علائم بزرگ شدن پروستات در جوانان شامل موارد زیر است:

  • بیدار شدن از خواب در شب برای دفع ادرار
  • باریک آمدن ادرار
  • تکرر ادرار
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • قطع و وصل شدن ادرار

دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی

درمان بزرگی پروستات

درمان بزرگی پروستات با توجه به شدت علائم ادراری تفاوت دارد. اگر علائم ادراری خفیف باشند، بیمار با تغییر روش زندگی روزانه، می تواند علائم خود را تا حد زیادی کاهش پیدا دهد.

اگر بیمار مبتلا به علائم ادراری متوسط باشد با استفاده از دارو تا 40 درصد بهبودی حاصل می ­شود. یعنی 40 نفر از 100 نفر و اگر علائم شدید باشد روش درمانی جراحی می­ باشد.

تغییر روش زندگی روزانه شامل کاهش وزن، ورزش و ممانعت از خوردن کافئین می ­باشد. داروهایی که برای درمان متوسط استفاده می ­شوند شامل امنیک و فنتراید می ­باشند.

حدود 210 میلیون نفر در دنیا مبتلا به بزرگی خوش­خیم پروستات هستند. علائم ادراری معمولاً بعد از 40 سالگی ظاهر می­ شوند. بیش از نیمی از افراد بالا 50 سال به این بیماری مبتلا هستند. بعد از 80 سالگی بیش از 90 درصد مردان مبتلا به این بیماری هستند.

درمان پروستات بزرگ شده عبار اند از:

✔ آلفا بلاکرها: آلفا بلاکرها در مردان با علائم بزرگ شدن پروستات، عضلات اطراف مجرای ادرار را شل می کنند. سپس ادرار آزادتر خارج می شود.

✔ مهار کننده های آلفا ردوکتاز: این داروها سطح یک نوع تستوسترون (DHT) را کاهش می دهند. وقتی DHT کمتری وجود داشته باشد، پروستات کوچک می شود و جریان ادرار را بهبود می بخشد.

✔ جراحی برای بزرگ شدن پروستات: معمولاً داروها علائم بزرگ شدن پروستات را برطرف می کنند، اما برخی از مردان برای بهبود علائم و جلوگیری از عوارض به جراحی نیاز دارند.

درمان سرطان پروستات

سرطان پروستات بر خلاف بسیاری از سرطان­ ها از سرعت کمی برخوردار است. اگر سرطان پروستات به کندی رشد کند و محدود به پروستات باشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد و برعکس در مواردی که سرعت رشد آن سریع باشد، نیاز به درمان الزامی می باشد و باید هر چه سریعتر انجام شود. در این حالت درمان سرطان پروستات با جراحی باز انجام می شود که نتیجه ی آن معمولا بسیار موفقیت آمیز است.

✔ پروستاتکتومی: جراحی سرطان پروستات که پروستاتکتومی نامیده می شود، پروستات را با هدف از بین بردن تمام سرطان ها خارج می کند.

✔ پرتودرمانی: پرتودهی سلولهای سرطانی پروستات را از بین می برد در حالی که آسیب سلولهای سالم را به حداقل می رساند.

✔ کاشت بذر رادیواکتیو: بجای تابش پرتوی از خارج بدن به پروستات، می توان بذرهای رادیواکتیو را در پروستات کاشت تا سلولهای سرطانی را از بین ببرد.

✔ کرایوتراپی: کرایوتراپی شامل از بین بردن سلولهای سرطانی پروستات با انجماد آنها است.

✔ هورمون درمانی: سلولهای سرطانی پروستات در پاسخ به هورمون ها رشد می کنند. هورمون درمانی به جلوگیری از این اثر کمک می کند.

✔ شیمی درمانی: وقتی سرطان پروستات پیشرفت کند، شیمی درمانی ممکن است به کاهش شیوع سرطان کمک کند.

✔ آزمایشات بالینی: از طریق آزمایشات بالینی سرطان پروستات، محققان اثرات داروهای جدید را بر روی گروهی از داوطلبان مبتلا به سرطان پروستات آزمایش می کنند.

✔ پروستاتیت حاد و مزمن: بسته به نوع پروستاتیت ، درمان شامل آنتی بیوتیک ، سایر داروها و یا جراحی است.

درمان سرطان پروستات

جلوگیری از بزرگ شدن پروستات

در صورت رعایت موارد زیر می توانید خطر ابتلا به بزرگ شدن پروستات را کاهش دهید:

یک رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات انتخاب کنید. از انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ها و مواد مغذی بسیاری هستند که می توانند به سلامتی شما کمک کنند.

بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. ورزش سلامت کلی شما را بهبود می بخشد، به شما در حفظ وزن کمک می کند و روحیه شما را بهبود می بخشد. سعی کنید بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.

وزن سالم داشته باشید. اگر وزن فعلی شما سالم است، با انتخاب رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر روزهای هفته برای حفظ آن تلاش کنید. در صورت نیاز به کاهش وزن در تهیه برنامه ای برای کاهش وزن سالم از پزشک خود کمک بخواهید.

چه بیمارهایی با برزگی پروستات اشتباه گرفته می شوند؟

✳ فلج عصبی مثانه

✳ بیماری مثانه مثل سرطان مثانه

✳ بیماری مجرا مثل سنگ مجرا، تنگی مجرا

✳ عفونت ادراری

✳ بیماری التهاب و عفونت پروستات

 برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر آراد جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام و احترام جناب دکتر
    بنده به مدت 3 ماه هستش احساس درد با سوزش خفیفی در ناحیه ی زیر شکمم دارم که گاهی این درد رو در بیضه ها هم احساس میکنم،تو این مدت هم تعداد دفعات و مدت زمان رابطه ی جنسیم زیاد بوده و حتی موقع نعوظ هم کمی این درد رو داشتم.اخیرا رنگ ادرارم زرد و بودار شده که البته با مصرف مایعات خیلی کمتر میشه و کمی سختی در شروع ادرار دارم.جسارتاً بنده رو راهنمایی بفرمایید برای درمان کامل چه داروهایی رو مصرف داشته باشم.ممنونم جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر s.a شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید بنده 22 سال سن دارم حدود 3 ماه است احساس درد مزمنی در ناحیه پرینه دارم و ادرارم خوب و کامل دفع نمیشه و بعد از ادرار کردن و بلند شدن مقداری ادرار در التم باقی میمونه و هنگام ادرار کردن به اخر ادرار که میرسه قطره قطره میاد و کاملا از مثانه دفع نمیشه و احساس سختی در بایان ادرار دارم و به علت کرونا ازمایش ندادم
    1. تصویر کاربر s.a جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      JHLJ
    2. تصویر کاربر s.a جمعه ۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      ertet
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      • روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز و روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر صحتی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    من 59سال دارم 12سال پیش به علت کانسرپرستارتم درآورده ام والان هم به علت تنگی مجرا ازسوند فولی ونلاتون استفاده می کنم ومرتب ماده ایی کرم رنگ ازم ترشح می شود خواهشمندم راهنمایی فرمایید که این ماده چیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      ترشحات مجرا است طبيعي است

  • تصویر کاربر سرکیس شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر قوامی، همسر بنده سونوگرافی شکمی و لنگن داشتن که انجام شد و همه پارامترها بدون مسکل بود ولی اندازه پروستات ایشان 47x35x32mm-28cc می باشد، بپوست نتیجه سونو خدمتتان ارسال میگردد، ایشان ۴۳ سن دارند، آیا باید درمان شود یا مشکلی ندارد.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      درماني نياز ندارد طبيعي است

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده سابقه شن در کلیه دارم یکی دو روزی است که کلیه و پهلو سمت راستم کمی درد و احساس سنگینی میکنم همینطور بیضه سمت راستم درد خفیفی دارم ادرار هم بصورت بریده بریده میاد و یکم سوزش چیکار کنم آقای دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي انجام شود

  • تصویر کاربر Fateme شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید.
    اقای دکتر همسرم ۱۰ روزی میشه تکرر ادار دارهدبا سوزش ک گاهی هم ادرارش خیلی تیرس مثل خون .و یکی دوباری هم از ادارش لخته خون اومده بیرون.دکتر ک رفتیم سونو نوشت و قرصای املوپرس۵ و سیپروفلوکساسین و مترونیدازول تجویز کرد.
    و جواب سونو هم فوکوس های اکوژن در کلیه چپ بود با ذرات چربی سینوس کلیه و یا میکرولیتیاز بود.
    اندازه پروستات هم۳۱*۳۵*۴۴م م با حجم ۲۶سی سی با اکوی هموژن بود.
    خیلی نگرانم لطفا راهنماییمون کنین.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      سيستوسكوپي شوند

  • تصویر کاربر تهرانی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    سال گذشته و در پی آزمایش خون متوجه PSA، بالا به مقدار ۷.۹۵ شدم و پس از مراجعه به پزشک ، بیوپسی کردم که خوشبختانه ، مورد سرطانی یافت نشد ، در ادامه و چند آزمایش دیگر PSA,شروع به بالا رفتن کرده و به عدد ۱۶.۲۵ رسید ، مجددا بیوپسی کرده و اینبار نیز موردی مشاهده نشد ، پس از بیوپسی دوم و خوردن چند قرص مختلف ، مقدار PSA فقط یکبار پایین آمده و مجددا در آخرین آزمایش به عدد ۲۰ رسیده و مرا نگران کرده ، لطفا در این مورد بنده را راهنمایی فرمایید.از شما پیشاپیش تشکر میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      در تهران بايد بيوپسي كنيد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید هیچ مشکل کلیوی ندارم یا ادراری ندارم ولی ببخشید که این سوال رو میپرسم خیلی نگرانم
    بنده 17سال سن دارم87کیلوگرم وزنم هستش سمت راست کیسه بیضه ام بیش از اندازه بزرگ شده برای کوچک شدن باید چکار کنم
    کچی آلت و زود انزالی دارم و اینکه منی موقعی که میاد جهش نداره یا پرتاب نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    لطفاراهنماییم کنید اقای دکتر خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      پرتاب و جهش درمان ندارد و كيسه بيضه اشكال نداره روزي نصف قرص پاروكستين يك هفته و سپس روزي يك عدد سه ماه

  • تصویر کاربر اسرافیل جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر . تکرر ادرار دارم . قطع وصل میشود . درد زیر ناف و اطراف مثانه دارم . درد بیضه دارم . سوزش بعضی وقتا دارم کم . اقدامات انجام شده : داخل اب گرم میشینم . پزشک متخصص مراجعه کردم . قرص پروستاتان هر 8 ساعت یک عدد استفاده میکنم . قرص امنیک پیدا نکردم اما جاش قرص protral چهاردرصد استفاده میکنم شب به شب یک عدد . قرص Cystone شب به شب یکی استفاده میکنم . سیتی رفتم کلیه مشکلی نداره . راه میرم کمی بهتر میشم . چای ماست نمیخورم . مدت زمان درگیریم با این مشکل حدودا 3 ماه است . اما تا حالا رفع مشکل نشده و کماکان درد دارم . بعضی وقتا ادرار راحت خروج میشه بدون قطع وصل شدن . ازمایش دکتر ننوشته هنوز . ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود بيست روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود بيست روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر هومن پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 491 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر 64 سال دارم در سونوگرافی اندازه پروستاتم 30 بود دکتر متخصص کلیه برایم 60 عدد کپسول Tamsover ( تامسولوسین ) تجویز کرد و گفت شبی یک عدد نیمساعت بعد از شام بخورم ، اما نگفتن تا چه مدت مصرف کنم ، ضمنا کلیه چپم یک کیست 8 سانتی متری و یک لیتیاز 7 mm داره که لیتیاز در قسمت فوقانی کلیه قرار گرفته و دکتر اصلا به کیست و لیتیاز توجه نکرد و در این مورد اصلا صحبتی نکردن ، حالا از شما تقاضامندم بفرمایید که کپسول تامسولوسین را برای چه مدت بابد مصرف کنم ، با تشکر و سپاس .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      براي هميشه

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر