بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

شایع‌ترین غده‌ای که در مردان دچار بزرگی و سرطان می‌شود غده پروستات است. بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار متفاوت است.

با انجام آزمایش PSA که سالیانه مردان برای تشخیص سرطان پروستات انجام می‌دهند 38000 سرطان در مراحل اولیه در آمریکا تشخیص داده می‌شود، که خوشبختانه با اطلاع رسانی در ایران اکثریت مردان بالای 50 سال با انجام این آزمایش از وجود یا عدم وجود سرطان پروستات آگاه می شوند.

پروستات خوش خیم (هیپرپلازی) غده‌ای است که قسمت اعظم بخش خلفی پیشابراه را در برمی‌گیرد و این غده زیر مثانه قرار گرفته است.

این غده توسط پرده‌ای ضخیم به نام فاسیای دنون ویلر از رکتوم (روده) جدا می‌گردد. دو عضله به نام عضلات لواتور آنی در دو طرف این غده قرار دارند. خونرسانی پروستات به وسیله شاخه‌ای از شریان ایلیاک داخلی که در لگن وجود دارد صورت می‌گیرد. درناژ وریدی از طریق ورید دورسال به ورید ایلیاک داخلی بوده و عصب دهی آن از شبکه عصبی لگنی است.

تقسیم بندی پروستات خوش خیم

پروستات به سه ناحیه مجزا تقسیم می‌شود: هر قسمت از پروستات به یک بیماری مبتلا می‌شود. وزن طبیعی پروستات 20 گرم می‌باشد. علت مشکلات ادراری انسدادی و تحریکی مثانه ناشی از قرار گرفتن در زیر مثانه است که با بزرگ شدن روی پیشابراه خلفی فشار وارد شده و باعث انسداد مجرای خلفی می‌گردد، در نتیجه مثانه موقع انقباض برای خروج ادرار در مسیر خود با انسداد مواجه می‌گردد .مشکلاتی که برای فرد به وجود می آید به شرح زیر است:

  • کاهش فشار ادرار
  • ادرار قطره قطره
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • زور زدن برای خروج ادرار
  • قطع و وصل و تکرر ادرار

دفع ادرار

بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد. در این صورت بر حسب کم و یا شدید بودن علائم، بیمار باید برای درمان خوراکی و یا جراحی به دکتر مراجعه کند.

در مواقعی که علائم بیمار در بزرگی خوش خیم پروستات بسیار شدید می‌باشد، مثلا تکرر ادرار هر دو ساعت 3 تا 4 بار، شب ادراری بیش از یک بار، کاهش فشار ادرار بسیار کاهش یافته باشد و یا عدم تخلیه کامل صورت نگرفته باشد و سوزش ادرار شدید همراه با زور زدن طولانی مدت برای تخلیه ادرار داشته باشد، بیمار باید جراحی شود.

جراحی متداول که هم اکنون در دنیا به میزان 97-95 درصد صورت می‌گیرد، به روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد در این روش با جریان الکتریسیته با وسیله‌ای که از راه مجرا در روی پروستات قرار می‌گیرد، پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد.

بنابراین توجه کنید که از هر 100 نفر 3 تا 5 نفر عمل جراحی باز می‌شوند. عمل رزکسیون پروستات عملی بسیار سخت بوده و باید در دست جراحان با تجربه انجام گیرد، شرط اصلی این عمل این است که پروستات کاملا خارج شود زیرا اگر کاملا خارج نشود، مجددا به علت عود، غده چند ماه بعد بیمار دچار علائم قبل از عمل می‌گردد.

جراحی پروستات

عمل جراحی ممنوع!

سه علتی که باعث می شود که تمام بیماران پروستات خوش خیم با روش رزکسیون پروستات (TUR-P)تحت عمل جراحی قرار نگیرند شامل موارد زیر است:

1- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات سنگ مثانه وجود داشته باشد. در اینصورت به علت وجود سنگ باید عمل جراحی باز انجام شود.

2- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات ، تومور مثانه هم وجود داشته باشد.

3- اگر بیمار قادر نباشد روی تخت ژینکولوژی به علت آرتروز زانوها قرار گیرد.

4- در مواقعی که بزرگی خوش خیم پروستات بیش از 100 تا 80 گرم باشد، بنابراین عمل جراحی باز انجام میگیرد.

منشاء سرطان پروستات از ناحیه محیطی و بزرگی خوش خیم پروستات از منطقه ترانزیشنال می‌باشد. الزاما وجود علائم انسدادی ادراری و یا تحریکی مثانه (سوزش و تکرر ادرار) به معنی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و یا بزرگی آن نمی‌باشد. ممکن است فردی دچار عفونت و یا التهاب پروستات شود و دقیقا دارای علائم ذکر شده باشد.

لذا جراح باید متوجه این نکته باشد و بیمار مورد نظر جراحی نشود. معمولا بزرگی خوش خیم پروستات به ندرت ممکن است زیر 40 سال به وجود آید و علائم به قدری شدید باشد که نیاز به عمل جراحی پیدا کند. التهاب یا عفونت پروستات در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد که با تشخیص جراح حاذق چنانچه درمان دارویی صورت گیرد علائم بهبود می‌یابد. معمولا افرادی که باید مورد عمل جراحی پروستات قرار گیرند بالای 45-40 ساله می‌باشند و علائم ذکر شده را به مدت طولانی داشته‌اند. اگرچه قابل ذکر است که بیماری بزرگی خوش خیم پروستات معمولا مخصوص مردان بالای 50 سال است ولی ندرتا ممکن است در بیماران 45-40 ساله عمل جراحی به علت شدت علائم انجام گیرد.

محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات

همانطور که ذکر شد محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات خوش خیم در دنیا روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد، اگرچه در ایران بعضی از جراحان از انجام این عمل خودداری می‌کنند و علاقه زیادی به عمل باز دارند، در عمل باز، مثانه باز می‌شود که در این صورت سوند فولی پیشابراه حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید باقی بماند، لوله داخل مثانه و اطراف مثانه معمولا سه روز بعد خارج می گردد و معمولا بیمار یک هفته در بیمارستان بستری خواهد بود. در عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P)  بعد از خارج کردن پروستات سوند حداکثر به مدت دو روز در پیشابراه (مجرا) گذاشته می‌شود و روز دوم خارج و بیمار مرخص می‌گردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر آکام پنجشنبه ۶ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام من جوانی هستم 30 ساله که تقریبا 2بار در هفته خودارضای دارم و حالا مدتی است که از مجرای اداری سوزش دارم و درد کم و قابل تحمل دارم و فکر میکنم ادار هم به صورت کامل تخلیه نمیشه به نظر شما مشکلم چیه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۶ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      ترك خود ارضايي 

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۳۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. بنده ۲۹ سالمه و مجردم. مدت زیادیه که دچار علائمی مثل تکرر ادرار، احتباس ادرار، قطره قطره اومدن ادرار پس از تخلیه شدم که با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مربوطه و مشاهده ی ۲۰ سی سی رزیدو، التهاب پروستات تشخیص داده شد. با گذشت سه ماه و با مصرف داروهایی مثل تامسولوسین، سلکوکسیب، افلوکساسین و لووفلوکساسین علائم تا حدود زیادی برطرف شده اما همچنان نیاز به دستشویی در فواصل زمانی کوتاه دارم. طوریکه پس از تخلیه ادرار، حس میکنم دوباره، سه باره و... بایستی مراجعه کنم. در صورتی که مایعاتی هم در طول روز به مصرف میکنم خیلی کم و ادرار آور هم نیست. حالا سوال من اینجاست که بایستی درمان آنتی بیوتیکی رو تا چند وقت ادامه بدم؟! پیشنهاد شما چیه؟ خیلی ممنون از شما دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      أنتي بيوتيك دو هفته و روزي يك عدد قرص وزيكر ميل كنيد 

  • تصویر کاربر اسماعیل سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    من از اهواز مزاحمتون میشم.
    پدرم پرستاتش بزرگ شده .
    خوشبختانه خوش خین هستش .
    دکترای اهواز گفتن که باید عمل باز بشه ولی پدرم توانایی عمل باز رو نداره .
    از انجایی که مقاله شما رو مطالعه کردم نوشته بودی عمل طلایی (بسته)و کمتر دردی داره چون پدرم دیابتی هست و توانایی جراحت رو نداره .
    آقای دکتر لطفاً منو راهنمایی کنید اول خدا و بعد شما دکترعزیز دستم به دامنتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      اگر مايل هستيد مراجعه كنيد ٨٨٥٠١٠٨٣ تهران

  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ازتون سوال کردم در رابطه سوزش و تکرر ادرارم گفتین که التهاب پروستات لطفا بگین که چه دارویی استفاده کنم تا خوب شم خیلی ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      درمان طولاني است بايد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    التهاب مثانهددارم .دچار تکرر ادرار شدم آخر ادرارم به سختیربیرون میار با انقباض عضلات و زدندبه زیر بیضه به نظر شما چه دارویی نیاز می باشد سیپرو ۵۰۰ تامسوسلین زاکسیم به مدت ۱۵روز پرازوسین باکلوفن و یوریناین به مدت یک ماه مصرف نمودم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد  

  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۲۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    دکتر من پسر21ساله ای هستم که بعد از عمل ترمیم مجرا الت تناسلیم سفت نمیشود قرصی برای درمان این مشکل هست.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      از قرص تادالافيل   يك ساعت قبل از عمل جنسي ميل كنيد

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب وتشکرازجوابهای ارزشمند شما 66 ساله هستم ماه پیش بادردقسمت لگن آزمایش دادم psa برابر 7 وسونوگرافی اندازه پروستات 45 وحجم باقیمانده 5 بود بعداز 10 روزخوردن قرص تاوانکس 500 آزمایش psa برابر 4.39 شده است نتیجه راارسال میکنم لطفاراهنمائیم کنید آیا میتوان نتیجه گرفت عفونت مزمن هست وآیاباامواج صوتی قابل درمان هست محبت کنیدراهنمائیم بفرمائید( ضمنا 6 ماه پیش psa برابر 3.7 بوده است )
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد سونوگرافي ترانس ركتال انجام شود

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید. من تازه 23 سالم شده و نزدیک 3 هفتست که دچار مشکلات ادراری شدم. سونوگرافی کلیه و مثانه سالم و بدون سنگ و توده بود. عکس جواب 2 آزمایش کشت و 24 ساعت رو براتون فرستادم. درد شدیدی ندارم، اما گرفتگی عضلات و سنگینی پشت و یه جور سوزش ریز انگار استخوان ها. تا به حال قرص سیپروفلوکساسین 500، 20 تا مصرف کردم، اما بهش حساسم و مدام سرفه می کنم. الان دارم سفیکسیم 200 می خورم. صبح ها جریان ادرام بهتره، اما از عصر به بعد هی کم میشه. میام خونه احساس گنگ ادرار دارم و وقتی روی زمین می شینیم انگار این احساس بیشتر میشه. شلوار جین و بازار رفتن و اینا هم بدترش می کنن... با توجه به این که من در این سال ها خودارضایی دارم، آیا ممکنه به پروستات ربط داشته باشه؟ آیا عفونته واقعن؟ خیلی اذیت میشم، راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد و مشكل از پروستات است

  • تصویر کاربر سامان یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما دکتر عزیز
    بنده جوانی 29 ساله متاهل و مبتلا به پروستاتیت مزمن هستم - چندین مرحله پزشک مراجعه کردم نوع مزمن تشخیص دادن و طی چندین مرحله آنتی بیوتیک و شیاف تجویز و مصرف شد- درد شدید در ناحیه لگن، سوزش ادرار، تکرر ادرار، دو شاخه شدن ادرار ، و متاسفانه بعد مبتلا شدن به این بیماری یبوست دایم دارم، چن وقتی هست اختلالات نعوضی پیدا کردم و درد شدید موقع ارضا شدن میل به رابطه بسیار کم شده و باعث افسردگی شدید بنده گردیده، همه دکترا میگن درمان نداره جناب دکتر باور کنید دارم نابود میشم من 24 ساعته درد دارم بطوری که پیاده روی و نشستن هم برای بنده مشکل شده تورو خدا بگید من چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر امیررضا یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دو سه سال استمنا انجام دادم و الان منی به رنگ زرد تغییر کرده و یک حالت لرز و سوزش در سمت راست لگن دارم که متغییر هست آیا نشانه التهاب هستش ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      ترشح مني اشكالي ندارد ودرد به علت ورم نيست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر