بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

شایع‌ترین غده‌ای که در مردان دچار بزرگی و سرطان می‌شود غده پروستات است. بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار متفاوت است.

با انجام آزمایش PSA که سالیانه مردان برای تشخیص سرطان پروستات انجام می‌دهند 38000 سرطان در مراحل اولیه در آمریکا تشخیص داده می‌شود، که خوشبختانه با اطلاع رسانی در ایران اکثریت مردان بالای 50 سال با انجام این آزمایش از وجود یا عدم وجود سرطان پروستات آگاه می شوند.

پروستات خوش خیم (هیپرپلازی) غده‌ای است که قسمت اعظم بخش خلفی پیشابراه را در برمی‌گیرد و این غده زیر مثانه قرار گرفته است.

این غده توسط پرده‌ای ضخیم به نام فاسیای دنون ویلر از رکتوم (روده) جدا می‌گردد. دو عضله به نام عضلات لواتور آنی در دو طرف این غده قرار دارند. خونرسانی پروستات به وسیله شاخه‌ای از شریان ایلیاک داخلی که در لگن وجود دارد صورت می‌گیرد. درناژ وریدی از طریق ورید دورسال به ورید ایلیاک داخلی بوده و عصب دهی آن از شبکه عصبی لگنی است.

تقسیم بندی پروستات خوش خیم

پروستات به سه ناحیه مجزا تقسیم می‌شود: هر قسمت از پروستات به یک بیماری مبتلا می‌شود. وزن طبیعی پروستات 20 گرم می‌باشد. علت مشکلات ادراری انسدادی و تحریکی مثانه ناشی از قرار گرفتن در زیر مثانه است که با بزرگ شدن روی پیشابراه خلفی فشار وارد شده و باعث انسداد مجرای خلفی می‌گردد، در نتیجه مثانه موقع انقباض برای خروج ادرار در مسیر خود با انسداد مواجه می‌گردد .مشکلاتی که برای فرد به وجود می آید به شرح زیر است:

  • کاهش فشار ادرار
  • ادرار قطره قطره
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • زور زدن برای خروج ادرار
  • قطع و وصل و تکرر ادرار

دفع ادرار

بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد. در این صورت بر حسب کم و یا شدید بودن علائم، بیمار باید برای درمان خوراکی و یا جراحی به دکتر مراجعه کند.

در مواقعی که علائم بیمار در بزرگی خوش خیم پروستات بسیار شدید می‌باشد، مثلا تکرر ادرار هر دو ساعت 3 تا 4 بار، شب ادراری بیش از یک بار، کاهش فشار ادرار بسیار کاهش یافته باشد و یا عدم تخلیه کامل صورت نگرفته باشد و سوزش ادرار شدید همراه با زور زدن طولانی مدت برای تخلیه ادرار داشته باشد، بیمار باید جراحی شود.

جراحی متداول که هم اکنون در دنیا به میزان 97-95 درصد صورت می‌گیرد، به روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد در این روش با جریان الکتریسیته با وسیله‌ای که از راه مجرا در روی پروستات قرار می‌گیرد، پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد.

بنابراین توجه کنید که از هر 100 نفر 3 تا 5 نفر عمل جراحی باز می‌شوند. عمل رزکسیون پروستات عملی بسیار سخت بوده و باید در دست جراحان با تجربه انجام گیرد، شرط اصلی این عمل این است که پروستات کاملا خارج شود زیرا اگر کاملا خارج نشود، مجددا به علت عود، غده چند ماه بعد بیمار دچار علائم قبل از عمل می‌گردد.

جراحی پروستات

عمل جراحی ممنوع!

سه علتی که باعث می شود که تمام بیماران پروستات خوش خیم با روش رزکسیون پروستات (TUR-P)تحت عمل جراحی قرار نگیرند شامل موارد زیر است:

1- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات سنگ مثانه وجود داشته باشد. در اینصورت به علت وجود سنگ باید عمل جراحی باز انجام شود.

2- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات ، تومور مثانه هم وجود داشته باشد.

3- اگر بیمار قادر نباشد روی تخت ژینکولوژی به علت آرتروز زانوها قرار گیرد.

4- در مواقعی که بزرگی خوش خیم پروستات بیش از 100 تا 80 گرم باشد، بنابراین عمل جراحی باز انجام میگیرد.

منشاء سرطان پروستات از ناحیه محیطی و بزرگی خوش خیم پروستات از منطقه ترانزیشنال می‌باشد. الزاما وجود علائم انسدادی ادراری و یا تحریکی مثانه (سوزش و تکرر ادرار) به معنی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و یا بزرگی آن نمی‌باشد. ممکن است فردی دچار عفونت و یا التهاب پروستات شود و دقیقا دارای علائم ذکر شده باشد.

لذا جراح باید متوجه این نکته باشد و بیمار مورد نظر جراحی نشود. معمولا بزرگی خوش خیم پروستات به ندرت ممکن است زیر 40 سال به وجود آید و علائم به قدری شدید باشد که نیاز به عمل جراحی پیدا کند. التهاب یا عفونت پروستات در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد که با تشخیص جراح حاذق چنانچه درمان دارویی صورت گیرد علائم بهبود می‌یابد. معمولا افرادی که باید مورد عمل جراحی پروستات قرار گیرند بالای 45-40 ساله می‌باشند و علائم ذکر شده را به مدت طولانی داشته‌اند. اگرچه قابل ذکر است که بیماری بزرگی خوش خیم پروستات معمولا مخصوص مردان بالای 50 سال است ولی ندرتا ممکن است در بیماران 45-40 ساله عمل جراحی به علت شدت علائم انجام گیرد.

محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات

همانطور که ذکر شد محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات خوش خیم در دنیا روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد، اگرچه در ایران بعضی از جراحان از انجام این عمل خودداری می‌کنند و علاقه زیادی به عمل باز دارند، در عمل باز، مثانه باز می‌شود که در این صورت سوند فولی پیشابراه حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید باقی بماند، لوله داخل مثانه و اطراف مثانه معمولا سه روز بعد خارج می گردد و معمولا بیمار یک هفته در بیمارستان بستری خواهد بود. در عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P)  بعد از خارج کردن پروستات سوند حداکثر به مدت دو روز در پیشابراه (مجرا) گذاشته می‌شود و روز دوم خارج و بیمار مرخص می‌گردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر فرهاد دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 633 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین اقای دکتر من چند ماه پیش سوزش ادرار داشتم به دکتر رفتم آزمایش نوشت ولی هیچ عفونتی نداشتم کم کم تخلیه ادرار برام سخت شد دکتر به سونوگرافی نوشت مثانه پر و خالی را اندازه گرفتن و دیدن مثانه کامل تخلیه نمیشود گفتن شاید تنگی مجرا داری به تهران اومدم پیش اقای دکتر نیک فلاح سیستوسکوپی کرد گفت هیچ مشکلی نداری چون ادرار کامل تخلیه نمیشد شکم درد داشتم پیش دکتر معده اقای دکتر مرات رفتم اندوسکوپی و کولونوسکوپی کردن و گفتن هیچ موردی نداری شاید عصبی هست زیاد فکرتو نده ولی مشکل من حل نشد تا این که در شهر خودمان اورمیه پیش دکتر منصور علیزاده رفتم که توضیحات کامل را که دادم و مدارک را که نگاه کرد تشخیص داد که التهاب پروستاتیت هست که دو تا دارو نوشت (آپو-ترازوسین ۲ میلی گرم،باکلوفن ۱۰)حدود ۳۰ عدد اسفاده کردم کامل خوب شدم ولی بعد ۶،۷ ماه دوباره به ادرار رفتنم سخت شد دوباره پیش همان دکتر رفتم نوشت برای ازمایش باز عفونتی نبود دوباره همان دو دارو را نوشت که به تعداد ۱۰۰ عدد مصرف کنم الان ۳۰ عدد انداختم فرق کرده ولی نه مثل قبل که زود جواب گرفته باشم راستی اینم بگم سر درد بدی دارم مخصوصا که این دارو ها را مصرف کردم رفتم پیش دکتر داخلی گفت ترازوسین را مصرف کن ولی باکلوفن را قطع کن به جای باکلوفن سلوکسیب ۱۰ گفت بندازم.تشخیص شما از بیماری من چیست آیا این تشخیص التهاب پروستاتیت درست هست یا نه؟ در صورت نیاز جهت ویزیت هر موقع هم بگید میام تهران ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      به مظب مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب جناب دکتر . چند روز پیش بعد از رسیدن به ارگاسم چند ساعت بعد یک حس عجیب و متفاوتی در مجاری ادرای بوجود اومد مثل حسی که هنوز احساس میکردم تخلیه کامل نشده ام و از اون روز به بعد احساس عجیبی در زمان راه رفتن در وسط زیر بیضه ها دارم( نمیدانم پروستات است یا مجاری ) البته قابل ذکر است که هیچ دردی چه در انزال و یا ادرار ندارم . فقط این حس ناخوشایند عجیب وجود دارد ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید . سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      مهم نيست نگران نباشيد

  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده دوسال هست درگیر پروستاتیت هستم کلی هم قرص ودارو مصرف کردم خوب نشدم دکترم اصلا بهم انتیبیوتیک نمیداد فقط وزیکر وازاین قبیل داروها تا اینکه دیدم شما جایی سیپروفلوکساسین۵۰۰ تجویز کردین بنده هم تهیه کردم والان حدود یک ماه روزی۲ عدد مصرف میکنم واقعا معجزه کرد حدود هشتاد درصد بهبود پیدا کردم الان میترسم این دارو کنار بزارم بیماریم دوباره عود کنه چی دستور میفرمایید برای ادامه درمانم درضمن بنده۳۴ سال دارم ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۰ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      درمان ٤ هفته مي باشد و عود نمي كند

  • تصویر کاربر جمال دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر گفتید بایدمراجعه کنید رفتم دکتر گفتند باقیمانده ی ادرارت زیاده( 180cc)اما درمان قطعی نداره باقرص ودارو رفع نمیشه باید باهاش بسازی گفتن تو بزرگی پرستات داری بهم دارو دادن اونای که دفعه ی قبل اسمش رو براتون نوشتم سه ماه مصرف میکنم اما خوب نشدم بلکه با خوردنشون هم منیم برگشت داده میشود وتخلیه نمیشه نمیدونم چیکارکنم واقعا ازدست این ادرار دارم سخت عذاب میکشم لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      به اينجانب مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 398 مشاهده پرسش
    سلام،خسته نباشید
    بنده سوزش ادرار دارم وبه دکتر هم مراجعه کردم و ایشون با توجه به علایم گفتن التهاب مزمن پروستاته برای یه ماه فوسفومایسین و تامسولوسین دادن که در هفته ی آخر باخوردن تامسولوسین ادرار بدون درد میامد
    الان باید چه کنم؟؟
    سیستوسکوپی نیاز است؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      خير

  • تصویر کاربر حداد جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    psaمن ۷است . بیوپسی کردم ، جواب خوش خیم بود . الآن فیتوپروست مصرف میکنم . چه توصیه میفر مایند
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      درمان درست است

  • تصویر کاربر ارمان جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید. بنده درگیر مشکل پروستاتیت هستم. بنده تا ۴۸ ساعت بعد از سکس، سوزش نوک آلت دارم. در موقع خودارضایی مشکلی ندارم. آیا مشکل از پروستات هست ؟ مشکل آلرژی یا پوستی میتواند مطرح باشد؟ ممنون از شما
    1. تصویر کاربر ارمان جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      اما بعد از خودارضایی هیچ علائم خاصی ندارم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      التهاب پروستات است

    3. تصویر کاربر ارمان جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      برای رفعش باید چیکار کنم؟ فقط سوزش بعد از سکس اذیتم میکنه. به جز آنتی بیوتیک دارویی هست؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      به پزشك مراجعه كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مصعب جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    باعرض سلام من 27سالمه مشکل پروستات دارم آزمایش پروستات گرفته ام زیره چهاربود سه نوع قرص برام نوشته به مدت سه ماه مصرف کنم یک ماه گذشته هیچ تاثیری نداشه این داروهارو مصرف کردم یوریناسین 5,فینوپروست5,تامسولوسین0.4 وقتی مصرف میکنم هنگام نزدیکی منی بیرون نمیاد برگشت داده میشه آیا به مصرف این داروها ادامه بدم یا احتیاج به جراحی داره
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      جراحي لازم نيست كپسول تامسولوزين را قطع كنيد

  • تصویر کاربر Mn پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 410 مشاهده پرسش
    با سلام.پدر بنده به تازگی آزمایش psaدادند که عدد آن 47است و سونوگرافی نیز بزرگی پروستات را با عدد 45 تایید کردند.لطف میکنید بفرمایید مشکل خاصی هست و قدم بعدی برای درمان چیست؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر شاهین سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر من حدود یک سال هستش که سوزش ادرار دارم کلی دکتر رفتم ولی درمان نشدم سيستوسکوپي کردم چیزی تشخیص ندادن قرص های زیادی هم مثل تزاروسين و تاوانکس و سيپرو و فنازو و ...مصرف کردم ولی درمان نشدم در نهایت دکتر تشخیص التهاب مزمن پروستات دادن میخواستم دبدونم من باید چیکار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود 

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر