بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

شایع‌ترین غده‌ای که در مردان دچار بزرگی و سرطان می‌شود غده پروستات است. بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار متفاوت است.

با انجام آزمایش PSA که سالیانه مردان برای تشخیص سرطان پروستات انجام می‌دهند 38000 سرطان در مراحل اولیه در آمریکا تشخیص داده می‌شود، که خوشبختانه با اطلاع رسانی در ایران اکثریت مردان بالای 50 سال با انجام این آزمایش از وجود یا عدم وجود سرطان پروستات آگاه می شوند.

پروستات خوش خیم (هیپرپلازی) غده‌ای است که قسمت اعظم بخش خلفی پیشابراه را در برمی‌گیرد و این غده زیر مثانه قرار گرفته است.

این غده توسط پرده‌ای ضخیم به نام فاسیای دنون ویلر از رکتوم (روده) جدا می‌گردد. دو عضله به نام عضلات لواتور آنی در دو طرف این غده قرار دارند. خونرسانی پروستات به وسیله شاخه‌ای از شریان ایلیاک داخلی که در لگن وجود دارد صورت می‌گیرد. درناژ وریدی از طریق ورید دورسال به ورید ایلیاک داخلی بوده و عصب دهی آن از شبکه عصبی لگنی است.

تقسیم بندی پروستات خوش خیم

پروستات به سه ناحیه مجزا تقسیم می‌شود: هر قسمت از پروستات به یک بیماری مبتلا می‌شود. وزن طبیعی پروستات 20 گرم می‌باشد. علت مشکلات ادراری انسدادی و تحریکی مثانه ناشی از قرار گرفتن در زیر مثانه است که با بزرگ شدن روی پیشابراه خلفی فشار وارد شده و باعث انسداد مجرای خلفی می‌گردد، در نتیجه مثانه موقع انقباض برای خروج ادرار در مسیر خود با انسداد مواجه می‌گردد .مشکلاتی که برای فرد به وجود می آید به شرح زیر است:

  • کاهش فشار ادرار
  • ادرار قطره قطره
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • زور زدن برای خروج ادرار
  • قطع و وصل و تکرر ادرار

دفع ادرار

بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد. در این صورت بر حسب کم و یا شدید بودن علائم، بیمار باید برای درمان خوراکی و یا جراحی به دکتر مراجعه کند.

در مواقعی که علائم بیمار در بزرگی خوش خیم پروستات بسیار شدید می‌باشد، مثلا تکرر ادرار هر دو ساعت 3 تا 4 بار، شب ادراری بیش از یک بار، کاهش فشار ادرار بسیار کاهش یافته باشد و یا عدم تخلیه کامل صورت نگرفته باشد و سوزش ادرار شدید همراه با زور زدن طولانی مدت برای تخلیه ادرار داشته باشد، بیمار باید جراحی شود.

جراحی متداول که هم اکنون در دنیا به میزان 97-95 درصد صورت می‌گیرد، به روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد در این روش با جریان الکتریسیته با وسیله‌ای که از راه مجرا در روی پروستات قرار می‌گیرد، پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد.

بنابراین توجه کنید که از هر 100 نفر 3 تا 5 نفر عمل جراحی باز می‌شوند. عمل رزکسیون پروستات عملی بسیار سخت بوده و باید در دست جراحان با تجربه انجام گیرد، شرط اصلی این عمل این است که پروستات کاملا خارج شود زیرا اگر کاملا خارج نشود، مجددا به علت عود، غده چند ماه بعد بیمار دچار علائم قبل از عمل می‌گردد.

جراحی پروستات

عمل جراحی ممنوع!

سه علتی که باعث می شود که تمام بیماران پروستات خوش خیم با روش رزکسیون پروستات (TUR-P)تحت عمل جراحی قرار نگیرند شامل موارد زیر است:

1- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات سنگ مثانه وجود داشته باشد. در اینصورت به علت وجود سنگ باید عمل جراحی باز انجام شود.

2- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات ، تومور مثانه هم وجود داشته باشد.

3- اگر بیمار قادر نباشد روی تخت ژینکولوژی به علت آرتروز زانوها قرار گیرد.

4- در مواقعی که بزرگی خوش خیم پروستات بیش از 100 تا 80 گرم باشد، بنابراین عمل جراحی باز انجام میگیرد.

منشاء سرطان پروستات از ناحیه محیطی و بزرگی خوش خیم پروستات از منطقه ترانزیشنال می‌باشد. الزاما وجود علائم انسدادی ادراری و یا تحریکی مثانه (سوزش و تکرر ادرار) به معنی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و یا بزرگی آن نمی‌باشد. ممکن است فردی دچار عفونت و یا التهاب پروستات شود و دقیقا دارای علائم ذکر شده باشد.

لذا جراح باید متوجه این نکته باشد و بیمار مورد نظر جراحی نشود. معمولا بزرگی خوش خیم پروستات به ندرت ممکن است زیر 40 سال به وجود آید و علائم به قدری شدید باشد که نیاز به عمل جراحی پیدا کند. التهاب یا عفونت پروستات در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد که با تشخیص جراح حاذق چنانچه درمان دارویی صورت گیرد علائم بهبود می‌یابد. معمولا افرادی که باید مورد عمل جراحی پروستات قرار گیرند بالای 45-40 ساله می‌باشند و علائم ذکر شده را به مدت طولانی داشته‌اند. اگرچه قابل ذکر است که بیماری بزرگی خوش خیم پروستات معمولا مخصوص مردان بالای 50 سال است ولی ندرتا ممکن است در بیماران 45-40 ساله عمل جراحی به علت شدت علائم انجام گیرد.

محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات

همانطور که ذکر شد محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات خوش خیم در دنیا روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد، اگرچه در ایران بعضی از جراحان از انجام این عمل خودداری می‌کنند و علاقه زیادی به عمل باز دارند، در عمل باز، مثانه باز می‌شود که در این صورت سوند فولی پیشابراه حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید باقی بماند، لوله داخل مثانه و اطراف مثانه معمولا سه روز بعد خارج می گردد و معمولا بیمار یک هفته در بیمارستان بستری خواهد بود. در عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P)  بعد از خارج کردن پروستات سوند حداکثر به مدت دو روز در پیشابراه (مجرا) گذاشته می‌شود و روز دوم خارج و بیمار مرخص می‌گردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر امیررضا یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دو سه سال استمنا انجام دادم و الان منی به رنگ زرد تغییر کرده و یک حالت لرز و سوزش در سمت راست لگن دارم که متغییر هست آیا نشانه التهاب هستش ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      ترشح مني اشكالي ندارد ودرد به علت ورم نيست
  • تصویر کاربر م جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام. حدود دو هفته بود که بعد از ادرار در ناحیه نوک آلت درد احساس می کردم. بعد از مراجعه پزشک تشخیص سنگ دادند . بعد از ازمایش و سونوگرافی معلوم شد عفونت ادراری و سنگ ندارم ، اما حجم پروستات ۲۴سی سی بود. الان در ناحیه زیر شکم و پهلوها احساس درد دارم و یک مقدار سوزش ادراری دارم بعد از ادرار هم تا نیم ساعت سوزش حس می کنم. لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب نشسته و شياف ايندومتاسين روزي يك عدد استعمال كنيد
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام
    من مردی ۴۰ ساله هستم. در آزمایشهای چک آپ متوجه خون در ادرار شدم . دکتر برام آزمایش خون و سونوگرافی شکمی نوشت.
    نتیجه آزمایش پروستات دارای حجم ۲۶ سی سی و دو ناحیه کلسیفیه ۷ و ۸ میلیمتری می باشد.
    مقدار psa 0.84 و fpsa 0.69 که این مقادیر ۶ ماه پیش به صورت
    psa 0.69 و fpsa 0.30 بود
    لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد سيستوسكوپي شويد
  • تصویر کاربر میثم دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 624 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر با سلام و احترام
    ضمن تشکر از جنابعالی بابت پاسخ به سوال های درمانی بیماران که منجر به کاهش مشکلات و افزایش آگاهی این عزیزان گردیده و همچنین آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برای شما و خانواده محترمتان خواهشمندم در صورت امکان بنده را راهنمایی فرمایید
    پدرم به علت عدم خروج ادرار به اوژانس مراجعه و بعد از گذاشتن سوند به دکتر متخصص مراجعه میکند دکتر ایشان درخواست آزمایش خون و سونوگرافی میدهد . در آزمایش مشخص میشود که کمی پروستات ایشان ملتهب و بزرگ شده ، به تشخیص ایشان آزمایش نوار مثانه انجام میشود که بعد از این آزمایش ایشان دچار تب و لرز میشود . بعد از این اتفاق سریعا به دکتر مراجعه که ایشان آنتی بیوتیک خوراکی تجویز میکند اما بعد از مصرف چند روز نتنها علائم ایشان بهبود نمی یابد بلکه تب و لرز و درد ایشان بیشتر میشود . به ناچار به دکتر دیگری که متخصص اورولوژی و کلیه و مجاری ادرار می باشد مراجعه کرئه و ایشان اعلام می دارد که اصلا نیازی به انجام آزمایش نوار مثانه نبوده و پس از انجام آزمایش خون و کشت ادرار مشخص میشود ایشان دارای عفونت ادراری از نوع باکتری کولی می باشد . به تشخیص دکتر نامبرده به مدت 24 ساعت بستری و چند سری آنتی بیوتیک از طریق سرم تزریق میشود که ایشان کمی بهبود می یابد دکتر به ایشان لووفلوکساسین و تامسولوسین 0.4 داده که با مصرف قرص تامسولوسین ایشان سردرد و دچار حالت منگی میشود . پس از 3 روز با اتمام قرص بدن ایشان دوباره کمی گرم میشود با مراجعه به دکتر ایشان دستور تزریق انتی بیوتیک قوی تری بنام آفازاید 1 گرم ( سفتازیذیم ) بصورت تزریق در سرم به تعداد 6 عدد بصورت هر 12 ساعت می دهد . تا الان که 2 سری از تزریق انتی بیوتیک گذشته تب و لرز دارد . دمای بدن 39 درجه اما فشار خون نرمال است . با انجام پاشویه نسبت به کنترل تب اقدام میشود . امروز حال عمومی ایشان بعد از 20 ساعت از تزریق 2 عدد آنتی بیوتیک بهتر است . تب قطع شده اما احساس سردرد دارند . دکتر اعلام نموده اگر بعد از مصرف این 6 عدد انتی بیوتیک تب قطع نشد نیاز به بستری دارند .
    خواهشمندست در صورت امکان راهنمایی بفرمایید :
    1 . ایا تجویز دکتر درست می باشد
    2. ایشان مصرف مایعات فراوان دارند اینکار ادامه یابد یا تجویزی دیگری برای مصرف غذا دارید
    3. برای افزایش حال جسمی و بهتر شدن چه راه کاریی اعلام می فرماید
    4.آیا ایشان می توانند فعالیتی داشته باشند

    ممنون و سپاس از جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درمان درست بودهو فعاليت خوب است
  • تصویر کاربر و پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت استاد گرامی
    پدر بنده 59 ساله هستند و در آزمایشات خرداد مقدار psa 4.75 و free psa 0.586 و درصد ان 12.3% بوده است.از نظر علایم در پایان ادرار کمی مشکل زور زدن داشتند.در معاینه DRE هم پزشک مطلب خاصی بیان نکردند.
    طبق دستور پزشک 21 قرص سفکسیم و 21 قرص تامسولوسین مصرف کردند و در ازمایشات اخیر مقدار psa 4.22 ومقدار free psa 0.704 و درصد ان 16.7% بوده و سایز پروستات در سونوگرافی 28 سی سی .در ضمن علایم ادراری کمی بهتر شده است.
    طبق نظر پزشک معالج در شیراز مقدار psa نسبت به سایز پروستات بالا بوده و نیاز به انجام بیوپسی هست.
    1)آیا از نظر شما استاد گرانقدر انجام بیوپسی لازم است و اینکه احتمال cancer وجود دارد؟
    2)آیا نداشتن رابطه جنسی در بالارفتن عدد این تومور مارکر موثر است؟
    با تشکر و آرزوی سلامتی برای شما استاد عالیقدر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      خير لازم نيست
  • تصویر کاربر رامین پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید خدمت دکتر عزیز
    من 30 سالمه و 10 سال پیش عمل بواسیر داشتم، از آن زمان به بعد هر از گاهی در زمان ادرار خون نیز از مقعد خارج میشه و گاهی اوقات تا یک هفته پشت سر هم ادار همراه با خون هستش، همراه با سوزش نیز هستش، خواستم بدونم این موضوع خطرناک هست یا نه؟ ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      به جراح عمومي مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر هادی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    درود. بنده حدود ۲ماه پیش سوزاک گرفته بودم که رفتم پیش متخصص سفتریاکسون با داکسی سایکلین تجویز کردن. به آنتی بیوتیک حساسیت نشون دادم. دکتر گفتن فقط کپسول داکسی سایکلین مصرف کنین. بعد یک هفته به داکسی سایکلین هم حساسیت نشون دادم تنگی نفس میگرفتم.دیگه نخوردم علائم رفته بود. ولی بیست روزی میشه که در ناحیه آلت احساس سوزش میکنم بعضی وقتا مخصوصا بعد رابطه جنسی که بعضی وقتا ترشحات سفید رنگ هم داره ولی بعد یک روز معمولا خوب میشه.میخواستم ببینم تشخیص چی میتونی باشه. راستش اینقد تجربه بدی داشتم از حساسیت به آنتی بیوتیک که جرآت نمیکنم برم پیش دکتر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      شما مبتلا به التهاب پروستات هستيد
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام، دکتر بیش از یک سال است که در انتهای مجاری ادرار سوزش دارم،، سال گذشته خطی بیمارستان هاشمی نژاد شده بودم،، نه عفونت، نه سنگ و نه مشکل کلیه دارم،، با سوزش مغعد شروع می‌شود،،، و احساس تکرر ادرار بعد از التهاب مثانه آغاز می‌شود،،، به دکتر طب بو علی مراجعه کردم و عرقیات ساده ای و نخوردن غذاهای محرک،، بهترم کرده اما، استرس مریضی و التهاب پیش آمده، به خانه بندم کرده و ترس بیرون رفتن دارم،، اول فکر کردم مشکل مقعدی که دکتر متخصص گفتند نه سالمی،،، ph خونم میره بالا و گرم میشم،، کلسترول اومده بالا و دکتر تغذیه می گه ازدیاد آهن در بدن باعث این اختلالات،،، آزمایش خون هفته پیشم، نشون میده ال دی ال اومده پایین و چهل واحد کلسترول بهتر شده ولی هنوز تا 180، شصت تا بالام،، مقدار گلبول سفید خون ام شده 3.9 که نباید زیر 4 باشه به نگرانی ام افزوده شده،،، فردا تماس می گیرم که حضوری ببینمتون،، فکر می کنید چی شده،، ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر محمدرضا چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    در زمان انزال درد و خون مشاهده شده، در صورت امکان راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      زود گذر است
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    احتراما من حدود 15 سال پیش وازکتومی کردم . حدود هشت سال پیش در زمان مقاربت خون در انزال داشتم . ازمایشات متعددی دادم و هیچ مطلبی مشاهده نشد . وبعد از حدود 2 هفته مشکل حل شد . این مشکل تا به حال چند بار اتفاق افتاده . در حال حاظر این مشکل بوجود امده که مشخص شد که با نعوظ این مشکل بوجود می اید و ربطی به انزال هم ندارد . میزان خون خارج شده قابل توجه است . رنگ شفاف دارد و بنظر می رسد که در زمان نعوظ خونریزی ایجاد می شود و ادامه میابد بخشی از خون در زمان ادرار کردن بصورت لخته خارج می شود . لطفا راهنمایی کنید .
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      خود به خود خوب مي شود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر