بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

شایع‌ترین غده‌ای که در مردان دچار بزرگی و سرطان می‌شود غده پروستات است. بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار متفاوت است.

با انجام آزمایش PSA که سالیانه مردان برای تشخیص سرطان پروستات انجام می‌دهند 38000 سرطان در مراحل اولیه در آمریکا تشخیص داده می‌شود، که خوشبختانه با اطلاع رسانی در ایران اکثریت مردان بالای 50 سال با انجام این آزمایش از وجود یا عدم وجود سرطان پروستات آگاه می شوند.

پروستات خوش خیم (هیپرپلازی) غده‌ای است که قسمت اعظم بخش خلفی پیشابراه را در برمی‌گیرد و این غده زیر مثانه قرار گرفته است.

این غده توسط پرده‌ای ضخیم به نام فاسیای دنون ویلر از رکتوم (روده) جدا می‌گردد. دو عضله به نام عضلات لواتور آنی در دو طرف این غده قرار دارند. خونرسانی پروستات به وسیله شاخه‌ای از شریان ایلیاک داخلی که در لگن وجود دارد صورت می‌گیرد. درناژ وریدی از طریق ورید دورسال به ورید ایلیاک داخلی بوده و عصب دهی آن از شبکه عصبی لگنی است.

تقسیم بندی پروستات خوش خیم

پروستات به سه ناحیه مجزا تقسیم می‌شود: هر قسمت از پروستات به یک بیماری مبتلا می‌شود. وزن طبیعی پروستات 20 گرم می‌باشد. علت مشکلات ادراری انسدادی و تحریکی مثانه ناشی از قرار گرفتن در زیر مثانه است که با بزرگ شدن روی پیشابراه خلفی فشار وارد شده و باعث انسداد مجرای خلفی می‌گردد، در نتیجه مثانه موقع انقباض برای خروج ادرار در مسیر خود با انسداد مواجه می‌گردد .مشکلاتی که برای فرد به وجود می آید به شرح زیر است:

  • کاهش فشار ادرار
  • ادرار قطره قطره
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • زور زدن برای خروج ادرار
  • قطع و وصل و تکرر ادرار

دفع ادرار

بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد. در این صورت بر حسب کم و یا شدید بودن علائم، بیمار باید برای درمان خوراکی و یا جراحی به دکتر مراجعه کند.

در مواقعی که علائم بیمار در بزرگی خوش خیم پروستات بسیار شدید می‌باشد، مثلا تکرر ادرار هر دو ساعت 3 تا 4 بار، شب ادراری بیش از یک بار، کاهش فشار ادرار بسیار کاهش یافته باشد و یا عدم تخلیه کامل صورت نگرفته باشد و سوزش ادرار شدید همراه با زور زدن طولانی مدت برای تخلیه ادرار داشته باشد، بیمار باید جراحی شود.

جراحی متداول که هم اکنون در دنیا به میزان 97-95 درصد صورت می‌گیرد، به روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد در این روش با جریان الکتریسیته با وسیله‌ای که از راه مجرا در روی پروستات قرار می‌گیرد، پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد.

بنابراین توجه کنید که از هر 100 نفر 3 تا 5 نفر عمل جراحی باز می‌شوند. عمل رزکسیون پروستات عملی بسیار سخت بوده و باید در دست جراحان با تجربه انجام گیرد، شرط اصلی این عمل این است که پروستات کاملا خارج شود زیرا اگر کاملا خارج نشود، مجددا به علت عود، غده چند ماه بعد بیمار دچار علائم قبل از عمل می‌گردد.

جراحی پروستات

عمل جراحی ممنوع!

سه علتی که باعث می شود که تمام بیماران پروستات خوش خیم با روش رزکسیون پروستات (TUR-P)تحت عمل جراحی قرار نگیرند شامل موارد زیر است:

1- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات سنگ مثانه وجود داشته باشد. در اینصورت به علت وجود سنگ باید عمل جراحی باز انجام شود.

2- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات ، تومور مثانه هم وجود داشته باشد.

3- اگر بیمار قادر نباشد روی تخت ژینکولوژی به علت آرتروز زانوها قرار گیرد.

4- در مواقعی که بزرگی خوش خیم پروستات بیش از 100 تا 80 گرم باشد، بنابراین عمل جراحی باز انجام میگیرد.

منشاء سرطان پروستات از ناحیه محیطی و بزرگی خوش خیم پروستات از منطقه ترانزیشنال می‌باشد. الزاما وجود علائم انسدادی ادراری و یا تحریکی مثانه (سوزش و تکرر ادرار) به معنی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و یا بزرگی آن نمی‌باشد. ممکن است فردی دچار عفونت و یا التهاب پروستات شود و دقیقا دارای علائم ذکر شده باشد.

لذا جراح باید متوجه این نکته باشد و بیمار مورد نظر جراحی نشود. معمولا بزرگی خوش خیم پروستات به ندرت ممکن است زیر 40 سال به وجود آید و علائم به قدری شدید باشد که نیاز به عمل جراحی پیدا کند. التهاب یا عفونت پروستات در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد که با تشخیص جراح حاذق چنانچه درمان دارویی صورت گیرد علائم بهبود می‌یابد. معمولا افرادی که باید مورد عمل جراحی پروستات قرار گیرند بالای 45-40 ساله می‌باشند و علائم ذکر شده را به مدت طولانی داشته‌اند. اگرچه قابل ذکر است که بیماری بزرگی خوش خیم پروستات معمولا مخصوص مردان بالای 50 سال است ولی ندرتا ممکن است در بیماران 45-40 ساله عمل جراحی به علت شدت علائم انجام گیرد.

محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات

همانطور که ذکر شد محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات خوش خیم در دنیا روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد، اگرچه در ایران بعضی از جراحان از انجام این عمل خودداری می‌کنند و علاقه زیادی به عمل باز دارند، در عمل باز، مثانه باز می‌شود که در این صورت سوند فولی پیشابراه حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید باقی بماند، لوله داخل مثانه و اطراف مثانه معمولا سه روز بعد خارج می گردد و معمولا بیمار یک هفته در بیمارستان بستری خواهد بود. در عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P)  بعد از خارج کردن پروستات سوند حداکثر به مدت دو روز در پیشابراه (مجرا) گذاشته می‌شود و روز دوم خارج و بیمار مرخص می‌گردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ایوب دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    درود.بنده 3ماه تکررادرارپرادراری سوزش ادراردارم 4ویک ماه همراه ادرارمایع منی خارج میشه سونوگرافی دادم کلیه مثانه پروستات سالم ونرمال بودن.4بارمتخصص رفتم ازتاونکس افلوکساسین تولرین 1 تامسولوسین شیاف مقعدی هربار
    هرکدومودادن خوردم زبادتاثیرنداشته .توآب گرم میشینم ادویه جات چای نمیخورم .اما مجرد هستم وتماس جنسی نداشتم .خاهشا راهنماییم کنید توشهرستان بدون امکانات هستیم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      حمراجعه كنيد تهران ٨٨٥٠١٠٨٣
  • تصویر کاربر عبدالرضا سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام
    Psaیم دو هفته پیش۸بود الان ۱۰میباشد
    سونوگرافی ابعاد پروستات طبیعی و یک ندول کلسیفیه به قطر ۵میلیمتر مشاهده شد
    سنم ۶۴سال میباشد
    چکار کنم مشکل کجاست
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      نمونه برداري از پروستات بايد انجام شود
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    55 ساله هستم. حدود 30 سال مبتلا به انکیلوزانت اسپوندیلیت هستم و یک روز در میان کپسول ایندومتاسین 25 اسفاده میکنم. از دو ماه پیش متوجه خون در منی شدم. همکار محترم شما تشخیص بیماری STD دادند البته بدون ازمایش. برای ماه اول 4 عدد امپول اکامایسین و 30 عدد کپسول داکسی سایکلین تجویز کردند. برای ماه دوم که بتازگی شروع شده ازیترو مایسن و داروی گیاهی پروستات تجویز نموده اند. من از 45 سالگی تقریبا همه ساله تست psa داده ام که در حدود 1.5 بوده است. سونوگرافی کلیه و مثانه نرمال است. پروستات 40cc وحجم باقی مانده ادرار 70cc است. خاهان دریافت نظر حضرتعالی هستم
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      شبي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد واگر مراجعه كنيد بهتر است
  • تصویر کاربر رضایی شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    با سلام. خانمی هستم مجرد و 35 ساله. حدود چهار سال پیش با درد زیر شکم و تکرر ادرار به دکتر مراجعه کردم. دردهایی شبیه عفونت های ادراری که با ازمایش کشت ادرار مشخص شد که عفونت نیست. و بعدا سیستوسکمی انجام دادم که ان هم بدون مشکل بود. و به من یوریناسین تجویز شد که تا حدودی بهتر شدم. الان باز هم ان دردها و البته بیشتر تکرر ادرار و بسیار کم ریزش قطره ای ادرار دارم. ازمایش و کشت ادرار دادم که عفونت نبود و یوریناسین هم مشکلم را حل نمیکند. خواهش می کنم راهنماییم کنید. البته کرم کلوتریمازول که سطحی استفاده می کنم هم تا حدودی خوب است.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر محمدجواد یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 455 مشاهده پرسش
    بنده پدرخانومم داخل مثانه دو عدد توده دارن که به دکتر مراجعه کردن گفتن باید با عمل باز پروستات برداشته شود و بعد عمل احتمال داره که کنترل ادرار خود را از دست بدهید
    راهه دیگه ای که پیش پای ایشون گزاشتن تراشیدن توده درون مثانه هست که این کار عوارض عفونت سنگ کلیه و سرطان را دارد
    خود دکتر برداشتن پروستات رو پیشنهاد کردن
    ایا راهی هست که ایشون دچار بی اختیاری در کنترل ادرار نشن؟ پدرخانوم بنده 72سال دارن و دکترشون دکتر فتاحی بیمارستان بقیه الله هست
    ایشون خیلی از اینکه نتونن ادرارشون رو کنترل کنن نگران و راضی به عمل نمیشن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      بهترين روش عمل جراحي پروستات در دنيا عمل بسته يا همان تراشيدن است و ٩٥ در صد پروستات ها در دنيا با اين روش عمل مي شونند و بي اختياري ادرار هم ندارد به فيلم هاي اين عمل در سايت مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    به نام خدا
    سلام اقای دکتر خسته نباشید سال نوتون مبارک باشه
    من بیمارتون هستم صادقی قبلا مراجعه کرده بودم پیشتون گفتم سرباز هستم و مشکلم رو مطرح کردم قبلا عمل هرنی سمت چپ و هیدروسل بسیار بسیار خفیف سمت چپ عمل کردم ولی تصمیم عمل بسیار اشتباه بود چون قبلش مشکلی از لحاظ درد و احساس جنسی و نعوظ نداشتم ولی الان بعد عمل بد تر شدم به طوری که من اصلا واریکوسل نداشتم و بعد از این عمل ها واریکوسل هم گرفتم و الان بعد از ۹ ماه بیضه ام درد دارد و کشاله رانم تا باسنم حتی درد تیر میکشد و در ضمن من مادرزادی بیضه سمت راستم داخل شکمم بود و عمل کردم الان کوچیک تره و بالاتر از بیضه چپ هست و با این تفاسیر من نزد شما اومدم که درد بیضه ها و میاندوراه و مقعد که تجویز شما ویتامین e سیپروفلوکساسین ۲۵۰ و شیاف دیکلوفناک بود به مدت ۴ هفته استفاده کردم قرص رو و اب گرمم اگر میشد مینشستم چون سربازم تهران همیشه وقت نیست الان یه مقدار بسیار کمی بهترم ولی من چندین ماهه که الت و بیضه هایم را مثل یه گوشت بی مصرف و شل که هیچ حس و کنترلی روشون ندارم و دائما تیر میکشن و سوزش دارن تا خود مقعد و مخصوصا کشاله ران هایم .
    چند روز پیشم پیش نامزدم رفتم و تحریک شدم و رگ هایی که به بیضه وصل هستند در ناحیه کشاله رانم و زیر شکمم بسیار درد ناک شدن و احساس کردم زیر شکمم باد کرده یه مقدار و نعوظ سفت بدون لذتی دارم که بسیار هم حساس هست سریع ارضا میشم نمیدونم چم شده بعد این عمل ها خدا از دکترم نگذرد زندگیم را ۹ ماهه نابود کرده
    الان چن تا آزمایش پروستات و ادرار و ازمایش اسپرم چکاپ کامل سونوگرافی رو براتون میفرستم
    الانم همش این درد ها رو دارم مخصوصا سر پا می ایستم و دوس دارم ادرار کنم ولی ادراری ندارم یا اگر دارم بسیار کم مثل سوزش آلت و بیضه ها مخصوصا بیضه چپ که چند رگ درد ناک داخل بیضه چپ هست حتی تست هورمن تستسترونم دادم پایین بود ۱/۳۸ بود از رنج ۴ تا ۳۰
    خواهش میکنم ازمایشات رو میفرستم براتون با دقت ببینید در ضمن اون موقع که ازمایش ادرار و گرفتم قرص سیپروفلوکساسین و مترو نیدازول مصرف میکردم گفتم بگم که دقیق برسی کنید ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سوال خود را كوتاه بيان كنيد
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۱۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 1552 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    آقای دکتر زیر آلت تناسلی من از روی بیضه تا بالا یک خط کبود از بچگی هست نمیدونم طبیعیه یا نه ؟؟
    یک سوال دیگه اینکه هنگامی که آلت در حالت معمولی هست به سمت پایین و متمایل به چپ انحراف داره آیا طبیعیه یا نه ؟؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      خط كبود طبيعي است و در خصوص كجي ألت كمتر از ٤٠ درجه باشد اشكالي ندارد
  • تصویر کاربر مسلم یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام وعرض خسته نباشید دکتر سوال من اینه من جوانی 27 ساله هستم وخود ارضایهای زیادی داشتم حدود دوسال بیش بعداز یک خودارضایی مایع من خونی شد وخیلی ترسیدم بعدا از چند روز دوباره مایع من قهوایی شد حالت خون مردگی وبعدم به حالت طبیعی رسید ودوباره سفید شد بعد این دوسال دوتا سه بار دیگر مایع من خونی شد البته الان متاهلم وخیلی کم خود ارضایی میکنم ولی به تازگی دوباره منی من خونی شد دکتر خواهشا راهنمایم کن جای نگرانی هست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      خود ارضايي را ترك كنيد ، مشكل فعلي شما التهاب پروستات است اين دستورات را انجام دهيد ١- روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته
      شود ٢- شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي گرم استعمال شود ده روز ٣- عمل جنسي داشته باشيد نگران نباشيد بهبودي حاصل مي شود
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من بعد از انجام عمل نزدیکی جنسی یکی دو قطره خون از آلت تناسلی ام خارج شد. بعد از چند ساعت هم در ادرارم خون وجود داشت البته در ابتدا و بعد مجددا رنگ آن حالت طبیعی پیدا کرد.دلیلش چیست؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      از سن شما بي اطلاع هستم قطرات خون و ادرار خوني ممكن است از پروستات باشد ولي حتما بايد سيستوسكوپي شويد تا تشخيص قطعي داده شود
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۵ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    متن سوالسلام وقتتون بخیر ببخشید مزاحم شدم من پسری 28 ساله ومجرد هستم بعضی وقتا حس سوزش ادرار دارم ولی تکرر ادرار نداذم رفتم پیش دکتر سونوگرافی گرفتم گفت هیپواکو به حجم 34سیسی است آزمایش ادرار گرفتم کمی باکتری داشت بنظرتون چیکار کنم خیلی ذهنم درگیره
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      عمل جنسي داشته باشيد وروزي دو بار در آب گرم بنشينيد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر