بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

شایع‌ترین غده‌ای که در مردان دچار بزرگی و سرطان می‌شود غده پروستات است. بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار متفاوت است.

با انجام آزمایش PSA که سالیانه مردان برای تشخیص سرطان پروستات انجام می‌دهند 38000 سرطان در مراحل اولیه در آمریکا تشخیص داده می‌شود، که خوشبختانه با اطلاع رسانی در ایران اکثریت مردان بالای 50 سال با انجام این آزمایش از وجود یا عدم وجود سرطان پروستات آگاه می شوند.

پروستات خوش خیم (هیپرپلازی) غده‌ای است که قسمت اعظم بخش خلفی پیشابراه را در برمی‌گیرد و این غده زیر مثانه قرار گرفته است.

این غده توسط پرده‌ای ضخیم به نام فاسیای دنون ویلر از رکتوم (روده) جدا می‌گردد. دو عضله به نام عضلات لواتور آنی در دو طرف این غده قرار دارند. خونرسانی پروستات به وسیله شاخه‌ای از شریان ایلیاک داخلی که در لگن وجود دارد صورت می‌گیرد. درناژ وریدی از طریق ورید دورسال به ورید ایلیاک داخلی بوده و عصب دهی آن از شبکه عصبی لگنی است.

تقسیم بندی پروستات خوش خیم

پروستات به سه ناحیه مجزا تقسیم می‌شود: هر قسمت از پروستات به یک بیماری مبتلا می‌شود. وزن طبیعی پروستات 20 گرم می‌باشد. علت مشکلات ادراری انسدادی و تحریکی مثانه ناشی از قرار گرفتن در زیر مثانه است که با بزرگ شدن روی پیشابراه خلفی فشار وارد شده و باعث انسداد مجرای خلفی می‌گردد، در نتیجه مثانه موقع انقباض برای خروج ادرار در مسیر خود با انسداد مواجه می‌گردد .مشکلاتی که برای فرد به وجود می آید به شرح زیر است:

  • کاهش فشار ادرار
  • ادرار قطره قطره
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • زور زدن برای خروج ادرار
  • قطع و وصل و تکرر ادرار

دفع ادرار

بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد. در این صورت بر حسب کم و یا شدید بودن علائم، بیمار باید برای درمان خوراکی و یا جراحی به دکتر مراجعه کند.

در مواقعی که علائم بیمار در بزرگی خوش خیم پروستات بسیار شدید می‌باشد، مثلا تکرر ادرار هر دو ساعت 3 تا 4 بار، شب ادراری بیش از یک بار، کاهش فشار ادرار بسیار کاهش یافته باشد و یا عدم تخلیه کامل صورت نگرفته باشد و سوزش ادرار شدید همراه با زور زدن طولانی مدت برای تخلیه ادرار داشته باشد، بیمار باید جراحی شود.

جراحی متداول که هم اکنون در دنیا به میزان 97-95 درصد صورت می‌گیرد، به روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد در این روش با جریان الکتریسیته با وسیله‌ای که از راه مجرا در روی پروستات قرار می‌گیرد، پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد.

بنابراین توجه کنید که از هر 100 نفر 3 تا 5 نفر عمل جراحی باز می‌شوند. عمل رزکسیون پروستات عملی بسیار سخت بوده و باید در دست جراحان با تجربه انجام گیرد، شرط اصلی این عمل این است که پروستات کاملا خارج شود زیرا اگر کاملا خارج نشود، مجددا به علت عود، غده چند ماه بعد بیمار دچار علائم قبل از عمل می‌گردد.

جراحی پروستات

عمل جراحی ممنوع!

سه علتی که باعث می شود که تمام بیماران پروستات خوش خیم با روش رزکسیون پروستات (TUR-P)تحت عمل جراحی قرار نگیرند شامل موارد زیر است:

1- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات سنگ مثانه وجود داشته باشد. در اینصورت به علت وجود سنگ باید عمل جراحی باز انجام شود.

2- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات ، تومور مثانه هم وجود داشته باشد.

3- اگر بیمار قادر نباشد روی تخت ژینکولوژی به علت آرتروز زانوها قرار گیرد.

4- در مواقعی که بزرگی خوش خیم پروستات بیش از 100 تا 80 گرم باشد، بنابراین عمل جراحی باز انجام میگیرد.

منشاء سرطان پروستات از ناحیه محیطی و بزرگی خوش خیم پروستات از منطقه ترانزیشنال می‌باشد. الزاما وجود علائم انسدادی ادراری و یا تحریکی مثانه (سوزش و تکرر ادرار) به معنی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و یا بزرگی آن نمی‌باشد. ممکن است فردی دچار عفونت و یا التهاب پروستات شود و دقیقا دارای علائم ذکر شده باشد.

لذا جراح باید متوجه این نکته باشد و بیمار مورد نظر جراحی نشود. معمولا بزرگی خوش خیم پروستات به ندرت ممکن است زیر 40 سال به وجود آید و علائم به قدری شدید باشد که نیاز به عمل جراحی پیدا کند. التهاب یا عفونت پروستات در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد که با تشخیص جراح حاذق چنانچه درمان دارویی صورت گیرد علائم بهبود می‌یابد. معمولا افرادی که باید مورد عمل جراحی پروستات قرار گیرند بالای 45-40 ساله می‌باشند و علائم ذکر شده را به مدت طولانی داشته‌اند. اگرچه قابل ذکر است که بیماری بزرگی خوش خیم پروستات معمولا مخصوص مردان بالای 50 سال است ولی ندرتا ممکن است در بیماران 45-40 ساله عمل جراحی به علت شدت علائم انجام گیرد.

محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات

همانطور که ذکر شد محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات خوش خیم در دنیا روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد، اگرچه در ایران بعضی از جراحان از انجام این عمل خودداری می‌کنند و علاقه زیادی به عمل باز دارند، در عمل باز، مثانه باز می‌شود که در این صورت سوند فولی پیشابراه حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید باقی بماند، لوله داخل مثانه و اطراف مثانه معمولا سه روز بعد خارج می گردد و معمولا بیمار یک هفته در بیمارستان بستری خواهد بود. در عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P)  بعد از خارج کردن پروستات سوند حداکثر به مدت دو روز در پیشابراه (مجرا) گذاشته می‌شود و روز دوم خارج و بیمار مرخص می‌گردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حميد جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سنگ 5.5 ميلي متري در ناحيه uvjدارم راهنمايي بفرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      جواب داده شد
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    بالای الت سمت راست قسمت آخره لگن ی چیزه گلوله ای درد میکنه و ورم کرده مشکل چیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر بهراد چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 390 مشاهده پرسش
    با اهداء سلام و خسته نباشید حور ارجمند جناب آقای دکتر قوامی بزرگوار
    بنده حدود 5 سال قبل دچار سوزش و یک حالتی شبیه سرماخوردگی شدم و بدنبال مدوای بیماری متوجه شدم دچار التهاب پروستات شده ام با مصرف آنتی بیوتیک و کپسول تامسولوسین حدود 95 درصد بهبهودی حاصل شد اما در بعضی اوقات یک مسیری از داخل آلتم و بیشتر سمت چپ یک احساس ناخوشایند دارم.
    آیا نیاز مجدد به درمان دارم لطفا بفرمایید چکار کنم؟
    مشکلی که از آن زمان تاکنون برایم باقی مانده است اینست که فشار خروج منی بسیار ضعیف شده است بطوریکه اصلا جهش ندارد و خیلی از آن بایتسی با مالش دست خارج گردد لطفا بفرمایید برای این مشکل چه دارویی مصرف کنم. با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      شبي يك عدد كپسول آمنيك ميل كنيد و شياف ايندومتاسين روزي يك عدد استعمال كنيد و روزي دو بار در آب گرم بنشينينيد
  • تصویر کاربر تقیه دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی من دختری 25ساله خون تودارارم هست وسنووعکس گرفتم مشکلی نداشتم
    1. تصویر کاربر تقیه یکشنبه ۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      پ اقای دکترجواب ندادید
    2. تصویر کاربر تقیه یکشنبه ۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      پ اقای دکترجواب ندادید
    3. تصویر کاربر تقیه یکشنبه ۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      پ اقای دکترجواب ندادید
    4. تصویر کاربر تقیه یکشنبه ۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      پ اقای دکترجواب ندادید
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اين بيماري مادرزادي است درمان ندارد نگران نباشيد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 51 سالم است 5سال است که در فصول سرد سال دچار تکرر ادار می شوم ولی در فصول گرم مشکلی ندارم دکتر که رفتم بعد آزمایش سونو گرافی که ابعاد پروستات را 52در 32در 34 اعلام کردند و مقدار psa هم حئود 2/1 بود دکتر گفت که مثانه تحریک پذیر دارم و داروئی هم نداد و گفت که از سرما دوری کن و مشکل خاصی نیست در این 5 سال مقدار psa همیشه حدود 15/2 بود .
    اما هفته پیش که به درخواست خودم همراه با آزمایشات دیگر دکتر آزمایش psa هم نوشت در جواب آزمایشگاه مقدار psa برابر 15 بود آقای دکتر لطفا راهنمائی بفرمائید مقدار psa برابر 15 نشانه چیست؟ آیا می تواند نشانه بیماری جدی باشد؟ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      ٣ هفته آنتي بيوتيك مصرف كنيد مجددا تكرار كنيد اگر پايين نيامد بايد نمونه برداري از پروستات بايد انجام شود
  • تصویر کاربر مهدیه چهارشنبه ۲۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام میشه زود جوابم و بدین من عفونت واژن داشتم با ددارو الان بهتر شدم سوزش ندارم ولی در قسمت مجاری ادرارم هم سوزش و هم دردمثل تیر کشیدن دارم نافمم تیر میکشه و زیر شکم بعضی وقتها مثل شور بخوره قلقلک اینطوری میشه مشکلم چیه؟انتی بیوتیک دارم برای عفونت واژنم میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام التهاب مثانه داريد به سايت براي اين موضوع مراجعه كنيد .
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام. علت وجود منی در زمان انزال در اسپرم چیه؟
    واسه تشخیص بیماری و درمان به کجا باید مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام منظور شما چيست .
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام.ایا عفونت اورکیت باعث احتباس دایمی ادرار میشود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      جواب خير مي باشد
  • تصویر کاربر محمدرضاجمادی دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    من با توجه به ارسال آزمایشات و با توجه ۵۳سالگی و عدم ادرار شبانه با بزرگی پروستات و تخلیه کامل بیشتر اوقات میخواستم بدانم آیا ارثی میتواند باشد. درحد امکان اس داده شود تا در صورت نیاز ویزیت گردم. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۶ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام بزرگي خوش خيم بروستات ارثي نمي بشد .
  • تصویر کاربر ساراکیومرثی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با سلام وخداقوت ،پدرم سرطان پروستات داره ،دکتر میگه عمل بشه ،البته مطالبی که شما نوشتید رو موندم احتمالا نیازی به عمل نباشه ،جواب بیوپسی وسونوگرافی و ازمایش و....رو هم دارم الانم اوردم یه دکتر دیگه ببینم تو تبریز ،لطفا کمک و همراهی کنید سنش 68 است PSA 435 هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر PSA435 باشد برسی بسیار باید صورت گیرد و اگر این مقدار نباشد تصمیم چیز دیگری خواهد بود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر