بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

شایع‌ترین غده‌ای که در مردان دچار بزرگی و سرطان می‌شود غده پروستات است. بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار متفاوت است.

با انجام آزمایش PSA که سالیانه مردان برای تشخیص سرطان پروستات انجام می‌دهند 38000 سرطان در مراحل اولیه در آمریکا تشخیص داده می‌شود، که خوشبختانه با اطلاع رسانی در ایران اکثریت مردان بالای 50 سال با انجام این آزمایش از وجود یا عدم وجود سرطان پروستات آگاه می شوند.

پروستات خوش خیم (هیپرپلازی) غده‌ای است که قسمت اعظم بخش خلفی پیشابراه را در برمی‌گیرد و این غده زیر مثانه قرار گرفته است.

این غده توسط پرده‌ای ضخیم به نام فاسیای دنون ویلر از رکتوم (روده) جدا می‌گردد. دو عضله به نام عضلات لواتور آنی در دو طرف این غده قرار دارند. خونرسانی پروستات به وسیله شاخه‌ای از شریان ایلیاک داخلی که در لگن وجود دارد صورت می‌گیرد. درناژ وریدی از طریق ورید دورسال به ورید ایلیاک داخلی بوده و عصب دهی آن از شبکه عصبی لگنی است.

تقسیم بندی پروستات خوش خیم

پروستات به سه ناحیه مجزا تقسیم می‌شود: هر قسمت از پروستات به یک بیماری مبتلا می‌شود. وزن طبیعی پروستات 20 گرم می‌باشد. علت مشکلات ادراری انسدادی و تحریکی مثانه ناشی از قرار گرفتن در زیر مثانه است که با بزرگ شدن روی پیشابراه خلفی فشار وارد شده و باعث انسداد مجرای خلفی می‌گردد، در نتیجه مثانه موقع انقباض برای خروج ادرار در مسیر خود با انسداد مواجه می‌گردد .مشکلاتی که برای فرد به وجود می آید به شرح زیر است:

  • کاهش فشار ادرار
  • ادرار قطره قطره
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • زور زدن برای خروج ادرار
  • قطع و وصل و تکرر ادرار

دفع ادرار

بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد. در این صورت بر حسب کم و یا شدید بودن علائم، بیمار باید برای درمان خوراکی و یا جراحی به دکتر مراجعه کند.

در مواقعی که علائم بیمار در بزرگی خوش خیم پروستات بسیار شدید می‌باشد، مثلا تکرر ادرار هر دو ساعت 3 تا 4 بار، شب ادراری بیش از یک بار، کاهش فشار ادرار بسیار کاهش یافته باشد و یا عدم تخلیه کامل صورت نگرفته باشد و سوزش ادرار شدید همراه با زور زدن طولانی مدت برای تخلیه ادرار داشته باشد، بیمار باید جراحی شود.

جراحی متداول که هم اکنون در دنیا به میزان 97-95 درصد صورت می‌گیرد، به روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد در این روش با جریان الکتریسیته با وسیله‌ای که از راه مجرا در روی پروستات قرار می‌گیرد، پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد.

بنابراین توجه کنید که از هر 100 نفر 3 تا 5 نفر عمل جراحی باز می‌شوند. عمل رزکسیون پروستات عملی بسیار سخت بوده و باید در دست جراحان با تجربه انجام گیرد، شرط اصلی این عمل این است که پروستات کاملا خارج شود زیرا اگر کاملا خارج نشود، مجددا به علت عود، غده چند ماه بعد بیمار دچار علائم قبل از عمل می‌گردد.

جراحی پروستات

عمل جراحی ممنوع!

سه علتی که باعث می شود که تمام بیماران پروستات خوش خیم با روش رزکسیون پروستات (TUR-P)تحت عمل جراحی قرار نگیرند شامل موارد زیر است:

1- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات سنگ مثانه وجود داشته باشد. در اینصورت به علت وجود سنگ باید عمل جراحی باز انجام شود.

2- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات ، تومور مثانه هم وجود داشته باشد.

3- اگر بیمار قادر نباشد روی تخت ژینکولوژی به علت آرتروز زانوها قرار گیرد.

4- در مواقعی که بزرگی خوش خیم پروستات بیش از 100 تا 80 گرم باشد، بنابراین عمل جراحی باز انجام میگیرد.

منشاء سرطان پروستات از ناحیه محیطی و بزرگی خوش خیم پروستات از منطقه ترانزیشنال می‌باشد. الزاما وجود علائم انسدادی ادراری و یا تحریکی مثانه (سوزش و تکرر ادرار) به معنی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و یا بزرگی آن نمی‌باشد. ممکن است فردی دچار عفونت و یا التهاب پروستات شود و دقیقا دارای علائم ذکر شده باشد.

لذا جراح باید متوجه این نکته باشد و بیمار مورد نظر جراحی نشود. معمولا بزرگی خوش خیم پروستات به ندرت ممکن است زیر 40 سال به وجود آید و علائم به قدری شدید باشد که نیاز به عمل جراحی پیدا کند. التهاب یا عفونت پروستات در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد که با تشخیص جراح حاذق چنانچه درمان دارویی صورت گیرد علائم بهبود می‌یابد. معمولا افرادی که باید مورد عمل جراحی پروستات قرار گیرند بالای 45-40 ساله می‌باشند و علائم ذکر شده را به مدت طولانی داشته‌اند. اگرچه قابل ذکر است که بیماری بزرگی خوش خیم پروستات معمولا مخصوص مردان بالای 50 سال است ولی ندرتا ممکن است در بیماران 45-40 ساله عمل جراحی به علت شدت علائم انجام گیرد.

محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات

همانطور که ذکر شد محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات خوش خیم در دنیا روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد، اگرچه در ایران بعضی از جراحان از انجام این عمل خودداری می‌کنند و علاقه زیادی به عمل باز دارند، در عمل باز، مثانه باز می‌شود که در این صورت سوند فولی پیشابراه حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید باقی بماند، لوله داخل مثانه و اطراف مثانه معمولا سه روز بعد خارج می گردد و معمولا بیمار یک هفته در بیمارستان بستری خواهد بود. در عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P)  بعد از خارج کردن پروستات سوند حداکثر به مدت دو روز در پیشابراه (مجرا) گذاشته می‌شود و روز دوم خارج و بیمار مرخص می‌گردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر پوریا چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام،دکترهمسر من به مدت سه هفته هست قرص زایبرون وحذف کرده برای چک کردن آنزیمهای کبد،امروز جواب آزمایشها رو گرفتیم تمام موارد نرمال هست هموگلوبین وگلبولهای سفید وکبد کلیه ها همه نرمال هست اما psaبالا رفته ۸۵.۲۳ در صورتی که ماه قبل با مصرف دارو به 0.27رسیده بود وهیچ گونه علائم بالینی نداره،آیا با مصرف مجدد دارو دوباره به حالت نرمال ب میگرده؟ضمنا شروع مصرف زایبرون از بهمن ۹۸ بود. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      اگر ٢٣ و٨٥ بوده بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر مجتبي چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 5034 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر
    جواب سونوگرافي بنده رو ميتونيد بخونيد كه من چه مشكلي دارم؟
    ممنون
    ABDOMEN & PELVIC AND RETROPERITONEAL SONOGRAPHY:
    Liver is normal in size with normal parenchymal echogenicity. without
    evidence of the solid or cystic space occupying lesion.
    CBD is in normal diameter, no sign of intra or extra hepatic biliary dilatation
    and appearance.
    Intrahepatic vascular channels and main portal vein have normal caliber and
    range with no evidence of thrombosis.
    Gall bladder is well distended with no sign of stone, sludge, polyp or wall
    thickening. (No sign of gall bladder wall edematous or other sign of
    cholecystitis is seen.)
    Spleen is upper limit of normal in size (132*68*81mm) with normal
    echopattern with no S.O.L however correlation with CBC diff R/O of
    anemia is suggested.
    Pancreas is normal in size, shape and echopattern with no S.O.L.
    Both kidneys are normal in size shape with normal cortical parenchymal
    echotexture and sufficient cortical thickness without sign of stone, stasis or
    perinephric collection
    Ureters are not dilated.
    Urinary bladder has normal volume, well distended with normal wall thickness
    and mucosal lining, without sign of stone or abnormal mass lesion.
    Prostate is normal in size (21cc in volume) mild heterogeneous in echopattern
    with periurethral calcification it may be due to old prostatitis changing,
    however correlation with PSA and clinical P/E is suggested
    No free fluid or mass lesion in pelvic is seen.
    Retroperitoneal is normal without SOL.
    3-4 hypo echoic benign type lymph nodes up to size of 11*5mm in RLQ and
    para-aortic area due to mesenteric lymph nodes are seen.
    1. تصویر کاربر مجتبي یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      28 ساله هستم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      طبيعي است

    3. تصویر کاربر مجتبي یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      جناب دكتر ٣-٤ غده لنفاوي پاراآئورت نشون دهنده چه چيزي است؟
      سمت راست پايين شكم ي خورده درد داره يعني بايد كلونسكپي انجام بدم؟
      با دارو رفع نميشه ؟
      نياز به عمل جراحي داره؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      نه دارو نه عمل لازم است

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام و وقت به خیر
    27 ساله هستم، متاسفانه بیش از 10 سال هست که خودارضایی می کنم و جلوی انزال رو هم میگیرم. در چندماه اخیر، بعد از پایان و تا مدتی بعد از اون، سوزش خفیف در محدوده کنار آلت تناسلی دارم که حسی شبیه به سوزش در رگ داره و همچنین در محلی بین مقعد و شروع آلت، حالت انقباضی بهم دست میده، یا گرفتگی رگ شبیه به حالتی که در پلک پیش میاد.
    مشکل عصبیه یا با ترک خودارضایی مشکل حل میشه؟ کار دیگری باید انجام بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۴ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      حتما بايد ترك كنيد

  • تصویر کاربر نادر یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    دکتر جان سلام - هفتاد ساله ام حدودبیست ساله دیابت دارم وهشت سال پیش عمل قلب باز انجام دادم .از دوسال پیش تکرر ادرار دارم و ازشش ماه پیش پس از انجام سونوگرافی قرص امنیک تجویز شده ولی متاسفانه پس از شروع مصرف هنگام نزدیکی حتی یک قطره منی خارج نمیشود . ایا این اتفاق موجب بروز مشکلات بیشتری نخواهد شد ؟ دستور جنابعالی ادامه مصرف داروست یا توقف مصرف ان و یا تعویض دارو ؟ متشکرم .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      دارو را ادامه دهيد

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 498 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده۳۶ سال دارم ساکن بندرعباس مادرزاد کلیه سمت چپم کوچک است وسمت راست معمولی یک سال پیش به دلیل سوزش ادرار و تخلیه نشدن ادرار به پزشک‌مراجعه کردم با آزمایش سونو ونوار مثانه تورم پرستات تشخیص داده شد با مصرف امنیک ۴ وبکلوفن وقرصی دیگر که خاطرم نیست طول درمان به مدت ۶ماه که خدا رو شکر بهبودی پیدا کروم اما دوباره با گرفتگی عضلانی و تکرار و سوزش ادرار مواجه هستم و نیمه شب ادرار شروع میشه شبی یک بار اونم ساعت ۳شب درد خفیف دادم در مثانه با مصرف دوباره امنیک ونسشتن ۲ نوبت در آب ولرم گرفتگی از بین رفت تا حد زیادی ولی سوزش هم کمتر شده ولی شب برای ادرار بیدار میشم و سوزش هم دارم ولی از اول بهتر شده تا کی طول درمان ادامه بدم و داروی دیگر هم نیاز هست استفاده بشه در کنار امنیک
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد و روزي دو بار هم در أب گرم نشسته شود ده روز

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد و روزي دو بار هم در أب گرم نشسته شود ده روز

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد و روزي دو بار هم در أب گرم نشسته شود ده روز

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد و روزي دو بار هم در أب گرم نشسته شود ده روز

    5. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      آقای دکتر امنیک را تا کی ادامه بدم
    6. تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      آیا برای اینکه دوباره به سوزش دچار نشم امنیک را باید همیشگی میشه مصرف میشه
    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      يك ماه ميل كنيد

    8. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۳۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام جناب دکتر قرص وزیکر ده رو چه موقع بهتره مصرف کنم شب یا روز میتونم در کنار مصرف قرصهای که فرمودید از قرصهای گیاهی استفاده کنم مثل قرص پرستتاتان که از گیاهان دارویی درست شده
    9. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

         دارو ها را ٤ هفته ادامه دهيد

    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    با درود و سپاس فراوان از پاسخگویی جنابعالی و آرزوی تندرستی و موفقیت در همه مراحل زندگی
    بنده 52 ساله معلم از یزد هستم . دو سال پیش بعد از جراحی دیسک کمر بعد از گشیدن لوله سوند دچار عفونت ادراری شدید شدم که حتی بخاطر این بستری هم گردیم و پارسال همین موقع هم دوباره ان بیماری سراغم امد که ارولوژیست محترم با سونوگرافی فرمودند پروستاتیت هست که قرص افلوکساسین ، امنیک ، ویسول ، فنوزوپرادین و پروستاتان برام تجویز نمودند که بعد از 1 ماهی خوب شدم . البته 4 تا امپول جنتامیسین هم زدم . الان دوباره 3 روزی هست که احساس می کنم مشکلم داره بر می گرده وشبها تو خواب بیدارم می کنه و دوباره یک ساعت بعد ار تخلیه ادرار که خیلی هم نیست دومرتبه احساس تخلیه به من دست می ده و کمی هم درد در ناحیه شرمگاهی دارم ولی روز مشکلی ندارم ولی شبها بخصوص نزدیک صبح خیلی اذیتم می کند . برخی مواقع خیلی از این بابت دچار استرس و ترس میشم میگم شاید سرطان پروستات باشه.
    الان هم بخاطر عدم دسترسی به پزشکم دیروز تا حالا همون داروهای پارسالی شروع به مصرف کردم. آقای دکتر خواهشا از انجاییکه بخاطر کرونا قرنطینه خانگی هستم و مطب پزشکان محترم هم تعطیل هست راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      دارو ها را ميل كنيد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد به مدت ده روز

  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۱۰ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید آقای دکتر.چند وقت پیش در خصوص پروستیتات ویزیت شدم و عرض کردم خدمتتون که مدت ۱ سال پیش دچار عفونت اداری شدم و بیضیه چپم درد داشت و در ناحیه استخوان دنبالچه معمولا درد مستمر دارم و بعد از عملیات جنسی معمولا درد و تکرر ادرار تشدید میشه که فرمودید وزیکر ۱۰ میلی گرم میل کنید.نکته ای که هست بنده این قرص را تهیه اما چون کبدم چرب و گرید ۲ بوده و سنگ کلیه هم دارم آیا دارو را مصرف کنم ضمنا مدت یک هفته هست که دچار مشکل بی حسی و کردی در کف دست و انگشتان بیشتر دست راست هستم. ممنون از پاسختان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۰ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      روي كبد و. سنگ كليه اثري ندارد مصرف كنيد

  • تصویر کاربر محرم پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر وقت شما بخير.
    يك سري تصاوير از آزمايش و سونوگرافي پدرم را كه 72 سال دارد،براي شما ارسال مى كنم لطفاً ما را براي بهترين درمان راهنمايي فرماييد. با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      نمونه برداري از پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر نازنین یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 436 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . من پدرم ۷۵ سالشونه و ۴ ساله که سرطان پروستات متاستاز دارند . تا الان با یک یری داروها و از جمله قرص اکستندی psa مهار شده بود و مشکل خاصی هم نداشتند در حال حاضر سه ماهه که psa شروع به بالارقتن کرده و الان ۳۰ هستش . و دکتر میگه باید شیمی درمانی را شروع کنید .
    می خواستم بپرسم قبل از شروع شیمی درمانی آیا میشه آمپول دیفرلین رو استفاده کرد تا شیمی درمانی رو به تعویق بندازیم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      بله مدت كوتاه اشكالي نداره

  • تصویر کاربر جاوید دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام دکتر چند روز موضوع سوال شماره ۲۵۳۹۵ جواب داده بودی کپسول امونیک وشیاف آینده متاسین استفاده کنم میخواستم بفهم چند روز استفاده کنم بعد قرص تاوانکس ۷۵۰که استفاده میکردم بازم بخورم یا خیر ممنون از جوابتون دکتر ا خیلی زانوی پای راست به شدت درد دارد به نظرم باد کرده است که برای نشستن وبلند شدن خیلی اذیت می‌شوم آیا راهی غیر ازاین داروهای که گفتید دارد ؟تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ماه مصرف شود و تاوانكس لازم نيست

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر