بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

شایع‌ترین غده‌ای که در مردان دچار بزرگی و سرطان می‌شود غده پروستات است. بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار متفاوت است.

با انجام آزمایش PSA که سالیانه مردان برای تشخیص سرطان پروستات انجام می‌دهند 38000 سرطان در مراحل اولیه در آمریکا تشخیص داده می‌شود، که خوشبختانه با اطلاع رسانی در ایران اکثریت مردان بالای 50 سال با انجام این آزمایش از وجود یا عدم وجود سرطان پروستات آگاه می شوند.

پروستات خوش خیم (هیپرپلازی) غده‌ای است که قسمت اعظم بخش خلفی پیشابراه را در برمی‌گیرد و این غده زیر مثانه قرار گرفته است.

این غده توسط پرده‌ای ضخیم به نام فاسیای دنون ویلر از رکتوم (روده) جدا می‌گردد. دو عضله به نام عضلات لواتور آنی در دو طرف این غده قرار دارند. خونرسانی پروستات به وسیله شاخه‌ای از شریان ایلیاک داخلی که در لگن وجود دارد صورت می‌گیرد. درناژ وریدی از طریق ورید دورسال به ورید ایلیاک داخلی بوده و عصب دهی آن از شبکه عصبی لگنی است.

تقسیم بندی پروستات خوش خیم

پروستات به سه ناحیه مجزا تقسیم می‌شود: هر قسمت از پروستات به یک بیماری مبتلا می‌شود. وزن طبیعی پروستات 20 گرم می‌باشد. علت مشکلات ادراری انسدادی و تحریکی مثانه ناشی از قرار گرفتن در زیر مثانه است که با بزرگ شدن روی پیشابراه خلفی فشار وارد شده و باعث انسداد مجرای خلفی می‌گردد، در نتیجه مثانه موقع انقباض برای خروج ادرار در مسیر خود با انسداد مواجه می‌گردد .مشکلاتی که برای فرد به وجود می آید به شرح زیر است:

  • کاهش فشار ادرار
  • ادرار قطره قطره
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • زور زدن برای خروج ادرار
  • قطع و وصل و تکرر ادرار

دفع ادرار

بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد. در این صورت بر حسب کم و یا شدید بودن علائم، بیمار باید برای درمان خوراکی و یا جراحی به دکتر مراجعه کند.

در مواقعی که علائم بیمار در بزرگی خوش خیم پروستات بسیار شدید می‌باشد، مثلا تکرر ادرار هر دو ساعت 3 تا 4 بار، شب ادراری بیش از یک بار، کاهش فشار ادرار بسیار کاهش یافته باشد و یا عدم تخلیه کامل صورت نگرفته باشد و سوزش ادرار شدید همراه با زور زدن طولانی مدت برای تخلیه ادرار داشته باشد، بیمار باید جراحی شود.

جراحی متداول که هم اکنون در دنیا به میزان 97-95 درصد صورت می‌گیرد، به روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد در این روش با جریان الکتریسیته با وسیله‌ای که از راه مجرا در روی پروستات قرار می‌گیرد، پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد.

بنابراین توجه کنید که از هر 100 نفر 3 تا 5 نفر عمل جراحی باز می‌شوند. عمل رزکسیون پروستات عملی بسیار سخت بوده و باید در دست جراحان با تجربه انجام گیرد، شرط اصلی این عمل این است که پروستات کاملا خارج شود زیرا اگر کاملا خارج نشود، مجددا به علت عود، غده چند ماه بعد بیمار دچار علائم قبل از عمل می‌گردد.

جراحی پروستات

عمل جراحی ممنوع!

سه علتی که باعث می شود که تمام بیماران پروستات خوش خیم با روش رزکسیون پروستات (TUR-P)تحت عمل جراحی قرار نگیرند شامل موارد زیر است:

1- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات سنگ مثانه وجود داشته باشد. در اینصورت به علت وجود سنگ باید عمل جراحی باز انجام شود.

2- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات ، تومور مثانه هم وجود داشته باشد.

3- اگر بیمار قادر نباشد روی تخت ژینکولوژی به علت آرتروز زانوها قرار گیرد.

4- در مواقعی که بزرگی خوش خیم پروستات بیش از 100 تا 80 گرم باشد، بنابراین عمل جراحی باز انجام میگیرد.

منشاء سرطان پروستات از ناحیه محیطی و بزرگی خوش خیم پروستات از منطقه ترانزیشنال می‌باشد. الزاما وجود علائم انسدادی ادراری و یا تحریکی مثانه (سوزش و تکرر ادرار) به معنی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و یا بزرگی آن نمی‌باشد. ممکن است فردی دچار عفونت و یا التهاب پروستات شود و دقیقا دارای علائم ذکر شده باشد.

لذا جراح باید متوجه این نکته باشد و بیمار مورد نظر جراحی نشود. معمولا بزرگی خوش خیم پروستات به ندرت ممکن است زیر 40 سال به وجود آید و علائم به قدری شدید باشد که نیاز به عمل جراحی پیدا کند. التهاب یا عفونت پروستات در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد که با تشخیص جراح حاذق چنانچه درمان دارویی صورت گیرد علائم بهبود می‌یابد. معمولا افرادی که باید مورد عمل جراحی پروستات قرار گیرند بالای 45-40 ساله می‌باشند و علائم ذکر شده را به مدت طولانی داشته‌اند. اگرچه قابل ذکر است که بیماری بزرگی خوش خیم پروستات معمولا مخصوص مردان بالای 50 سال است ولی ندرتا ممکن است در بیماران 45-40 ساله عمل جراحی به علت شدت علائم انجام گیرد.

محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات

همانطور که ذکر شد محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات خوش خیم در دنیا روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد، اگرچه در ایران بعضی از جراحان از انجام این عمل خودداری می‌کنند و علاقه زیادی به عمل باز دارند، در عمل باز، مثانه باز می‌شود که در این صورت سوند فولی پیشابراه حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید باقی بماند، لوله داخل مثانه و اطراف مثانه معمولا سه روز بعد خارج می گردد و معمولا بیمار یک هفته در بیمارستان بستری خواهد بود. در عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P)  بعد از خارج کردن پروستات سوند حداکثر به مدت دو روز در پیشابراه (مجرا) گذاشته می‌شود و روز دوم خارج و بیمار مرخص می‌گردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر ایمان پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام .دکتر 22 ساله هستم .2 سال هست دچا التهاب پروستات مزمن شدم و با دارو رفع نشده و فغلا 1 سال هست دارو مصرف نمیکنم .هر روز صبح ادرار به شدت زرد هست ولی بعد با اب زیاد تا شب خوب میکنم .میخواستم بدونم غیر عمل راه دیگه ای داره دکتر یا تا اخر عمر باید تحمل کنم در زمن هر روز صبح نعوظ دارم احساس مسکنم به التهاب ربط داره.بعد دور الت من 4 رگ بزرگ 2سال هست به وجود اومده.در قطر الت هست . احساس میکنم باعث میشه التم کمی در نعوظ کوچکتر شده .میترسم نشت وریدی یا پیرونی باشه .میشه کمکم کنید دکتر راجب این 2 مورد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      مراجعه كنيد

    2. تصویر کاربر ایمان چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      دکتر فقط یه چیزی توی عکس چیز خاصی دیدین .من الان شرایط اومدن رو ندارم .میخواستم بدونم آگه حدسی زدین اینجا دکتر برم و بگم .چون دکتر اینجا گفت چیزی نیست و رگ عادیه
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      به پزشك مراجعه كنيد

    4. تصویر کاربر ایمان چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      چشم مراجعه میکنم .حتما چیزی تشخیص دادین که میگین برم .ممنون بابت جواب
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      خواهش

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر Farshad چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام ، وقت بخير دكتر . ٢٨ سال سن دارم و مجرد هستم
    چند روزي درد و تير كشيدن زير شكم قسمت مثانه دارم و بعضي وقت ها همزمان با خالي كردن ادرار كه فشار ميارم كامل خالي بشه تير ميكشه مثانه ،علت بيماري چيه و چه دستور و تجويزي ميفرماييد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      به پزشك مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر جهان چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر .سپاس از وقتی که ا ختصاص میدهید و اطلاعات مفید.
    حجم پروستات من سال 94 با 33سال سن حدود 33 سی سی بوده و هتروژن.
    تیر 97 با سن 37 حجم 38 سی سی
    اسفند 97 حجم 48 سی سی و باز هم هتروژن.
    به فاصله 6 ماه حجم خیلی زیاد شده علت چیست و باید چه کرد..مشکل خارج شدن ادرار بسیار خفیف می باشد.مثلا هر چند ماه یکبار.سپاس از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      جلوي رشت پروستات را نم شود گرفت روزي يك عدد گبسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر Sa چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر ...میخواستم بپرسم ..دقت تشخیص ام آار آی با تزریق و بدون آن .. در سرطان و تومور ودر پروستات .چه اندازه هست
    دکتر همسرم ام آرآی دادن ولی خودشون باز گفتن ام آرآی تشخیص درست نمیده ..باید اسکن استخوان انجام شود و بایوبسی.... برا ی مشکوک بودن به سرطان پروستات..همسرم 67سال دارن و توتال پی اس ای 76هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد بيوپسي پروستات شود

  • تصویر کاربر اهری پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    باسلم واحترام 51 سال دارم در سونوگرافی انجام یافته پروستات 33 سی سی وبه داخل مثانه برجسته شده است و اکوژنیسته پروستات در نواحی سنترال اندکی هتروژن دیده میشود -پس از تخلیه مثانه حجم ادرار باقی مانده 55 سی سی گزارش شده است سوزش ادرار و تکرر ادرار دارم امنیک مصرف میکنم جای نگرانی است ؟ لطفا راهنمایی کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      جاي نگراني نيست

  • تصویر کاربر هانا پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما..پدرم 60سالشه...که حدودا 5ماه قبل متوجه شدیم سرطان پروستات دارن..حدودا25روز پیش عمل کردن و حدود5روز پیش سوند سوند رو خارج کردن الان بعداز 5روز هنوز بی اختیاری ادرار دارن...به نظرتون طبیعیه زمان میبره خوب بشن یا ممکنه تااخر عمرشون این مشکل حل نشه...ممنون از شما...تروخدا جواب بدید خیلی نگرانیم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      براي هميشه بي اختيار خواهند بود

    2. تصویر کاربر هانا چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید..پدر من رو دکتر نوروزی عمل کردن خودشون گفتن از دوماه تا دوسال طول میکشه خوب بشن...به نظرتون امکان خوب شدن ندارن
    3. تصویر کاربر هانا چهارشنبه ۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      پدر من رو دکتر نوروزی عمل کردن و گفتن از دوماه تادوسال طول میکشه خوب بشن ..به نظرتون امکان خوب شدن ندارن
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      تا دو ماه صبر كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ميلاد جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 3674 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ٢٤ساله هستم اقاي دكتر
    چندروزي هست كه بين مقعد و كيسه بيضه(يك سانت جلوتر از مقعد و نه بصورت متقارن،بيشترش به سمت راست پيشروي كرده)،يه توده ي سفت دردناك حس ميكنم در ابعاد ٢*٢ سانتي متر
    شب قبل اينكه متوجه بشم وجود توده رو ،تب و لرز و ضعف شديد داشتم كه فرداش خود به خود بهبودي كامل پيدا كردم
    توده اي كه عرض كردم خيلي بيرون از سطح بدن نيست و بيشتر داخله و وقتي لمس ش ميكنم دردش پخش ميشه
    و در اخر با عرض پوزش عرض كنم كه يكبار هنگام اجابت مزاج،سه ،چهار قطره خون روشن ديده شد
    ميشه لطفا بفرماييد كه ايا مربوط به پروستات هست يا اينكه ممكنه آبسه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد معاينه شويد

  • تصویر کاربر اسماعیل جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید...من 41سالمه.. پدرم در سن65 سالگی بعلت سرطان پروستات فوت شد...من 2هفته هست که احساس زود زود ادرار دارم.ودرد دور بر مثانه دارم.ازمایش جدید psa/072,fps/2 می باشد..لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر..
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      بايد مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر صادق سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر من مدتی است که به هنگام ادرار کردن نمیتوانم خودم را کامل تخلیه کنم و باید خیلی زور بزنم و دچار تکرر ادرار شده ام و بهد از استبرا ادرارم نشت میکند.سونوگرامی که انجام دادم التهاب پروستات تشخیص داده شد.دو سری به پزشک متخصص مرجعه کردک که یک دوره تاوانکس و ترازوسین مصرف کردم که بهبود نیافتم و دوره دوم طبق تجویز دکتر تاوانکس و تامسولوسین و باکلوفن مصرف کردم که دوباره تاثیر آنچنانی نداشت.حال خواستم نظر شما را راجع به درمان خود بدانم.در ضمن در سونوگرافی رتروگراد و ازمایش psa عارضه ای وجود نداشت.آقای دکتر در این مدت تنها قرصی که برایم خوب بود فنازوپریدین بود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان خوبه

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان خوبه

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان خوبه

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      درمان خوبه

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سید سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر جواب پاتولوژی پدرم رو بعد از عمل پروستات خدمتتون ارسال میکنم به نظر شما امکان عود مجدد هست و چقدر میتونه خطرناک باشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      احتمال عود كم است و خطرناك نيست و بسيار عالي

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر