بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

شایع‌ترین غده‌ای که در مردان دچار بزرگی و سرطان می‌شود غده پروستات است. بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار متفاوت است.

با انجام آزمایش PSA که سالیانه مردان برای تشخیص سرطان پروستات انجام می‌دهند 38000 سرطان در مراحل اولیه در آمریکا تشخیص داده می‌شود، که خوشبختانه با اطلاع رسانی در ایران اکثریت مردان بالای 50 سال با انجام این آزمایش از وجود یا عدم وجود سرطان پروستات آگاه می شوند.

پروستات خوش خیم (هیپرپلازی) غده‌ای است که قسمت اعظم بخش خلفی پیشابراه را در برمی‌گیرد و این غده زیر مثانه قرار گرفته است.

این غده توسط پرده‌ای ضخیم به نام فاسیای دنون ویلر از رکتوم (روده) جدا می‌گردد. دو عضله به نام عضلات لواتور آنی در دو طرف این غده قرار دارند. خونرسانی پروستات به وسیله شاخه‌ای از شریان ایلیاک داخلی که در لگن وجود دارد صورت می‌گیرد. درناژ وریدی از طریق ورید دورسال به ورید ایلیاک داخلی بوده و عصب دهی آن از شبکه عصبی لگنی است.

تقسیم بندی پروستات خوش خیم

پروستات به سه ناحیه مجزا تقسیم می‌شود: هر قسمت از پروستات به یک بیماری مبتلا می‌شود. وزن طبیعی پروستات 20 گرم می‌باشد. علت مشکلات ادراری انسدادی و تحریکی مثانه ناشی از قرار گرفتن در زیر مثانه است که با بزرگ شدن روی پیشابراه خلفی فشار وارد شده و باعث انسداد مجرای خلفی می‌گردد، در نتیجه مثانه موقع انقباض برای خروج ادرار در مسیر خود با انسداد مواجه می‌گردد .مشکلاتی که برای فرد به وجود می آید به شرح زیر است:

  • کاهش فشار ادرار
  • ادرار قطره قطره
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • زور زدن برای خروج ادرار
  • قطع و وصل و تکرر ادرار

دفع ادرار

بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد. در این صورت بر حسب کم و یا شدید بودن علائم، بیمار باید برای درمان خوراکی و یا جراحی به دکتر مراجعه کند.

در مواقعی که علائم بیمار در بزرگی خوش خیم پروستات بسیار شدید می‌باشد، مثلا تکرر ادرار هر دو ساعت 3 تا 4 بار، شب ادراری بیش از یک بار، کاهش فشار ادرار بسیار کاهش یافته باشد و یا عدم تخلیه کامل صورت نگرفته باشد و سوزش ادرار شدید همراه با زور زدن طولانی مدت برای تخلیه ادرار داشته باشد، بیمار باید جراحی شود.

جراحی متداول که هم اکنون در دنیا به میزان 97-95 درصد صورت می‌گیرد، به روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد در این روش با جریان الکتریسیته با وسیله‌ای که از راه مجرا در روی پروستات قرار می‌گیرد، پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد.

بنابراین توجه کنید که از هر 100 نفر 3 تا 5 نفر عمل جراحی باز می‌شوند. عمل رزکسیون پروستات عملی بسیار سخت بوده و باید در دست جراحان با تجربه انجام گیرد، شرط اصلی این عمل این است که پروستات کاملا خارج شود زیرا اگر کاملا خارج نشود، مجددا به علت عود، غده چند ماه بعد بیمار دچار علائم قبل از عمل می‌گردد.

جراحی پروستات

عمل جراحی ممنوع!

سه علتی که باعث می شود که تمام بیماران پروستات خوش خیم با روش رزکسیون پروستات (TUR-P)تحت عمل جراحی قرار نگیرند شامل موارد زیر است:

1- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات سنگ مثانه وجود داشته باشد. در اینصورت به علت وجود سنگ باید عمل جراحی باز انجام شود.

2- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات ، تومور مثانه هم وجود داشته باشد.

3- اگر بیمار قادر نباشد روی تخت ژینکولوژی به علت آرتروز زانوها قرار گیرد.

4- در مواقعی که بزرگی خوش خیم پروستات بیش از 100 تا 80 گرم باشد، بنابراین عمل جراحی باز انجام میگیرد.

منشاء سرطان پروستات از ناحیه محیطی و بزرگی خوش خیم پروستات از منطقه ترانزیشنال می‌باشد. الزاما وجود علائم انسدادی ادراری و یا تحریکی مثانه (سوزش و تکرر ادرار) به معنی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و یا بزرگی آن نمی‌باشد. ممکن است فردی دچار عفونت و یا التهاب پروستات شود و دقیقا دارای علائم ذکر شده باشد.

لذا جراح باید متوجه این نکته باشد و بیمار مورد نظر جراحی نشود. معمولا بزرگی خوش خیم پروستات به ندرت ممکن است زیر 40 سال به وجود آید و علائم به قدری شدید باشد که نیاز به عمل جراحی پیدا کند. التهاب یا عفونت پروستات در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد که با تشخیص جراح حاذق چنانچه درمان دارویی صورت گیرد علائم بهبود می‌یابد. معمولا افرادی که باید مورد عمل جراحی پروستات قرار گیرند بالای 45-40 ساله می‌باشند و علائم ذکر شده را به مدت طولانی داشته‌اند. اگرچه قابل ذکر است که بیماری بزرگی خوش خیم پروستات معمولا مخصوص مردان بالای 50 سال است ولی ندرتا ممکن است در بیماران 45-40 ساله عمل جراحی به علت شدت علائم انجام گیرد.

محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات

همانطور که ذکر شد محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات خوش خیم در دنیا روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد، اگرچه در ایران بعضی از جراحان از انجام این عمل خودداری می‌کنند و علاقه زیادی به عمل باز دارند، در عمل باز، مثانه باز می‌شود که در این صورت سوند فولی پیشابراه حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید باقی بماند، لوله داخل مثانه و اطراف مثانه معمولا سه روز بعد خارج می گردد و معمولا بیمار یک هفته در بیمارستان بستری خواهد بود. در عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P)  بعد از خارج کردن پروستات سوند حداکثر به مدت دو روز در پیشابراه (مجرا) گذاشته می‌شود و روز دوم خارج و بیمار مرخص می‌گردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    باسلام مردی 54 ساله هستم اخیرا پس از آزمایش وسونوگرافی مشخص شد پروستات ومثانه ام دارای برجستگی مختصری هست ضمن اینکه دو عدد سنگریزه به ابعاد 2 و2/5 دردو کلیه ام وجود دارد @ ادرارم به یکباره تخلیه نمی شود پس از نوشیدن آب یا چای چندین مرتبه احساس رفتن به دستشویی دارم ضمن اینکه دررابطه جنسی ام نیز افتادگی آلت وعدم نعوظ پایدار دارم وانزال زود رس دارم که مر رنج می دهد خواهشمندم راهنمایی وتجویز دارویی را لطف کنید ممنون ومتشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادلافيل ميل كنيد و براي تكرار ادرار روزي يك عدد قرص وزيكر ١٠ميلي گرم ميل كنيد ده روز

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادلافيل ميل كنيد و براي تكرار ادرار روزي يك عدد قرص وزيكر ١٠ميلي گرم ميل كنيد ده روز

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادلافيل ميل كنيد و براي تكرار ادرار روزي يك عدد قرص وزيكر ١٠ميلي گرم ميل كنيد ده روز

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادلافيل ميل كنيد و براي تكرار ادرار روزي يك عدد قرص وزيكر ١٠ميلي گرم ميل كنيد ده روز

    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادلافيل ميل كنيد و براي تكرار ادرار روزي يك عدد قرص وزيكر ١٠ميلي گرم ميل كنيد ده روز

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۷ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    سلام
    حدود سه سال پیش سوزش و تکرر ادرار داشتم به پزشک مراجعه کردم. سونوگرافی و آزمایش هم انجام دادم کلیه ها و مثانه و پروستات نرمال بودند دارو تجویز کردند اما مشکل بر طرف نشد.بعد از چند ماه دوباره به پزشک مراجعه کردم سونوگرافی انجام شد مشخص شد مثانه نسبتاَ ضخیم و نامنظم هست و کلیه ها و پروستات نرمال هست دارو تجویز کردند و چند ماهی هم هر ماه به پزشک مراجعه کردم ولی نتیجه نداد. در این مدت به چندتا پزشک مراجعه کردم . این بار در سونوگرافی مشخص شد علاوه بر مثانه پروستات هم مقداری بزرگ شده. پزشک مربوطه گفتند شما پروستاتیت دارید یعنی عفونت پروستات. و باید هشت ماه تحت درمان باشید. داروهم پروستاباریج و ترازوکیم تجویز کردند.
    الان چهار ماه است که تحت درمان ایشان هستم. اما تغییر چشمگیری حاصل نشده.
    هر دو ساعت تکرر ادرار دارم، گاهی دو سه روز درد مثانه دارم و گاهی سوزش ادرار و گاهی بوی خاص هنگام ادرار، گاهی پرادرار، و گاهی هم چند روز انگار که اصلا این بیماری رو ندارم و مایعات هم خیلی کم مصرف میکنم در زمستان شاید در روز دو لیوان آب بیشتر مصرف نکنم و گاهی جرات نمیکنم یک لیوان آب بخورم باید چندین بار دستشویی برم. خیلی هم عصبی هستم. لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      دارو ها را قطع كنيد و روزي يك عدد قرص وزيكر ميل كنيد و سيتولوژي ادرار انجام شود 

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده 50 سالمه حجم پروستاتم بزرگ شده با تجویز پزشک کپسول امنیک مصرف میکنم و متاسفانه ازقبل و الان انزال زودرس دارم و بشدت استرسی هستم خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين ٢٠ ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر: من 44 سالمه و دو بار در طول دو هفته( جای مختلف) آزمایش pas انجام دادم. psa یکبار 3.34 بود با F.PSA 0.36 , و نسبت 11% بود و سری دوم PSA:3,24 بود با F PSA 0.54 و نسبت 16.7% همچنین سونو معمولی کردم سایز پروستات 35X31X36 با حجم 21 بود . ولی مدت یک ماه است که هنگام تمام شدن ادرار بعضی وقتها احساس کمی درد در آلت تناسلی دارم .. آیا مشکلی هست ؟ من سنگ کلیه دارم و سابقه سنگ شکنی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      أزمايش طبيعي است و درد بيضه مهم نيست

  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر. بیش از 20 ساله که موقع قبل از خواب باید چندبار برم دستشویی تا بتونم راحت بخوابم هربارم که دستشویی میرم ولو به اندازه چند قطره ادرار تخلیه می کنم. البته وقتی خوابیدم در طول خواب مثلا 7 ساعتی اغلب مواقع 1  بار بین خواب بیدار میشم و ادرار می کنم. در طی مراجعه به ارولوژ در خلال این سال ها, چندبار تست پروستات دادم که مشکلی نبود و اغلب پزشکان می گفتند که علت مشکل ادراری هنگام خوابت, نوشیدن مایعات قبل استراحته( البته من معمولا مایعات زیاداستفاده می کنم). 2 ماه پیش, سنگ کلیه 5.5 میلی متری رو به شکل طبیعی دفع کردم و هفته پیش, پس از دادن سونوگرافی شکم و لگن, متخصص سونوگرافی,بزرگی اندازه پروستات(52cc) تشخیص داد. می خواستم ببینم که باید چه کار کنم؟ آیا جای نگرانی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول تامسولوزين ميل كنيد

  • تصویر کاربر حمد چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب - آيا باعمل و تخليه پروستات نعوظ در مردان عمل شده انجام مي گيرد يانه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      مي گيرد

  • تصویر کاربر مسعود یکشنبه ۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید آقای دکتر من حدود ۵ماهه فیناستراید ۱میلی گرمی استفاده میکنم الان حدود سه هفته ای هست هفته ای ۲یا ۳بار جنب میشم حتی بعضی موقع ها تو خواب متوجه نمیشم صبح بلند میشم میبینم جنب شدم میخواستم بدون به فیناستراید مربوط میشه با تشکر و قدرانی از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۳ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      ارتباطي ندارد

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام
    من ازتون در مورد خودارضایی و احتمال سرطان پرسیده بودم که فرمودین ندارد منتها تو سایتتون دیدم یکی از علل سرطان پروستات رو فعالیت جنسی بیش از حد نوشتین...میخواستم بدونم به چه صورت هست
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      ارتباطي ندارد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    منظور از پروستات به حجم ۲۷ سی سی و با اکوی هتروژن رویت شد چیست؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      نمي دانم

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      نمي دانم

    3. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      اسمشو گذاشته دکتر کلیه ومجاری ادراری
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      زج

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر نظری جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 909 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من ۵۰ سال سن دارم و در ناحیه پروستات احساس ناراحتی دارم
    طی سونوگرافی که انجام دادم گفته که پروستات به حجم تقریبی ۳۳ سی سی دارای ابعاد افزایش یافته و اکوی هتروژن حاوی کلسیفیکاسیون های پری یورترال می باشد
    می خواستم بپرسم از شما که آیا جای نگرانی هست؟باید برای درمان چه کار کنم.ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      درماني لازم نداريد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر