بزرگی خوش خیم پروستات چیست؟

شایع‌ترین غده‌ای که در مردان دچار بزرگی و سرطان می‌شود غده پروستات است. بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار متفاوت است.

با انجام آزمایش PSA که سالیانه مردان برای تشخیص سرطان پروستات انجام می‌دهند 38000 سرطان در مراحل اولیه در آمریکا تشخیص داده می‌شود، که خوشبختانه با اطلاع رسانی در ایران اکثریت مردان بالای 50 سال با انجام این آزمایش از وجود یا عدم وجود سرطان پروستات آگاه می شوند.

پروستات خوش خیم (هیپرپلازی) غده‌ای است که قسمت اعظم بخش خلفی پیشابراه را در برمی‌گیرد و این غده زیر مثانه قرار گرفته است.

این غده توسط پرده‌ای ضخیم به نام فاسیای دنون ویلر از رکتوم (روده) جدا می‌گردد. دو عضله به نام عضلات لواتور آنی در دو طرف این غده قرار دارند. خونرسانی پروستات به وسیله شاخه‌ای از شریان ایلیاک داخلی که در لگن وجود دارد صورت می‌گیرد. درناژ وریدی از طریق ورید دورسال به ورید ایلیاک داخلی بوده و عصب دهی آن از شبکه عصبی لگنی است.

تقسیم بندی پروستات خوش خیم

پروستات به سه ناحیه مجزا تقسیم می‌شود: هر قسمت از پروستات به یک بیماری مبتلا می‌شود. وزن طبیعی پروستات 20 گرم می‌باشد. علت مشکلات ادراری انسدادی و تحریکی مثانه ناشی از قرار گرفتن در زیر مثانه است که با بزرگ شدن روی پیشابراه خلفی فشار وارد شده و باعث انسداد مجرای خلفی می‌گردد، در نتیجه مثانه موقع انقباض برای خروج ادرار در مسیر خود با انسداد مواجه می‌گردد .مشکلاتی که برای فرد به وجود می آید به شرح زیر است:

  • کاهش فشار ادرار
  • ادرار قطره قطره
  • احساس عدم تخلیه کامل ادرار
  • زور زدن برای خروج ادرار
  • قطع و وصل و تکرر ادرار

دفع ادرار

بر حسب اینکه بزرگی خوش خیم پروستات چقدر باشد و چه میزانی روی مجرا فشار بیاورد، علائم بیمار ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد. در این صورت بر حسب کم و یا شدید بودن علائم، بیمار باید برای درمان خوراکی و یا جراحی به دکتر مراجعه کند.

در مواقعی که علائم بیمار در بزرگی خوش خیم پروستات بسیار شدید می‌باشد، مثلا تکرر ادرار هر دو ساعت 3 تا 4 بار، شب ادراری بیش از یک بار، کاهش فشار ادرار بسیار کاهش یافته باشد و یا عدم تخلیه کامل صورت نگرفته باشد و سوزش ادرار شدید همراه با زور زدن طولانی مدت برای تخلیه ادرار داشته باشد، بیمار باید جراحی شود.

جراحی متداول که هم اکنون در دنیا به میزان 97-95 درصد صورت می‌گیرد، به روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد در این روش با جریان الکتریسیته با وسیله‌ای که از راه مجرا در روی پروستات قرار می‌گیرد، پروستات قطعه قطعه خارج می‌گردد.

بنابراین توجه کنید که از هر 100 نفر 3 تا 5 نفر عمل جراحی باز می‌شوند. عمل رزکسیون پروستات عملی بسیار سخت بوده و باید در دست جراحان با تجربه انجام گیرد، شرط اصلی این عمل این است که پروستات کاملا خارج شود زیرا اگر کاملا خارج نشود، مجددا به علت عود، غده چند ماه بعد بیمار دچار علائم قبل از عمل می‌گردد.

جراحی پروستات

عمل جراحی ممنوع!

سه علتی که باعث می شود که تمام بیماران پروستات خوش خیم با روش رزکسیون پروستات (TUR-P)تحت عمل جراحی قرار نگیرند شامل موارد زیر است:

1- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات سنگ مثانه وجود داشته باشد. در اینصورت به علت وجود سنگ باید عمل جراحی باز انجام شود.

2- اگر همراه با بزرگی خوش خیم پروستات ، تومور مثانه هم وجود داشته باشد.

3- اگر بیمار قادر نباشد روی تخت ژینکولوژی به علت آرتروز زانوها قرار گیرد.

4- در مواقعی که بزرگی خوش خیم پروستات بیش از 100 تا 80 گرم باشد، بنابراین عمل جراحی باز انجام میگیرد.

منشاء سرطان پروستات از ناحیه محیطی و بزرگی خوش خیم پروستات از منطقه ترانزیشنال می‌باشد. الزاما وجود علائم انسدادی ادراری و یا تحریکی مثانه (سوزش و تکرر ادرار) به معنی هیپرپلازی خوش خیم پروستات و یا بزرگی آن نمی‌باشد. ممکن است فردی دچار عفونت و یا التهاب پروستات شود و دقیقا دارای علائم ذکر شده باشد.

لذا جراح باید متوجه این نکته باشد و بیمار مورد نظر جراحی نشود. معمولا بزرگی خوش خیم پروستات به ندرت ممکن است زیر 40 سال به وجود آید و علائم به قدری شدید باشد که نیاز به عمل جراحی پیدا کند. التهاب یا عفونت پروستات در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد که با تشخیص جراح حاذق چنانچه درمان دارویی صورت گیرد علائم بهبود می‌یابد. معمولا افرادی که باید مورد عمل جراحی پروستات قرار گیرند بالای 45-40 ساله می‌باشند و علائم ذکر شده را به مدت طولانی داشته‌اند. اگرچه قابل ذکر است که بیماری بزرگی خوش خیم پروستات معمولا مخصوص مردان بالای 50 سال است ولی ندرتا ممکن است در بیماران 45-40 ساله عمل جراحی به علت شدت علائم انجام گیرد.

محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات

همانطور که ذکر شد محبوب‌ترین عمل جراحی پروستات خوش خیم در دنیا روش رزکسیون پروستات (TUR-P) می‌باشد، اگرچه در ایران بعضی از جراحان از انجام این عمل خودداری می‌کنند و علاقه زیادی به عمل باز دارند، در عمل باز، مثانه باز می‌شود که در این صورت سوند فولی پیشابراه حداقل به مدت یک هفته در مجرا باید باقی بماند، لوله داخل مثانه و اطراف مثانه معمولا سه روز بعد خارج می گردد و معمولا بیمار یک هفته در بیمارستان بستری خواهد بود. در عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P)  بعد از خارج کردن پروستات سوند حداکثر به مدت دو روز در پیشابراه (مجرا) گذاشته می‌شود و روز دوم خارج و بیمار مرخص می‌گردد.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حسن شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت جناب دکتر
    پدر بنده 68 سال سن دارد. مقداری پروستات ایشان بزرگ شده (65 سی سی طبق سونوگرافی) و دکتر برای ایشان کپسول تامسولوسین و فیناستراید تجویز کرد. قرص فیناستراید روی یکی از سینه ها تاثیر گذاشت و متورم کرد، به توصیه دکتر قطع کردیم. الان مشکل اصلی درد و سوزش در ناحیه پنیس هست که در همه مواقع وجود داره و فقط مختص به زمان ادرار نیست. عکس برداری هم کردیم و تنگی مجرای ادرار نداشت. توی آزمایش ادرار هم عفونت دیده نشد. تا الان به 3 دکتر مراجعه کردیم متاسفانه هیچ فایده نداشته، فقط قرص ضد التهاب میدن و مسکن و میگن پروستات نیاز به عمل نداره. ممنون مبشم راهنمایی بفرمایید.
    آزمایش ها رو هم پیوست کردم. قند خون نداره و چربیش فقط یه مقدار کم بالاست. مقدار PSA در آزمایش 1.5 بود. در ضمن یکی از دکترها گفت عفونت پروستات است و قرص تاوانکس تجویز کرد. ممنون میشم بفرمایید کدوم داروها رو مصرف و کدوم رو قطع کنه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      تاوانكس قطع شود روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر رسول شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 613 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    مدتی است در مثانه و مقعد احساس پری داشتم سونو دادم پروستات 39*37*35 و اندازه ان 19 و کمی الگوی اکو ناهمگن تشخیص داده شده بنده 43 سالمه و قرص فشار املو دیپین دو تا نصفه و قرص پنتو پرازول مصرف میکنم می احساس سنگی
    لطفا بفرمایید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر نجفی جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    با سلام نجفی هستم 67 ساله آخرین نتایج سونوگرافی در تاریخ 99/9/27 (130=67*60*61) و آزمایش psa=2/8 قبل مصرف دارو می باشد.به خاطر اینکه شبها دو یا سه بار برای دستشویی بیدار میشدم به پزشک مراجعه کردم که قرص تامسولیسین و فنستراید 5 میلی گرمی تجویز کردند چون بنده بعلت پلاک بیرونی نعوظ کامل نداشتم با خوردن داروها برای پروستات میل جنسی و نعوظ بدتر هم شده است .سه ماه و نیم است دارو مصرف میکنم .لطفاً راهنمایی کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبا از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر
    من 38 سال دارم و مدتی پیش تکرر ادرار ،چکه کردن ادرار و سوزش و گاهی درد در سرالت تناسلی داشتم.ازمایش ادرار و سونوگرافی دادم.سونوگرافی کلیه و مثانه مشکل نداشت ،فقط درقسمت سمینال دکتر گفت ی کیست هست ک طبیعی هست و مشکلی نیس،برای من دو نوع قرص افلوکساسین 200و پروترال اپاس به مدت یه ماه دادن ،الان بعد دوهفته تکرر ادرارم خوب شده ولی سوزش سر الت تناسلی هنوز خوب نشده و اذیت میکنه،میخواستم ببینم باید دارویی دیگه مصرف کنم یا همین داروهارا تا پایان درمان ادامه بدم و مشکل از چیه .عکس سونوگرافی را ضمیمه کردم ،با تشکر از اقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      دارو ها را مصرف كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر Ahadi پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر من ۶۲ سالشه سابقه ی تکرر ادرار در شب و ادرار منقطع رو داشتن. عفونت ادراری هم چند وقتیه گرفتن که دارو مصرف میکردن. الان ۵ روز پیش ادرارش قطع شده و با سوند مرخص شدن تا جواب آزمایشاتشون بیاد. سنوگرافی که انجام دادن تو جوابش کیست کلیه 9×9 m در پل تحتانی کلیه چپ دیده شده. مثانه با ضخامت جداری افزایش یافته و نامنظم بوده و ابعاد پروستات ۶۲×۶۸×۶۰ و حجم ۱۳۵cc و اکوی هتروژن مشاهده شده. میشه لطفا شرایطشو برام نظرتونو بگین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      اگر أزمايش طبيعي باشد بايد عمل كنند

  • تصویر کاربر سالار پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام
    ضمن تشکر از آقای دکتر برای راهنمایی
    و اما بعد: من 65سال دارم و دارای قد 172سانت و وزن 74 کیلوگرم و بدون بیماری زمینه ای بعرض می رسانم: اخیرا به مدت 2هفته مهره های 3تا 5 کمر و استخوان خاجی لگنم به شدت درد داشت که پس از نشستن چند روز متوالی در لگن آبگرم بهتر شدم ضمنا حدود هفت سال است که رابطه جدی نزدیکی نداشته ام و درگذشته هم زود انزالی داشتم و اخیرا هم متوجه شدم که نعوظ خیلی کمی دارم ضمنا شب بی اختیاری وشب ادراری و قطره ای شدن ندارم لیکن بنظرم فشار و دبی ادرارم کم شده است و و نهایتا اقدام به انجام آزمایش پی اس آی و سونو شکم و لگن در تاریخ 28 دیماه جاری کردم که نتایج آنرا به استحضار می رسانم
    حجم پروستات: 36
    PSA(total): 0.68
    PSAfree:0.24
    Semial vesicles: طبیعی
    حجم مثانه پُر: 200 سی سی
    حجم مثانه بعداز تخلیه ادرار :10سی سی
    لطفا بنده راهنمایی فرمایید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه و روزي يك عدد قرص فلوكستين٢٠ سه ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر۴۲ سالمه.دوسه هفته پیش چند روز سوزش ادار خفیف داشتم یکمم هم زیر دلم دردداشتم .ازمایش دادم تو سونوگرافی پروستاتم ۴۱ بود .دکتر برام سیپرو فلوکساسین .داکسی سیکلین پروترال ۰/۴ نوشت
    .الان حدود ۷ روز دارم استفاده میکنم .سوزشم یکم کم شده ولی بعضی وقتها درد دارم .مقعد هم بعضی وقتها درد میگیره .خودم فرق زیادی ندیدم .عکس برای شما ارسال کردم بنظرتون مشکلم حاد هست و نیاز به عمل دارم .ایا بنظرتون قرص برای التهاب پروستات نیاز نیست مصرف کنم .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 424 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام، بنده 51 سال دارم، البته دیابت کنترل شده دارم(بین 110 تا 180) به مدت 12 سال. مدت 2 هفته است که کمی حالت تکرر ادرار پیدا کردم. یعنی در زمان هایی احساس می کنم کمی مایع از من خارج می شود ولی در حد یک قطره است. از سه چهار روز پیش بیضه راستم دچار درد خفیفی است که در ران و کمرم هم مقداری درد احساس می کنم. لطفا اظهار نظر بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات است ،، روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر رحمت دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    در حال ادارار احساس سوزش در الت تناسلی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد استعمال كنيد ده روز

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد استعمال كنيد ده روز

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد استعمال كنيد ده روز

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آرین سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید جناب پروفسور قوامی
    مشکلی داشتم که حدودا 15 سال با من است و به دکترهای زیادی مراجعه کردم ، ازمایش های متفاوت دادم و تشخییص های متفاوت دادن بهم اما هیچکدوم مشکلم رو حل نکرد .
    من پسر 32 ساله مجرد هستم ، سالها سابقه خودارضایی داشتم حتی روزی چندبار اما الان شکرخدا حدودا چند ماه است ترک کردم
    - جناب دکتر دردی در ناحیه بیضه چپم و مخصوصا پشت اون احساس میکنم
    - بعداز مدتی سر و پا ایستادن درد در ناحیه بیضه شروع میشه
    - بیضه ها خیلی شل و افتاده و بزرگ هستند
    - دایما بعد توالت فک میکنم هنوز ادرار دارم و همراه ادرار کمی مایع چسبنده خارج میشه
    - اما درد اصلی مربوط به وقتیکه به مدت 15 روز منی ازم خارج نمیشه اون موقع یه درد فلج کننده از ناحیه کلیه ها تا بیضه و مثانه منو میگیره و وقتی که منی خارج میشه درد خوب میشه ، منی به همراه ادرار طی یک روز با درد خارج میشه

    به متخصص های زیادی مراجعه کردم هرکدوم تشخیصی دادن از عفونت پروستات تا اینکه گفتن یک رگ بنده بزرگتر از حد نرمال است و باعث انباشت منی میشه و سر راه رو میبنده برای همین باید هفته ای سه بار اونو خالی کنم .
    اما به نظر خودم تلفیقی از هر دوتاست یه عفونت بیضه یا مثانه و انباشته شدن منی
    و اینو بگم مایع منی از حد معمول مقدارش خیلی بیشتره .

    جناب پروفسور ازتون استدعا دارم منو کمک کنید و دارویی رو بهم معرفی کنید که راحت و بدون برقراری رابطه جنسی مایع منی همراه ادرار ازم خارج بشه .

    ممنونم واسه وقتیکه گذاشتید ممنونم جناب پروفسور
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دوهفته و روزي يك شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد ده روز نگران و استرس نداشته باشيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر