بزرگی پروستات و راه های درمان آن

هیپرپلازی خوش خیم پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات (BEP-PBE) نیز نامیده می شود. بزرگی پروستات یک بیماری خوش خیم است و سرطان نیست.

در این بیماری نسج تشکیل دهنده پروستات بصورت ندول درآمده و بزرگ می شود. وقتی صحبت از هیپرپلازی می شود منظور زیادشدن سلولهای پروستات است.

وقتی پروستات به اندازه کافی بزرگ شد این دانه ها یا ندول ها روی مجرای عقب(خلفی) که بعد از مثانه قرار گرفته، فشار آورده و مجرا باریک می شود و مقاومت در مقابل خروج ادرار از مثانه ایجاد می کند و در حقیقت انسداد در مسیر راه ادرار به وجود می آید. وقتی در  مقابل مثانه مقاومت ایجاد می شود، مثانه مجبور است که به سختی کار کند تا ادرار را خارج کند.

با این پدیده جدار مثانه ضخیم (هیپرتروفی) و ضعیف (ATONY) می شود. اگر پروستات باعث انسداد شود و درمان نشود، عوارضی مثل عفونت های عودشونده، سنگ مثانه و بیماری کلیه و بعضی اوقات نارسائی و از کار افتادن کلیه ها دارد.

درمان علائم بزرگی پروستات

درمانهای متعددی در دنیا معمول است. اگرشدت علائم بیماری  به حدی باشد که به درمان داروئی جواب ندهد، بهترین درمان جراحی است. جراحی به دو فرم است، یکی جراحی بسته که با دستگاه انجام می شود و در حدود 95 درصد پروستات های بزرگ به هر اندازه ای که باشد با این روش که به آن TUR-P می گویند انجام می شود. این نوع عمل جراحی بسیار سخت است و بگونه ای باید انجام شود که تمام پروستات با دستگاه خارج شود. اگر قسمتی از پروستات خارج شود بیمار بعد از چند ماه علائمش عود می کند و بیشتر این بیماران نیاز به عمل جراحی مجدد پیدا می کنند.

بیمار چنانچه روش زندگی خود و داروهای مضر را تغیییر دهد، تا اندازه ای در تغییر علائم موثر است و توصیه می شود در حال نشسته  ادرار کند. اگر شدت علائم موجود در بیمار خفیف تا متوسط باشد در حدود 40 درصد خیلی از علائم بیمار بخصوص شب ادراری از بین می رود و ازعمل جراحی نجات پیدا می کند.

داروئی که بطور معمول استفاده می شود، داروی آلفا بلوکر می باشد. پروستات دارای رشته های آلفا هستند که در بیشتر اوقات باعث انقباض پروستات و چسبیدن لوب های آن می شود و باعث فشار روی مجرا می شود و داروی آلفا بلوکر باعث از کار انداختن عصب پروستات می شود و پروستات جدا شده و مجرا باز می شود. رشته های آلفا در کپسول پروستات و عضلات صاف پروستات قرار دارند. داروی دیگر مانع از تشکیل تستوسترون به DTH (که باعث بزرگی پروستات می شود) می گردد. این دارو باید به مدت یک سال روزی یک قرص خورده شود تا پروستات کاملا” کوچک شود. بالاخره اگر با تغییر روش زندگی و دارو مشکل بیمار حل نشد، جراحی ضروری است.

رشد پروستات

رشد غده پروستات بنظر می رسد در سن 30 سالگی شروع می شود. 50 درصد مردان در سن 50 سالگی و 75 درصد در سن 80 سالگی دارای تغییرات بافتی BPH هستند و بزرگی پروستات 40 تا 50 درصد این مردان از نظر کلینیکی قابل توجه و برجسته می شود و به معنای دیگر داررای علائم می شوند. BPH یکی از 10 بیماری پرخرج و هزینه در مردان بالای 50 سال در آمریکا می باشد. بزرگی پروستات هرگز شانس ابتلا به  سرطان پروستات را بالا نمی برد.

پروستات
این عکس اقایی ۶۰ ساله که مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات شده و باید مورد عمل جراحی TURP قرار گیرد.

علائم بزرگی پروستات

بزرگی پروستات شایع ترین علت ایجاد علائم ادراری سیستم دستگاه ادراری تحتانی می باشد (LUTS). این علائم به دو دسته تقسیم می شود. یکی علائم انسدادی و دیگری تحریکی (STORAGE) می باشد. علائم انسدادی یا موقع ادرار کردن (VOIDING) شامل کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، عدم حس تخلیه کامل است. علائم STORAGE یا موقع ادرار کردن، شامل تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار، شب ادراری و سوزش ادرار می باشد. ادرار قطره قطره در پایان ادرار کردن را POST-MICTURITION DRIBBLING می گویند. وقتی بیمار درمان نشود و بیمار قادر نباشد ادرار را کاملا” تخلیه کند، ادرار باقیمانده در مثانه زیاد می شود و فرد مستعد به عفونت ادراری می شود.

در بزرگی پروستات علائم در طول روز تغییر می کند، بطوریکه موقع راه رفتن و ایستادن کمتر و موقع خوابیدن علائم شدیدتر می شود. علت این بیماری هنوز مشخص نیست، اگرچه بسیاری از محققین عامل آنرا هورمون جنسی(تستوسترون) می دانند. مسئله رژیم غذایی، خوردن زیاد پروتئین های حیوانی را موثر می دانند. درمان بیمار بر اساس یافته هائی است که توسط پزشک یافت می شود و سایر موارد با استفاده از آزمایش ادرار و سونوگرافی و معاینه پروستات و سیستوسکوپی می باشد.

تفاوت بزرگی پروستات با تنگی مجرا و یا سنگ در مجرا باید تشخیص داده شود و بعضی داروها علائم شبیه به بزرگی پروستات دارند مثل داروهای ضد احتقان و سودوآندرین. بعضی دیگر از داروها مثل تیازید، فوروزاماید و کلرتالیدون باعث تکررادرار در شب و روز می شوند. داروهای ضد افسردگی، مواد مخدر و ضد حساسیت ها نیز علائم را تشدید می کند. خوردن الکل، قهوه قبل از خواب باعث شب ادراری می شود. پس علائم بزرگی پروستات باید با دقت بررسی شود تا با عوارض قرص و دیگر بیماری ها اشتباه گرفته نشود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر فروزان شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام و احترام. پدرم سال 98 پروستات وبرای اطمینان بیشتر تمام غدد لنفاوی را تخلیه کرد و هیچ آلودگی نداشت. اما الان در آزمایشات چند سری پشت هم psaاز یک دهم به 7دهم رسیده مشکل چیست؟ و چکار باید کرد.؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عود كرده به اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر آبی دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر
    برادرم ۴۰ ساله هستن و در سونوگرافی حجم پروستات ۴۰ سی سی ذکر شده و هایپر تروفی نسبی . البته در آزمایش ادرار هم خون دیده شده و RBCبیشتر از حد مجاز.میخواستم بپرسم نگران کننده هست این موضوع ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام نگران پروستات نباشيد براي خون در ادرار بايد سيستوسكوپي شويد

  • تصویر کاربر سعید.م.و پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام حضور آقای دکتر
    در نتیجه سونو گرافی اینجانب اندازه پروستات ۴۳ سی سی و داری یک کیست به اندازه ۶ دهم سانتیمتر در داحل لوب خلفی پروستات مشاهده شد.
    اطفا مرا راهنمایی فرمایید.
    در ضمن سن اینجانب ۵۸ میباشد.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام كيست هاي پروستات اهميتي ندارند و نيازي به درمان ندارد

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 439 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ضربه از پهلو داشتم که بعدازان ازمایش از دستگاه ادراری سنگ مثانه ۱۲ میلی برداشته شد ۰ سونوگرافی بزرگی پروستات نشون داد بعد از مصرف دارو پر ترال ۴ روزی یک عدد و و سیپر راکسیاسین در مرحرله بعد سنو نشونداد. پروستات. که. لب به لبه و قبلا مشکل شب ادراری. و فشار مقعد نداشتم. ۵ماه دارو خورد. بعداز تصادوف تمام اعلایم زیاد شده مشکلم. به خاطره چیست چکار کنم. ممنون۰
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      بجاي پروترال روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر حاجی جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    با سلام

    من 57 سال سن دارم ساکن شهرکرد هستم بزرگی پروستات دارم. psa حدود 16 می باشد. سال گذشته mri گرفتم که تصویر آن ضمیمه است. از ترس کرونا و احتیاج به دستشویی رفتن مکرر به علت احتمال آلودگی دستشویی های مراکز درمانی مراجعه به بیمارستان یا دکتر نداشتم.99/08/28 به دکتر در شهرکرد مراجعه کردم برایم سونوگرافی و آزمایش نوشت که نتیجه آن ضمیمه است.
    اما وضعیت فعلی: تکرر ادرار دارم هر ساعت حدود 4 بار . صبحها که از خواب بیدار می شوم ادرار به زور می آید و نیم ساعت طول می کشد تا ادرار بیاید.
    اگرخوراک سرخ شده یا پخته استفاده کنم 8 ساعت بعد حتماً باید سوند بزنم ادرار کامل بند می آید
    قرص تامسولوسین هیچ تاثیری که ندارد باعث گرفتگی بینی در خواب و مشکل تنفس می شود
    مشکل فشار خون دارم بیشتر دیاستول بالا می رود مثلاً از 9 تا 10/5 در حالیکه سیستول 12 یا نهایتاً 13 است
    فشار خون اگر بالا باشد مثلاً 13 روی 10 ادرار راحت می آید به محض استفاده از کاپتوپریل اگر فشار به 12 روی 8 برسد
    احتباس ادرار شروع می شود.
    اخیراً حالت نعوظ ضعیف شده یا وسط نزدیکی حالت نعوظ ضعیف می شود در حالیکه شش ماه پیش این مشکل را نداشتم
    هفته ای دو بار حدوداَ باید سوند بزنم
    خلاصه زندگی ام را مختل کرده. دکتر جان راهنمایی بفرمایید چکار کنم .ایمیل من [email protected]
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد و بايد بيوپسي پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر ali پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    اقای دکتر حدود 2 ماه قبل بود که گفتم در ادرارم خون هست و بعد از ادرار هم خون میاد و شما هم گفتین ده روز روزی یک عدد شیاف ایندومتاسین استعمال کنم.شیاف هارو استفاده کردم و تاثیر خوبی هم داشت اما هنوز هم بعضی مواقع پس از خروج منی خون پس از ادرار دیده میشه.روی لباس زیرم هم لکه های خونی زیاد دیده نمیشود اما لکه های زرد رنگ وجود دارند.هر از گاهی هم(به ندرت)درد در بالای سمت راست یا سمت چپ ایجاد میشه(پس از اتمال مصرف ایندومتاسین این درد خوب شده بود.)مشکل چیست و چه دارویی تجویز میکنید؟؟؟
    همچنین من طبق گفته شما قرص پاروکستین 20 مصرف میکنم.هنگام ادرار که در دستشویی میشینم 7،8 ثانیه ای طول میکشد تا ادرار شروع به تخلیه کند و پس از اتمام هم احساس میکنم که کامل تخلیه نشده و چند قطره ای باقی مانده.10 عدد هم قرص امنیک مصرف کردم و تاثیری نداشت.آیا امکان دارد که تاثیر داروی پاروکستین باشد یا خیر؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر علي دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد
    من با تكرر ادراري كه داشتم سونوگرافي كردم و نتيجش رو براتون ارسال مي كنم براي رفع مشكل پروستاتم بايد چكار كنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر 35 سالمه و متاهل هستم
    مشکلی که اینجانب دارم چندین ساله واززمان مجردیدر من هست و اینکه اگر بیش از 3 یا4روز از خروج منی بگذرد درد شدیدی در بیضه ها و پهلوهام ایجاد می شه که خیلی شدید هست و انگار چندین کیلو وزنه به بیضه هام وصل کردن و بلافاصله بعد از خروج منی درد از بین می رود چندین بار به دکتر مراجعه کردم ولی متاسفانه خوب نشدم و دوم اینکه بعد از ورزش کردن یا برداشتن جسم سنگین بیشتر می شه دردم و باید زودتر از سه چهار روز نسبت به تخلیه منی اقدام کنم . بسیار ممنون از وقتی که میگذارید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

       

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شويد و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد

  • تصویر کاربر میثم شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    پدرم ۷۰ ساله هست و سالی یه بار با انسداد ادرار مواجهه میشه که سونو کردیم گفتن جدار مثانه ضخیم شده .هر بارم با چند روز گذاشتن سوند رفع میشه .راهنمایی میفرمایید؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل جراحي كند

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    محضر استاد سلام و عرض ادب
    بنده 46 سال سن دارم، آزمایش سونوگرافی دادم پروستات با ابعاد40*38* *43* م.م و حجم 35 سی سی و هیپر پلازی لوب های میانی به نفع BPH خفیف مشاهده شده و تکرر ادارددربعضی موارد دارم و همیشگی نیست ولی قطره قطره شدن ادرارو ندارم در بعضی موارد شل کن سفت کن داره، کلیه و مثانه را فرمودن سالم هست. نگرانم چه کارکنم راهنمایی بفرمایید ازنگرانی در بیام حرم فاطمه معصومه س میرم دعاتون میکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      با توجه به سن اندازه پروستات طبيعي است علاييم ادراري هم نداريد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر