بزرگی پروستات و راه های درمان آن

هیپرپلازی خوش خیم پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات (BEP-PBE) نیز نامیده می شود. بزرگی پروستات یک بیماری خوش خیم است و سرطان نیست.

در این بیماری نسج تشکیل دهنده پروستات بصورت ندول درآمده و بزرگ می شود. وقتی صحبت از هیپرپلازی می شود منظور زیادشدن سلولهای پروستات است.

وقتی پروستات به اندازه کافی بزرگ شد این دانه ها یا ندول ها روی مجرای عقب(خلفی) که بعد از مثانه قرار گرفته، فشار آورده و مجرا باریک می شود و مقاومت در مقابل خروج ادرار از مثانه ایجاد می کند و در حقیقت انسداد در مسیر راه ادرار به وجود می آید. وقتی در  مقابل مثانه مقاومت ایجاد می شود، مثانه مجبور است که به سختی کار کند تا ادرار را خارج کند.

با این پدیده جدار مثانه ضخیم (هیپرتروفی) و ضعیف (ATONY) می شود. اگر پروستات باعث انسداد شود و درمان نشود، عوارضی مثل عفونت های عودشونده، سنگ مثانه و بیماری کلیه و بعضی اوقات نارسائی و از کار افتادن کلیه ها دارد.

درمان علائم بزرگی پروستات

درمانهای متعددی در دنیا معمول است. اگرشدت علائم بیماری  به حدی باشد که به درمان داروئی جواب ندهد، بهترین درمان جراحی است. جراحی به دو فرم است، یکی جراحی بسته که با دستگاه انجام می شود و در حدود 95 درصد پروستات های بزرگ به هر اندازه ای که باشد با این روش که به آن TUR-P می گویند انجام می شود. این نوع عمل جراحی بسیار سخت است و بگونه ای باید انجام شود که تمام پروستات با دستگاه خارج شود. اگر قسمتی از پروستات خارج شود بیمار بعد از چند ماه علائمش عود می کند و بیشتر این بیماران نیاز به عمل جراحی مجدد پیدا می کنند.

بیمار چنانچه روش زندگی خود و داروهای مضر را تغیییر دهد، تا اندازه ای در تغییر علائم موثر است و توصیه می شود در حال نشسته  ادرار کند. اگر شدت علائم موجود در بیمار خفیف تا متوسط باشد در حدود 40 درصد خیلی از علائم بیمار بخصوص شب ادراری از بین می رود و ازعمل جراحی نجات پیدا می کند.

داروئی که بطور معمول استفاده می شود، داروی آلفا بلوکر می باشد. پروستات دارای رشته های آلفا هستند که در بیشتر اوقات باعث انقباض پروستات و چسبیدن لوب های آن می شود و باعث فشار روی مجرا می شود و داروی آلفا بلوکر باعث از کار انداختن عصب پروستات می شود و پروستات جدا شده و مجرا باز می شود. رشته های آلفا در کپسول پروستات و عضلات صاف پروستات قرار دارند. داروی دیگر مانع از تشکیل تستوسترون به DTH (که باعث بزرگی پروستات می شود) می گردد. این دارو باید به مدت یک سال روزی یک قرص خورده شود تا پروستات کاملا” کوچک شود. بالاخره اگر با تغییر روش زندگی و دارو مشکل بیمار حل نشد، جراحی ضروری است.

رشد پروستات

رشد غده پروستات بنظر می رسد در سن 30 سالگی شروع می شود. 50 درصد مردان در سن 50 سالگی و 75 درصد در سن 80 سالگی دارای تغییرات بافتی BPH هستند و بزرگی پروستات 40 تا 50 درصد این مردان از نظر کلینیکی قابل توجه و برجسته می شود و به معنای دیگر داررای علائم می شوند. BPH یکی از 10 بیماری پرخرج و هزینه در مردان بالای 50 سال در آمریکا می باشد. بزرگی پروستات هرگز شانس ابتلا به  سرطان پروستات را بالا نمی برد.

پروستات
این عکس اقایی ۶۰ ساله که مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات شده و باید مورد عمل جراحی TURP قرار گیرد.

علائم بزرگی پروستات

بزرگی پروستات شایع ترین علت ایجاد علائم ادراری سیستم دستگاه ادراری تحتانی می باشد (LUTS). این علائم به دو دسته تقسیم می شود. یکی علائم انسدادی و دیگری تحریکی (STORAGE) می باشد. علائم انسدادی یا موقع ادرار کردن (VOIDING) شامل کاهش فشار ادرار، ادرار قطره قطره، قطع و وصل ادرار، عدم حس تخلیه کامل است. علائم STORAGE یا موقع ادرار کردن، شامل تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار، شب ادراری و سوزش ادرار می باشد. ادرار قطره قطره در پایان ادرار کردن را POST-MICTURITION DRIBBLING می گویند. وقتی بیمار درمان نشود و بیمار قادر نباشد ادرار را کاملا” تخلیه کند، ادرار باقیمانده در مثانه زیاد می شود و فرد مستعد به عفونت ادراری می شود.

در بزرگی پروستات علائم در طول روز تغییر می کند، بطوریکه موقع راه رفتن و ایستادن کمتر و موقع خوابیدن علائم شدیدتر می شود. علت این بیماری هنوز مشخص نیست، اگرچه بسیاری از محققین عامل آنرا هورمون جنسی(تستوسترون) می دانند. مسئله رژیم غذایی، خوردن زیاد پروتئین های حیوانی را موثر می دانند. درمان بیمار بر اساس یافته هائی است که توسط پزشک یافت می شود و سایر موارد با استفاده از آزمایش ادرار و سونوگرافی و معاینه پروستات و سیستوسکوپی می باشد.

تفاوت بزرگی پروستات با تنگی مجرا و یا سنگ در مجرا باید تشخیص داده شود و بعضی داروها علائم شبیه به بزرگی پروستات دارند مثل داروهای ضد احتقان و سودوآندرین. بعضی دیگر از داروها مثل تیازید، فوروزاماید و کلرتالیدون باعث تکررادرار در شب و روز می شوند. داروهای ضد افسردگی، مواد مخدر و ضد حساسیت ها نیز علائم را تشدید می کند. خوردن الکل، قهوه قبل از خواب باعث شب ادراری می شود. پس علائم بزرگی پروستات باید با دقت بررسی شود تا با عوارض قرص و دیگر بیماری ها اشتباه گرفته نشود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر Moni شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یه ۲سالی هست که درگیر پروستاتیت (ورم پروستات)هستم
    و داروها و روش های مختلفی رو امتحان کردم که موقتا بهبودی حاصل میشد ولی بعد از چند ماه دوباره برمیگشت،تو این مدت رابطه جنسی و خود ارضایی زیاد انجام دادم و درگیر استرس و مشکلات زیادی بودم
    این موضوع خیلی روی ذهن و روانم تاثیر منفی گذاشته
    خواهشا بهترین و موثر ترین دارو و درمان رو بهم بدین چون تعریفتون رو زیاد شنیدم
    مدت زمان مصرف دارو برام اهمیت نداره
    فقط میخوام دارو قطعی و موثری باشه
    قبلا پیشنهاد شاک ویو رو دادین ولی امکان انجامش رو ندارم
    خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد دو هفته

  • تصویر کاربر امیرعلی دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشی خدمت دکتر قوامی عزیز
    پروستات بنده با ابعاد 43*37*40 و به حجم ۳۵ سی سی رویت شده
    ممنون میشم جواب بدید
    سپاسگزارم دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      نسبت به سن بايد نظر. داد سن ذكر نشده

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام. قبلا هم چندین بار با شما در مورد پروستات و مشکلاتم صحبت کرده بودم که استفاده از شیاف ایندومتاسین، تامسولوسین و آب گرم رو برای بنده توصیه کردید. تامسولوسین کمتر ولی شیافت ایندومتاسین خیلی تاثیر داشت برای تسکین دردم. ولی به محضی که ایندومتاسین رو قطع میکنم درد و سوزش بین مقعد و بیضه هام شروع میشه.
    تورم کلیه هم بعد از عملی که برای برداشتن یه سری توده غیر سرطانی از مثانه ام شروع شد.
    چکار باید بکنم؟
    جواب سینوگرافی و عکسبرداری رو در این پیام پیوست کردم.
    1. تصویر کاربر محمد شنبه ۳ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      با هر بار قطع دارو ایندومتاسین دردم دوباره شروع میشه. هنگام سوزش و درد یه سفتی (مجرا، رگ و هر چیز دیگه) بین مقعد و بیضه هام هم حس میکنم.
      و ۲۷ سالمه
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      شما مبتلا به پروستاتيت مزمن است كه درمان أن طولاني مدت است لذا درمان را تكرار كنيد

    3. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      در مورد کلیه سمت راستم چی؟ (جواب سونوگرافی و عکسبرداری پیوست شده).
      بعد از عمل برداشت توده (عفونتی)از مثانم این مشکلم برام پیش امده؟
      یه بار هم خونریزی شدید مثانه (یک هفته بعد از عمل) داشتم که دکتر مجبور شد دوباره عملم کنه.
    4. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      مسیرم طولانیه.
      لطفا در مورد مسئله بالا خلاصه وار توضیح بدید
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      به نظر ميرسد طرف راست برگشت ادرار وجود داشته باشيد بايد با مدارك به اورولوژيست مراجعه كنيد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ۴۲ سال دارم. به علت کاهش شدت ادرار به دکتر مراجعه کردم سونو گرافی و تست psa تجویز کرد نتایج تست و سونوگرافی در پیوست موجود است.لطفا بفرمایید من باید چه کار کنم و چه دارویی مصرف کنم. آیا با مصرف دارو به حالت اولیه بر می گردد و یا صرفا رشد آن متوقف می شود. دکتر دو نوع قرص پروستاتان و ترازوسین ۲ تجویز نموده است. حجم پروستات ۴۵ سی سی و حجم ادرار در مثانه بعد از تخلیه ۳۲ سی سی و عدد تست psaنیز دو و نیم اعلام شده. در ضمن سوزش و تکرر ادرار ندارم.
    متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      دارو ها را قطع كنيد و روزي يك عدد كپسول امنيك براي يك ماه ميل كنيد

  • تصویر کاربر a71 جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام.
    من خیلی از مواقع بعد از ادرار کردن، دوباره احساس نیاز به دفع ادرار دارم. گاهی مجبورم دو یا سه به بار دوباره به دستشویی بروم. البته در دفعات بعدی هر بار مقدار کمی ادرار خارج می شود، کمی هم با تاخیر و سختی. برای همین بعضی از شبها قبل از خواب مجبورم نیم ساعت تا یک ساعت صبر کنم و چند بار به دستشویی بروم.
    پسری ۳۲ ساله هستم و مجرد. نمی دانم مشکل پروستات است یا چیز دیگری. برای درمان باید چه کار کنم؟
    ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      ورم پروستات است روزي يك عدد قرص ده ميلي گرم وزيكر ميل كنيد ده روز 

  • تصویر کاربر ممد چهارشنبه ۱۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من نزدیک به یک ساله ادرارم دیر میاد و وقتی میاد هی قطع و وصل میشه من مرد 39 ساله هستم و فکر میکردم خوب میشه ولی هر چه گذشت طولانی تر شد شما چه دارویی پیشنهاد میکنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر آرزو جمعه ۱۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما جناب دکتر قوامی عزیز
    پدرم ۵۷ سال سن داره با انجام آزمایش مشاهده شد که PSA: Total 5.4
    و PSA: Free 0.65 میباشد دکتر درخواست سونوگرافی داده ولی برای مشاهده آن برای چند هفته دیگر نوبت داده بنده نگران هستم ممنون میشم با مشاهده پیوست سونوگرافی بفرمایید مشکل چی هست؟
    و چکاری باید انجام بدیم؟
    بخاطر بالا نشدن حجم عکس
    Post Voiding Volum: 26cc نوشته شده بود
    سپاس فراوان از لطف شما و وقتی که برای پاسخ به ما مردم میزارید🙏
    1. تصویر کاربر آرزو پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      جناب دکتر ممنون میشم در اولین فرصت جواب بدید🙏
    2. تصویر کاربر آرزو پنجشنبه ۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      جناب دکتر فایل پیوست جواب سونوگرافی میباشد
      ممنون میشم بفرمایید مشکل چی هست؟
      و چیکار باید بکنیم؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي ترانس ركتال (از راه مقعد) انجام شود

    4. تصویر کاربر آرزو یکشنبه ۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      جناب دکتر قوامی عزیز این آزمایش پدرم امروز جوابش اومده میشه نظرتون رو بفرمایید.
      ممنون از لطفتون🙏
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      Psa مقدارش بالاست بايد سونوگرافي ترانس ركتال انجام شود

    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سونوگرافي ترانس ركتال انجام شود

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    باسلام بنده پسری26ساله و مجرد هستم دو سه سال اخیر دچار سوزش وخارش در ناحیه مقهد شدم ته بیضه ی راستم هم درد خفیفی گرفته و آلتم هم در حالت خوابیده خیلی شل میشه و شروع ادرارم با تاخیر هستش.رفتم دکتور قرص پروستاتان و تامسولوسین نوشت الان سه ماهه استفاده کردم ولی تاثیر زیادی نداشتن.
    سونوگرافی هم دادم که بزرگی پروستات 10ccبود و مقدار ادرار باقی مانده در مثانه 23ccهستش.خیلی ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنین آقای دکتور. الان تو شک افتادم که مشکل از مقعد هستش یا پروستات.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      از پروستات است روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد

  • تصویر کاربر غلام دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من کپسول امنیک شبی یکی میخورم
    دوشب پیش نخوردم ولی دیشب خوردم دیشب تا حالا 7 بار فتم به دستشوی قطره قطره میاد و یا اصلا نمیاد اعصاب بهم ریخته چه کنم دیروز دو بار ماست و شیر خوردم
    1. تصویر کاربر غلام یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      مقدار خیلی کم در حدود 150 سی سی امده
      که همراه با سورش الت تناسلی همراه بوده است
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل پروستات انجام شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سبحان پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام آقایه دکتر پسری ۲۱ساله هستم ..الان سه روزه که اسپرم به رنگه قهوه ای هست(منی)تاالان چنین چیزی پیش نیومده بود من واقعا نگرانم اگه میشه کمکم کنید..بایدچیکارکنم آزمایش چی بدم..اگه میشه کمکم کنید..راه درمانش چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      جواب دادم

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر