علل، علائم و درمان پیچ خوردگی بیضه

یکی از شایع ترین علت بیماری های اورژانسی سیستم دستگاه ادراری که بسیار دردناک است، پیچ خوردگی بیضه می باشد.  پیچ خوردگی بیضه در نوجوانان شایع است، اگرچه در سنین بالا و بچه ها نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

هر مرد دو بیضه دارد، که در کیسه بیضه ها قرار گرفته اند و گردش خون بیضه ها توسط بندی که به آن کورد گفته می شود و دارای شریان است، خون رسانی می شود. وقتی فردی دچار پیچ خوردگی بیضه می شود، کورد به دور خود می چرخد و در نتیجه گردش خون به بیضه قطع می گردد و بافت بیضه کم کم از بین می رود. طبق گزارش انجمن اورولوژی آمریکا این بیماری شایع نمی باشد و 1 نفر در 4000 نفر به آن مبتلا می شوند.

علل پیچ خوردگی بیضه

بیشتر مردانی که پیچ خوردگی بیضه دارند، با شانس و ریسک بالای این بیماری متولد شده اند، در حالیکه خود آنها از آن بی خبرند.

بیضه ها نمی توانند بطور آزاد در داخل کیسه بیضه (اسکروتوم) حرکت کنند. نسوج و بافت های  اطراف بیضه ها قوی و نقش محافظتی از بیضه ها را دارا می باشند. بچه یا فرد بزرگسالی که  بافت محافظتی بیضه نداشته باشد دچار پیچ خوردگی (تورشن) بیضه می شود. در این حالت بیضه خوب از طریق نسوج اطراف محافظت نمی شود و براحتی بیضه ها در کیسه (اسکروتوم) حرکت می کنند.

این حرکت بیضه یا بیضه ها باعث افزایش شانس و ریسک چرخیدن بند بیضه می شود. گاهی پیچ خوردگی به علت ضربه به ناحیه کشاله ران بوجود می آید. رشد سریع در سن بلوغ ممکن است باعث پیچ خوردگی  بیضه شود. به هر حال این وضعیت ممکن است در هر زمانی اتفاق افتد و نیز ممکن است که فرد موقع خواب یا زمانی که در حال انجام فعالیت فیزیکی و جسمی می باشد، اتفاق افتد. آسیب های در ضمن ورزش نیز باعث تورشن می شود. پیچ خوردگی معمولا در یک بیضه اتفاق می افتد. پیچ خوردگی هر دو بیضه همزمان بسیار نادر است.

علائم پیچ خوردگی بیضه

علامت اصلی و شایع، درد و تورم کیسه بیضه (اسکروتوم) می باشد. وقوع درد بیضه سمت چپ و راست ممکن است کاملا ناگهانی و بسیار شدید باشد. تورم کیسه بیضه (اسکروتوم)  ممکن است در همان طرفی باشد که پیچ خوردگی بوجود آمده است و یا ممکن است تمام کیسه بیضه دچار تورم شود. باید توجه داشت که در معاینه ای که از بیمار بعمل می آید، بیضه ای که چرخیده است از بیضه دیگر بالاتر می باشدو در لمس کاملا  دردناک و سفت است، و در مشاهده پوست بیضه متورم و قرمز می باشد. بعضی مبتلایان ممکن است از موارد ذیل شکایت داشته باشند:

تشخیص پیچ خوردگی بیضه بر اساس امتحان بالینی بیمار، آزمایش ادرار به منظور وجود عفونت، سونوگرافی داپلر رنگی جهت بررسی قطع جریان و یا کاهش گردش خون به بیضه می باشد. پزشک در ضمن معاینه متوجه تورم اسکروتوم خواهد شد و بیضه پیچ خورده بالاتر از بیضه دیگر قرار گرفته است.

اختلالات جنسی

درمان پیچ خوردگی بیضه

تورشن یا پیچ خوردگی بیضه یک  بیماری و وضعیت پزشکی اورژانس در رشته اورولوژی می باشد. بسیاری از نوجوانان مبتلا به این بیماری از مراجعه به پزشک و درمان، تردید و خودداری می کنند. در حالیکه هرگز نباید به درد شدید بیضه بی توجه بود و آن را نادیده گرفت.

بعضی اوقات بعضی افراد دچار پیچ خوردگی متناوب می شوند، یعنی یک بار کورد به دور می چرخد و باعث درد بیضه می شود و خود به خود دوباره این چرخش از بین می رود و کورد به حالت اول برمی گردد، در این حالت نیز فرد برای درمان حتما باید به پزشک مراجعه کند.

کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

معمولا درمان پیچ خوردگی بیضه ، عمل جراحی است. در موارد خیلی نادر پزشک ممکن است، بند ناف بیضه  را که چرخیده به حالت اول برگرداند. جراحی هر چه سریعتر برای برقراری گردش خون  به بیضه باید صورت گیرد. اگر عمل جراحی بیش از 6 ساعت به تاخیر افتد، نسج بیضه کم کم از بین میرود و در این حالت بیضه باید درآورده شود. عمل برگرداندن چرخش بند بیضه زیر بیهوشی امکان پذیر است. با شکاف کوچک  روی اسکروتوم، کورد را برمی گردانیم و گردش بیضه طبیعی می شود و برای جلوگیری از چرخش مجدد، بیضه را به پوست بیضه فیکس می کنیم. 95 درصد افرادی که زیر 6 ساعت عمل جراحی می شوند، نیازی به خارج کردن بیضه نخواهد داشت. 90 درصد اگر بعد از 48 یا بیشتر برای درمان مراجعه کنند، بیضه آنها باید خارج شود.

خارج کردن بیضه، ممکن است در آینده باعث ناباروری شود و اگر بدن به علت پیچ خوردگی بیضه ، ماده ضد اسپرم در بدن تولید کند، باعث کاهش حرکت اسپرم می شود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما
    بنده سال ۹۲ جراحی واریکوسل انجام دادم و در سال ۹۳ خانمم باردار شد ولی چند روز پیش با تورم و درد و مراجعه به پزشک متوجه شدم هیدروسل دارم و الان ۴ روزه که جراحی هیدروسل انجام دادم میخاستم ببینم برای بچه دار شدن مشکلی ایجاد نمیشه چون قصد بچه دار شدن داریم؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      مانعي ايجاد نمي كند
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    باسلام ببخشید یکی اینکه تفاوت واریکوسل با هیدرو سل چیه بعد برای درجه داری باید عمل کنم برم معاینات یا خودشون میگن بروعمل کن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      هيدروسل مايع دور بيضه است و واريكوسل تجمع رگ دور بيضه است
  • تصویر کاربر نرگس شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام من و همسرم 1 سال است که عقد کرده ایم. در این مدت دخول نداشتیم اما از روش معاشقه ارضا می شدیم از خروجی همسرم مایع سفید خارج می شود اما کم است و مایع منی که زرد رنگ است و اصولا بعد از انزال به مقدار زیاد باید بیرون بیایدنمی آید می خواستم بپرسم علتش چیست و آیا باعث ناباروری خواهد شد همسرم چند سال پیش عمل شکم هم داشته است ممنون می شم اگر راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      باعث ناباروري نمي شود
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سر بیضه ی راستم ورم کرده اما هر دو بیضه ام درد میکند اول درد در بیضه راست بود بعد بیضه ی چپ هم درد کرد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      عمل جنسي داشته باشيد و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد
  • تصویر کاربر طاهره سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من پسرم ۳ سالشه ۵ روز پیش عمل فتق بیضه راست داشته ولی هنوز درد داره وبیضه راستش قرمز وکبوده ومتورم شده شما فکر میکنید مشکل از چیه،من فکر میکنم اشتباه دکتر هست تازه بخیه هاش هم از نوع جذبی هستش این مشکل ایجاد نمیکنه، چون من پسر اولم هم فتق داشته وعمل کردیم هیچ یک از موارد بالا رو نداشته خواهش میکنم راهنمایی ام کنید دارم از نگرانی میمیرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      بعد از عمل كمي تورم ايجاد مي شود طبيعي است زياد وطولاناي نبايد باشد
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    از درد شدید بیضه رنج میبرم،با مراجعه به پزشک،درنهایت با مصرف کپسول دایکسی سایکلین،مشکل برطرف شد اما باز گهگاه درد به سراغم میاد ولی در عرض چند دقیقه کم میشه.آیا ایجاد درد شدید دربیضه با مصرف مواد محرک صنعتی،از قبیل شیشه،..،درارتباط است؟و یا تشخیص اولیه شما چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      نه ارتباطي ندارد شما پروستاتيت داريد به پزشك خود آنرا مطرح كنيد
  • تصویر کاربر احسان جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    اقای دکتر پسرم ۶ ماه هستش .موقع تولد بیضه سمت راست داخل کیسه نبود.الان که واسه سونوگرافی رفتیم بیضه در قسمت میانی کانال اینگوینال و بیضه چپ داخل کیسه بود.ابعاد بیضه راست ۱۴*۶و چپ۱۳*۶ بود و فاقد صانعی فراگیر و واریکوسل وهیدروسل مشاهده نشد.
    به نظر شما آیا امکان نزول تا ۹ ماهگی هست و اگر نیست به نظرتان جراحی و بیهوشی برای بچه ۹ ماهه ریسک نداره؟؟
    با تشکر از شما.ممنون میشم ما را از نگرانی در بیارید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر نزول نكرد در ٩ ماهگي بايد عمل شود
  • تصویر کاربر وجدی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام
    من هیدروسل دارم چند سال پیش ازمایش گرفتم دارو دادن ولی خوب نشد گفتن باید عمل کنی
    ولی عمل نکردن 28 سالمه هیتم
    خواستم بینم الان باید باز ازمایش بدم برا عمل ومی خوام عملش درد داره وچقد طول میکشه خوب شم هزینه ش چقد میشه ممنون
    1. تصویر کاربر وجدی سه شنبه ۱۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      جوابش کجاس
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      عمل بزرگي نمي باشد ساده است
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      هزينه انر نمي دانم و دو هفته طول مي كشد تا خوب شويد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جواداعظمی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 409 مشاهده پرسش
    باسلام خیلی ممنونم ازراهنماییتون من بابت دردشدیدبیضه ها ک گفتین توآب گر م شیاف ایندومتاسین بذارم فقط میخاستم بدونم ک ایا انتی بیوتیک مصرف کنم یانه واینک من مجردم اقای دکترشماگفتین نزدیکی کن
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      آنتي بيوتيك لازم نيست. شهوت تخليه شود
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام.۱-یکی از اقوام چند سال پیش هیدروسل عمل کرد و دوباره عود کرد.به پزشک مراجعه کرد و پزشک پیشنهاد درآوردن بیضه را داده است.آیا درصورت عود هیدروسل، پیشنهاد شما هم دراوردن بیضه است؟۲-چقدر بعد از عمل احتمال عود مجدد هیدروسل وجود دارد؟ ممنون می شم به هر دو سوال جواب بدید چون برام خیلی مهمه.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      بيضه نبايد خارج شود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر