علل، علائم و درمان پیچ خوردگی بیضه

یکی از شایع ترین علت بیماری های اورژانسی سیستم دستگاه ادراری که بسیار دردناک است، پیچ خوردگی بیضه می باشد.  پیچ خوردگی بیضه در نوجوانان شایع است، اگرچه در سنین بالا و بچه ها نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

هر مرد دو بیضه دارد، که در کیسه بیضه ها قرار گرفته اند و گردش خون بیضه ها توسط بندی که به آن کورد گفته می شود و دارای شریان است، خون رسانی می شود. وقتی فردی دچار پیچ خوردگی بیضه می شود، کورد به دور خود می چرخد و در نتیجه گردش خون به بیضه قطع می گردد و بافت بیضه کم کم از بین می رود. طبق گزارش انجمن اورولوژی آمریکا این بیماری شایع نمی باشد و 1 نفر در 4000 نفر به آن مبتلا می شوند.

علل پیچ خوردگی بیضه

بیشتر مردانی که پیچ خوردگی بیضه دارند، با شانس و ریسک بالای این بیماری متولد شده اند، در حالیکه خود آنها از آن بی خبرند.

بیضه ها نمی توانند بطور آزاد در داخل کیسه بیضه (اسکروتوم) حرکت کنند. نسوج و بافت های  اطراف بیضه ها قوی و نقش محافظتی از بیضه ها را دارا می باشند. بچه یا فرد بزرگسالی که  بافت محافظتی بیضه نداشته باشد دچار پیچ خوردگی (تورشن) بیضه می شود. در این حالت بیضه خوب از طریق نسوج اطراف محافظت نمی شود و براحتی بیضه ها در کیسه (اسکروتوم) حرکت می کنند.

این حرکت بیضه یا بیضه ها باعث افزایش شانس و ریسک چرخیدن بند بیضه می شود. گاهی پیچ خوردگی به علت ضربه به ناحیه کشاله ران بوجود می آید. رشد سریع در سن بلوغ ممکن است باعث پیچ خوردگی  بیضه شود. به هر حال این وضعیت ممکن است در هر زمانی اتفاق افتد و نیز ممکن است که فرد موقع خواب یا زمانی که در حال انجام فعالیت فیزیکی و جسمی می باشد، اتفاق افتد. آسیب های در ضمن ورزش نیز باعث تورشن می شود. پیچ خوردگی معمولا در یک بیضه اتفاق می افتد. پیچ خوردگی هر دو بیضه همزمان بسیار نادر است.

علائم پیچ خوردگی بیضه

علامت اصلی و شایع، درد و تورم کیسه بیضه (اسکروتوم) می باشد. وقوع درد بیضه سمت چپ و راست ممکن است کاملا ناگهانی و بسیار شدید باشد. تورم کیسه بیضه (اسکروتوم)  ممکن است در همان طرفی باشد که پیچ خوردگی بوجود آمده است و یا ممکن است تمام کیسه بیضه دچار تورم شود. باید توجه داشت که در معاینه ای که از بیمار بعمل می آید، بیضه ای که چرخیده است از بیضه دیگر بالاتر می باشدو در لمس کاملا  دردناک و سفت است، و در مشاهده پوست بیضه متورم و قرمز می باشد. بعضی مبتلایان ممکن است از موارد ذیل شکایت داشته باشند:

تشخیص پیچ خوردگی بیضه بر اساس امتحان بالینی بیمار، آزمایش ادرار به منظور وجود عفونت، سونوگرافی داپلر رنگی جهت بررسی قطع جریان و یا کاهش گردش خون به بیضه می باشد. پزشک در ضمن معاینه متوجه تورم اسکروتوم خواهد شد و بیضه پیچ خورده بالاتر از بیضه دیگر قرار گرفته است.

اختلالات جنسی

درمان پیچ خوردگی بیضه

تورشن یا پیچ خوردگی بیضه یک  بیماری و وضعیت پزشکی اورژانس در رشته اورولوژی می باشد. بسیاری از نوجوانان مبتلا به این بیماری از مراجعه به پزشک و درمان، تردید و خودداری می کنند. در حالیکه هرگز نباید به درد شدید بیضه بی توجه بود و آن را نادیده گرفت.

بعضی اوقات بعضی افراد دچار پیچ خوردگی متناوب می شوند، یعنی یک بار کورد به دور می چرخد و باعث درد بیضه می شود و خود به خود دوباره این چرخش از بین می رود و کورد به حالت اول برمی گردد، در این حالت نیز فرد برای درمان حتما باید به پزشک مراجعه کند.

کوچک شدن بیضه به چه دلیل است؟

معمولا درمان پیچ خوردگی بیضه ، عمل جراحی است. در موارد خیلی نادر پزشک ممکن است، بند ناف بیضه  را که چرخیده به حالت اول برگرداند. جراحی هر چه سریعتر برای برقراری گردش خون  به بیضه باید صورت گیرد. اگر عمل جراحی بیش از 6 ساعت به تاخیر افتد، نسج بیضه کم کم از بین میرود و در این حالت بیضه باید درآورده شود. عمل برگرداندن چرخش بند بیضه زیر بیهوشی امکان پذیر است. با شکاف کوچک  روی اسکروتوم، کورد را برمی گردانیم و گردش بیضه طبیعی می شود و برای جلوگیری از چرخش مجدد، بیضه را به پوست بیضه فیکس می کنیم. 95 درصد افرادی که زیر 6 ساعت عمل جراحی می شوند، نیازی به خارج کردن بیضه نخواهد داشت. 90 درصد اگر بعد از 48 یا بیشتر برای درمان مراجعه کنند، بیضه آنها باید خارج شود.

خارج کردن بیضه، ممکن است در آینده باعث ناباروری شود و اگر بدن به علت پیچ خوردگی بیضه ، ماده ضد اسپرم در بدن تولید کند، باعث کاهش حرکت اسپرم می شود.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حمیدرضا دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب
    آقای دکتر بنده چند روزه گاه و بی گاه درد خفیف رو در بیضه سمت راست خودم حس میکنم
    بعد از لمس بیضه متوجه شدم درد از خود بیضه نیست بلکه از محل وصل چند رگ و خود رگ هاست
    زمان درد هم شب موقع خواب، یا مثلا ظهر هست که یه زمانی مثل 30 دقیقه خفیف درد میکنه و بعد خوب میشه
    میخوام بدونم مشکلی هست یا نه؟
    خیلی ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      طبيعي است كه دستكاري بيضه دردناك مي باشد خوب مي شويد
  • تصویر کاربر صمصام چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بیضه سمت راستم بعضی وقتها درد میگیره علت درد چیه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      عمل نزديكي داشته باشيد بر طرف مي شود
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    اقای دکتر من18سالمه در حال حرکت بودم
    و یهو درد خفیف بیضه سمت راست داشتم
    و با حرکت درد شدید شد
    و زمانی که رسیدم خونه و نشستم دردم خوب شد
    و با دست زدن به بیضه سمت راستم درد میگیرد
    میشه بگویید مشکل از چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      با استراحت و عمل جنسي خوب مي شود
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    باعرض سلام من۴۰سالمه که دوهفته پیش بیضه چپم متورم شدوبه جراح کلیه مراجعه کردم که ایشان عفونت بیضه تشخیص دادندالبته فقطبامعاینه بدون سونو وآزمایش منرا بستری کرده وپس از۴روزوباگرفتن آنتی بیوتیکهایی ازقبیل ۲عددسیپروفلوکسیسین تزریقی ۱۰۰میلی هرهشت ساعت وازیترمایسین خوراکی وپروبنم تزریقی هرهشت ساعت یک میلی گرمی وداکسی سایکلین خوراکی منرامرخص کردندوهم اکنون هم باآنتی بیوتیک های خوراکی که سفکسیم به آن اضافه شده وپروبنم وسیپرو تزریقی کنسل شده وسیپرو خوراکی ۵۰۰میلی اضاف شده هنوز بعدازدو هفته درد دارم وفقط کمی ازالتهاب بیضه کاسته شده لطفا راهنمایی بفرمایید که آیاتشخیصشان درست بوده وچراهنوز بهبودی حاصل نشده وآیا میتوانم باهمسم همبستر شوم ومشکلی پیش نمیاد؟البته بوسیله بالشتک بیضه هام هم بالا قرارمیدهم واستراحت مطلق هم میکنم که باتوجه به شغلم دیگرقادر به استراحت نیستم من آتش نشان هستم وساکن شیراز.ممنون ومتشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      به احتمال زياد تشخيص درست بوده و عمل جنسي بلا مانع است و طول درمان حداقل يك ماه مي باشد
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام خدمت دکتر قوامی بنده تحت معالجه شما هستم وعلت درد را التهاب پروستات تشخیص دادید وابتدا تاوانکس سپس سیپروفلاکسیسین تجویز فرمودید بمدت یک ماه مصرف نمودم ولی درد والتهاب اپیدیدیم کاهش نیافت دوباره به مطب مراجعه وجنابعالی سیفیکسین 400 تجویز نمودید که 2هفته مصرف میکنم وخوشبختانه درد وناراحتی بنده 70 درصد کاهش یافته ولی داروها ی تجویزی تمام شده میخواستم بپرسم جهت درمان و بهبودی کامل چه دارویی مصرف کنم ؟چه دستورات جدیدی اجرا کنم؟ به مطب کی مراجعه کنم؟ بینهایت سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      در درجه اول نگراني خود را كاهش دهيد و فقط در آب گرم نشستن و ايندومتاسين شياف. تكرار شود
  • تصویر کاربر Reza سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    باسلام.من الان ۹ ماهه که التهاب مزمن بیضه چپ دارم کلی آزمایش و چندین نوع مختلف آنتی بیوتیک خوردم ولی فایده نداشت. دکترم از هفته پیش تزریق مسکن توی بیضه رو شروع کرده برای ۴ هفته فقط برای درد.میگه که عمل ریسکش بالاست و الان انجام نمیدم و درد هم چندین ماهه کلافم کرده.این عفونت تو دوسال اخیر بار سومه که میاد سراغم دوبار اول ده روزه خوب شد ولی این دفه نه.در ضمن مطمئنم عفونت از رابطه نبوده.من ۱۸سالگی عمل دوطرفه واریکسل داشتم.الان ۳۰سالمه و با دوست دخترم زندگی میکنم که اون هیچ عفونتی نداره.ممنون میشم راهنماییم کنید.لطفا جواب رو ایمیل کنید چون من ساکن آلمانم و شماره ایرانم اینجا فعال نیست .بدلیل اجبار فرمت سایت شماره ایرانو نوشتم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اولين بار است كه تزريق مسكن در بيضه را مي شنوم . شما روزي يك عدد قرص factiv به مدت دو هفته ميل كنيد و روزي دو بار هر بار شياف ديكلوفناك ١٠٠ ميلي گرم استعمال كنيد ، در آب گرم روزي دو بار بنشينيدو عمل نزديكي داشته باشيد
  • تصویر کاربر ماهان چهارشنبه ۲۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام
    من ورم اپیدیدیم دارم.قرصی برای عفونت اپیدیدم چی معرفی میکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص cefixime دويست ميلي گرم روزي دو عدد هر دوازده ساعت يك عدد
  • تصویر کاربر ف.ف پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام من چن ماهی میشع درد خفیفی اطراف بیضه دارم این درد اطراف مقعد هم حس میشه . من قبلآ عمل واریکوسل خفیف هم داشتم . ب نظرشما این درد چیه ؟ ممنونم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۳ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      درد شما مربوط به اپيديديم بيضه مي باشد به اورلوژيست مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    با سلام من واریکوسل بیضه دارم وازدواج کردم وچهارتا دختر دارم می خواستم بدانم اگر عمل کنم فرزند پسر می توانم داشته باشم یا اصلا مشکل من چیزی دیگر می باشد لطفا جواب وداروی که برای من با این مشکل هست تجویز کنید ممنون میشوم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      هيچ راهي وجود ندارد
  • تصویر کاربر سروش جمعه ۱۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب دکتر من یک سال پیش برای درد مبهمی‌ که در بیضه داشتم سونوگرافی کردم. در جواب گفتند فتق و واریکسول و‌سنگ‌کلیه ندارم ‌مثانه و پروستات هم‌نرمال بود ‌. فقط هیدروسیل مینیمال داشتم ‌. که دکتر گفت چیزه خاصی نیست ‌. الان بعد از یک سال چند روز هست که بیضه راستم‌و کشاله رانم درد مبهمی داره گاهی اوقات پهلوی راستم هم درد میگیره.که با راه رفتن بهتر میشه و با نشستن بدتر . متاهل هستم ‌و ۳۰ سالمه
    ممنون میشم بگید به نظر شما مشکل چی هست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      التهاب اپيديديم داريد در آب گرم نشسته ، عمل جنسي داشته باشيد و روزي يك عد شياف ايندومتاسين استفاده كنيد
    2. تصویر کاربر سروش جمعه ۱۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      بسیار متشکر بابت جوابتون جناب دکتر. یک دنیا سپاس چون من دسترسی به دکتر ندارم در جایی که زندگی می کنم و شما مهبت بزرگی کردید ‌. جناب دکتر من همورووید دارم ای شیافت مضرر نیست برای همورویید. و دوم اینکه احتیاجی به انتیبیوتیک نیست ؟ باز هم یک دنیا سپاس
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      خير مضر نيست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر