علت درد بیضه چپ در مردان چیست؟ علائم و درمان

درد بیضه سمت چپ و راست یکی از مشکلات دردناک در آقایان است که در این مقاله سعی شده است به موضوع درد بيضه سمت چپ و تير كشيدن بيضه سمت چپ پرادخته شود.

در این قسمت شایع‌ترین علل درد بیضه‌ سمت چپ و راست را مطرح کرده و به صورت مختصر درباره‌ی روش درمان هر کدام صحبت خواهیم کرد.

ضربه یا آسیب دیدگی

به دلیل این که بیضه ها بسیار حساس هستند، هر نوع ضربه مستقیم می تواند باعث ایجاد درد شود. در بسیاری از موارد، حتی اگر بیضه ها متورم و کبود شده باشند، هیچ آسیب جدی یا دائمی برای آنها ایجاد نخواهد شد.

با این حال گاهی اوقات یک بیضه ممکن است پاره شود یا دچار هماتوسل (جمع شدن خون در اطراف بیضه) شود. در صورت بروز این موارد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه یک شرایط اضطراری و اورژانسی است. بیضه ها در داخل کیسه ی بیضه قرار دارند و به اسپرماتیک کورد متصل هستند که شامل رگ های خونی تغذیه کننده و تخلیه کننده ی بیضه ها است.

وقتی بیضه در داخل کیسه بیضه دچار پیچ خوردگی می شود، رگ های خونی آن نیز پیچ خورده و باعث قطع خون رسانی به بیضه می شود. این یک شرایط اورژانسی است و برای نجات بیضه، بیمار حتما باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

درد ناشی از پیچ خوردگی بیضه معمولا خیلی ناگهانی اتفاق می افتد و گاها همراه با حالت تهوع و استفراغ است. اگر مردی یک بار دچار پیچ خوردگی بیضه شود، به احتمال زیاد دوباره دچار این عارضه خواهد شد.

 

اپیدیمیت

اپیدیدیم عضوی در کنار بیضه است که در آن اسپرم به بلوغ می رسد. اغلب اوقات عفونت اپیدیمیت باعث تورم و درد در اپیدیدیم می شود و نه در خود بیضه. در این حالت، کیسه ی بیضه ممکن است متورم شده و احساس گرما کند و درد به تدریج بروز پیدا می کند.  ‌

این عفونت ها ممکن است از یک بیماری مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک یا از عفونت دستگاه ادراری ناشی شوند. برای از بین بردن این عفونت آنتی بیوتیک تجویز می شود.

اپیدیمیت در بیضه

ارکیت (ورم بیضه)

ارکیت از این نظر که شامل التهاب خود بافت بیضه است کمی با اپیدیدیمیت متفاوت است. اگر عارضه ی اپیدیدیمیت در اسرع وقت و به موقع درمان نشود، ممکن است منجر به ارکیت شود. ویروس اوریون نیز می تواند باعث بروز اركیت شود.

به هر حال آنتی بیوتیك ها روی این ویروس تاثیری ندارند و می توان از سایر روش های درمانی ساده مانند مصرف تسكین دهنده ی درد، استراحت کردن، حمایت کردن یا بالا بردن اسكروتال به از بین بردن درد و تورم كمك کرد.

فتق

فتق زمانی اتفاق می افتد که بخشی از دیواره شکم ضعیف شود و باعث می شود بخشی از روده یا سایر محتویات داخل شکمی به بیضه ها فشار بیاورند.

اگر این اتفاق در نزدیکی کیسه بیضه رخ دهد، کیسه فتق می تواند خون رسانی به بیضه یا مناطق دیگر کیسه بیضه را تحت فشار قرار دهد. معمولا سرفه یا عطسه کردن باعث بدتر شدن درد می شود.

فتق یکی از علت های درد بیضه سمت چپ

واریکوسل

این وضعیت شامل تورم رگ های تخلیه کننده ی بیضه است و معمولا در سمت چپ بروز پیدا می کند. واریکوسل های بزرگ تر به صورت یک توده ی نرم در بالای بیضه احساس می شوند، یا حتی در حالت ایستاده هم قابل رویت هستند.

واریکوسل همچنین می تواند بر باروری مردان تاثیر منفی بگذارد. واریکوسل ممکن است در مواردی که بیمار درد شدیدی را تجربه می کند که از بین نمی رود، در صورت رد شدن سایر علل احتمالی، بروز درد را واریکوسل در نظر می گیرند.

تومور بیضه

بروز تومور سرطانی در بیضه به ندرت باعث درد می شود اما می تواند باعث ایجاد ورم بیضه سمت چپ یا نودول های سفت در بیضه شود. در صورت ابتلا به سرطان بیضه، اگر به موقع تشخیص داده شود می توان آن را درمان کرد.

انواع روش های درمان واریکوسل

درد بیضه چپ نشانه چیست؟

بسیاری از مردان در مقطعی از زندگی خود دچار درد بیضه می شوند و با این درد دست و پنجه نرم می کنند. 

برای برخی از مردان این درد خفیف است و خود به خود از بین می رود، در حالی که این درد در بسیاری از مردان به صورت مداوم، شدید و آزار دهنده است. دلایل بروز درد بیضه قابل درمان است و می تواند شامل موارد ذکر شده در زیر باشد:

تشخیص کوچک شدن بیضه

تشخیص علت درد بیضه سمت چپ و راست

در قرار ملاقاتی که با پزشک خود دارید، از شما سوالاتی در مورد درد بیضه سمت چپ و راست که تجربه می کنید پرسیده می شود و بیضه های شما از نظر هرگونه ناهنجاری مانند تورم یا توده مورد بررسی قرار می گیرد.

حتی ممکن است برای تائید علت درد بیضه از شما آزمایش ادرار، سونوگرافی اسکروتوم یا آزمایش خون گرفته شود. قبل از اینکه برنامه درمانی برای شما انتخاب شود، باید نوع درد تشخیص داده شود.

درد بیضه سمت چپ و راست ممکن است موضعی باشد (یعنی در بیضه ها باشد) و یا به صورت مرکزی باشد (یعنی درد ناشی از چیزی در کل بدن باشد که بیضه را تحت تاثیر قرار می دهد).

از آنجا که درد می تواند برای مدت طولانی در هر قسمت از بدن وجود داشته باشد، مغز شما ممکن است هرگونه تحریک یا احساسی را در آن ناحیه به غلط به عنوان درد تعبیر کند. 

این نوع ارتباط نادرست اغلب در نتیجه ترومای قدیمی، عفونت یا مشکلات عصبی مانند نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی ناشی از دیابت) است. حتی اگر عفونت یا قسمت دردناک از بین برود، درد همچنان می تواند ادامه داشته باشد.

عامل درد بالای ناحیه تناسلی مردان چیست و چگونه درمان می شود؟

از این روش برای درک اینکه آیا درد در بیضه شما است یا تحت تاثیر مغز و سیستم عصبی شما است استفاده می شود. 

اگر ماده بی حسی به طور موقت درد بیضه ی شما را تسکین دهد، پس می توان نتیجه گرفت که منشا درد احتمالا در بیضه ی شما است و نه در مغز شما.

درمان درد بیضه سمت چپ

تورم بیضه چیست؟

تورم کیسه بیضه به دلیل تجمع مایعات، التهاب یا رشد غیرطبیعی عفونت باکتریایی در کیسه بیضه ایجاد شود. درد می‌تواند در بیضه راست یا چپ ایجاد شود و در آن جا بماند یا در سراسر کیسه بیضه منتشر شود. علاوه بر درد ممکن است کیسه بیضه متورم شود یا آن که گرمای آن احساس شود. تورم ممکن است بدون درد یا بسیار دردناک باشد. اگر درد بیضه زیاد بود فورا به دنبال درمان باشید. در موارد شدید و بسته به علت، عدم درمان می تواند منجر به از بین رفتن بیضه های شما شود.

 

چه عواملی باعث تورم بیضه می شود؟

تورم کیسه بیضه با گذشت زمان می تواند به سرعت یا به آرامی اتفاق بیفتد. یکی از دلایل اصلی تورم دردناک بیضه، پیچ خوردگی بیضه است. این یک آسیب یا رویدادی است که باعث پیچ خوردن و قطع گردش خون بیضه در کیسه بیضه می شود. این آسیب دیدگی بسیار دردناک می تواند در عرض چند ساعت باعث مرگ بافتی در کیسه بیضه شود.

درمان درد بیضه

با درمان هر یک از دلایل بروز این عارضه، درد بیضه را می توان درمان کرد. راه های درمانی بنابر علت درد بیضه عبارت است از:

پیچ خوردگی بیضه

برای حفظ بیضه و باز کردن پیچ خوردگی از عمل جراحی استفاده می شود. تاخیر در درمان پیچ خوردگی بیضه باعث مرگ و از بین رفتن بیضه می شود.

تروما (ضرب دیدگی)

برای پارگی بیضه به دلیل ضرب دیدگی هم می توان به آن فرصت داد تا به خودی خود بهبود یابد و هم می توان آن را عمل کرد. انتخاب نوع درمان، به شدت ضرب دیدگی بستگی دارد.

درد به دلیل وازکتومی

برای درمان این نوع درد، ممکن است برای شما داروی مسکن تحویز شود. همچنین ممکن است برای برداشتن اعصاب از اسپرماتیک کورد (بند بیضه) و برگرداندن وازکتومی از عمل جراحی استفاده شود.

بیماری نورولوژیک

در این نوع درمان، بیماری عصبی درمان می شود. در برخی از مردان، مصرف دارو و یا به کار گیری سایر مداخلات تاثیری ندارد. برای این مورد، در اسپماتیک کورد یک انسداد ایجاد می شود.

انسداد اسپماتیک کورد یک رویه ی دو دقیقه ای است که در آن اسپرماتیک کورد (بند بیضه) از پشت پوست گرفته می شود و با استفاده از یک سوزن کوچک و نازک مقداری بی حسی موضعی به آن تزریق می شود.

اگر بی حسی باعث بهبود درد بیضه شود، توصیه می شود که برای بند بیضه، عصب کشی میکروسکوپی انجام شود.

نقش درد بیضه در ناباروری مردان

درمان خانگی درد بیضه چپ

علاوه بر رعایت مراقبت های توصیه شده توسط پزشک اورولوژیست، گزینه های درمانی زیر را نیز در خانه انجام دهید. از جمله:

  • استفاده از یخ روی کیسه بیضه برای رفع تورم
  • مصرف مسکن بدون نسخه
  • پوشیدن لباس آزاد
  • استفاده از وان کم عمق برای کاهش تورم
  • پرهیز از فعالیتهای سنگین

دکتر هوشنگ قوامی متخصص ارولوژی 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمدرحیمی سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر بنده چند روزی هست یک رگی از پهلو چپم بعضی مواقع تیر میکشه و به زیر شکمم و گاهی اوقات به بیضه سمت چپ میزند و با استراحت و گرم کردن خوب میشود
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر کیوان شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام
    یه مدتی هست در بعضی مواقع سنگینی و احساس فشار در بیضه ها و بععضی وقتها همراه با تیر و فشار در ناحیه مقعد دارم بعد درد گاهی میرم توالت بعد یه مقدار اجابت مزاج درد کم میشه لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام مبتلا به التهاب پروستات هستيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چند ماه هست بیضه سمت چپم قسمت پایینش درد خفیف داره ظهر ها که هوا گرم میشه یکم دردش بیشتر میشه رفتم دکتر فرستاد سنوگرافی بعد جوابشو بردم نشون دکتر دادم گفت همه چیت طبیعیه ولی بازم درد دارم وقتایی که ارضاع میشم روز بعدش درد نمیکنه ولی از روز بعدش باز دردش شروع میشه الان نمیدونم چیکار کنم بازم برم دکتر ایا؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۴ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از غذا ميل كنيد

  • تصویر کاربر مرتضی جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام ببخشیدچندروزه بیضه سمت چپم دردمیکنه میندازه ب زانو پای چپم دلیلش چیست وچیکارباید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام علت التهاب پروستات است روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شودو روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از ناهار ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    باسلام‌وعرضوادب‌خدمت‌آقای‌دکترعزیزمن‌محمدهستم‌‌و۴۷سالمه‌‌چندسال‌گاهی‌اوقات‌زمانی‌که‌دیرنزدیکی‌میکردم‌رگ‌ضخیم‌بیضه‌چپم‌متورم‌ودردم‌شروع‌میشدکه‌گاهی‌آنقدرشدیدمیشد‌که‌مجبوربه‌خودارضایی‌میشدم‌وبعدازازدواجم‌خیلی‌کم‌به‌ندرت‌‌اتفاق‌میافتاد‌ولی‌درحال‌حاضرمدتی‌هست‌که‌دردهابیشترنمایان‌شده‌ومتوجه‌شدم‌قده‌کوچکی‌ابتدای‌رگ‌ضخیمی‌که‌ازبیضه‌چپم‌‌شروع‌میشه‌پییدا‌شدواکثرامخصوص‌وقتی‌دیرارضامیشم‌درد‌بیضه‌چپ‌دارم‌سپاسگذارمیشم‌اگه‌بنده‌روراهنمایی‌کنیدباامیدموفقیت‌روزافزون‌واسه‌شما‌وهمکارانتون‌یاحق
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز بعد از ناهار ميل كنيد

  • تصویر کاربر اکبر سه شنبه ۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۲۲ ساله هستم دو سه هفته ای هست بیضه چپم درد خفیفی داره و دچار اختلال‌ نعوظ شدم موقع تحریک و ورزش هم درد بیضه خوب می شود ولی بعد دو سه ساعت بعد از تحریک دوباره درد خفیفی می‌گیرد و نعوظ هم دچار مشکل شده که حتی آخرین بار که در خواب جنب شدم بدون نعوظ بود ولی میل جنسیم هیچ تعغیری نکرده‌ سونوگرافی هم دادم هیچ مشکلی نبود ولی این اختلال‌ نعوظ و درد خفیف بیضه منو دچار مشکل کرده به نظر شما باید چه کنم آیا عدم نعوظ بخاطر درد خفیف بیضه چون در سونوگرافی هم مشکلی نداشته قبل آین موضوع هم بنده ببشتر اوقات تحریک و نعوظ زیاد داشتم و از خود ارضایی اجتناب می‌کردم ولی بعد حدودا یک سال اومدم خود ارضایی کنم و این مشکلات برایم پیش اومد لطفا منو راهنمایی کنید خیلی ممنون میشم
    1. تصویر کاربر اکبر دوشنبه ۷ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      آقای دکتر اگر امکانش هست سوال من رو جواب بدید
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۸ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام درد بيضه به علت التهاب پروستات مي باشد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl  صد ميلي گرم ده روز ميل شود

    3. تصویر کاربر اکبر چهارشنبه ۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      دکتر من فقط درد خفیف بیضه چپ هست و تکرر ادرار هم ندارم و نه تبی و اختلال نعوظم برام بعضی اوقات اتفاق افتاده و همه این اتقاقا هم بعد خود ارضایی بود و سونوگرافی بیضه هم سالم برا همین الان با این قرصی که شما گفتید بهتر میشوم لازم به کاره دیگری نیست چون خیلی نگرانم درد موقع دراز کشیدن هم خوب می‌شود حتی یا تحریک ولی بعدش باز شروع می شود گاهی اوقات خوبه گاهی بد و این اختلال‌ نعوظم نگرانم کرده لطفا اگه میشه راهنماییم کنید ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام راهكار ديگري لازم نيست

    5. تصویر کاربر اکبر جمعه ۱۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      فقط ببخشید آقای دکتر بعد این دوره اختلال نعوظ هم بر طرف می شود یعنی از التهاب پروستات هست چون همه با هم اتفاق افتاد
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام نگران نباشيد مشكل حل مي شود

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام
    چند روزی است که بیضه سمت چپ درد دارد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر رسول پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    باسلام.
    جناب آقای دکتر دو سه روزه بیضه سمت چپ درد خفیف دارم ولی خیلی ورم کرده. تقریبا چهار برابر اندازه طبیعی.
    لطفا راهنماییم کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام سونوگرافي از بيضه ها گرفته شود و حتما به متخصص اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب دکتر بنده چهارماهی هست که بعد از ادرار، یک احساس مورمور و درد ملایم در انتهای مجاری ادرارم احساس میکنم و گاهی به بیضه چپ هم کشیده میشه
    با مراجعه به پزشک آنتی بیوتیک های گوناگونی مصرف کردم ولی مشکلم حل نشد و گهگاهی این مسئله اذیتم میکنه
    اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۹ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر رضا جمعه ۱۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام.حدود دو ماه میشه بیضه چپم ملتهبه و جمع شده هست نسبت به بیضه راستم.چند وقت انتی بیوتیک مصرف کردم خوب بودم ولی کار سنگین انجام دادم و دوباره التهاب دارم و کمی درد و بیضه هم مثل قبل جمع شده هست و قسمت بالاش که اپیدیم هست تورم داره.چند وقت قبل درد پهلو و بعضی وقتا لگن چپ داشتم و کمردرد.سوزش مقعد هم دارم موقع دفع مدفوع.چند وقت قبل هم ترشح مایع داشتم شبیه عفونت بود.در مجموع التهاب و درد خفیف بیضه و تورم اپیدیم و جمع شدن بیضه چپ دارم.و همچنین التهاب در قسمت چپ شکم
    1. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      یه مدت قرص الفن Xl مصرف کردم و هیچگونه درد و التهابی نداشتم و اینکه همه این مشکلات مربوط به سمت چپ میشه
    2. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      دکتر ببخشید طولانی شد.احساس میکنم ادرارم به صورت کامل تخلیه نمیشه و گاهی اوقات هم سوزش ادرار دارم و تکرر ادرار.قسمت چپ شکمم نزدیک مثانه هم گاها ملتهبه که فک کنم پروستاته.۲۲ سالمه و از ۱۵ سالگی خودارضایی دارم.سونوگرافی بیضه و کلیهو مثانه و ازمایش ادرار هم دادم که همه طبیعی بودن
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل شود و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم به مدت ده روز ،،،، هر ٨ ساعت يك عدد قرص ناپروكسن ٢٥٠ ميلي گرم ده روز ميل شود ،،،. روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر