زگیل تناسلی در مرد و زن

عفونت با ویروس زگیل تناسلی تقریبا در 50 درصد مردمی که در دوران زندگی خود رابطه جنسی داشته اند، دیده می شود. اغلب زگیل در این افراد بدون علامت بوده وعفونت ویروسی از بین می رود. گاهی این ویروس باعث سرطان دهانه رحم یا آلت می شود.

بعضی از انواع این ویروس ها باعث زگیل شده که به آن پاپیلوما می گویند. ویروس ها در سلولهای بدن انسان زندگی می کنند. این ویروسها در واژن ، آلت تناسلی، دهان وگلو  زندگی می کنند. از 100 تا 150 ویروس از انواع  HPV ،فقط 60 نوع آن باعث زگیل در نواحی  دست و پا می شوند.

40 درصد از ویروس  زگیل تناسلی از راه جنسی منتقل می شود و در اطراف مقعد و نواحی دستگاه تناسلی ایجاد میشود . انتقال ویروس هایی که از راه جنسی منتقل می شوند، از طریق تماس با ترشحات بدن یا دستگاه تناسلی فرد دارای زگیل رخ می دهد. استفاده از کاندوم موقع رابطه جنسی به معنی این نیست که بیماری منتقل نمی شود.

بسیاری نمی دانند که به این ویروس مبتلا هستند و باعث انتقال آن می شوند. 40 درصد ویروس های زگیل تناسلی باعث مشکلات جسمی فرد می شوند. از ویروس هایی که بسیار خطرناک هستند نوع 16 و 18 هستند که 70 درصد باعث سرطان های دهانه رحم می شوند.

ویروس های کم خطر در حدود 90 درصد باعث زگیل های دستگاه تناسلی می شوند و کمتر بطرف سرطان پیش می روند. زگیل های تناسلی هفته ها یا ماهها بعد از تماس با فرد مبتلا خود را نشان می دهند.

اگر زگیل تناسلی یا HPV دارید و نگران تأثیرات احتمالی در بارداری و تاثیر زگیل تناسلی بر اسپرم هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد هر گونه خطری که ممکن است اتفاق بیافتد و اینکه چه درمانی برای شما بهتر است را تجویز کنند.

 

علائم عفونت زگیل تناسلی انسانی

زگیل یک بیماری ویروسی است ، که بیشتر اوقات این ویروس ها هیچگونه علامتی ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می رود ولی در بعضی افراد می ماند و باعث تشکیل زگیل ( WARTS ) می شود. بیش از 170 نوع ویروس  زگیل تناسلی گزارش شده است. بعضی از انواع ویروس زگیل مثل نوع 5 باعث عفونت می شود، که ممکن است در تمام دوران زندگی  فرد بدون هیچگونه علامت کلینیکی وجود داشته باشد.

نوع 1 و 2 باعث زگیل های شایع در افراد مبتلا به عفونت می شود. ویروس های زگیل تناسلی 6 و 11 باعث زگیل های تناسلی و ریوی (PAPPILOMATOSIS ) می شوند. ویروسهای 16 ، 18، 31، 33، 35، 39 و 82 سرطان زا هستند.

انواع زگیل تناسلی

زگیل های پوست در بچه ها بسیار شایع است و بعد از ظاهرشدن، خود به خود بعد از هفته ها یا ماهها از بین می روند. برخی از جوانان از عود زگیل پوست رنج می برند. تصور می شود که تمام انواع ویروس های زگیل تناسلی  قادرند برای مدت طولانی به عنوان عفونت خاموش در پوست باقی بمانند.

فرد ممکن است به ابتلا شدن به یک ویروس مقاوم باشد، در حالیکه به سایر ویروس ها مقاوم نباشد و مستعد ابتلا به آن باشد. ویروس هایی که باعث زگیل پوست می شوند،می توانند باعث زگیل تناسلی شوند و ایجاد سرطان نمی کنند.

زگیل های تناسلی (ژنیتال) کاملا قابل سرایت بوده ولی زگیل های پا از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. عفونت ویروسی پوست ناحیه ژنیتال شایع ترین عفونت مقاربتی در دنیا می باشد. چنین عفونت هایی مقعد و ژنیتال را گرفتار می کند.

عفونت های ویروسی از نوع 16،18، 31 و 45 ویروس های با خطر بالا بوده و باعث سرطان های گردن رحم، واژن، آلت و مقعد می شوند.

واکسن زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

برای جلوگیری از ابتلا به شایع ترین انواع این ویروس ها، استفاده از واکسن گارداسیل توصیه می شود. برای موثر واقع شدن واکسن، فرد باید قبل از ابتلا ،واکسن تزریق کند.

بین سن های 9 و 13 سالگی تزریق آنها توصیه می شود. بررسی و نگاه کردن به دهانه رحم و آزمایش PRP باعث تشخیص سلول های غیر طبیعی یا سرطان می شود. بنابراین درمان اولیه و زودرس چشم انداز بهتری خواهد داشت. غربالگری و پیدا کردن زگیل باعث کاهش مرگ و میر سرطان دهانه رحم در کشورهای متمدن دنیا شده است.

سایر روش های درمانی زگیل تناسلی:

  1. کرایوتراپی که سرد کردن زگیل می باشد
  2. لیزر
  3. تزریق داروی اینترفرون
  4. الکتریسیته و سوزاندن
  5. برداشتن زگیل ها با جراحی

بهترین روش درمانی، گفتگو با پزشک معالج می باشد، که بر حسب نوع و محل زگیل درمان مناسب را انتخاب کند.

چه کسانی در معرض عفونت ویروسی زگیل تناسلی هستند؟

  • استعمال دخانیات
  • ضعف سیستم دفاعی بدن
  • عمل جنسی با زنانی که با دیگران ارتباط جنسی دارند
  • قسمت هایی از پوست زخم باشد
  • سن، زگیل به طور شایع در بچه ها اتفاق می افتد. زگیل های تناسلی در نوجوانان و جوانان به طور شایع دیده می شود و زگیل های ناحیه پا در جوانان بوجود می آید.
  • عمل جنسی با زنهای متعدد

 

آیا زگیل تناسلی در مردان باعث ناباروری میشود؟

بر طبق مطالعات انجام شده مردان مبتلا به زگیل تناسلی که مایع منی آلوده به HPV دارند دچار ناباروری می شوند. اگر اسپرم آلوده به HPV تخمک را بارور کند ، ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. برای درمان ناباروری مردان می توان به متخصص کلیه و مجاری ادرار که اصطلاحا اورولوژیست می گویند، مراجعه کرد تا معاینه کامل شود.

زگیل تناسلی در مردان و ناباروری

زگیل تناسلی در مردان باعث سرطان میشود؟

بله.  زگیل تناسلی سرطان نیست اما می تواند باعث تغییراتی در بدن شود که منجر به سرطان شود. عفونت های HPV معمولاً به خودی خود از بین می روند، اما اگر از بین نروند، می توانند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان شوند. این موارد شامل سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان آلت تناسلی مرد و سرطان مقعدی در زنان و مردان است. زگیل تناسلی همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه ها شود (به نام سرطان دهانه حلق). تمام این سرطان ها در اثر عفونت های زگیل تناسلی ایجاد می شوند که از بین نرفته اند. سرطان بسیار آهسته پیشرفت می کند و ممکن است تا سالها یا حتی چند دهه پس از ابتلا فرد به زگیل تناسلی HPV))، تشخیص داده شود. در حال حاضر، هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چه کسانی فقط به عفونت موقت HPV مبتلا می شوند و چه کسی پس از HPV به سرطان مبتلا می شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر بهنام شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما جناب آقای دکتر قوامی
    برای بنده قرص پاکسیل روزی یک عدد به مدت دوماه را تجویز کردید و مشکل من این بود قبل دخول ارضا میشدم و امروز بعد از 23 روز از مصرف این قرص رابطه جنسی من به 5 دقیقه دخول افزایش پیدا کرد
    من واقعا از شما تشکر میکنم و انشالله خدا خیرتون بده واقعااااا سپاسگزارم و امیدوارم از خداوند هرچه میخواهید به شما و خانواده محترمتان بدهد
    ارادتمند شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      خواهش مي كنم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشيد بنده ي سوالي از حضورتون داشتم
    من در خواب بر اثر استرس و خواب ترسناك يا سرما و دستشويي داشتن و بيدار نشدن از خواب محتلم ميشوم و تا كنون اصلا با خواب جنسي محتلم نگشته ام.
    همسرم از اين موضوع به شدت ناراحته و بهتره بگم دعوا داريم و من رو دروغگو خطاب ميكنه و ميگه تو به علت هيز بودنت اين اتفاق برات ميوفته ؛ ميشه لطف كنيد و جوابش رو بديد كه علت چيست
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      اين امر كاملا طبيعي است
  • تصویر کاربر ودود پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام ، در زمان سکس بعد از گذشت مدتی نعوظ خود را از دست میدهم و بعد از چند دقیقه مجددا نعوظ حاصل میشود ، این اختلال ممکن است چندین بار رخ دهد ، 32 سال سن دارم ، سابقه هیچ گونه بیماری و یا عمل جراحی ندارم ، حدودا 5 سال است که این اختلال رخ داده است ، قبل از آن هیچ مشکلی در نعوظ و استقامت سکس نداشتم ، اخیرا قبل از سکس بسیار استرس دارم که مجددا این اختلال رخ دهد ، دچار چاقی نیستم ، متاسفانه سیگار میکشم ، آیا باید دارو مصرف کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳۰ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      كيك ساعت قبل از عمل جنسي قرص وياگرا ميل كنيد
  • تصویر کاربر علي چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    بإسلام من. حدود چهل روز عمل فتق انجام دام با گذشت اين ٤٠ روز هنوز درد دارم ول بتدريج درد كمتحر مشيد ولي خوب نشد ولي مجددا درد خيلي زيادي بصورة تير كايدن از سمت عمل تا بيضه ها ميكشد علت اين درد بعد از اين همه مدت چيست بايد چكار كنم لطفا راهنماي بفرماييد ممنون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد استراحت داشته باشيد و هر ١٢ ساعت يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام و عرض تشکر قبلی
    من مردی 46ساله ام . که شدیداً دچار کاهش میل جنسی و در عین حال زودانزالی شدید هستم. لطفاد راهنمایی فرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      روزي يك عدد قرص پاروكستين به مدت دو ماه براي زود انزالي و كاهش ميل جنسي مشكل فكري است
  • تصویر کاربر مهرداد شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    باسلام.دکتر جونی ۱۷ ساله هستم بعد ۳ساعت خود ارضایی دوباره خود ارضایی کردم اما منی خارج نشد لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      زود گذر است
  • تصویر کاربر بهزادشکری شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    سلام بنده مدتی است که دچار اختلال در نعوظ شده ام و میل جنسی ام کم شده است 35سال سن دارم تا سه ماه پیش اینطور نبودم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      زود گذر است قبل از نزديكي قرص تادالافيل ميل كنيد
  • تصویر کاربر بهار شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    من چهار ساله ازدواج کردم ولی یکبار هم شوهرم ارضا نشده و مایعی تا به حال از او ندیده ام رابطه ما ماهی یک یا دو بار است و نعوظ کامل دارند ولی کلا میل جنسی ایشان کم است علت عدم انزالشون چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد مورد بررسي كلي قرار گيرند مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    در موقع نزدیکی با همسرم زود انزال و الت تناسلی سفت نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      روزي يك قرص پاروكستين به مدت دو ماه و نعوظ هم خوب مي شود
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر قوامی
    من ۳۱ سال سن دارم و از حدود یک ونیم سال پیش که دچار یک تصادف شدید شدم اما آسیب جسمی ندیدم ،مشکل عدم نعوظ پیدا کردم و چندین مرتبه به متخصص ارولوژی هم مراجعه کردم و چندین دارو رو روی من تست کردن و تادالافیل از همه بهتر جواب میده و با یک نصفه قرص حدود ۵ روز مشکلم برطرف میشه اما با قطع قرص دوباره مشکل بر میگرده تستترون هم تزریق کردم و اون هم موقت جواب میده و هنگام مصرف اینها هم سر درد و احتقان شدید دارم.و در مرحله آخر آمپول trimix برای بار اول که تزریق کردم و با دوز اول کمتر از ۵ دقیقه نعوظ داشتم آیا با تزریق روزهای بعدی تاثیرش بیشتر میشه و آیا این راه درمان من هست و برای درمانی که در نهایت بی نیاز از دارو بشم برای من راهی وجود داره چون واقعا دیگه خسته شدم.ورزش هوازی شدید هم میکنم و وزنم هم مناسبه
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر آمپول trimix را در ألت تزريق مي كنيد بسيار عالي است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر