زگیل تناسلی در مرد و زن

عفونت با ویروس زگیل تناسلی تقریبا در 50 درصد مردمی که در دوران زندگی خود رابطه جنسی داشته اند، دیده می شود. اغلب زگیل در این افراد بدون علامت بوده وعفونت ویروسی از بین می رود. گاهی این ویروس باعث سرطان دهانه رحم یا آلت می شود.

بعضی از انواع این ویروس ها باعث زگیل شده که به آن پاپیلوما می گویند. ویروس ها در سلولهای بدن انسان زندگی می کنند. این ویروسها در واژن ، آلت تناسلی، دهان وگلو  زندگی می کنند. از 100 تا 150 ویروس از انواع  HPV ،فقط 60 نوع آن باعث زگیل در نواحی  دست و پا می شوند.

40 درصد از ویروس  زگیل تناسلی از راه جنسی منتقل می شود و در اطراف مقعد و نواحی دستگاه تناسلی ایجاد میشود . انتقال ویروس هایی که از راه جنسی منتقل می شوند، از طریق تماس با ترشحات بدن یا دستگاه تناسلی فرد دارای زگیل رخ می دهد. استفاده از کاندوم موقع رابطه جنسی به معنی این نیست که بیماری منتقل نمی شود.

بسیاری نمی دانند که به این ویروس مبتلا هستند و باعث انتقال آن می شوند. 40 درصد ویروس های زگیل تناسلی باعث مشکلات جسمی فرد می شوند. از ویروس هایی که بسیار خطرناک هستند نوع 16 و 18 هستند که 70 درصد باعث سرطان های دهانه رحم می شوند.

ویروس های کم خطر در حدود 90 درصد باعث زگیل های دستگاه تناسلی می شوند و کمتر بطرف سرطان پیش می روند. زگیل های تناسلی هفته ها یا ماهها بعد از تماس با فرد مبتلا خود را نشان می دهند.

اگر زگیل تناسلی یا HPV دارید و نگران تأثیرات احتمالی در بارداری و تاثیر زگیل تناسلی بر اسپرم هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد هر گونه خطری که ممکن است اتفاق بیافتد و اینکه چه درمانی برای شما بهتر است را تجویز کنند.

 

علائم عفونت زگیل تناسلی انسانی

زگیل یک بیماری ویروسی است ، که بیشتر اوقات این ویروس ها هیچگونه علامتی ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می رود ولی در بعضی افراد می ماند و باعث تشکیل زگیل ( WARTS ) می شود. بیش از 170 نوع ویروس  زگیل تناسلی گزارش شده است. بعضی از انواع ویروس زگیل مثل نوع 5 باعث عفونت می شود، که ممکن است در تمام دوران زندگی  فرد بدون هیچگونه علامت کلینیکی وجود داشته باشد.

نوع 1 و 2 باعث زگیل های شایع در افراد مبتلا به عفونت می شود. ویروس های زگیل تناسلی 6 و 11 باعث زگیل های تناسلی و ریوی (PAPPILOMATOSIS ) می شوند. ویروسهای 16 ، 18، 31، 33، 35، 39 و 82 سرطان زا هستند.

انواع زگیل تناسلی

زگیل های پوست در بچه ها بسیار شایع است و بعد از ظاهرشدن، خود به خود بعد از هفته ها یا ماهها از بین می روند. برخی از جوانان از عود زگیل پوست رنج می برند. تصور می شود که تمام انواع ویروس های زگیل تناسلی  قادرند برای مدت طولانی به عنوان عفونت خاموش در پوست باقی بمانند.

فرد ممکن است به ابتلا شدن به یک ویروس مقاوم باشد، در حالیکه به سایر ویروس ها مقاوم نباشد و مستعد ابتلا به آن باشد. ویروس هایی که باعث زگیل پوست می شوند،می توانند باعث زگیل تناسلی شوند و ایجاد سرطان نمی کنند.

زگیل های تناسلی (ژنیتال) کاملا قابل سرایت بوده ولی زگیل های پا از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. عفونت ویروسی پوست ناحیه ژنیتال شایع ترین عفونت مقاربتی در دنیا می باشد. چنین عفونت هایی مقعد و ژنیتال را گرفتار می کند.

عفونت های ویروسی از نوع 16،18، 31 و 45 ویروس های با خطر بالا بوده و باعث سرطان های گردن رحم، واژن، آلت و مقعد می شوند.

واکسن زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

برای جلوگیری از ابتلا به شایع ترین انواع این ویروس ها، استفاده از واکسن گارداسیل توصیه می شود. برای موثر واقع شدن واکسن، فرد باید قبل از ابتلا ،واکسن تزریق کند.

بین سن های 9 و 13 سالگی تزریق آنها توصیه می شود. بررسی و نگاه کردن به دهانه رحم و آزمایش PRP باعث تشخیص سلول های غیر طبیعی یا سرطان می شود. بنابراین درمان اولیه و زودرس چشم انداز بهتری خواهد داشت. غربالگری و پیدا کردن زگیل باعث کاهش مرگ و میر سرطان دهانه رحم در کشورهای متمدن دنیا شده است.

سایر روش های درمانی زگیل تناسلی:

  1. کرایوتراپی که سرد کردن زگیل می باشد
  2. لیزر
  3. تزریق داروی اینترفرون
  4. الکتریسیته و سوزاندن
  5. برداشتن زگیل ها با جراحی

بهترین روش درمانی، گفتگو با پزشک معالج می باشد، که بر حسب نوع و محل زگیل درمان مناسب را انتخاب کند.

چه کسانی در معرض عفونت ویروسی زگیل تناسلی هستند؟

  • استعمال دخانیات
  • ضعف سیستم دفاعی بدن
  • عمل جنسی با زنانی که با دیگران ارتباط جنسی دارند
  • قسمت هایی از پوست زخم باشد
  • سن، زگیل به طور شایع در بچه ها اتفاق می افتد. زگیل های تناسلی در نوجوانان و جوانان به طور شایع دیده می شود و زگیل های ناحیه پا در جوانان بوجود می آید.
  • عمل جنسی با زنهای متعدد

 

آیا زگیل تناسلی در مردان باعث ناباروری میشود؟

بر طبق مطالعات انجام شده مردان مبتلا به زگیل تناسلی که مایع منی آلوده به HPV دارند دچار ناباروری می شوند. اگر اسپرم آلوده به HPV تخمک را بارور کند ، ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. برای درمان ناباروری مردان می توان به متخصص کلیه و مجاری ادرار که اصطلاحا اورولوژیست می گویند، مراجعه کرد تا معاینه کامل شود.

زگیل تناسلی در مردان و ناباروری

زگیل تناسلی در مردان باعث سرطان میشود؟

بله.  زگیل تناسلی سرطان نیست اما می تواند باعث تغییراتی در بدن شود که منجر به سرطان شود. عفونت های HPV معمولاً به خودی خود از بین می روند، اما اگر از بین نروند، می توانند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان شوند. این موارد شامل سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان آلت تناسلی مرد و سرطان مقعدی در زنان و مردان است. زگیل تناسلی همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه ها شود (به نام سرطان دهانه حلق). تمام این سرطان ها در اثر عفونت های زگیل تناسلی ایجاد می شوند که از بین نرفته اند. سرطان بسیار آهسته پیشرفت می کند و ممکن است تا سالها یا حتی چند دهه پس از ابتلا فرد به زگیل تناسلی HPV))، تشخیص داده شود. در حال حاضر، هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چه کسانی فقط به عفونت موقت HPV مبتلا می شوند و چه کسی پس از HPV به سرطان مبتلا می شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    چند سال هست كه از مشكل زود انزالي رنج ميبرم. ميتونم از قرص سرترالين استفاده كنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      خبله روزي يك عدد به مدت دو ماه
  • تصویر کاربر پرتو سه شنبه ۲۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب. آقای دکتر من دوساله پیش با همسرم نامزد شدیم و در همان ابتدا یک آزمایش ژنتیک که شامل آزمایش اسپرم هم بود ایشون دادند. نتیجه ازمایش صرفا این بود که همسرم سلامت هستند اما تعداد اسپرمهاشون در محدوده حداقل قرارداد. در سال اول که با هم نامزد بودیم و رابطه جنسی ما در حد معاشقه بود من بارها از همین طریق به لذت جنسی میرسیدم اما همسرم هرگز ارضا نمیشد و خروج منی نداشت البته لازم است که عرض کردم ایشون هرگز نارضایتی در این خصوص نداشت. بعد از ازدواج در شب اولین رابطه ایشون بعد از 3 دقیقه نعوظشون را از دست دادند و تا یک هفته با مشکل عدم نعوظ مواجه بودند تا اینکه به روانشناس مراجعه کردند و روانشناس این موضوع را عصبی دانست و دارو آرامش بخش تجویز کرد. پس از اینکه همسرم متوجه شد موضوع عصبی است البته با حمایتهای روانی من و کمکهایی که بهشون کردم تونستند رابطه برقرار کنند اما در مدت یک سالی که از ازدواج ما میگذره ما فقط ده بار رابطه داشته ایم و در تمام این ده بار هم من هرگز ارضا شدن و یا خروج منی از ایشون را ندیدم به طوری که خود همسرمم هر بار اعلام میکنه از رابطه لذت میبره اما به اوج لذت نمیرسه و ارضا نمیشه حتی گاهی بعد از 50 دقیقه رابطه و حتی منی هم خارج نمیشه که این موضوع برای خودشون هم عجیبه. با توجه به این که توان مالی ایشون محدود است تا کنون به پزشک مراجعه نکرده .لطفا من را در این خصوص راهنمایی بفرمایید. تشخیص شما چیست آیا باید به متخصص خاصی مراجعه کنیم و آزمایش خاصی بدهند؟ آیا این موضوعات در ناباروی تاثیر خواهد داشت؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      بطور قطع ايشان مشكل فكري - رواني دارند كه توسط روانپزشك بايد درمان شوند و فعلا يك ساعت فبل از نزديكي يك عد قرص تادالافيل ميل كنند
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد
    من ٢٥ سال سن دارم ، جديدا در آب مني خود خون مشاهده كردم
    خودارضايي شديدم دارم طوري كه گاهي هر روز يا يكي درميان انجام ميدهم
    آيا نياز به درمان و آزمايشات داره ؟!
    خطري منو تهديد ميكنه ؟!
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      خون در مني خطري ندارد و خود به خود حداكثر بعد از يك ماه خوب مي شود
  • تصویر کاربر samir شنبه ۱۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام.
    من 43 سالمه و حدوده يك سال هست که نامزد کردم. در حال حاضر وضعیت زندگیمون جوریه که فقط اخر هفته ها میتونیم با هم باشیم. هفته گذشته که باهم بودیم و حدود 4 بار در طی 24 ساعت باهم رابطه جنسی داشتيم. اما اخرین بار با وجودیکه خیلی هم رابطه مون طولانی شد،من نتونستم انزال داشته باشم و به تبعش ارگاسم هم نشدم. این اولین بار بود که برام همچین اتفاقی میوفتاد.
    ایا میتونه دلیلش رابطه زیاد در مدت کوتاه باشه؟
    در حال حاضر این قضیه واقعا من رو نگران کرده که نکنه باز هم این اتفاق بیوفته.
    من هیچ دارویی مصرف نمیکنم و هیچ بیماری هم از قبل نداشتم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      اين يك امر طبيعي است نگران نباشيد علت أن تعدد عمل جنسي بوده
  • تصویر کاربر یوسف یکشنبه ۱۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سوال بخون جواب بده ، معلوم میشه که بغیر اخاذی کار دیگری نداری
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سوال خود را دوباره ارسال كنيد و توصيه مي كنم توسط يك روانپزشك ويزيت شويد
  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده پسری ۲۰ ساله هستم که از بلوع تا ۳ سال قبل نعوظ عالی و کامل و لذت بخش داشتم ام ازآن به بعد اینگونه نشده به طوری که التم از ۹۰ درجه بالا تر نمیاد و زود میخوابه و بیشتر با دست تحریک میکنم خودم رو و چند باری هم خود ارصایی کردم و بالا فاصله بعد انزال کامل میخوابه التم..ویک رگ سیاه هم دور التم از ناحیه ای که موقع ختنه بخیه خورده دیده میشود و یک بار هم دراثر ضربه التم به سوزش افتاد اما بالا فاصله خوب شد دردش و هیچ علامتی نداشت .پرحرفی مرا ببخشید مشکل من چیست و ایا احتمال برطرف شدن دارد و این احتمال چه قدر است با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      نگران نباشيد مشكل شما زود گذر است و بيشتر جنبه فكري دارد
  • تصویر کاربر نادر یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما بزرگوار.
    بنده مرد متاهل 36 ساله هستم. چند روز پیش بعد از تحریک جنسی انزال انجام ندادم
    و حالا بعد از گذشت دو روز دچار کمر درد و درد خفيف در بیضه ها و ناحیه نزدیک به بیضه ها هستم. خواهش میکنم بفرمائید مشکل خاصی وجود داره یا طبیعی می باشد و آیا داروی خاصی برای حل این مشکل در آینده وجود داره .
    با تشکر نادر از زاهدان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      مشكل شما زود گذر است ولي شياف ديكلوفناك ١٠٠ ميلي گرم روزي يك عدد استعمال شود ٢- روزي دو بار هر بار ١٥- دقيقه در أب گرم نشسته شود
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ناشناس یکشنبه ۲۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر..
    من چندین سال هست که دچار وسواسی خاص شدم و هیچوقت روم نشد با فرد متخصص در میان بگذارم. من در سنین نوجوانی که تازه با خودارضایی آشنا شده بودم از طریق دوستام شنیدم که جلوگیری از خروج منی بدترین ضررها رو داره ! مثلا اینکه منی در بدن میمونه. باعث جوش وچرک و بوی بد بدن و چیزهای غیره میشه. بعد از شنیدن اینجور چیزها از دوستان من هم نسب به این مساله روز به روز حساس تر میشدم به طوری که مثلا حتی اگه چیزی (هنگام خروج منی) باعث حواس پرتی من میشد (یا هر مانعی دیگری) من خودم رو مجبور میکردم که دوباره خود ارضایی کنم چون احساس میکردم که منی کامل خارج نشده. حتی بعد از احساس این مسائل احساس لخته شدن و کثیفی خون در کمرم میکردم ، انگار که قسمتی از منی که خروج نشده بوده وارد کمرم شده و اونجا روز به روز تبدیل به سم میشه و به من حس رخوت میدی. حتی در بعضی موارد شاهد جوش در همون نواحی هم می بودم حتی چرکی. حتی احساس بوی بد بدن ، دقیقا همون چیز های که دوستام به من میگفتن. جالب اینجا که هر وقت احساس میکردم منی بطور کامل خارج شده، تمام این احساس برطرف میشد.

    این مساله الان که بیشتر از 12 سال میگذره بطور جدی ادامه داشته. الان همیشه خودم رو مجبور به خود ارضایی میکنم چون همیشه بطور وسواسی حس میکنم منی بطور کامل خروج نکرده و این مساله من رو داره بشدت نابود میکنه. میدونم که شما حتما میخواید من رو تشویق به مراجعه به روان شناس کنید. ولی متاسفانه من خارج از کشور زندگی میکنم و برایم بیان اینجور مسائل سخت است و واقعا امکانش سخت است . من در اینترنت تحقیقات زیادی انجام دادم ولی هیچ کس مشابه خودم رو پیدا نکردم که بفهمم چاره چیه... فکر کنم کمکی شما میتونید بکنید اینه از نظر علمی من رو مطلع کنید. مثلا آیا اگه از خروج منی تا حدی یا کلا جلوگیری بشه باعث ایجاد چرک در بدن یا بوی بد میشه ؟ یا مواردی که برای کمک میتونید بیان کنید رو بگید. ممنوم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      اولين پيشنهاد اينجانب با اراده قاطع خود ارضايي را ترك كنيد چون در أينده مشكلات فكري لاينحل برايتان بوجود مي آورد . عدم خروج مني هيچ مشكلي را ايجاد نمي كند و آنها ناشي از فكر شما مي باشد
  • تصویر کاربر فردین سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر
    عرض شود مدت نزدیک به 9 سال است که کنترل ادرار ندارم ودر واقع بیشتر فصل سرما دچار این مریضی میشم اکثر مواقع قبل از اینکه وارد دستشویی بشم مقداری خروج ادرار دارم و زود به زود باید برم دستشویی گاهی یه لحظه دستشویی م میاد اما خودمو کنترل میکنم بعدش هم بدلایلی مجبورم چندین دقیقه با فشار خودمو کنترل کنم و وقتی که وارد دستشویی میشم متوجه میشم که ادرارم کمه ولی با این اوصاف میشاشم به خودم بیشتر اوقات با شنیدن صدای آب فورا دستشویی م میاد و اگر ادرار نکنم اون لحظه نمیتوانم خودمو کنترل کنم
    در اثر سرما که اصلا هیچ کنترلی ندارم
    وقتی هم به دستشویی فکر میکنم یا بطور اتفاقی برم حمام یا دستشویی برای کار دیگه ای باز هم بشدت دستشویی م میاد و باید خودمو خلاص کنم
    وقتی که ادرار دارم قادر نیستیم یک دقیقه خودمو کنترل کنم و باید مثلا راه برم یا آلتم را ماساژ بدم و بگیرم یا پاهامو محکم بکوبم بزمین یا خودمو مشغول کنم و از فکرش فوری دربیام وگرنه خودمو خیس می کنم
    مقداری از خودم میگم
    سن من حدود 40 ساله
    در بچگی شب ادراری داشتم تا سن دبیرستان
    الان هم متاهلم و زن و سه بچه دارم
    فکر کنم عفونت ادرار و مجاری داشته باشم چون خانمم بعد نزدیکی گله منده و خارش و سوزش دستگاه تناسلی داره
    خودم زود بزود دستشویی م میاد.
    شبها در خواب گاهی اونقدر ادرارم میاد که بعد از بیدار شدن کنترل ندارم در فاصله‌ی بین اتاق خواب تا مستراح
    سیگار و تریاک و شیره مصرف میکنم
    تا حالا به نزد دکتر نرفتم
    و سابقه بیماری خاصی ندارم
    اما این اواخر گاهی فراموشی دارم
    والبته مشکلات مالی و قرض و وام دارم که خیلی تو فکرشم
    دو سه ماه پیش زلزله سرپلذهاب هم تا حدود زیادی هم استرس وارد من کرده و خانمم عصبیه و زندگی هم بکامم تلخ کرده
    شب نخوابی دارم هرشب واگر بخوابم ساعت 5 و 6 صبح
    عمده مشکلات و سوابقم اینهاست تو را بخدا قسم کمکم کنید خیلی عذاب میکشم من مشکل و بیماریم چیه اصلا چه مرگمه خوب میشم یانه؟!!
    پاسخم بدین خدا بهتون کمک کنه کمک خیر .منتظرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام بيماري شما نياز به بررسي زيادي دارد و بايد مراجعه كنيد فعلا قرص وزيكر(vesicar) را هر ١٢ ساعت يك عدد ميل كنيد قرص ١٠ ميلي گرم مي باشد
  • تصویر کاربر فرزین دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    ایا عوارض روحی و روانی ناشی از خودارضایی که شدید و طولانی انجام گرفته باشد از بین می روند اگر جواب اری هست چه مدت طول میکشد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      بله از بين مي رود زمان أن بستگي به دور كردن اظطراب و استرس از خود مي باشد
    2. تصویر کاربر فرزین دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      منظورم از ناراحتی روحی اتفاقا دلهره و اضطراب می باشد .ایا از بین می رود؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      صبور و طاقت داشته باشيد بهبودي در دست خود شما مي باشد و روانپزشك متخصص هم مي تواند كمك كند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر