زگیل تناسلی در مرد و زن

عفونت با ویروس زگیل تناسلی تقریبا در 50 درصد مردمی که در دوران زندگی خود رابطه جنسی داشته اند، دیده می شود. اغلب زگیل در این افراد بدون علامت بوده وعفونت ویروسی از بین می رود. گاهی این ویروس باعث سرطان دهانه رحم یا آلت می شود.

بعضی از انواع این ویروس ها باعث زگیل شده که به آن پاپیلوما می گویند. ویروس ها در سلولهای بدن انسان زندگی می کنند. این ویروسها در واژن ، آلت تناسلی، دهان وگلو  زندگی می کنند. از 100 تا 150 ویروس از انواع  HPV ،فقط 60 نوع آن باعث زگیل در نواحی  دست و پا می شوند.

40 درصد از ویروس  زگیل تناسلی از راه جنسی منتقل می شود و در اطراف مقعد و نواحی دستگاه تناسلی ایجاد میشود . انتقال ویروس هایی که از راه جنسی منتقل می شوند، از طریق تماس با ترشحات بدن یا دستگاه تناسلی فرد دارای زگیل رخ می دهد. استفاده از کاندوم موقع رابطه جنسی به معنی این نیست که بیماری منتقل نمی شود.

بسیاری نمی دانند که به این ویروس مبتلا هستند و باعث انتقال آن می شوند. 40 درصد ویروس های زگیل تناسلی باعث مشکلات جسمی فرد می شوند. از ویروس هایی که بسیار خطرناک هستند نوع 16 و 18 هستند که 70 درصد باعث سرطان های دهانه رحم می شوند.

ویروس های کم خطر در حدود 90 درصد باعث زگیل های دستگاه تناسلی می شوند و کمتر بطرف سرطان پیش می روند. زگیل های تناسلی هفته ها یا ماهها بعد از تماس با فرد مبتلا خود را نشان می دهند.

اگر زگیل تناسلی یا HPV دارید و نگران تأثیرات احتمالی در بارداری و تاثیر زگیل تناسلی بر اسپرم هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد هر گونه خطری که ممکن است اتفاق بیافتد و اینکه چه درمانی برای شما بهتر است را تجویز کنند.

 

علائم عفونت زگیل تناسلی انسانی

زگیل یک بیماری ویروسی است ، که بیشتر اوقات این ویروس ها هیچگونه علامتی ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می رود ولی در بعضی افراد می ماند و باعث تشکیل زگیل ( WARTS ) می شود. بیش از 170 نوع ویروس  زگیل تناسلی گزارش شده است. بعضی از انواع ویروس زگیل مثل نوع 5 باعث عفونت می شود، که ممکن است در تمام دوران زندگی  فرد بدون هیچگونه علامت کلینیکی وجود داشته باشد.

نوع 1 و 2 باعث زگیل های شایع در افراد مبتلا به عفونت می شود. ویروس های زگیل تناسلی 6 و 11 باعث زگیل های تناسلی و ریوی (PAPPILOMATOSIS ) می شوند. ویروسهای 16 ، 18، 31، 33، 35، 39 و 82 سرطان زا هستند.

انواع زگیل تناسلی

زگیل های پوست در بچه ها بسیار شایع است و بعد از ظاهرشدن، خود به خود بعد از هفته ها یا ماهها از بین می روند. برخی از جوانان از عود زگیل پوست رنج می برند. تصور می شود که تمام انواع ویروس های زگیل تناسلی  قادرند برای مدت طولانی به عنوان عفونت خاموش در پوست باقی بمانند.

فرد ممکن است به ابتلا شدن به یک ویروس مقاوم باشد، در حالیکه به سایر ویروس ها مقاوم نباشد و مستعد ابتلا به آن باشد. ویروس هایی که باعث زگیل پوست می شوند،می توانند باعث زگیل تناسلی شوند و ایجاد سرطان نمی کنند.

زگیل های تناسلی (ژنیتال) کاملا قابل سرایت بوده ولی زگیل های پا از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. عفونت ویروسی پوست ناحیه ژنیتال شایع ترین عفونت مقاربتی در دنیا می باشد. چنین عفونت هایی مقعد و ژنیتال را گرفتار می کند.

عفونت های ویروسی از نوع 16،18، 31 و 45 ویروس های با خطر بالا بوده و باعث سرطان های گردن رحم، واژن، آلت و مقعد می شوند.

واکسن زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

برای جلوگیری از ابتلا به شایع ترین انواع این ویروس ها، استفاده از واکسن گارداسیل توصیه می شود. برای موثر واقع شدن واکسن، فرد باید قبل از ابتلا ،واکسن تزریق کند.

بین سن های 9 و 13 سالگی تزریق آنها توصیه می شود. بررسی و نگاه کردن به دهانه رحم و آزمایش PRP باعث تشخیص سلول های غیر طبیعی یا سرطان می شود. بنابراین درمان اولیه و زودرس چشم انداز بهتری خواهد داشت. غربالگری و پیدا کردن زگیل باعث کاهش مرگ و میر سرطان دهانه رحم در کشورهای متمدن دنیا شده است.

سایر روش های درمانی زگیل تناسلی:

  1. کرایوتراپی که سرد کردن زگیل می باشد
  2. لیزر
  3. تزریق داروی اینترفرون
  4. الکتریسیته و سوزاندن
  5. برداشتن زگیل ها با جراحی

بهترین روش درمانی، گفتگو با پزشک معالج می باشد، که بر حسب نوع و محل زگیل درمان مناسب را انتخاب کند.

چه کسانی در معرض عفونت ویروسی زگیل تناسلی هستند؟

  • استعمال دخانیات
  • ضعف سیستم دفاعی بدن
  • عمل جنسی با زنانی که با دیگران ارتباط جنسی دارند
  • قسمت هایی از پوست زخم باشد
  • سن، زگیل به طور شایع در بچه ها اتفاق می افتد. زگیل های تناسلی در نوجوانان و جوانان به طور شایع دیده می شود و زگیل های ناحیه پا در جوانان بوجود می آید.
  • عمل جنسی با زنهای متعدد

 

آیا زگیل تناسلی در مردان باعث ناباروری میشود؟

بر طبق مطالعات انجام شده مردان مبتلا به زگیل تناسلی که مایع منی آلوده به HPV دارند دچار ناباروری می شوند. اگر اسپرم آلوده به HPV تخمک را بارور کند ، ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. برای درمان ناباروری مردان می توان به متخصص کلیه و مجاری ادرار که اصطلاحا اورولوژیست می گویند، مراجعه کرد تا معاینه کامل شود.

زگیل تناسلی در مردان و ناباروری

زگیل تناسلی در مردان باعث سرطان میشود؟

بله.  زگیل تناسلی سرطان نیست اما می تواند باعث تغییراتی در بدن شود که منجر به سرطان شود. عفونت های HPV معمولاً به خودی خود از بین می روند، اما اگر از بین نروند، می توانند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان شوند. این موارد شامل سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان آلت تناسلی مرد و سرطان مقعدی در زنان و مردان است. زگیل تناسلی همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه ها شود (به نام سرطان دهانه حلق). تمام این سرطان ها در اثر عفونت های زگیل تناسلی ایجاد می شوند که از بین نرفته اند. سرطان بسیار آهسته پیشرفت می کند و ممکن است تا سالها یا حتی چند دهه پس از ابتلا فرد به زگیل تناسلی HPV))، تشخیص داده شود. در حال حاضر، هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چه کسانی فقط به عفونت موقت HPV مبتلا می شوند و چه کسی پس از HPV به سرطان مبتلا می شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۰ سالمه و ۵ ساله که داروی فیناسراید ی میلیگرم میخورم برای ریزش مو. ایران از نوع هندی میخوردم و الان در انگلیس هستم شش ماهه و نوع اصلش رو مصرف مسگنم. در ایران و یا حتی اینچا تا چند وقته پیش آبم بعد از خود ارضایی میومد ولی چند هفته ای میشه گه سنگ کلیه گرفتم و یکمم قک میگنم مشگل دستگاه ادراری پیدا کردم که مورد اول مشخص شد و سنگ ۶ میلیمتری دارم اما مورد دوم تحت بررسی. میخاشتم ببینم اولا آیا با فیناسراید خارجی مرتبطه این داستان یا فکر میگنین مشکل کلیه و اینا زده به جای دیگر و گلا فک میکنین مشکل از کجاست. من خیلی نگران شدم اصلا یکی دو قطره شاید بیاد اونم چسبناکه. قبلا شرتم خیس میشد و ژله ای میومد.
    1. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۹ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر جان الان که تگاه کردم دیدم یک قرصی بمن دادن برای رفع شدن سنگ کلیه و اینا فک میکینم این خیلی تاثیر گذار بوده چون توی ساید افکتشم خوندم مشکلات سکسی ایجاد میکنه حین مصرف. داروی contiflo xl 400 هستش. با این تفاسیر آیا میتونن حین مصرف این فیناسراید رو برای موهام استفاده کنم؟ باهم تداخلی ندارن ؟
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      خير دداخلي ندارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    بعد از نزدیکی؛برای اولین بار منی خارج نشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      زود گذر است
  • تصویر کاربر على پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    بنده بعد از عمل إصلاح كوردى قادر به إنزال منى نيستم با مصرف داروهاى تقويتى نعوذ دارم و مقاربت انجام مي دهم ولي نوعى احساس سر بودن در آلت دارم! و بعد از 6 جلسه مقاربت إنزال منى نداشتم و در عين حال دو بار محتلم شدم ولى با جلوگيري خودم مانع از خروج منى شدم كه در ادرارم خارج شد! حالا سوْال من اينجاست كه آيا موضوع را تحت دكتر جراحم دنبال كنم و يا اگر صلاح مي دانيد توسط جنابعالى ويزيت و درمان شوم!؟ سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با دكتر خود صحبت كنيد
  • تصویر کاربر سروش چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید یک روز قبل مشکل درد نقاط مختلف بدن همچون بیضه ها و پروستات و کشاله ران و گاهی تیر کشیدن استخوان نقطه خاصی از بدن رو با شما در میان گذاشتم در حدود دو ماه گذشته دچار به طور معمول دچار اسهال می شدم که امروز به رنگ قیری و بسیار درد آور بود آیا علائم بنده می تونه نشانه سرطان به طور خاص سرطان خون یا پروستات باشه در ضمن سن من ۱۹ سال هست و به دلیل وابستگی به خانواده از در میان گذاشتن قضیه مقداری شرم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سرطان پروستات خير
  • تصویر کاربر على دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 576 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    مدت زيادي است كه پوست آلت تناسلي من حالت پوسته پوسته ميشه، براي مدت كوتاهي خوب ميشه و دوباره پوسته ميشه ، و قسمت زير كلاهك آلت كاملا زخم شده و سوزش داره، با استفاده از پماد و كرم كمي التيام پيدا كرده و دوباره اين اتفاق ميفته ، چه دليلي ميتونه داشته باشه؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      مراجعه به متخصص پوست
  • تصویر کاربر آزاده دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام فراوان خدمت آقای دکتر
    به خاطر پرولاکتین بالا به من گفتین هفته ای دو عدد داستینکس میتوانم به جای داروی داستینکس کابرلین ایرانی بخورم به خاطر اینکه داستینکس در بازار موجود نیست . همچنین من استرس خیلی بالایی دارم چه قرصی میتوانم برای استرس بالا مصرف کنم چطور آن را کنترل کنم آقای دکتر استرس من مشکل در زندگیم به وجود آورده راه حل شما برای کنترل استرس چیست . ممنمونم به خاطر لطف نظرتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      استرس به من ارتباطي ندارد قرص بروموكريپتين هر ٨ ساعت يك عددميل كنيد
  • تصویر کاربر milad دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده قبلا خود ارضایی میکردم حالا چندسالی است مشل زودانزالی زیر یک دقیقه دارم و مشکل دیگه هم دارم نعوذ التم هست تحریک نمیشم برا درمان باید قرص پاروکستین مصرف کنم اگر پاسختان بلی است چندمیلی گرم 30میلی گرمی مشکلی نداره؟
    1. تصویر کاربر milad چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      موقع رابطه هم تحریک نمیشم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      روزي يك عدد به مدت سه ماه و قرص وياگرا يك ساعت قبل از نزديكي بري تحريك
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ۲۱ سالمه و متاهل چند روزه دچار دیر انزالی شدم تو رابطه جوری ک باعث عذاب خودمو همسرم شده راهنمایی لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      جنبه فكري دارد درمان ندارد
  • تصویر کاربر کریم دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام اینجانب ۴۴سال مشکل نغوظ پیدا کردم و مدتی است اصلا میل جنسیم را ندارم دوست ندارم همبستر بشوم چند بار هم از سندنافلاستفاده کردم ولی الان اثر این داره هم کم شده کلا تعطیلم و میل جنسی هم ندارم چکار کنم اگر لازم هست معاینه بفرمایید بیام خدمتون زنده باشید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      مراجعه كنيد تلفن تهران ٨٨٥٠١٠٨٣
  • تصویر کاربر آذراعتمادی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام
    آقای دکتر نامزد بنده بعد از گذشت ۷سال از نامزدی گفته که ناتوانی جنسی داره و نمیتونه رابطه برقرار کنه. آیا امکانش هست در سن ۲۵ سالگی متوجه شود که دچار ناتوانی جنسی هست.آیا این بیماری درمان داره؟
    اگه پسری بطور مادرزاد دچار عدم نعوظ باشه ممکنه متوجه این مشکل نشده باشه تا سن ۲۵ سالگی؟یا بایستی از سن بلوغ مت جه مشکلش شده باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      به روانپزشك مراجعه كند
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر