زگیل تناسلی در مرد و زن

عفونت با ویروس زگیل تناسلی تقریبا در 50 درصد مردمی که در دوران زندگی خود رابطه جنسی داشته اند، دیده می شود. اغلب زگیل در این افراد بدون علامت بوده وعفونت ویروسی از بین می رود. گاهی این ویروس باعث سرطان دهانه رحم یا آلت می شود.

بعضی از انواع این ویروس ها باعث زگیل شده که به آن پاپیلوما می گویند. ویروس ها در سلولهای بدن انسان زندگی می کنند. این ویروسها در واژن ، آلت تناسلی، دهان وگلو  زندگی می کنند. از 100 تا 150 ویروس از انواع  HPV ،فقط 60 نوع آن باعث زگیل در نواحی  دست و پا می شوند.

40 درصد از ویروس  زگیل تناسلی از راه جنسی منتقل می شود و در اطراف مقعد و نواحی دستگاه تناسلی ایجاد میشود . انتقال ویروس هایی که از راه جنسی منتقل می شوند، از طریق تماس با ترشحات بدن یا دستگاه تناسلی فرد دارای زگیل رخ می دهد. استفاده از کاندوم موقع رابطه جنسی به معنی این نیست که بیماری منتقل نمی شود.

بسیاری نمی دانند که به این ویروس مبتلا هستند و باعث انتقال آن می شوند. 40 درصد ویروس های زگیل تناسلی باعث مشکلات جسمی فرد می شوند. از ویروس هایی که بسیار خطرناک هستند نوع 16 و 18 هستند که 70 درصد باعث سرطان های دهانه رحم می شوند.

ویروس های کم خطر در حدود 90 درصد باعث زگیل های دستگاه تناسلی می شوند و کمتر بطرف سرطان پیش می روند. زگیل های تناسلی هفته ها یا ماهها بعد از تماس با فرد مبتلا خود را نشان می دهند.

اگر زگیل تناسلی یا HPV دارید و نگران تأثیرات احتمالی در بارداری و تاثیر زگیل تناسلی بر اسپرم هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد هر گونه خطری که ممکن است اتفاق بیافتد و اینکه چه درمانی برای شما بهتر است را تجویز کنند.

 

علائم عفونت زگیل تناسلی انسانی

زگیل یک بیماری ویروسی است ، که بیشتر اوقات این ویروس ها هیچگونه علامتی ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می رود ولی در بعضی افراد می ماند و باعث تشکیل زگیل ( WARTS ) می شود. بیش از 170 نوع ویروس  زگیل تناسلی گزارش شده است. بعضی از انواع ویروس زگیل مثل نوع 5 باعث عفونت می شود، که ممکن است در تمام دوران زندگی  فرد بدون هیچگونه علامت کلینیکی وجود داشته باشد.

نوع 1 و 2 باعث زگیل های شایع در افراد مبتلا به عفونت می شود. ویروس های زگیل تناسلی 6 و 11 باعث زگیل های تناسلی و ریوی (PAPPILOMATOSIS ) می شوند. ویروسهای 16 ، 18، 31، 33، 35، 39 و 82 سرطان زا هستند.

انواع زگیل تناسلی

زگیل های پوست در بچه ها بسیار شایع است و بعد از ظاهرشدن، خود به خود بعد از هفته ها یا ماهها از بین می روند. برخی از جوانان از عود زگیل پوست رنج می برند. تصور می شود که تمام انواع ویروس های زگیل تناسلی  قادرند برای مدت طولانی به عنوان عفونت خاموش در پوست باقی بمانند.

فرد ممکن است به ابتلا شدن به یک ویروس مقاوم باشد، در حالیکه به سایر ویروس ها مقاوم نباشد و مستعد ابتلا به آن باشد. ویروس هایی که باعث زگیل پوست می شوند،می توانند باعث زگیل تناسلی شوند و ایجاد سرطان نمی کنند.

زگیل های تناسلی (ژنیتال) کاملا قابل سرایت بوده ولی زگیل های پا از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. عفونت ویروسی پوست ناحیه ژنیتال شایع ترین عفونت مقاربتی در دنیا می باشد. چنین عفونت هایی مقعد و ژنیتال را گرفتار می کند.

عفونت های ویروسی از نوع 16،18، 31 و 45 ویروس های با خطر بالا بوده و باعث سرطان های گردن رحم، واژن، آلت و مقعد می شوند.

واکسن زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

برای جلوگیری از ابتلا به شایع ترین انواع این ویروس ها، استفاده از واکسن گارداسیل توصیه می شود. برای موثر واقع شدن واکسن، فرد باید قبل از ابتلا ،واکسن تزریق کند.

بین سن های 9 و 13 سالگی تزریق آنها توصیه می شود. بررسی و نگاه کردن به دهانه رحم و آزمایش PRP باعث تشخیص سلول های غیر طبیعی یا سرطان می شود. بنابراین درمان اولیه و زودرس چشم انداز بهتری خواهد داشت. غربالگری و پیدا کردن زگیل باعث کاهش مرگ و میر سرطان دهانه رحم در کشورهای متمدن دنیا شده است.

سایر روش های درمانی زگیل تناسلی:

  1. کرایوتراپی که سرد کردن زگیل می باشد
  2. لیزر
  3. تزریق داروی اینترفرون
  4. الکتریسیته و سوزاندن
  5. برداشتن زگیل ها با جراحی

بهترین روش درمانی، گفتگو با پزشک معالج می باشد، که بر حسب نوع و محل زگیل درمان مناسب را انتخاب کند.

چه کسانی در معرض عفونت ویروسی زگیل تناسلی هستند؟

  • استعمال دخانیات
  • ضعف سیستم دفاعی بدن
  • عمل جنسی با زنانی که با دیگران ارتباط جنسی دارند
  • قسمت هایی از پوست زخم باشد
  • سن، زگیل به طور شایع در بچه ها اتفاق می افتد. زگیل های تناسلی در نوجوانان و جوانان به طور شایع دیده می شود و زگیل های ناحیه پا در جوانان بوجود می آید.
  • عمل جنسی با زنهای متعدد

 

آیا زگیل تناسلی در مردان باعث ناباروری میشود؟

بر طبق مطالعات انجام شده مردان مبتلا به زگیل تناسلی که مایع منی آلوده به HPV دارند دچار ناباروری می شوند. اگر اسپرم آلوده به HPV تخمک را بارور کند ، ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. برای درمان ناباروری مردان می توان به متخصص کلیه و مجاری ادرار که اصطلاحا اورولوژیست می گویند، مراجعه کرد تا معاینه کامل شود.

زگیل تناسلی در مردان و ناباروری

زگیل تناسلی در مردان باعث سرطان میشود؟

بله.  زگیل تناسلی سرطان نیست اما می تواند باعث تغییراتی در بدن شود که منجر به سرطان شود. عفونت های HPV معمولاً به خودی خود از بین می روند، اما اگر از بین نروند، می توانند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان شوند. این موارد شامل سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان آلت تناسلی مرد و سرطان مقعدی در زنان و مردان است. زگیل تناسلی همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه ها شود (به نام سرطان دهانه حلق). تمام این سرطان ها در اثر عفونت های زگیل تناسلی ایجاد می شوند که از بین نرفته اند. سرطان بسیار آهسته پیشرفت می کند و ممکن است تا سالها یا حتی چند دهه پس از ابتلا فرد به زگیل تناسلی HPV))، تشخیص داده شود. در حال حاضر، هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چه کسانی فقط به عفونت موقت HPV مبتلا می شوند و چه کسی پس از HPV به سرطان مبتلا می شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر پارسا جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    اقاي دكنر سلام من يك ماه هست هر ٢ ساعت يكبار دستشويي ميرم و قبلا هم يعني ٢ ماه پيش خود ارضايي رو ترك كردم ميخواستم ببينم بايد چكار كنم كه خوبشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص يوريناسين ده ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر حميدلطفي سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقاي دكتر اينجانب اقاي 42ساله هستم مدت 2 ساله كه باحجم كم ادرار مجاري شروع به سوزش ميكنه وبعد ازنشست طولاني مخصوصا رانندگي بيضها درد كم تامتوسط ميگيره وقتي هم كه نفخ زياد ميكنم احساس درد بيضه ها دارم درضمن بعد از تماس جنسي موقع انزال احساس خوشايندي اصلا احساس نمي كنم درضمن من تحركم خيلي كمه بيشتر كارم نشسته است لطفا راهنمايي بفرماييد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      بايد معاينه شويد

  • تصویر کاربر Masood جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مدتیه که دچار این مشکل شدم.باید چکارکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      چه مشكلي داريد

    2. تصویر کاربر Masood سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      انزال زودرس
    3. تصویر کاربر Masood سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      انزال زود رس
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين ميل كنيد

    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين ميل كنيد

    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص پاروكستين ميل كنيد

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر گل یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام.همسر من حدود 9 ماه است که در پایان رابطه ای جنسی ارضا نمی شود.خودش رابطه رو آغاز میکنه و با تمام سعی که میکنه به ارگاسم نمی رسه.برای درمان این حالت چه دارویی باید مصرف کنند؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      دارويي وجود ندارد مشكل جنبه فكري دارد

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام اقای عزیز داروخانه ها قبلن رفتم بی فایده بود گفتم دارو هورمونی بدنسازی دارین به من ندادن مربی بدنسازی خودم بهم هورمون بدنسازی بهم نداد الان من چی کار کنم اقای دکتر عزیز /من راه حلش یافتم برایم مسدود شدن به طور صددرصد ارضاع نشوم فقت باید سوزن سرکننده به طور صد درصد می خاهم می دانم کجا یش باید قطع کرد خودم یافتم اطلاعات از کسی مهم یافتم یافتم فقت سوزن سرکننده از کجا باید تهیه نمایم تا الت برای چند ساعت سرکننده باشد من یافتم الت دوتا رگ داره یکی اش مال بول کردن یکی دیگریش مال ارضاع شهوت من یافتم برای قطع فقت سوزن سرکننده ازکجا باتهیه کرد واز کجا باید س.وزن وارد الت تناسلی کرد سر شود اقای دکتر عزیز هیچ چیزی غیرممکن نیست مگر خودمان غیر ممکن سازیم.لطفعا اقای دکتر عزیز مارا راهنمایی نمایید باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      از سوزن سركننده اطلاعي ندارم كجا پيدا ميشه

  • تصویر کاربر sweetdream57 سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام بنده مرد و ۴۰ساله می باشم و الان مدت ۱۰ سال است که از روش بیرون کشیدن آلت قبل انزال برای جلوگیری از بارداری همسر استفاده می کنم
    که در اواخر باعث شده چون در اوج ارگاسم و لذت باید به فکر منی باشم که کجا بریزه کجا نریزه دستمال بگیرم رو تخت نریزه اصلا لذت را تجربه نمیکنم و این باعث کاهش شدید قدرت جنسی و علاقه به سکس م شده و از نظر روحی هم بنده رو اذیت میکنه خواهشمندم لطف کنید در این زمینه راهنمایی بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      اين كارو نكنيد

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز پیش هر پزشکی رفتم بهم گفتم فقت پزشک خارجی اروپایی می تواند کار پزشک ایرانی نیست اقای دکتر ایا شما می توانید الت تبدیل به واژن کنید بعد لوله رگ واژن مسدو کنید دیگر نه شهوت داشته باشم ونه خروج ارضاع اب داشته باشم هیچ وهیچ وقت ارضاع اب نداشته باشم مسدود باشد ایا این کار شماست یانه هزینه این نوع عمع چقدره باتشکر اقای دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۹ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      اين كار من نيست

  • تصویر کاربر مرتضی شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید...من دو ساله ازدواج کردم الان یک ماه است هنگام انزال اب منی خاج نمیشود و یا خیلی کم خارج میشود پیش دکتر اورولوژی رفتم قرص سفالکسین داد اما هیچ تاثیری نداشت لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      زود گذر است خود به خود خوب مي شود 

  • تصویر کاربر بابک شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر بنده طی یک هفته سه بار خود ارضایی داشتم اما هر بار حجم منی کمتر شد که آخرین بار در حد یکی دو قطره بود از آن موقع تا حالا هم انزال نداشتم.آیا مشکلی وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      مشكلي نيست زود گذر است

  • تصویر کاربر عادل شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    سلام مجدد خدمت آقای دکتر عزیز.
    ببخشید من دفعه قبل سوالمو ناقص مطرح کردم.
    نزدیک به یکسال و نیم خون ریزی در ادرار داشتم سیستوسکپی و سونوگرافی و سیتولوژی انجام دادم توده و علائم سرطان وجود نداشت چند تا دکتر عوض کردم در نهایت یک پزشک آزمایش عفونت ادراری داد و گفت مبتلا به عفونت اوره پلاسما هستی اما چند نوع آنتی بیوتیک جهت درمان عوض کردم مدتی بهتر میشدم اما مجدد آنتی بیوتیک که تمام میشد بیماری عود می‌کرد.در ناحیه مثانه بیضه و بین مقعد و بیضه احساس درد و التهاب دارم و مجدد بعد از قطع آنتی بیوتیک ها خون ریزی در ادرار شروع میشه.
    آیا اوره پلاسما درمان داره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید از چه دارویی برای درمان استفاده کنم اخیرا متوجه شدم خانومم بار داره آیا این عفونت روی جنین تاثیر منفی داره؟
    ممنون میشم به سوالاتم پاسخ بدید.
    من 34 ساله هستم
    urea Plasma urealyticum I&G
    PSA 0.54
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      روي جنين اثري ندارد كپسول doxycycline هر ١٢ ساعت يك عدد براي درمان اوره پلاسما

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر