زگیل تناسلی در مرد و زن

عفونت با ویروس زگیل تناسلی تقریبا در 50 درصد مردمی که در دوران زندگی خود رابطه جنسی داشته اند، دیده می شود. اغلب زگیل در این افراد بدون علامت بوده وعفونت ویروسی از بین می رود. گاهی این ویروس باعث سرطان دهانه رحم یا آلت می شود.

بعضی از انواع این ویروس ها باعث زگیل شده که به آن پاپیلوما می گویند. ویروس ها در سلولهای بدن انسان زندگی می کنند. این ویروسها در واژن ، آلت تناسلی، دهان وگلو  زندگی می کنند. از 100 تا 150 ویروس از انواع  HPV ،فقط 60 نوع آن باعث زگیل در نواحی  دست و پا می شوند.

40 درصد از ویروس  زگیل تناسلی از راه جنسی منتقل می شود و در اطراف مقعد و نواحی دستگاه تناسلی ایجاد میشود . انتقال ویروس هایی که از راه جنسی منتقل می شوند، از طریق تماس با ترشحات بدن یا دستگاه تناسلی فرد دارای زگیل رخ می دهد. استفاده از کاندوم موقع رابطه جنسی به معنی این نیست که بیماری منتقل نمی شود.

بسیاری نمی دانند که به این ویروس مبتلا هستند و باعث انتقال آن می شوند. 40 درصد ویروس های زگیل تناسلی باعث مشکلات جسمی فرد می شوند. از ویروس هایی که بسیار خطرناک هستند نوع 16 و 18 هستند که 70 درصد باعث سرطان های دهانه رحم می شوند.

ویروس های کم خطر در حدود 90 درصد باعث زگیل های دستگاه تناسلی می شوند و کمتر بطرف سرطان پیش می روند. زگیل های تناسلی هفته ها یا ماهها بعد از تماس با فرد مبتلا خود را نشان می دهند.

اگر زگیل تناسلی یا HPV دارید و نگران تأثیرات احتمالی در بارداری و تاثیر زگیل تناسلی بر اسپرم هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد هر گونه خطری که ممکن است اتفاق بیافتد و اینکه چه درمانی برای شما بهتر است را تجویز کنند.

 

علائم عفونت زگیل تناسلی انسانی

زگیل یک بیماری ویروسی است ، که بیشتر اوقات این ویروس ها هیچگونه علامتی ایجاد نمی کنند و خود به خود از بین می رود ولی در بعضی افراد می ماند و باعث تشکیل زگیل ( WARTS ) می شود. بیش از 170 نوع ویروس  زگیل تناسلی گزارش شده است. بعضی از انواع ویروس زگیل مثل نوع 5 باعث عفونت می شود، که ممکن است در تمام دوران زندگی  فرد بدون هیچگونه علامت کلینیکی وجود داشته باشد.

نوع 1 و 2 باعث زگیل های شایع در افراد مبتلا به عفونت می شود. ویروس های زگیل تناسلی 6 و 11 باعث زگیل های تناسلی و ریوی (PAPPILOMATOSIS ) می شوند. ویروسهای 16 ، 18، 31، 33، 35، 39 و 82 سرطان زا هستند.

انواع زگیل تناسلی

زگیل های پوست در بچه ها بسیار شایع است و بعد از ظاهرشدن، خود به خود بعد از هفته ها یا ماهها از بین می روند. برخی از جوانان از عود زگیل پوست رنج می برند. تصور می شود که تمام انواع ویروس های زگیل تناسلی  قادرند برای مدت طولانی به عنوان عفونت خاموش در پوست باقی بمانند.

فرد ممکن است به ابتلا شدن به یک ویروس مقاوم باشد، در حالیکه به سایر ویروس ها مقاوم نباشد و مستعد ابتلا به آن باشد. ویروس هایی که باعث زگیل پوست می شوند،می توانند باعث زگیل تناسلی شوند و ایجاد سرطان نمی کنند.

زگیل های تناسلی (ژنیتال) کاملا قابل سرایت بوده ولی زگیل های پا از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند. عفونت ویروسی پوست ناحیه ژنیتال شایع ترین عفونت مقاربتی در دنیا می باشد. چنین عفونت هایی مقعد و ژنیتال را گرفتار می کند.

عفونت های ویروسی از نوع 16،18، 31 و 45 ویروس های با خطر بالا بوده و باعث سرطان های گردن رحم، واژن، آلت و مقعد می شوند.

واکسن زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

برای جلوگیری از ابتلا به شایع ترین انواع این ویروس ها، استفاده از واکسن گارداسیل توصیه می شود. برای موثر واقع شدن واکسن، فرد باید قبل از ابتلا ،واکسن تزریق کند.

بین سن های 9 و 13 سالگی تزریق آنها توصیه می شود. بررسی و نگاه کردن به دهانه رحم و آزمایش PRP باعث تشخیص سلول های غیر طبیعی یا سرطان می شود. بنابراین درمان اولیه و زودرس چشم انداز بهتری خواهد داشت. غربالگری و پیدا کردن زگیل باعث کاهش مرگ و میر سرطان دهانه رحم در کشورهای متمدن دنیا شده است.

سایر روش های درمانی زگیل تناسلی:

  1. کرایوتراپی که سرد کردن زگیل می باشد
  2. لیزر
  3. تزریق داروی اینترفرون
  4. الکتریسیته و سوزاندن
  5. برداشتن زگیل ها با جراحی

بهترین روش درمانی، گفتگو با پزشک معالج می باشد، که بر حسب نوع و محل زگیل درمان مناسب را انتخاب کند.

چه کسانی در معرض عفونت ویروسی زگیل تناسلی هستند؟

  • استعمال دخانیات
  • ضعف سیستم دفاعی بدن
  • عمل جنسی با زنانی که با دیگران ارتباط جنسی دارند
  • قسمت هایی از پوست زخم باشد
  • سن، زگیل به طور شایع در بچه ها اتفاق می افتد. زگیل های تناسلی در نوجوانان و جوانان به طور شایع دیده می شود و زگیل های ناحیه پا در جوانان بوجود می آید.
  • عمل جنسی با زنهای متعدد

 

آیا زگیل تناسلی در مردان باعث ناباروری میشود؟

بر طبق مطالعات انجام شده مردان مبتلا به زگیل تناسلی که مایع منی آلوده به HPV دارند دچار ناباروری می شوند. اگر اسپرم آلوده به HPV تخمک را بارور کند ، ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. برای درمان ناباروری مردان می توان به متخصص کلیه و مجاری ادرار که اصطلاحا اورولوژیست می گویند، مراجعه کرد تا معاینه کامل شود.

زگیل تناسلی در مردان و ناباروری

زگیل تناسلی در مردان باعث سرطان میشود؟

بله.  زگیل تناسلی سرطان نیست اما می تواند باعث تغییراتی در بدن شود که منجر به سرطان شود. عفونت های HPV معمولاً به خودی خود از بین می روند، اما اگر از بین نروند، می توانند باعث ایجاد انواع خاصی از سرطان شوند. این موارد شامل سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان آلت تناسلی مرد و سرطان مقعدی در زنان و مردان است. زگیل تناسلی همچنین می تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه ها شود (به نام سرطان دهانه حلق). تمام این سرطان ها در اثر عفونت های زگیل تناسلی ایجاد می شوند که از بین نرفته اند. سرطان بسیار آهسته پیشرفت می کند و ممکن است تا سالها یا حتی چند دهه پس از ابتلا فرد به زگیل تناسلی HPV))، تشخیص داده شود. در حال حاضر، هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم چه کسانی فقط به عفونت موقت HPV مبتلا می شوند و چه کسی پس از HPV به سرطان مبتلا می شوند.

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر فرشاد سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقای دکتر وقت به خیر
    جسارتا بنده 34 سال سن دارم متاسفانه هنگام رابطه جنسی مشکل نعوظ دارم لازم بذکره که طی ازمایشی که دادم چربی خون بالا فشار بالا دیابت و کبد چرب نوع خفیف دارم قبلا بدون تجویز پزشک از سیدنافیلد استفاده می کردم و مشکلی بابت نعوظ نداشتم ولی با توجه به ازمایشی که دادم نگرانم که عوارضی داشته باشه ممکنه راهنمایی کنید که چه چیزی استفاده کنم که با توجه به ازمایش مشکلی برای من به وجود نیاره ممنون
    1. تصویر کاربر فرشاد یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      جناب اقای دکتر ازمایش مربوط به بنده هست
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Reza سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام.من بدنسازی کار میکنم و در خال حاضر مکمل و هورمون استرویید و‌تستسترون تزریق میکنم.ایرادی نداره برای زود انزالی میخوان قرص پاروکستین روزی ۱عدد استفاده کنم؟ایرادی نداره با توجه ب مصرف همزمان با داروهام.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      پاروكستين إيرادي ندارد ولي ساير دارو ها را قطع كنيد

  • تصویر کاربر دوست سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب ، جناب دکتر عدم نعوظ کامل دارم انزال زود رس ، خروج منی سوزناک ، قرص امنیک استفاده نمودم همراه با مفنامیک اسید ولی با استفاده امنیک جلوگیری از خروج منی میشه پزشک قبلی جناب دکتر شاخساری بوده اند وداروی نیترو گلیسیرین ۲/۶ ، کاپتوپریل ۲۵ ۲ وعده وآسپرین۸۰، و ۴۷ ساله هستم استاد اگر مطبی که صبحها دایر باشد کجا خدمت برسم تا به شغلم هم برسم سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل كنيد ، و روزي يك عدد قرص پاروكستين براي زود انزالي ميل كنيد سه ماه

  • تصویر کاربر ایمان سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    باسلام و تشکر از زحمات جنابعالی... همه چیز از یک تب و لرز شدید شروع شد اول فکر کردم سرما خوردم ولی موقع ادرار سوزش بسیار شدید و نیاز فوری دفع ادرار موقع دستشویی رفتن یکی دو دفعه هم همراه ادرار لخته کوچک خون و رسوبات مشاهده کردم انزال هم فوق العاده دردناک بود سیپرو فلوکساسین و سیلکوسیب مصرف کردم 4 روز بعد کل علایم رفع شد به طور کلی ولی طبق گفته پزشک دارو را14 روز ادامه دادم و هنوز علایم قطع بود ولی یه هفته بعد از پایان مصرف دارو علائم برگشت البته خفیف تر از اول علائم این دفعه تب و لرز نبود و سوزش ممتد سر آلت و سوزش یر آلت پس از پایان ادرار انزال رقیق تر شده بود و در روزهایی درد بیضه میامد و گاهی خبری نبود و گهگاه هم سوزش مقعد دارم الان شاید بیست روز دارو مصرف میکنم سیپرو سلیوکسیب ولی علائم دیگه فروکش نمیکنه.. سن44.. سونوگرافی به پیوست.. کمکم کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۲۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      قرص تاوانكس روزي يك عدد دو هفته ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمدعلی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام من چند سالی مواد شیره استفاده وبعضی اقات ترامادل میخام دیگه مصرف نکنم راهنمایی کنید قرص سرتالین خوبه واگر نه چی استفاده کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

       قرص سرتالين بهتر است

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

       قرص سرتالين بهتر است

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

       قرص سرتالين بهتر است

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

       قرص سرتالين بهتر است

    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

       قرص سرتالين بهتر است

    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

       قرص سرتالين بهتر است

    7. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

       قرص سرتالين بهتر است

    8. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

       قرص سرتالين بهتر است

    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان بنده ۲۸سالمه مشکلم اینه که خیلی زودارضا میشم و اینکه موقع رابطه جنسی الان تمام آلتم سفت میشه ولی نوک آن نرم هست و اینکه موقعی که احساسی میشم بیضه هام شدید دردمیکنه و کیسه بیضه پراز منی میشه جزا خالی نکردن داروی دیگه واسه دردش وجود داره واینکه حس میکنم آلتم کوچیک شده ممنون میشم کمک کنین تا بتونم مشکلم حل کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      موقع نعوظ بطور طبيعي نرم مي باشد درد بيضه هم طبيعي است

  • تصویر کاربر محسن چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده انرژی جنسی فوق العاده ای دارم و نمیتونم کنترلش کنم به صورتی که روزی 3 الی 4 بار در روز باید ارضاع بشم تا تخلیه بشم و این روند باعث شده که اسیب های جسمی زیادی بخورم از قبیل کم خونی و مشکلات قلبی و من میخام که شما راهی برای من پیش بزارید که چکار باید کنم و ایا میشه کاری کرد که منی یا اسپرم نیاد و ایا این کار ضرر داره ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      دارويي ندارد و بيماري جسمي ايجاد نمي كند

  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    با عرض سلام به شما آقای دکتر من ۳۲ سالمه دچار بیماری نغوظ هستم از بیماریم اطلاعی نداشتم تا شب اول عروسیم اصلا هیچ حسی آلتم نداره به خاطر این مشکلم همسرم ازمن طلاق گرفت در ضمن به دکتر مراجعه کردم به من قرص تادالافیل داد با مصرف قرص بعضی وقت ها خوب بودم بعضی وقت ها اصلا هیچ فرقی نمیکرد در ضمن با مصرف قرص دچار سردرد شدید وحالت تهوع میشم الان به خاطر این مشکلم میترسم ازدواج کنم .چی کار کنم تا با مصرف قرص حالم بد نشه داروی تزریقی برام سخته استفاده کنم دچار زود انزالی هم هستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      براي زود انزالي روزي يك عدد قرص پاروكستين ميل كنيد به مدت سه ماه و براي نعوظ يا قرص يا تزريق بايد استفاده كنيد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      براي زود انزالي روزي يك عدد قرص پاروكستين ميل كنيد به مدت سه ماه و براي نعوظ يا قرص يا تزريق بايد استفاده كنيد

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      براي زود انزالي روزي يك عدد قرص پاروكستين ميل كنيد به مدت سه ماه و براي نعوظ يا قرص يا تزريق بايد استفاده كنيد

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      براي زود انزالي روزي يك عدد قرص پاروكستين ميل كنيد به مدت سه ماه و براي نعوظ يا قرص يا تزريق بايد استفاده كنيد

    5. تصویر کاربر مسعود یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      آقای دکتر با مصرف قرص دچار سردرد شدیدو حالت تهوع میشم داروی دیگری به غیر از تزریق وجود نداره که عوارض نداشته باشه
    6. تصویر کاربر مسعود یکشنبه ۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      با مصرف قرص دچار سردرد شدید وحالت تهوع میشم داروی دیگه به غیر داروی تزریقی وجود نداره که عوارض نداشته باشه
    7. تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      آقای دکتر تو را خدا جوابده
    8. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      راه حل ديگري ندارد

    9. نمایش سایر 7 پاسخ
  • تصویر کاربر محمود پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام.
    با وجودیکه سنم بالای 50 سال است، تا یک ماه پیش هیچگونه ناتوانایی جنسی نداشتم.
    و با کوچکترین تحریک از نعوظ کافی برخوردار بودم.
    در خلال این یکماه هم چند نوبت هنگام نزدیگی از نعوظ کامل برخوردار شدم.
    اماچون از دیر زمان روده و معده تحریک پذیر دارم و اخیرا به علت نا پرهیزی غذایی و یک استرس، راست روده، (انتهای روده بزرگم) بشدت دچار درد و سوزش و مثانه ام هم از این ناراحتی متاثر گردیده و طی این مدت که ناراحتی روده ام تشدید و درد و سوزش آن به مثانه ام انعکاس می یابد به حالت نعوظ کامل و پایدارنمی رسم.
    لطفا راهنمایی فرمایید علت چیست.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۳ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      ناراحتي روده مثانه را دردناك نمي كند به متخصص داخلي مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر مجیدی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدمن همسرم دیروزدرادرارش خون کم دیده دل دردداشته حالت دل پیچیدگی.خیلی ببخشیدته مقعدش هم میسوخته البته 10 سال پیش هم خون دیده ایشون 32 سالشونه مادرشون سنگ کلیه دارن خودشون هم بعضی مواقع سنگ دفع میکنن ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      براي اطمينان بايد سيستوسكوپي انجام شود

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر