پیشگیری از واریکوسل چگونه است؟

پیشگیری از واریکوسل در مردان با انجام اقداماتی امکان پذیر است. در این مقاله در رابطه با این اقدامات صحبت شده است.

 واریکوسل نوعی آسیب به وریدهای کیسه ى بیضه مى باشد. در واریکوسل، وریدهای کیسه ى بیضه در اثر آسیب یا ضربه بزرگ می شوند. وريد هاى بزرگ شده باعث تورم و حساس شدن کیسه ى بیضه می شوند.

زندگی با واریکوسل می تواند کاملاً دردناک و پر از کشمکش های روزمره باشد. بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است. اگرچه، روش های مطمئنی برای پيشگیری از واریکوسل وجود ندارد، اما شما مي توانيد با چند تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی خود به کاهش خطر ايجاد واریکوسل كمك كنيد.

راه های پیشگیری از واریکوسل

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد تمام مراحل پیشگیرى از واريكوسل آورده شده است:

حفاظت از ناحیه ی کشاله ران برای پیشگیری از واریکوسلسلامت سیستم عروقی خود را حفظ کنید

دیواره ها و دریچه های آسیب دیده وريدها، اصلی ترین عامل ایجاد واریکوسل مى باشند. بنابراین، اگر به دنبال راه هایی برای پيشگیری از واریکوسل هستید، این مهمترین چیزی است که باید به خاطر بسپارید. 

مراقب قلب و عروق خونی خود باشید. برای داشتن سیستم عروقی سالم غذاهای غنی از ویتامین ها، فیبرها و آنتی اکسیدان ها مصرف کنید. اگر دیابتی هستید، سطح قند خون خود را مدیریت کنید تا به عروق شما آسیب نرساند.

فشار خون و وزن بدن خود را کنترل کنید

فشار خون بالا و اضافه وزن دو عامل مهم در جمع شدن خون در داخل وريدها مى باشند. بنابراین، سعی کنید وزن اضافی بدن خود را کاهش دهید. اگر فشار خون بالا دارید، با پزشک خود مشورت کرده و اقدامات مناسبی را برای کنترل آن انجام دهید تا بتوانید پیشگیری از واریکوسل را انجام دهید.

کنترل فشار خون برای پیشگیری از واریکوسل

به سبک زندگی غیرفعال پایان دهید

بی تحرک ماندن یا داشتن یک سبک زندگی بی تحرک، شما را مستعد ابتلا به بیماری های متعدد می کند. بنابراین، با سبک زندگی ناسالم خداحافظی کنید و به شیوه های زندگی سالم و فعال روی بیاورید. 

به طور منظم ورزش کنید. نیازی به تمرینات شدید نیست، فقط 30 دقیقه پیاده روی یا آهسته دویدن بسيار مفید است. همچنین می توانید کمی یوگا را به صورت منظم انجام دهید. ورزش و یوگا سیستم عروقی شما را تقویت می کند و گردش خون مناسب را حفظ می کند، در نتیجه خطر واریكوسل را از بین می برد.

ناحیه کشاله ران خود را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید

تا آنجا که ممکن است از فعالیت هاى سخت خوددارى كنيد. سعی کنید فشار زیادی به پایین بدن خود، به خصوص ناحیه کشاله ران وارد نکنید. اشياء بسيار سنگین را بلند نکنید. 

همچنین از پوشیدن لباس هایی که در اطراف کشاله ران بسیار تنگ هستند، خودداری کنید.  این امر می تواند از گردش خون مناسب جلوگیری کرده و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

 

مقدار زیادی مایعات هیدراته بنوشید

در طول روز هیدراته باشید. این موضوع از ضخیم شدن خون و در نتیجه جمع شدن خون درون وريدها جلوگیری می کند. هیدراتاسیون سموم بدن را دفع كرده و گردش خون مناسب را حفظ می کند.

مصرف مقدار کافی مایعات از آسیب اکسیداتیو به وریدها جلوگیری می کند و همچنین باعث حفظ PH سالم در بدن می شود. 

با این حال، به یاد داشته باشید که منظور ما از مايعات، نوشیدنی های سالم است و نه نوشابه یا نوشیدنی با شکر. این نوشيدنى ها می توانند نتیجه عکس داشته باشند و بنابراین باید از مصرف آن ها اجتناب كنيد.

سیگار کشیدن ممنوع است

سیگار کشیدن برای کل سیستم قلبی-عروقی شما بسیار خطرناک است. سیگار صدها سم دارد که می تواند به عروق خونی شما آسیب برساند و باعث باریک شدن آن ها شود. 

سیگار باعث تجمع پلاک در عروق خونی نيز می شود و می تواند جریان خون را مختل کند. بنابراین، اگر سیگار می کشید، وقت آن است که آن را ترک کنید. پس همین حالا برای پیشگیری از واریکوسل سیگار را ترک کنید.

تاثیر سیگار بر واریکوسل

در صورت ابتلا به واریکوسل چه باید کرد؟

اگر اقدامات برای پیشگیری از واریکوسل موثر نبود، اولین کاری که باید در صورت مشاهده علائم واریکوسل انجام دهید، تماس با پزشک متخصص است. مشکل را به درستی تشخیص دهید و سپس در مورد گزینه های مناسب درمان بحث کنید.

به دلیل خجالت اجتماعی، بسیاری از مردان به موقع با پزشک مشورت نمی کنند. خب، بگذارید به شما اطمینان دهیم که واریکوسل یک بیماری نسبتاً شايع است که بسیاری از مردان در سراسر کره زمین با آن روبرو مى شوند و در مکالمه با پزشک در مورد این بیماری هیچ گونه تردید نداشته باشيد.

بنابراین، به یاد داشته باشید که مشاوره پزشکی را به تعویق نیندازید زیرا این امر می تواند به بدتر شدن علائم منجر شود.

همراه با درمان، با پزشک خود در مورد نکاتی برای مدیریت علائم واریکوسل صحبت کنید تا بتوانید فعالیت های معمول خود را بدون ناراحتی ادامه دهید.

مطلب مرتبط: بارداری بعد از عمل واریکوسل

راه های درمان واریکوسل

بهترین روش برای خلاص شدن از شر واریکوسل کدام است؟

واریکوسلکتومی لاپاروسکوپی بهترین و پیشرفته ترین درمان واریکوسل مى باشد.این روش بسیار ساده است و با این حال بسیار موثر مى باشد.

واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی یک روش کم تهاجمی است که هیچ درد و خونريزى ایجاد نمی کند. این روش هیچ بریدگی یا برش بزرگى روی بدن ایجاد نمی کند. 

کل جراحی زمان بسیار کمی را به خود اختصاص می دهد و از آنجا که واریکوسلکتومی لاپاروسکوپی به عنوان یک روش مراقبت روزانه انجام می شود، می توانید در همان روز به خانه بازگردید.

با واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی، نیازی به نگرانی در مورد عفونت یا عوارض بعد از عمل نیست. این روش بی خطر است و بهبودی آن سریع مى باشد. شما فقط باید چند مورد را احتیاط کنید و شما فقط پس از 4-5 روز بهبود مى يابيد.

از عمل واریکوسل چه انتظاری داشته باشیم؟

کلام آخر

بدون شک واریکوسل بسیار ناراحت کننده است؛ اما اگر مراقب سبک زندگی و گزینه های رژیم غذایی خود باشید، مطمئناً می توانید احتمال ايجاد آن را کاهش دهید.

با این حال، اگر هنوز مشکل وجود دارد، حتماً به موقع از مشاوره پزشکی استفاده کنید. مشاوره و درمان به موقع می تواند شما را از عوارض جانبی نامطلوب واریکوسل نجات دهد. بنابراین سلامتی خود را در اولویت قرار دهید، تغییرات لازم را انجام دهید و زندگی شاد و بدون دردسر داشته باشيد.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص درمان ناباروری مردان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر عبدالله جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 400 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر.
    ۴سال ازدواج کردم یکماه بعداز ازدواج بچه دار شدم.الان ۶ماه اقدام به بچه دوم کردیم ولی متاسفانه نتیجه نگرفتم با مراجعه به متخصص ارولوژی مشخص شد واریکوسل خفیف دارم آزمایش اسپرمم بد نبود.دکتر گفت نیاز به عمل نداری قرص ویتامین eوc و قرص افلوکسیسن تجویز کرد.آیا کفایت میکنه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام همين دارو ها كفايت مي كند

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام.بنده سال نود و دو سونو از بیضه انجام دادم و گفتند واریکوسل گرید ۱ دارید.و تا الان هنوز عمل نکردم .به همین خاطر آزمایش اسپرم انجام دادم که عکسشو براتون میفرستم .میخواستم نظرتون رو در مورد آزمایشم بپرسم که آیا به عمل نیاز دارم یا خیر یا اگر عمل کنم بهتره یا بعدا عمل کنم و اینکه عفونت خاصی در سایر اندام های تناسلیم مثل التهاب پروستات و ... دارم یا خیر چون بعد از ادرار کمی احساس سوزش دارم..
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام أزمايش طبيعي است نيازي به عمل نيست

  • تصویر کاربر پویا شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۰ سالم هست و واریکوسل گرید ۲ دارم و موقع رابطه جنسی دیر ارضا میشوم یا کلا ارضا نمیشوم میخواستم بدونم واریکوسل به رابطه جنسی تاثییر دارد و مشکل از این است؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام ارتباطي به واريكوسل ندارد

  • تصویر کاربر مسعود یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت به خیر
    مسعود هستم ۳۵ سالمه.عکس سونوگرافی و آزمایش اسپرم رو که چند روز پیش گرفتم ارسال کردم خدمتتون اگه لطف کنید یه راهنمایی بکنید که با این وضعیت میشه بچه دار شد یا باید عمل بکنم،حدود شش ماه هم هستش که به بچه دار شدن اقدام کردیم یه بار هم قبل اون خانوم سقط داشتن.
    اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عمل واريكوسل انجام شود

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      با سلام عمل واريكوسل انجام شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حمیدرضا پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،
    یکساله فهمیدم واریکوسل دارم ، الان مدتیه دردم خیلی زیاد شده ، بیضه چپم کوچک شده ، بیضه چپم افتاده پایین، شل شده ،، داخل کیسه بیضه رگ ها خیلی متورم شدن ، احساس میکنم داخل کیسه بیضه چندتا کرم وجود داره،،،
    جناب دکتر نمیدونم چکارکنم عمل کنم یا نه؟؟
    عملش خطر عقیم شدن داره یا نه؟؟؟
    با زالو درمانی خوب میشه یا نه؟؟؟
    آزمایش اسپرم دارم ضمیمه میکنم...
    لطفا راهنمایی کنید خیلی ذهنم درگیره ، از عقیم شدن میترسم.... ممنون...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۰( 3 سال پیش)
      با سلام بايد عمل كنيد چون حركت اسپرم ها كم مي باشد و باعثً عقيمي نمي شود
  • تصویر کاربر جباری سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر من امسال یه سقط داشتم که معلوم شد همسرم واریکوسل دوطرفه داشته عمل کردن،۴ ماه بعد از عملشون آزمایش دادن جواب ازمایش رو براتون میفرستم سوالم اینه که من طبیعی میتونم باردار شم ؟
    موفولوژی اسپرمش خوبه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      طبيعي بچه دار مي شويد

    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      طبيعي بچه دار مي شويد

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      طبيعي بچه دار مي شويد

    4. تصویر کاربر جباری سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنونم پس دکتر موفولوژی اسپرمشون خوبه؟
    5. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      بله خوبه

    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      بله خوبه

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر پویا دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر من 23سالمه 17سالگی در شهرستان ابهر عمل واریکوسل کردم بعد عمل تو این مدت من نعوذ صبگاهی ۹۰٪ حدودا ندارم اخیرا هم در حالت نعوذ سریع التم شل میشه ، در حالت نعوذ مثل قبل از عمل سر االتم حجیم نمیشه تو این چند سال توجهی نکرده بودم اما اخیرا مقایسه میکنم قبل عمل نعوذ خیلی بهتری داشتم قبل عمل رگ های التم واضح مشخص و حجیم میشدن الان اینطور نیست، بیماری خاصی گرفتم یا همون عوارض عمل هست ؟ ایا قابل درمان هست؟😔
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      يك ساعت قبل از عمل جنسي يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد ده بار عمل جنسي

  • تصویر کاربر ارسلان دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده آذر ۹۴ با مشورت دکتر متخصص ارولوژی با توجه به اینکه نتیجه آزمایش اسپرم هم خوب بود اما واریکوسل گرید ۳ داشتم با نظر دکتر معالج عمل کردم و بعد از آن از لحاظ ظاهری هم ورم های رگ برطرف شد. اما کمتر از یک سال هست که با چکاپ همان دکتر متوجه به عود کردن مجدد به شکل سابق و هر از گاهی درد در کشاله ران یا زانو دچار شدم و اکنون حدود یک هفته هست که پشت بیضه چپ و منطقه عمل قبل ( زیر ناف سمت چپ ) احساس درد کمی دارم. حال دو سوال از خدمتتان دارم؛ ابتدا اینکه چون ایران نیستم چگونه میتوانم با دارو چند ماهی را سپری کنم؟ و دوم اینکه عمل مجدد نیاز به چه بررسی هایی مانند عکس رنگی و غیره دارد؟؟
    سپاس گذارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      هيچ گونه بررسي لازم نيست تا چند ماه اشكال ندارد

  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام. من برای موضوعی سونوگرافی بیضه انجام دادم و مشخص شد واریکوسل دارم. متن جواب ازمایش به صورت زیر هست:

    ''بعد از مانور والسالوادر حالت ایستاده واریکوسل گرید I-II با حداکثر دیامتر وریدی ۲.۹ میلی متر در سمت چپ با امتداد به مسیر کانال اینگوعینال ملاحظه شد''
    حالا من از شما سوال این هست که :
    ۱) بیماری من چقدر شدید و خطرناک هست؟
    ۲) درمان چقد موفقیت امیز خواهد بود و عوارض خواهد داشت؟
    ۳) چقدر زمان میبره تا بهبودی حاصل بشه یعنی بشه سرپا شد.
    خیلی استرس این موضوع دارم و ممنون میشم کمکم کنید. با تشکر از وقتی که میزارید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      شما اول أزمايش اسپرم بدهيد تا معلوم شود نيازي به عمل مي باشد يا خير ،، بيماري خطر ندارد ،، بهبودي يك هفته مي بشد،، ٦٠ درصد خوب مي شويد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر