علت سوزش ادرار در مردان و زنان + درمان

علت سوزش ادرار در مردان و زنان چیست؟ این حالت دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. همچنین راه های درمان این وضعیت نیز آورده شده است.

هر دو گروه مردان و زنان ممکن است سوزش ادرار را تجربه کنند و دلیل آن ممکن است وابسته به آناتومی بدن آنها باشد.

برای مثال زنان میزراه (مجرای ادرار) کوتاه تری نسبت به مردان دارند. در نتیجه باکتری ها می توانند راحتتر وارد مثانه شوند که این امر ممکن است سبب بروز عفونت مجاری ادراری گردد.

افراد می توانند در مورد ریسک های سوزش ادرار بر اساس جنسیت و همچنین سابقه پزشکی خود سوال کنند.

بسیاری از شرایط مختلف می توانند باعث سوزش ادرار شوند. بیشتر این دلایل به خوبی قابل درمان هستند.

آنچه در ادامه می خوانید، 10 دلیل احتمالی سوزش ادرار، همراه با علائم دیگری که ممکن است در کنار آن وجود داشته باشد، می باشد.

دلایل مشترک سوزش ادرار در مردان و زنان

1- عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) هنگامی اتفاق می افتد که باکتری های اضافی در جایی از مجاری ادراری جمع شوند. این قسمت از بدن از کلیه ها به سمت مثانه تا مجرای ادرار امتداد می یابد و ادرار را به سمت خارج بدن منتقل می کند.

فرد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری ممکن است علایم دیگری را تجربه کند. از جمله:

عفونت دستگاه ادراری عاملی برای سوزش ادرار

2- عفونت منتقل شده از تماس جنسی (عفونت مقاربتی)

عفونت های مراقبتی (STIs) مانند کلامیدیا، گنوره آ (سوزاک)، و هرپس همگی می توانند بر دستگاه ادراری اثر گذاشته و سوزش ادرار ایجاد کنند.

علایم بسته به نوع بیماری STI می تواند متفاوت باشد. برای مثال هرپس معمولا سبب ایجاد ضایعات تاول مانند در اندام تناسلی می گردد.

3- سنگ کلیه

سنگ های کلیه مجموعه ای از مواد مانند کلسیم یا اوریک اسید می باشد، که توسط بدن ساخته شده و اطراف یا درون کلیه به شکل سنگ در آمده است.

گاهی سنگ های کلیه ممکن است خود را اطراف محلی که ادرار وارد مثانه می شوند، قرار دهند. این موضوع می تواند سبب ایجاد سوزش ادرار شود.

علاوه بر سوزش ادرار، سنگ های کلیه می توانند علایم زیر را ایجاد کنند:

درد پهلو به علت وجود سنگ کلیه

4- سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی، که همچنین با عنوان سندرم درد مثانه شناخته می شود، بیماری است که باعث تحریک مزمن مثانه به مدت 6 هفته یا بیشتر بدون عفونت زمینه ای می شود.

سیستیت بینابینی همچنین می تواند سبب بروز علایم زیر گردد:

عامل درد بالای ناحیه تناسلی مردان چیست و چگونه درمان می شود؟

5- حساسیت به مواد شیمیایی

گاهی اوقات، مواد شیمیایی که در تماس با سطح خارجی بدن قرار دارند، مانند مواد معطر، می توانند بافت های بدن را تحریک کنند. هنگامی که فرد ادرار می کند، این تحریکات ممکن است بیشتر مشخص شوند و درد ایجاد گردد.

فرآورده هایی که می توانند حساسیت به مواد شیمیایی ایجاد کنند شامل موارد زیر می باشد:

  • دوش ها
  • صابون ها
  • دستمال توالت عطری
  • لوبریکانت واژینال
  • فوم های ضد بارداری

افرادی که به مواد شیمیایی حساسیت نشان میدهند ممکن است متوجه موارد زیر شوند:

حساسیت به مواد آنتی باکتریال

6- داروها

برخی از داروها، از جمله داروهایی که پزشکان برای درمان سرطان مثانه تجویز می کنند، ممکن است بافت مثانه را تحریک و ملتهب کنند. این امر اغلب می تواند باعث سوزش ادرار شود.

اگر فردی داروی جدیدی را شروع کرده و هنگام ادرار احساس سوزش می کند، باید با پزشک خود تماس گرفته و از او بپرسد که آیا این علامت، از عوارض جانبی دارو ست یا نه. این افراد نباید بدون اینکه ابتدا با پزشک مشورت کنند، خودشان دارو را قطع نمایند.

سایر علایم تا حد زیادی به نوع دارو بستگی دارد.

7- سرطان مثانه

سرطان مثانه هنگامی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی در مثانه تشکیل شوند.

احساس درد هنگام ادرار کردن به طور معمول از علائم اولیه این بیماری نیست. در عوض، فرد معمولاً متوجه خون در ادرار خود می شود.

سایر علایم احتمالی سرطان مثانه شامل موارد زیر است:

سرطان مثانه علت سوزش ادرار

علت سوزش ادرار در مردان

8- عفونت پروستات

یک عفونت باکتریایی کوتاه مدت می تواند سبب ایجاد عفونت پروستات یا پروستاتیت گردد. التهاب مزمن با منشا یک بیماری دیگر مانند STI نیز می تواند باعث ایجاد پروستاتیت گردد.

سایر علایم

یک عفونت پروستات همچنین می تواند سبب بروز موارد زیر گردد:

عفونت پروستات در مردان

علت سوزش ادرار در زنان

9- کیست تخمدان

بسیار شبیه به سنگ کلیه، کیست های تخمدان مثالی بر این موضوع هستند که چطور چیزی در خارج از مثانه با ایجاد فشار بر آن می تواند باعث ایجاد سوزش ادرار گردد.

کیست های تخمدانی می توانند در یک یا هردو تخمدان ایجاد شوند که در طرفین مثانه قرار گرفته اند.

زنان مبتلا به کیست تخمدان همچنین ممکن است علایم زیر را تجربه کنند:

10- عفونت یا تحریک واژینال

یک عفونت واژینال، که همچنین به عنوان واژینیت یا واژینوز شناخته می شود، میتواند در اثر رشد بیش از حد باکتری یا قارچ ایجاد گردد.

یک بیماری STI به نام تریکومونازیس نیز همچنین می تواند سبب بروز عفونت واژینال گردد.

علایم زیر ممکن به همراه سوزش ادرار رخ دهد:

برای تشخیص سوزش ادرار به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

مردان و زنانی که سوزش ادرار را تجربه می کنند باید به پزشک مراجعه کنند. سوزش ادرار می تواند علامت یک بیماری جسمی گسترده تر باشد که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

پزشک شما معمولاً با توصیف علائم و آنالیز نمونه ادرار، میتواند علت سوزش ادرار شما را تشخیص دهد. این نمونه از نظر گلبول های سفید خون، گلبول های قرمز یا مواد شیمیایی خارجی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. وجود گلبول های سفید به پزشک نشان می دهد که التهابی در دستگاه ادراری وجود دارد.

کشت ادرار، که تقریباً دو روز برای نتایج نهایی طول می کشد، مشخص می کند که آیا عفونت وجود دارد یا نه و کدام یک از باکتری ها عامل عفونت دستگاه ادراری هستند.

همچنین این موضوع که چه آنتی بیوتیک هایی در درمان این باکتری موثر هستند را برای پزشکتان مشخص می کند.

اگر در نمونه ادرار شما هیچ علامتی از عفونت یافت نشود، پزشک ممکن است آزمایشات دیگری را برای بررسی مثانه یا پروستات پیشنهاد دهد.

برای بیماران زن، پزشک همچنین ممکن است یک نمونه سواب از پوشش واژن یا مجرای ادرار بگیرد تا علائم عفونت را بررسی کند.

پزشکتان همچنین یک شرح حال درمانی شامل سوالاتی در مورد شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید، مانند دیابت شیرین یا اختلالات نقص ایمنی از شما میگیرد. 

وی همچنین ممکن است در مورد سابقه جنسی شما سوال کند تا مشخص کند که STI می تواند علت درد باشد یا نه. همچنین ممکن است آزمایش هایی برای بررسی STIs لازم باشد.

بی اختیاری ادرار در مردان

درمانی دارویی سوزش ادرار

پزشک شما ممکن است برای درمان سوزش ادرار دارو تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت مجاری ادراری، پروستاتیت باکتریایی و برخی از عفونت های مقاربتی را درمان کنند. پزشک همچنین ممکن است به شما دارو دهد تا مثانه تحریک شده را آرام کند. 

داروهای مورد استفاده در درمان IC شامل داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA)، پلی سولفات سدیم پنتوزان (elmiron) و استامینوفن (Tylenol) همراه با کدئین است.

هشدار: این اسامی فقط برای آشنایی است و پزشک باید برای شما دارو برای درمان عفونت ادراری تجویز کند؛ در نتیجه مسئولیتی برای سایت ایجاد نمی کند.

سوزش ادرار ناشی از عفونت باکتریایی معمولاً پس از شروع مصرف دارو خیلی سریع بهبود می یابد. همیشه دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برای شما تجویز کرده مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

درمان درد همراه با سیستیت بینابینی ممکن است چالش برانگیز باشد. نتایج حاصل از دارو درمانی ممکن است کندتر باشد. قبل از اینکه احساس بهبودی کنید ممکن است مجبور باشید بیش از چهار ماه دارو مصرف کنید.

درمان سوزش ادرار

چگونه می توانم از سوزش ادرار پیشگیری کنم؟

تغییراتی وجود دارد که می توانید در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا به تسکین علائم شما کمک کند. از مواد شوینده بدن و لباسشویی معطر دوری کنید تا ریسک تحریک در شما کاهش یابد. 

در حین فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنید تا از ابتلا به بیماری های مقاربتی در امان باشید. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مثانه را تحریک می کند، حذف کنید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی غذاها احتمالاً مثانه شما را تحریک می کنند. برخی از محرک ها که بهتر است از آن ها دوری کنیم شامل الکل، کافئین، غذاهای پر ادویه، مرکبات و آب میوه ها، محصولات گوجه فرنگی و شیرین کننده های مصنوعی است.

همچنین برای بهبود مثانه باید از مصرف غذاهای بسیار اسیدی پرهیز کنید. در حالی که تحت درمان هستید، سعی کنید چندین هفته رژیم غذایی ملایم داشته باشید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص کلیه و مجاری ادراری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر افشین چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    با سلام.اقا هستم 33 ساله متاهل.
    مدتی هست احساس میکنم فشار خروجی ادرارم کم شده است. مثلا صبح از شدت ادرار بیدار میشوم اما با فشار کم خارج میشود و قبل از تخلیه کامل قطع می شود.دوباره با تمرکز و صبر اندکی دیگر ادرار خارج میشود.بعضا یکبار دیگر هم این اتفاق تکرار می شود تا مسانه خالی شود.قطر آلت در حالت نعوظ نسبتا زیاد است .آیا باعث میشود مجاری گشاد شده باشد و شدت جریان کم شده باشد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر saeed سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام ببخشی اقای دکتر من بعد ارضا شدن بعضی وقتت در ناحیه سر اندام تناسلی احساس درد میکنم یا بعضی وقتا موقع ادرار فقط سر الت تناسی درد میگیره و مایع سفید رنگی شبیهمنی از اون خارج میشه که درد بدی داره ممنون اگه دلیلش بگین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقي در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر انصاری دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام
    پدر من ۶۱ ساله هستن و یک مدت ک تعداد دفعات ادرار بیشتر شده ک اذیتش میکنه سونو از پزوستات مثانه کلیه اوکی بود اما پی سی ار ۸ بود که یک مدت قرص مصرف کرد حدود پانزده تا و کاملا خوب شد ک امروز یهو سوزش خیلی شدید در الت احساس کرد هنگام ادرار و بعد از اون تعداد دفعات ادرارش زیاد شده هر یک ساعت
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنند براي هميشه

  • تصویر کاربر جهان دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    میخواستم بگم هنگام تحریک شدن پیشاب خیلی زیادی از من خارج میشه حتی وقتی هم با نامزدم حرف میزنم و معاشقه نمیکنم و حرفهای معمولی زده میشه باز از من پیشاب خارج میشه که واقعا اذیت کنندس در حد چند قطره نیست و خیلی زیاده میخواستم بپرسم دارویی برای این مشکل وجود داره؟
    خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر T.p دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر عزیز بنده کلیه ام سنگ سازهست رفتم پیش متخصص قرص آلکانف برام تجویزکرده دوماهه مصرف میکنم الان کلیه ام سنگ نمیسازه ولی سوزش دارم از ناحیه مجاری ادراری ادرارم هم طبیعی هست چه دستوری میفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ميل كنيد ده روز

    2. تصویر کاربر T.p شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      پهلوها وباستنم سرد میشه همین عامل هم باعث سوزش میشه علتش چی هست؟ تشکر
    3. تصویر کاربر T.p شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ۳۲ سالمه مجرد هستم‌پهلوها وباستنم هم سرد میشه همین عامل باعث سوزشم میشه علتش چی هست تشکر
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      پهلو ها و باسن باعث سوزش نمي شود

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید/من 39ساله هستم دربیشتر مواقع زمان دفع ادرار به طور کامل و به راحتی تخلیه نمیشود و بعداز توالت مثلا هنگام خم شدن به نظر مقدار ادرار تخلیه میشود علتش چیست؟ با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      ورم پروستات است روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر حمید جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 353 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر خدمت جناب دکتر قوامی
    بنده (46 ساله) بیش از 10 سال است که بعد از نزدیکی و پس از انزال سوزش خیلی شدیدی که از ناحیه مقعدی شروع شده (داخل مقعد) و رفته رفته (بعد از 5 دقیقه تقریبا) سوزش از مقعد تا پشت بیضه ها و به نوک آلت گسترش می یابد در گیرم و اخیرا سوزش محل مورد اشاره شدیدتر شده است و از داروخانه چندین باز قرص مترانیدازول 250 و سیپروفلوکساسین 500 گرفتم و خود درمانی کردم که فایده ای نداشته است . ضمنا یک ماه پیش هم بعلت درد در ناحیه کلیه ها منتهی به مثانه ، به پزشک عمومی مراجعه کردم که سونوگرافی شکم،کبد، بیضه ها ، پروستات ، کلیه و مثانه وشکم تجویز کرد . که پس از سونوگرافی هیچ عارضه غیر طبیعی در موارد فوق مشاهده نشد .
    لطفا در این مورد بنده را راهنمایی بفرمایید . سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي گرم استعمال كنيد ده روز

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر