علت سوزش ادرار در مردان و زنان + درمان

علت سوزش ادرار در مردان و زنان چیست؟ این حالت دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. همچنین راه های درمان این وضعیت نیز آورده شده است.

هر دو گروه مردان و زنان ممکن است سوزش ادرار را تجربه کنند و دلیل آن ممکن است وابسته به آناتومی بدن آنها باشد.

برای مثال زنان میزراه (مجرای ادرار) کوتاه تری نسبت به مردان دارند. در نتیجه باکتری ها می توانند راحتتر وارد مثانه شوند که این امر ممکن است سبب بروز عفونت مجاری ادراری گردد.

افراد می توانند در مورد ریسک های سوزش ادرار بر اساس جنسیت و همچنین سابقه پزشکی خود سوال کنند.

بسیاری از شرایط مختلف می توانند باعث سوزش ادرار شوند. بیشتر این دلایل به خوبی قابل درمان هستند.

آنچه در ادامه می خوانید، 10 دلیل احتمالی سوزش ادرار، همراه با علائم دیگری که ممکن است در کنار آن وجود داشته باشد، می باشد.

دلایل مشترک سوزش ادرار در مردان و زنان

1- عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) هنگامی اتفاق می افتد که باکتری های اضافی در جایی از مجاری ادراری جمع شوند. این قسمت از بدن از کلیه ها به سمت مثانه تا مجرای ادرار امتداد می یابد و ادرار را به سمت خارج بدن منتقل می کند.

فرد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری ممکن است علایم دیگری را تجربه کند. از جمله:

عفونت دستگاه ادراری عاملی برای سوزش ادرار

2- عفونت منتقل شده از تماس جنسی (عفونت مقاربتی)

عفونت های مراقبتی (STIs) مانند کلامیدیا، گنوره آ (سوزاک)، و هرپس همگی می توانند بر دستگاه ادراری اثر گذاشته و سوزش ادرار ایجاد کنند.

علایم بسته به نوع بیماری STI می تواند متفاوت باشد. برای مثال هرپس معمولا سبب ایجاد ضایعات تاول مانند در اندام تناسلی می گردد.

3- سنگ کلیه

سنگ های کلیه مجموعه ای از مواد مانند کلسیم یا اوریک اسید می باشد، که توسط بدن ساخته شده و اطراف یا درون کلیه به شکل سنگ در آمده است.

گاهی سنگ های کلیه ممکن است خود را اطراف محلی که ادرار وارد مثانه می شوند، قرار دهند. این موضوع می تواند سبب ایجاد سوزش ادرار شود.

علاوه بر سوزش ادرار، سنگ های کلیه می توانند علایم زیر را ایجاد کنند:

درد پهلو به علت وجود سنگ کلیه

4- سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی، که همچنین با عنوان سندرم درد مثانه شناخته می شود، بیماری است که باعث تحریک مزمن مثانه به مدت 6 هفته یا بیشتر بدون عفونت زمینه ای می شود.

سیستیت بینابینی همچنین می تواند سبب بروز علایم زیر گردد:

عامل درد بالای ناحیه تناسلی مردان چیست و چگونه درمان می شود؟

5- حساسیت به مواد شیمیایی

گاهی اوقات، مواد شیمیایی که در تماس با سطح خارجی بدن قرار دارند، مانند مواد معطر، می توانند بافت های بدن را تحریک کنند. هنگامی که فرد ادرار می کند، این تحریکات ممکن است بیشتر مشخص شوند و درد ایجاد گردد.

فرآورده هایی که می توانند حساسیت به مواد شیمیایی ایجاد کنند شامل موارد زیر می باشد:

  • دوش ها
  • صابون ها
  • دستمال توالت عطری
  • لوبریکانت واژینال
  • فوم های ضد بارداری

افرادی که به مواد شیمیایی حساسیت نشان میدهند ممکن است متوجه موارد زیر شوند:

حساسیت به مواد آنتی باکتریال

6- داروها

برخی از داروها، از جمله داروهایی که پزشکان برای درمان سرطان مثانه تجویز می کنند، ممکن است بافت مثانه را تحریک و ملتهب کنند. این امر اغلب می تواند باعث سوزش ادرار شود.

اگر فردی داروی جدیدی را شروع کرده و هنگام ادرار احساس سوزش می کند، باید با پزشک خود تماس گرفته و از او بپرسد که آیا این علامت، از عوارض جانبی دارو ست یا نه. این افراد نباید بدون اینکه ابتدا با پزشک مشورت کنند، خودشان دارو را قطع نمایند.

سایر علایم تا حد زیادی به نوع دارو بستگی دارد.

7- سرطان مثانه

سرطان مثانه هنگامی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی در مثانه تشکیل شوند.

احساس درد هنگام ادرار کردن به طور معمول از علائم اولیه این بیماری نیست. در عوض، فرد معمولاً متوجه خون در ادرار خود می شود.

سایر علایم احتمالی سرطان مثانه شامل موارد زیر است:

سرطان مثانه علت سوزش ادرار

علت سوزش ادرار در مردان

8- عفونت پروستات

یک عفونت باکتریایی کوتاه مدت می تواند سبب ایجاد عفونت پروستات یا پروستاتیت گردد. التهاب مزمن با منشا یک بیماری دیگر مانند STI نیز می تواند باعث ایجاد پروستاتیت گردد.

سایر علایم

یک عفونت پروستات همچنین می تواند سبب بروز موارد زیر گردد:

عفونت پروستات در مردان

علت سوزش ادرار در زنان

9- کیست تخمدان

بسیار شبیه به سنگ کلیه، کیست های تخمدان مثالی بر این موضوع هستند که چطور چیزی در خارج از مثانه با ایجاد فشار بر آن می تواند باعث ایجاد سوزش ادرار گردد.

کیست های تخمدانی می توانند در یک یا هردو تخمدان ایجاد شوند که در طرفین مثانه قرار گرفته اند.

زنان مبتلا به کیست تخمدان همچنین ممکن است علایم زیر را تجربه کنند:

10- عفونت یا تحریک واژینال

یک عفونت واژینال، که همچنین به عنوان واژینیت یا واژینوز شناخته می شود، میتواند در اثر رشد بیش از حد باکتری یا قارچ ایجاد گردد.

یک بیماری STI به نام تریکومونازیس نیز همچنین می تواند سبب بروز عفونت واژینال گردد.

علایم زیر ممکن به همراه سوزش ادرار رخ دهد:

برای تشخیص سوزش ادرار به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

مردان و زنانی که سوزش ادرار را تجربه می کنند باید به پزشک مراجعه کنند. سوزش ادرار می تواند علامت یک بیماری جسمی گسترده تر باشد که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

پزشک شما معمولاً با توصیف علائم و آنالیز نمونه ادرار، میتواند علت سوزش ادرار شما را تشخیص دهد. این نمونه از نظر گلبول های سفید خون، گلبول های قرمز یا مواد شیمیایی خارجی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. وجود گلبول های سفید به پزشک نشان می دهد که التهابی در دستگاه ادراری وجود دارد.

کشت ادرار، که تقریباً دو روز برای نتایج نهایی طول می کشد، مشخص می کند که آیا عفونت وجود دارد یا نه و کدام یک از باکتری ها عامل عفونت دستگاه ادراری هستند.

همچنین این موضوع که چه آنتی بیوتیک هایی در درمان این باکتری موثر هستند را برای پزشکتان مشخص می کند.

اگر در نمونه ادرار شما هیچ علامتی از عفونت یافت نشود، پزشک ممکن است آزمایشات دیگری را برای بررسی مثانه یا پروستات پیشنهاد دهد.

برای بیماران زن، پزشک همچنین ممکن است یک نمونه سواب از پوشش واژن یا مجرای ادرار بگیرد تا علائم عفونت را بررسی کند.

پزشکتان همچنین یک شرح حال درمانی شامل سوالاتی در مورد شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید، مانند دیابت شیرین یا اختلالات نقص ایمنی از شما میگیرد. 

وی همچنین ممکن است در مورد سابقه جنسی شما سوال کند تا مشخص کند که STI می تواند علت درد باشد یا نه. همچنین ممکن است آزمایش هایی برای بررسی STIs لازم باشد.

بی اختیاری ادرار در مردان

درمانی دارویی سوزش ادرار

پزشک شما ممکن است برای درمان سوزش ادرار دارو تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت مجاری ادراری، پروستاتیت باکتریایی و برخی از عفونت های مقاربتی را درمان کنند. پزشک همچنین ممکن است به شما دارو دهد تا مثانه تحریک شده را آرام کند. 

داروهای مورد استفاده در درمان IC شامل داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA)، پلی سولفات سدیم پنتوزان (elmiron) و استامینوفن (Tylenol) همراه با کدئین است.

هشدار: این اسامی فقط برای آشنایی است و پزشک باید برای شما دارو برای درمان عفونت ادراری تجویز کند؛ در نتیجه مسئولیتی برای سایت ایجاد نمی کند.

سوزش ادرار ناشی از عفونت باکتریایی معمولاً پس از شروع مصرف دارو خیلی سریع بهبود می یابد. همیشه دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برای شما تجویز کرده مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

درمان درد همراه با سیستیت بینابینی ممکن است چالش برانگیز باشد. نتایج حاصل از دارو درمانی ممکن است کندتر باشد. قبل از اینکه احساس بهبودی کنید ممکن است مجبور باشید بیش از چهار ماه دارو مصرف کنید.

درمان سوزش ادرار

چگونه می توانم از سوزش ادرار پیشگیری کنم؟

تغییراتی وجود دارد که می توانید در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا به تسکین علائم شما کمک کند. از مواد شوینده بدن و لباسشویی معطر دوری کنید تا ریسک تحریک در شما کاهش یابد. 

در حین فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنید تا از ابتلا به بیماری های مقاربتی در امان باشید. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مثانه را تحریک می کند، حذف کنید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی غذاها احتمالاً مثانه شما را تحریک می کنند. برخی از محرک ها که بهتر است از آن ها دوری کنیم شامل الکل، کافئین، غذاهای پر ادویه، مرکبات و آب میوه ها، محصولات گوجه فرنگی و شیرین کننده های مصنوعی است.

همچنین برای بهبود مثانه باید از مصرف غذاهای بسیار اسیدی پرهیز کنید. در حالی که تحت درمان هستید، سعی کنید چندین هفته رژیم غذایی ملایم داشته باشید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص کلیه و مجاری ادراری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    با سلام....هر ده روز تقریبا یه احساس تیر کشیدن و سوزش داخل مجرای ادرار داخل سر الت دارم به مدت یکی دو ثانیه فقط.....در ضمن موقع ادرار و امیزش جنسی هیچگونه ترشح و سوزش و خون ریزی ندارم...۴۱ ساله هستم
    1. تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      سلام دکتر جواب ما رو بدید بی زحمت با تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم ده روز در آب گرم نشسته شود 

    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام، قبلا عفونت بیضه داشتم با دارو خوب شدم،چندبار خودارضایی شدید و خشن داشتم و حدود ۱ماه پیش سوزش سرآلتم پیدا شد،سیستوسکپی انجام دادم و دکتر بهم سفکسیم۴۰۰ ۲بسته داد ولی بسته دوم رو منظم مصرف نکردم دکترم گفت مثانه عصبی داری و پروستاتت عصبی شده ، الان ۶روزه سوزش سرآلت دارم ،علت اصلی رو راهنمایی کنید،تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام مبتلا به التهاب پروستات هستيد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر بریر چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    باعرض سلام ، حدود ۳ تا ۴ ماه سوزش ادرار دارم هربار برای ادرار میرم دستشویی سوزش دارم رفتم دکتر قرص هم مصرف کردم اما خوب نشدم فقط یک رو ادرار رنگش روشن شد سوزش نداشتم اما دوباره شدم رفتم دکتر آزمایش هم دادم دوباره ،، آزمایش چیزی از عفونت نداشتم چی میتونه باشه ترو خدا کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام سونوگرافي از كليه ها و مثانه پر و خالي گرفته شود روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود

  • تصویر کاربر یاسر چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    مجاری‌ادار میسوزه بعد قهوه مصرف میکنم شب ادار زیاد میشه
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

        با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود 

  • تصویر کاربر Ali چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام چند روزی است که سوزش آخر ادرارم دارم وهم چنین قسمت سمت چپ بیضه ام یکم درد داشت که سونودادم اپیدیدیم مختصر بود الان مشکل سوزش ادرارم را چطوری حل کنم با تشکر..
    1. تصویر کاربر Ali یکشنبه ۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      فایل دوتا سونورافی گذاشتم
    2. تصویر کاربر Ali یکشنبه ۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      درضمن قرص سفیکسیم 400وفنازومکس وامپول سفتریاکسون زدم ولی بهتر نشدم
    3. تصویر کاربر Ali یکشنبه ۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      ..
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود و CT اسكن بدون تزريق شكم گرفته شود

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر پرویر دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    خواهشمند است نسبت به سونگرافی زیر راهنمایی بفرمایید ایا مصرف دارو باعث خروج سنگ میشود یا باید عمل کنم در حال حاصر داری سوزش ادرار می باشم. گاهی ادرار رنگی. می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۲ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد اگر سنگ ها دفع نشد ند عمل كنيد

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۸ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    سلام.حدود 40 روز است احساس سوزش دارم بعد دفع ادرار .وقتي اب زباد بخورم خوبم ولب روزهايي كه اب كم ميخورم بعد دفع ادرار تا يكي دو ساعت سوزش ادرار دارم.درد گنگ و مبهم گاهي تيز بين مقعد و بيضه ها.سوزش ته الت بعد دفع ادرار .بعد رابطه حس ارامش دارم و روز بعدش تقريبا بدون مشكل هستم.من سال گشته چنين حالتي داشتم كه برطرف شد امسال قبل يك سفر كوهنوردي با خودم گفتم امبدوارم پيش نياد بلافاصله روز بعدش سوزش شرروع شد.روزهايي كه مشغول ميشم و فعاليت دارم تقريبا بدون مشكل پيش ميره ولي دروقت فراغت سوزش بيشتر ميشه.سنم 45بدون الكل بدون سيگار اندام متناسب و چاق نيستم.ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۱ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود 

    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۱ مهر ۱( 1 سال پیش)
      تشکر جناب دکتر .ازیکی دو روز پیش بنا به نظر یکی از همکاران شما روزی یک عدد ویتامین ای مصرف میکنم که فوق العاده اثر داشته و ناراحتی ادراری بسیار کم شده ایا میشه مرتبط باشه و موثر.?وسوال دوم اینکه ایا اگر هنگام ادرار زور بزنیم برای خروج قطرات پایانی ویا به علت یبوست هنگام دفع ممکنه ادرار وارد پروستات بشه و اگر این حالت رخ بده چه نتیجه ای خواهد داشت.?
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رو دوشنبه ۴ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر
    حدود دو ماه قبل بدلیل سوزش شدید هنگام انزال ب دکتر کلیه مراجعه کردم ک پس از سونو ایشان پروستاتیت و عفونت در پروستات را علت ان گفتند
    قرص سیپرو فلوکساسین ۵۰۰ و کپسول سلکسیب و ویتامین ای ایشان دادند
    پس از یکماه مشکل کامل برطرف نشده
    مجددا
    قرص افلوکساسین و کپ سلکسیب و کپ تامسولیسین دادند ک تامسولیسین عوارض داشت پس از مشورت با ایشان کنار گذاشتم
    الان پس از دوماه هنوز گاهی سوزش در ادراد و انزال و درد در بیضه و آلت دارم علاوه بر آن مشکلی ک بیشتر الان دچارش شدم و اصلا نداشتم عدم نعوظ و انزال زود رس است
    در نسخه سوم ادامه مصرف افلوکساسین روزی دو تا
    سلکسیب روزی یکی
    و قرص گیاهی پروستا باریج روزی یکی را تجویز کرددند
    الان بفرمایید با برطرف نشدن مشکل اولیه ک همان سوزش در انزال و مشکل جدیدتر و مهمتر عدم نعوظ و انزال زودرس
    چه دستور میفرمایید
    در ضمن من 42ساله هستم
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام التهاب پروستات داريد روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل شود ،،، روزي يك عدد قرص فلوكستين ٢٠ ميلي سه ماه ميل شود ،،، يك ساعت قبل از رابطه يك عدد قرص تاداگرا٢٠. ميل شود

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من پسری ۱۸ ساله هستم که خودارضایی انجام می دهم که کمتر کرده ام الآن تقریبا یکی دوسال است که سوزش ادرار دارم و بعضی مواقع رنگ ادراد تغییر می کند وبعضی اوقات هم قطع و وصل می شود و آقای دکتر مشکل دیگر هم در دفع مدفوع است که در هنگام دفع مدفوع به سختی خارج می شود ویک چیز گردی جلوی مثانه را تقریبا می گیرد و باید باانگشت آن را کنار بزنم تا دفع به راحتی انجام شود سوالم این است که آیا سرطان یا بزرگی پروستات دارم؟؟ وبزرگی پروستات می تواند جلوی دفع مدفوع را بگیرد؟؟؟
    ومن از شهر تبریز هستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام بزرگي پروستات مانع دفع نمي شود روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در آب گرم ده روز نشسته شود ،،،روزي يك عدد قرص ألفن xl صد ميلي گرم ده روز ميل گردد

  • تصویر کاربر صابر چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید

    میخواستم بدونم علت سوزش بعد از ادرار چیست؟ در هنگام ادرار کردن هیچ سوزشی ندارم اما بعد از آن آلت تناسلی مخصوصا قسمت سرش به شدت تا چند دقیقه احساس سوزش دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام علت التهاب پروستات است ،،. روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد قرص ألفن xl  صد ميلي گرم ده روز ميل كنيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر