علت سوزش ادرار در مردان و زنان + درمان

علت سوزش ادرار در مردان و زنان چیست؟ این حالت دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. همچنین راه های درمان این وضعیت نیز آورده شده است.

هر دو گروه مردان و زنان ممکن است سوزش ادرار را تجربه کنند و دلیل آن ممکن است وابسته به آناتومی بدن آنها باشد.

برای مثال زنان میزراه (مجرای ادرار) کوتاه تری نسبت به مردان دارند. در نتیجه باکتری ها می توانند راحتتر وارد مثانه شوند که این امر ممکن است سبب بروز عفونت مجاری ادراری گردد.

افراد می توانند در مورد ریسک های سوزش ادرار بر اساس جنسیت و همچنین سابقه پزشکی خود سوال کنند.

بسیاری از شرایط مختلف می توانند باعث سوزش ادرار شوند. بیشتر این دلایل به خوبی قابل درمان هستند.

آنچه در ادامه می خوانید، 10 دلیل احتمالی سوزش ادرار، همراه با علائم دیگری که ممکن است در کنار آن وجود داشته باشد، می باشد.

دلایل مشترک سوزش ادرار در مردان و زنان

1- عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) هنگامی اتفاق می افتد که باکتری های اضافی در جایی از مجاری ادراری جمع شوند. این قسمت از بدن از کلیه ها به سمت مثانه تا مجرای ادرار امتداد می یابد و ادرار را به سمت خارج بدن منتقل می کند.

فرد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری ممکن است علایم دیگری را تجربه کند. از جمله:

عفونت دستگاه ادراری عاملی برای سوزش ادرار

2- عفونت منتقل شده از تماس جنسی (عفونت مقاربتی)

عفونت های مراقبتی (STIs) مانند کلامیدیا، گنوره آ (سوزاک)، و هرپس همگی می توانند بر دستگاه ادراری اثر گذاشته و سوزش ادرار ایجاد کنند.

علایم بسته به نوع بیماری STI می تواند متفاوت باشد. برای مثال هرپس معمولا سبب ایجاد ضایعات تاول مانند در اندام تناسلی می گردد.

3- سنگ کلیه

سنگ های کلیه مجموعه ای از مواد مانند کلسیم یا اوریک اسید می باشد، که توسط بدن ساخته شده و اطراف یا درون کلیه به شکل سنگ در آمده است.

گاهی سنگ های کلیه ممکن است خود را اطراف محلی که ادرار وارد مثانه می شوند، قرار دهند. این موضوع می تواند سبب ایجاد سوزش ادرار شود.

علاوه بر سوزش ادرار، سنگ های کلیه می توانند علایم زیر را ایجاد کنند:

درد پهلو به علت وجود سنگ کلیه

4- سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی، که همچنین با عنوان سندرم درد مثانه شناخته می شود، بیماری است که باعث تحریک مزمن مثانه به مدت 6 هفته یا بیشتر بدون عفونت زمینه ای می شود.

سیستیت بینابینی همچنین می تواند سبب بروز علایم زیر گردد:

عامل درد بالای ناحیه تناسلی مردان چیست و چگونه درمان می شود؟

5- حساسیت به مواد شیمیایی

گاهی اوقات، مواد شیمیایی که در تماس با سطح خارجی بدن قرار دارند، مانند مواد معطر، می توانند بافت های بدن را تحریک کنند. هنگامی که فرد ادرار می کند، این تحریکات ممکن است بیشتر مشخص شوند و درد ایجاد گردد.

فرآورده هایی که می توانند حساسیت به مواد شیمیایی ایجاد کنند شامل موارد زیر می باشد:

  • دوش ها
  • صابون ها
  • دستمال توالت عطری
  • لوبریکانت واژینال
  • فوم های ضد بارداری

افرادی که به مواد شیمیایی حساسیت نشان میدهند ممکن است متوجه موارد زیر شوند:

حساسیت به مواد آنتی باکتریال

6- داروها

برخی از داروها، از جمله داروهایی که پزشکان برای درمان سرطان مثانه تجویز می کنند، ممکن است بافت مثانه را تحریک و ملتهب کنند. این امر اغلب می تواند باعث سوزش ادرار شود.

اگر فردی داروی جدیدی را شروع کرده و هنگام ادرار احساس سوزش می کند، باید با پزشک خود تماس گرفته و از او بپرسد که آیا این علامت، از عوارض جانبی دارو ست یا نه. این افراد نباید بدون اینکه ابتدا با پزشک مشورت کنند، خودشان دارو را قطع نمایند.

سایر علایم تا حد زیادی به نوع دارو بستگی دارد.

7- سرطان مثانه

سرطان مثانه هنگامی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی در مثانه تشکیل شوند.

احساس درد هنگام ادرار کردن به طور معمول از علائم اولیه این بیماری نیست. در عوض، فرد معمولاً متوجه خون در ادرار خود می شود.

سایر علایم احتمالی سرطان مثانه شامل موارد زیر است:

سرطان مثانه علت سوزش ادرار

علت سوزش ادرار در مردان

8- عفونت پروستات

یک عفونت باکتریایی کوتاه مدت می تواند سبب ایجاد عفونت پروستات یا پروستاتیت گردد. التهاب مزمن با منشا یک بیماری دیگر مانند STI نیز می تواند باعث ایجاد پروستاتیت گردد.

سایر علایم

یک عفونت پروستات همچنین می تواند سبب بروز موارد زیر گردد:

عفونت پروستات در مردان

علت سوزش ادرار در زنان

9- کیست تخمدان

بسیار شبیه به سنگ کلیه، کیست های تخمدان مثالی بر این موضوع هستند که چطور چیزی در خارج از مثانه با ایجاد فشار بر آن می تواند باعث ایجاد سوزش ادرار گردد.

کیست های تخمدانی می توانند در یک یا هردو تخمدان ایجاد شوند که در طرفین مثانه قرار گرفته اند.

زنان مبتلا به کیست تخمدان همچنین ممکن است علایم زیر را تجربه کنند:

10- عفونت یا تحریک واژینال

یک عفونت واژینال، که همچنین به عنوان واژینیت یا واژینوز شناخته می شود، میتواند در اثر رشد بیش از حد باکتری یا قارچ ایجاد گردد.

یک بیماری STI به نام تریکومونازیس نیز همچنین می تواند سبب بروز عفونت واژینال گردد.

علایم زیر ممکن به همراه سوزش ادرار رخ دهد:

برای تشخیص سوزش ادرار به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

مردان و زنانی که سوزش ادرار را تجربه می کنند باید به پزشک مراجعه کنند. سوزش ادرار می تواند علامت یک بیماری جسمی گسترده تر باشد که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

پزشک شما معمولاً با توصیف علائم و آنالیز نمونه ادرار، میتواند علت سوزش ادرار شما را تشخیص دهد. این نمونه از نظر گلبول های سفید خون، گلبول های قرمز یا مواد شیمیایی خارجی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. وجود گلبول های سفید به پزشک نشان می دهد که التهابی در دستگاه ادراری وجود دارد.

کشت ادرار، که تقریباً دو روز برای نتایج نهایی طول می کشد، مشخص می کند که آیا عفونت وجود دارد یا نه و کدام یک از باکتری ها عامل عفونت دستگاه ادراری هستند.

همچنین این موضوع که چه آنتی بیوتیک هایی در درمان این باکتری موثر هستند را برای پزشکتان مشخص می کند.

اگر در نمونه ادرار شما هیچ علامتی از عفونت یافت نشود، پزشک ممکن است آزمایشات دیگری را برای بررسی مثانه یا پروستات پیشنهاد دهد.

برای بیماران زن، پزشک همچنین ممکن است یک نمونه سواب از پوشش واژن یا مجرای ادرار بگیرد تا علائم عفونت را بررسی کند.

پزشکتان همچنین یک شرح حال درمانی شامل سوالاتی در مورد شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید، مانند دیابت شیرین یا اختلالات نقص ایمنی از شما میگیرد. 

وی همچنین ممکن است در مورد سابقه جنسی شما سوال کند تا مشخص کند که STI می تواند علت درد باشد یا نه. همچنین ممکن است آزمایش هایی برای بررسی STIs لازم باشد.

بی اختیاری ادرار در مردان

درمانی دارویی سوزش ادرار

پزشک شما ممکن است برای درمان سوزش ادرار دارو تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت مجاری ادراری، پروستاتیت باکتریایی و برخی از عفونت های مقاربتی را درمان کنند. پزشک همچنین ممکن است به شما دارو دهد تا مثانه تحریک شده را آرام کند. 

داروهای مورد استفاده در درمان IC شامل داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA)، پلی سولفات سدیم پنتوزان (elmiron) و استامینوفن (Tylenol) همراه با کدئین است.

هشدار: این اسامی فقط برای آشنایی است و پزشک باید برای شما دارو برای درمان عفونت ادراری تجویز کند؛ در نتیجه مسئولیتی برای سایت ایجاد نمی کند.

سوزش ادرار ناشی از عفونت باکتریایی معمولاً پس از شروع مصرف دارو خیلی سریع بهبود می یابد. همیشه دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برای شما تجویز کرده مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

درمان درد همراه با سیستیت بینابینی ممکن است چالش برانگیز باشد. نتایج حاصل از دارو درمانی ممکن است کندتر باشد. قبل از اینکه احساس بهبودی کنید ممکن است مجبور باشید بیش از چهار ماه دارو مصرف کنید.

درمان سوزش ادرار

چگونه می توانم از سوزش ادرار پیشگیری کنم؟

تغییراتی وجود دارد که می توانید در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا به تسکین علائم شما کمک کند. از مواد شوینده بدن و لباسشویی معطر دوری کنید تا ریسک تحریک در شما کاهش یابد. 

در حین فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنید تا از ابتلا به بیماری های مقاربتی در امان باشید. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مثانه را تحریک می کند، حذف کنید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی غذاها احتمالاً مثانه شما را تحریک می کنند. برخی از محرک ها که بهتر است از آن ها دوری کنیم شامل الکل، کافئین، غذاهای پر ادویه، مرکبات و آب میوه ها، محصولات گوجه فرنگی و شیرین کننده های مصنوعی است.

همچنین برای بهبود مثانه باید از مصرف غذاهای بسیار اسیدی پرهیز کنید. در حالی که تحت درمان هستید، سعی کنید چندین هفته رژیم غذایی ملایم داشته باشید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص کلیه و مجاری ادراری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام...جناب آقای دکتر در آخرین سونوگرافی اندازه ی پروستات ام 36 تشخیص داده شده است. 56 سال سن دارم...تا به حال طی این چند سال دچار عفونت ادراری شده ام و با مصرف آنتی بیوتک حال بهتری داشتم. ولی حالا دچار عفونت ادراری شده ام و با مصرف مترونیدازول و سیپروفلوکساسین باز هم بعد از چند روز سوزش ادراری دارم...متشکرم می شوم اگر راهنمایی ام کنید...
    1. تصویر کاربر امیر دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش)
      روزی 15 دقیقه، 15 بار در آب گرم نشسته شود. سپس الت خود را 360 درجه بچرخانید و 5 بار تکرار گردد. از وازلین برای مالش بیضه استفاده گردد. اگر نشسته نشود، نشته خواهید شد.
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهران شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    عرض ادب و احترام . اقای دکتر بنده 50 سال سن دارم و بصورت حرفه ایی ورزش میکنم. چند روزی دچار سوزش ادار شدید در ابریزگاه شدم به نحوی که وقتی ادار میکنم برای چند پانیه سوزش شدیدی برام بوجود میاد . دردی در پروستات و مجرای خوری الت ندارم . فقط نوک الت در حال خروج ادرار دچار سوزش میشه . روابط جنسی خارج از عرف ندارم و فقط به واسطه کارم در بندر عباس مجبور به نگه داشتن ادارم شدم به مدت دطولانی و بعد از دو روز این مشکل کم کم بروز کرد . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ادرار را زودتر تخليه كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    آقای دکتر من حدود یه هفته بود که خارش کم داشتم ،دقیقا وسط آلت ، که بعد یه هفته سوزش ادرار هم به اون اضافه شد احساس میکنم چیز کوچکی بین آلت گیر کرده و سوزش ادرار هم دارم باز میشه راهنمایی کنید .
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۱ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد و هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازوپيريدين ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر مهران جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر قوامی وقت بخیر
    دخترم ۵ا سال داره بااینکه به دکتر مراجعه کردیم هنوز سوزش ادرار و درد مثانه دارد یه دوره قرص سیستون مصرف کرده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام ادرار را زود تخليه كند روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم دو هفته نشسته شود و سونوگرافي كليه ها و مثانه پر و خالي جهت مقدار ادرار باقيمانده انجام شود

  • تصویر کاربر Z.n جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب وخسته نباشید خدمت اقای دکتر
    ببخشید ۲۰ سالمه ومجرد هستم ، یکسالی هست که بعدازادرار سوزش دارم و معمولا تانیم ساعت یک ساعت ادامه دارد وبیشتر صبح ها هست واینکه حتی بعد ازادرارکردن چندباری دستشویی میرم وخیلی کم ادرار میکنم پارسال دکتر هم رفتم وسونو وازمایش هم دادم قرص داد ولی فقط در زمان مصرف ان قرص خوب بودم ولی بعد از اتمام قرص دوباره همینجور شدم لطفا راهنماییم کنید خیلی اذیت میشم
    باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه ده روز در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ۳۷ سال دارم الان دو هفته هست گاه وقتی احساس سوزشی سر الت داشتم ولی الان مرتب ادرارم میگیره ویه حالت سوزش سر التم ولی زمانیکه ادرار میکنم اون ادرار برای چند دقیقه ای رفع میشه
    1. تصویر کاربر محمد جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)
      چرا پاسخ نمیدید دکتر جان
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد و هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس يك هفته ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    باسلام. آقای دکتر چند وقتی هست که تکرر ادرار دارم خصوصاً مواقعی که چای میخورم. و بعد از ادرار گاها یکی دو قطره ادرار بعد از چند دقیقه بدون دلیل خارج میشه. سوزش ادرار به ندرت دارم.لطفا راهنمایی کنید
    آیا داروهای گیاهی فر طب کوثر است؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك دو هفته ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه دو هفته در أب گرم نشسته شود

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکترمن پسری۳۰ساله ومتاهل هستم وناراحتیم ازحدوددوسال پیش شروع شدکه بادردگرفتن یکدفعه ای شبانه پهلوم وتکرراداراماادرارنکردن چندین باربه پزشک وسونودرکرمانشاه مراجعه کردم که هربارگفتن چیزی نیست ومقداری داروکه برطرف نمیشدتااینکه دربندرعباس بازسونودادم وگفتن سه عددسنگ بزرگ دارم دوتادرکلیه هام ویکی درمجاری ادراریم بعدازچندروزاحساس کردم که سنگی که داخل آلتم بوددفع شدوازخالی نشدن ادرارم راحت شدم اماازاون زمان به بعددقیقادوساله که دیگه هیچوقت نتونستم کامل ادرارموخالی کنم وهیچ وقت مث اول ادرارم سرعت وفشارطبیعیشونگرفتوکم شده وهمیشه شب هاتکررادراردارم ودردی که ازهمه بیشترازش رنج میبرم سوزش ادراریه که هرچندشب یکباربه سراغم میادوتاچندشبم ادامه داره به صورتی که نگاراون سنک آلتموازداخل زخم کرده باشه یااینکه سوزش ازادراره وشبابعدازادرارسوزش شروع میشه وتکررطوری که نه میتونم بخابم ونه آرام وقرارتااینکه بخاطرتکررمیرم واون چندقطره روکه داشتن آتیشم میزدن خالی میکنم وسریع همون لحظه دوباره انگارجایگزین میشه تاجایی که کلافه واززندگی سیرم کرده تواین سن واقعاممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم هم ده روز ميل كنيد و هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ده روز ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      آخه من به فانزومکس شدیدحساسیت دارم وبلافاصله بعدازخوردنش سیستم گوارشیم به هم میریزه وتاچندساعت فقط بالامیارم
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام پس بيشتر در أب گرم نشسته شود

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حجت چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 575 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن سوزش گرفتم همراه باعفونت خون هم ازآلت تناسلی بیرون میادچیکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي يك عدد قرص تاوانكس ٥٠٠ ميلي گرم ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر جمال چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام وادب،بنده هفت سالی سوزش ادرار دارم بعدازمدفوع تاده دقیقه ادرارم قط نمیشه،،،چندباری هم به دکتر مراجعه کردم ولی هیچ نتیجه ی نگرفتم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۱ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام براي تشخيص علت سوزش ادرار بايد سيتولوژي ادرار بدهيد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر