علت سوزش ادرار در مردان و زنان + درمان

علت سوزش ادرار در مردان و زنان چیست؟ این حالت دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. همچنین راه های درمان این وضعیت نیز آورده شده است.

هر دو گروه مردان و زنان ممکن است سوزش ادرار را تجربه کنند و دلیل آن ممکن است وابسته به آناتومی بدن آنها باشد.

برای مثال زنان میزراه (مجرای ادرار) کوتاه تری نسبت به مردان دارند. در نتیجه باکتری ها می توانند راحتتر وارد مثانه شوند که این امر ممکن است سبب بروز عفونت مجاری ادراری گردد.

افراد می توانند در مورد ریسک های سوزش ادرار بر اساس جنسیت و همچنین سابقه پزشکی خود سوال کنند.

بسیاری از شرایط مختلف می توانند باعث سوزش ادرار شوند. بیشتر این دلایل به خوبی قابل درمان هستند.

آنچه در ادامه می خوانید، 10 دلیل احتمالی سوزش ادرار، همراه با علائم دیگری که ممکن است در کنار آن وجود داشته باشد، می باشد.

دلایل مشترک سوزش ادرار در مردان و زنان

1- عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری (UTI) هنگامی اتفاق می افتد که باکتری های اضافی در جایی از مجاری ادراری جمع شوند. این قسمت از بدن از کلیه ها به سمت مثانه تا مجرای ادرار امتداد می یابد و ادرار را به سمت خارج بدن منتقل می کند.

فرد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری ممکن است علایم دیگری را تجربه کند. از جمله:

عفونت دستگاه ادراری عاملی برای سوزش ادرار

2- عفونت منتقل شده از تماس جنسی (عفونت مقاربتی)

عفونت های مراقبتی (STIs) مانند کلامیدیا، گنوره آ (سوزاک)، و هرپس همگی می توانند بر دستگاه ادراری اثر گذاشته و سوزش ادرار ایجاد کنند.

علایم بسته به نوع بیماری STI می تواند متفاوت باشد. برای مثال هرپس معمولا سبب ایجاد ضایعات تاول مانند در اندام تناسلی می گردد.

3- سنگ کلیه

سنگ های کلیه مجموعه ای از مواد مانند کلسیم یا اوریک اسید می باشد، که توسط بدن ساخته شده و اطراف یا درون کلیه به شکل سنگ در آمده است.

گاهی سنگ های کلیه ممکن است خود را اطراف محلی که ادرار وارد مثانه می شوند، قرار دهند. این موضوع می تواند سبب ایجاد سوزش ادرار شود.

علاوه بر سوزش ادرار، سنگ های کلیه می توانند علایم زیر را ایجاد کنند:

درد پهلو به علت وجود سنگ کلیه

4- سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی، که همچنین با عنوان سندرم درد مثانه شناخته می شود، بیماری است که باعث تحریک مزمن مثانه به مدت 6 هفته یا بیشتر بدون عفونت زمینه ای می شود.

سیستیت بینابینی همچنین می تواند سبب بروز علایم زیر گردد:

عامل درد بالای ناحیه تناسلی مردان چیست و چگونه درمان می شود؟

5- حساسیت به مواد شیمیایی

گاهی اوقات، مواد شیمیایی که در تماس با سطح خارجی بدن قرار دارند، مانند مواد معطر، می توانند بافت های بدن را تحریک کنند. هنگامی که فرد ادرار می کند، این تحریکات ممکن است بیشتر مشخص شوند و درد ایجاد گردد.

فرآورده هایی که می توانند حساسیت به مواد شیمیایی ایجاد کنند شامل موارد زیر می باشد:

  • دوش ها
  • صابون ها
  • دستمال توالت عطری
  • لوبریکانت واژینال
  • فوم های ضد بارداری

افرادی که به مواد شیمیایی حساسیت نشان میدهند ممکن است متوجه موارد زیر شوند:

حساسیت به مواد آنتی باکتریال

6- داروها

برخی از داروها، از جمله داروهایی که پزشکان برای درمان سرطان مثانه تجویز می کنند، ممکن است بافت مثانه را تحریک و ملتهب کنند. این امر اغلب می تواند باعث سوزش ادرار شود.

اگر فردی داروی جدیدی را شروع کرده و هنگام ادرار احساس سوزش می کند، باید با پزشک خود تماس گرفته و از او بپرسد که آیا این علامت، از عوارض جانبی دارو ست یا نه. این افراد نباید بدون اینکه ابتدا با پزشک مشورت کنند، خودشان دارو را قطع نمایند.

سایر علایم تا حد زیادی به نوع دارو بستگی دارد.

7- سرطان مثانه

سرطان مثانه هنگامی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی در مثانه تشکیل شوند.

احساس درد هنگام ادرار کردن به طور معمول از علائم اولیه این بیماری نیست. در عوض، فرد معمولاً متوجه خون در ادرار خود می شود.

سایر علایم احتمالی سرطان مثانه شامل موارد زیر است:

سرطان مثانه علت سوزش ادرار

علت سوزش ادرار در مردان

8- عفونت پروستات

یک عفونت باکتریایی کوتاه مدت می تواند سبب ایجاد عفونت پروستات یا پروستاتیت گردد. التهاب مزمن با منشا یک بیماری دیگر مانند STI نیز می تواند باعث ایجاد پروستاتیت گردد.

سایر علایم

یک عفونت پروستات همچنین می تواند سبب بروز موارد زیر گردد:

عفونت پروستات در مردان

علت سوزش ادرار در زنان

9- کیست تخمدان

بسیار شبیه به سنگ کلیه، کیست های تخمدان مثالی بر این موضوع هستند که چطور چیزی در خارج از مثانه با ایجاد فشار بر آن می تواند باعث ایجاد سوزش ادرار گردد.

کیست های تخمدانی می توانند در یک یا هردو تخمدان ایجاد شوند که در طرفین مثانه قرار گرفته اند.

زنان مبتلا به کیست تخمدان همچنین ممکن است علایم زیر را تجربه کنند:

10- عفونت یا تحریک واژینال

یک عفونت واژینال، که همچنین به عنوان واژینیت یا واژینوز شناخته می شود، میتواند در اثر رشد بیش از حد باکتری یا قارچ ایجاد گردد.

یک بیماری STI به نام تریکومونازیس نیز همچنین می تواند سبب بروز عفونت واژینال گردد.

علایم زیر ممکن به همراه سوزش ادرار رخ دهد:

برای تشخیص سوزش ادرار به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

مردان و زنانی که سوزش ادرار را تجربه می کنند باید به پزشک مراجعه کنند. سوزش ادرار می تواند علامت یک بیماری جسمی گسترده تر باشد که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

پزشک شما معمولاً با توصیف علائم و آنالیز نمونه ادرار، میتواند علت سوزش ادرار شما را تشخیص دهد. این نمونه از نظر گلبول های سفید خون، گلبول های قرمز یا مواد شیمیایی خارجی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. وجود گلبول های سفید به پزشک نشان می دهد که التهابی در دستگاه ادراری وجود دارد.

کشت ادرار، که تقریباً دو روز برای نتایج نهایی طول می کشد، مشخص می کند که آیا عفونت وجود دارد یا نه و کدام یک از باکتری ها عامل عفونت دستگاه ادراری هستند.

همچنین این موضوع که چه آنتی بیوتیک هایی در درمان این باکتری موثر هستند را برای پزشکتان مشخص می کند.

اگر در نمونه ادرار شما هیچ علامتی از عفونت یافت نشود، پزشک ممکن است آزمایشات دیگری را برای بررسی مثانه یا پروستات پیشنهاد دهد.

برای بیماران زن، پزشک همچنین ممکن است یک نمونه سواب از پوشش واژن یا مجرای ادرار بگیرد تا علائم عفونت را بررسی کند.

پزشکتان همچنین یک شرح حال درمانی شامل سوالاتی در مورد شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید، مانند دیابت شیرین یا اختلالات نقص ایمنی از شما میگیرد. 

وی همچنین ممکن است در مورد سابقه جنسی شما سوال کند تا مشخص کند که STI می تواند علت درد باشد یا نه. همچنین ممکن است آزمایش هایی برای بررسی STIs لازم باشد.

بی اختیاری ادرار در مردان

درمانی دارویی سوزش ادرار

پزشک شما ممکن است برای درمان سوزش ادرار دارو تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت مجاری ادراری، پروستاتیت باکتریایی و برخی از عفونت های مقاربتی را درمان کنند. پزشک همچنین ممکن است به شما دارو دهد تا مثانه تحریک شده را آرام کند. 

داروهای مورد استفاده در درمان IC شامل داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA)، پلی سولفات سدیم پنتوزان (elmiron) و استامینوفن (Tylenol) همراه با کدئین است.

هشدار: این اسامی فقط برای آشنایی است و پزشک باید برای شما دارو برای درمان عفونت ادراری تجویز کند؛ در نتیجه مسئولیتی برای سایت ایجاد نمی کند.

سوزش ادرار ناشی از عفونت باکتریایی معمولاً پس از شروع مصرف دارو خیلی سریع بهبود می یابد. همیشه دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برای شما تجویز کرده مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

درمان درد همراه با سیستیت بینابینی ممکن است چالش برانگیز باشد. نتایج حاصل از دارو درمانی ممکن است کندتر باشد. قبل از اینکه احساس بهبودی کنید ممکن است مجبور باشید بیش از چهار ماه دارو مصرف کنید.

درمان سوزش ادرار

چگونه می توانم از سوزش ادرار پیشگیری کنم؟

تغییراتی وجود دارد که می توانید در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا به تسکین علائم شما کمک کند. از مواد شوینده بدن و لباسشویی معطر دوری کنید تا ریسک تحریک در شما کاهش یابد. 

در حین فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنید تا از ابتلا به بیماری های مقاربتی در امان باشید. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مثانه را تحریک می کند، حذف کنید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی غذاها احتمالاً مثانه شما را تحریک می کنند. برخی از محرک ها که بهتر است از آن ها دوری کنیم شامل الکل، کافئین، غذاهای پر ادویه، مرکبات و آب میوه ها، محصولات گوجه فرنگی و شیرین کننده های مصنوعی است.

همچنین برای بهبود مثانه باید از مصرف غذاهای بسیار اسیدی پرهیز کنید. در حالی که تحت درمان هستید، سعی کنید چندین هفته رژیم غذایی ملایم داشته باشید.

دکتر هوشنگ قوامی متخصص کلیه و مجاری ادراری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر سینا شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود ۴ ماه پیش شرو کردم به ترش کردن بعد شرو شد به سوزش معده من شرو کردن مصرف کردن شربت برای اسید معده ک اثری نداشت بعد اون امپرازول مصرف کردم خوب شدم یدفه سوزش ادرار گرفتم رفتم دکتر رفتم ازمایش دادم که گفت مشکلی نداری بهم انتی بیوتیک داد ولی بازم خوب نشدم هر روز از خواب پا میشم حالت تهوع دادم غذا ک میخورم همش آروق میزنم بازم ترش میکنم آلت تناسلیم حالت عادی میسوزه مقعدمم درد میگیره بعضی موقع هاادرارم ک میکنم بازم میسوزه الان حدود یه ماهه دارم داکسی سایکلین مصرف میکنم اثری نداشت لطفا کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم ده روز نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ده روز استعمال كنيد

  • تصویر کاربر سوگل جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام، من دیابت نوع ۱ دارم و به تازگی متوجه سنگ کلیه، کیست کلیه و التهاب مثانه شده ام، عفونت زنان هم داشتم که از کرم واژینال استفاده کردم، با همسرم‌مقاربت داشتم‌و فردای روز مقاربت ایشون دچار تکرر ادرار و سوزش در ناحیه تناسلی شدند، آیا مشکل ایشون از مساله من نشات‌گرفته یا دلیل دیگه ای داره، ایشون هم دیابت‌نوع ۲ دارند.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام مشكل ايشان ارتباطي به شما ندارد

  • تصویر کاربر م دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    من الان چندساله که سوزش ادرار دارم،و توی منطقه ی محروم هستم که تاالان چندین بار آزمایش گرفتم و به پزشک مراجعه کردم و فایده ای نداشته،میگن مشکلی نمیبینیم ،ولی من چندساله که سوزش ادرار و قطره قطره ای میاد ادرارم،انگاری یه چیزی جلوشو میگره و سوزش شدید دارم آخر ادرارم هم چند قطره ای عفونت میاد،ولی موقعی که ادرارم کردم،فک میکنم که هنوز کامل خارج نشده،قبلا هم که به پزشک مراجعه کردم بهم چندنمونه دارو داد،و من کامل مصرفشون کردم،توی وسطای مصرف احساس کردم دیگه خوب شدم ولی بعداز چندروز دوباره بدبختی شروع شد و قطعه قطعه شدن یا قطره ای شدن ادرار هم بهم اضافه شد،۲۳سالمه،لطفا اگه دارویی قوی میشناسین که موثر باشه بگین تهیه کنم و چه موقع استفادش کنم،کاری ندارم که چقدر دارویی که میدین برای سایر جاهای بدن بد باشه و مضر،فقط همینو خوب کنه ممنونتون میشه بخدا،چون چندین ساله دارم بشدت رنج میبرم،خواهش میکنم میکنم توضیحاتی که دادم بدقت مطالعه کنین و اصلا به این فکر نکنین که سریع پاسخ بدین،فقط به این فکر کنین که مؤثر پاسخ بدین،هرچقدر باشه صبر میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و سيتولوژي ادرار بايد بدهيد

  • تصویر کاربر سیاوش دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من دو روز پیش توی موقع رابطه جنسی خانمم پریود شد و من ب رابطه ادامه دادم و الان سوزش ادرار دارم ممکنه عفونت باشه چیکار کنم راهنمایی کنید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام هر ١٢ ساعت يك عدد قرص سيپروفلوكساتين ٢٥٠ ميلي گرم يك هفته ميل كنيد

  • تصویر کاربر الهام شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام من44ساله هستم دوماه پیش دچار لرزوعرق شدم به دکتر مراجعه کردم برام سونو وآزمایش نوشت..در سونو مشخص شد سنگ ریزه دارم وعفونت کلیه ایشون دارو سیپروفلوکساسین ومترونیدازول دادن منو ارجاع به دکتر ارولوژیست دادن..دکتر کلیه برام سی تی نوشت وقتی انجام دادم آثاری از عفونت وسنک نبود یعتی در عرض یک هفته وبا مصرف دارو همه از بین رفته بود..الان بعد از گذشتن سه هفته دوار سوزش ادرار بعداز ادرار شدم ودرد در پشت باسنم دارم که نشستنوبلند شدن برام کمی دشوار میکنه..لطفا منو راهنمایی کنید چه کاری انجام بدم..عکس سونو و جواب اسکن براتون میفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر ثاني سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر چند روزي هست كه با خارش دور الت تناسلي شروع شده مشكلم تبديل به تاول شده و اين تاول ها پاره شده و به شدت هم سوزش ادرار دارم لطفا كمك كنيد ممنون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام فورا به متخصص پوست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر امید سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    گاهی بعدادراروحتی درحالت عادی درهوای گرم بیشتره سونووازمایش سالمه چن ساله دچارشم ازدکترای شهرناامیدم تکررا درارم دارم همیشه درازمایش اوره وکراتنین لب مرزه ممنومم ازلطفو درمان شما خدایارت
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد اگر خوب نشديد بايد سه روز پشت سرهم سيتولوژي ادرار بدهيد

  • تصویر کاربر حمید شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    من سوزش ادرار داشتم رفتم دکتر عمومی دارو داد خوب شدم جهت اطمینان رفتم دکتر متخصص سونو و ازمایش کامل دادم مشکلی نبود داروی گیاهی پروسیتکا داد بعد دو ماه چند وعده غذایی فلفل تند خوردم خیلی کم سوزش بعد ادرار و التهاب دارم رفتم دکتر عمومی لیتورس بی داد نظر حضر تعالی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر پویا یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام شوهر بعد از نزدیکی خارش سوزش میگیرن من دکتر رفتم گفتن مشکلی ندارم وشوهر م باید خودش دکتر مراجعه کنه ولی ایشان قبول نمیکنن ومیگوین من مشکلی ندارم در ضمن گاهی بعد از ادرار کردن میگویند التم میسوزد لطف کنید راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گوم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر Reza دوشنبه ۲۳ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض تبریک سال جدید.
    بنده الان چند ماهی ست ک دچار سوزش سر آلت تناسلی حین و بعد از ادرار شده ام، چندین بار ب دکتر مراجعه کردم، آزمایش کشت ادرار، چک آپ کامل، آزمایش پروستات و در آخر سونو از کلیه و مثانه انجام دادم(بجز وجود سنگ دو میلی در کلیه راست) چیزی مشاهده نشد، چندین بار هم از آنتی بیوتیک(فنازوپیریدین، کلیندامایسین، سفکسیم،میترونیدازول،سیپروفلاکساسین) استفاده کردم، خب یکی دو هفته خوب بودم و دوباره همون سوزش ب سراغم اومده.
    در طول روز شاید یک بار بعد از ادرار سوزش نداشته باشم، بقیه همش سوزش دارم.
    هیچ علائم عفونت ادارای هم ندارم.
    دکتر گفته باید آندوسکپی مثانه انجام بدم اما فعلا شرایط کرونا اجازه نمیده ک اتاق عمل برم.
    دیگه واقعا کلافه شدم.
    اعصاب برام نمونده.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر