آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

پروستاتیت، التهاب پروستات است. می‌تواند ناگهانی و حاد باشد و یا طولانی مدت یا مزمن. ضمنا می‌تواند به علت میکروب و عفونی باشد.

پروستاتیت چیست؟

التهاب پروستات که همان پروستاتیت خوانده می شود،می تواند به صورت حاد و مزمن ظاهر شود که نوع مزمن آن به دو فرم دیده می‌شود. یکی پروستاتیت عفونی مزمن که به علت عفونت میکروبی مداوم و پایدار ایجاد می‌شود. نوع دوم سندروم مزمن درد لگنی یا به عبارتی به نام CPPS می‌باشد.

علت نوع دوم التهاب پروستات مزمن هنوز کاملا مشخص نشده است. التهاب پروستات مزمن معمولا باعث درد در ناحیه تحتانی لگن ایجاد می‌کند. درمان می‌تواند سخت باشد و با آنتی بیوتیک و سایر داروها صورت گیرد.

 غده پروستات فقط در مردان دیده می‌شود و زیر گردن مثانه قرار گرفته است. این غده چنانچه بزرگ شود مجرای خلفی را مسدود می‌کند و باعث علائم ادراری می‌شود. غده پروستات ترشحات انزال را افزایش می‌دهد و 20 تا 30 درصد حجم منی از ترشحات پروستات است و ترشحات آن در سرعت و فعال کردن نطفه‌ها دخالت دارد.

تشخیص التهاب پروستات

تشخیص التهاب پروستات مزمن

تشخیص پروستاتیت مزمن بر اساس علائم است که بیمار حداقل سه ماه باید این علائم را داشته باشد. در التهاب پروستات حاد علائم معمولا ظاهر می‌شود و سریعا ناپدید می‌گردد.

انواع التهاب پروستات مزمن

1.پروستاتیت عفونی مزمن

2.پروستاتیت مزمن/ سندرم درد لگنی مزمن (CPPS)

التهاب پروستات مزمن در بین مردان بسیار شایع است. تقریبا دو مرد از ده مرد در طول عمر و زندگی خود مبتلا به پروستاتیت مزمن دارای سندرم مزمن درد لگنی (CPPS) هستند. از هر 10 نفر، 1 نفر به پروستاتیت مزمن مبتلا می‌باشند که دارای پروستاتیت عفونی است.

ناحیه درد پروستات کجاست؟

التهاب پروستات علت میکروبی پروستاتیت مزمن، شبیه میکروب عفونت ادراری است. علائم پروستاتیت ممکن است زیاد شود یا از بین رود. وقتی بیماری تظاهر کند، به صورت درد و ناراحتی در فرد مبتلا ایجاد می‌شود و این درد را در ناحیه آلت، اطراف مقعد، در ناحیه پشت و بالاخره بالای استخوان پوبیس در فرد بیمار احساس می‌شود. دفع مدفوع ممکن است همراه با درد باشد و درد در بیضه‌ها منتقل شود.

علائم التهاب پروستات مزمن

علائم ادراری به شکل تکرر ادرار و دفع ادرار همراه با درد از مشکلات این بیماری می‌باشد. علائم ممکن است به مدت طولانی تداوم پیدا کند. اگر چه ممکن است علائم گاهی ظاهر و گاهی از بین رود و از نظر شدت متفاوت است. این علائم به صورت سوزش و تکرر ادرار می‌باشد. این علائم شبیه علائم مربوط به پروستاتیت حاد می‌باشد. به هر حال درد در مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد در مشاهدات بالینی کمتر است. برای مثال در پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد، بیمار تب ندارد یا پایین است و احتمال درد عمومی بدن و آلت کمتر است. وقتی پروستاتیت مزمن با دارو درمان شود، علائم عمومی از بین می‌رود. اگر چه دارو کاملا عفونت را از پروستات ریشه‌کن می‌کند ممکن است دوباره عفونت عود نماید.

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

التهاب پروستات مزمن/ سندرم مزمن درد لگنی (CPPS)

پروستاتیت مزمن و CPPS عبارت از درد و ناراحتی مداوم در ناحیه پایین لگن است. این درد در آلت و اطراف مقعد است. برای تشخیص، این علائم از سه ماه قبل باید شروع شده باشد. علت این بیماری ناشناخته مانده ولی عللی برای آن پیشنهاد کرده‌اند.

عوامل ایجاد کننده عفونت مزمن پروستات

  • عفونت پروستات با میکروبی که تاکنون مشخص نشده است.
  • مشکلات عصبی که پروستات را گرفتار می‌کند.
  • مشکلات سیستم دفاعی بدن
  • ورود ادرار به داخل پروستات هنگام زور زدن برای تخلیه ادرار

اصطلاح پروستاتیت مزمن به التهاب یا عفونت غده پروستات اطلاق می‌شود. علت واقعی پروستاتیت مزمن ناشناخته مانده است.

به همین علت بعضی پزشکان ترم و اصطلاح سندرم درد مزمن لگنی (CPPS) را به کار می برند.

علائم التهاب پروستات مزمن

— درد در ناحیه مقعد، آلت، پشت و بیضه‌ها، درد از نظر شدت روز به روز فرق می‌کند.

— علائم ادراری، درد موقع ادرار کردن، نیاز فوری به توالت رفتن برای تخلیه ادرار (urgency)

— کاهش فشار ادرار و زور زدن موقع ادرار کردن (hesitancy)

مشکلات جنسی، که به صورت اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی و انزال دردناک می باشد.

— احساس خستگی و درد عمومی آلت

دارو برای التهاب پروستات

درمان التهاب پروستات مزمن

درمان پروستاتیت مزمن بسیار سخت می‌باشد، ولی در بیشتر افراد مبتلا علائم بعد از ماه‌ها فروکش می‌کند.

درمان پیشنهادی شامل دادن آنتی بیوتیک به مدت 4 هفته در صورتی که عفونت ادراری داشته‌اند یا حمله یا برگشت پروستاتیت در سال قبل وجود داشته باشد، ولی باید پزشک مطمئن باشد که عفونتی وجود داشته باشد. سایر داروهای تجویزی مسکن و ملین می‌باشند. پروستاتیت مزمن غیر میکروبی یک نوع دیگر از پروستاتیت است که باعث درد و التهاب در پروستات و قسمت سیستم تحتانی ادراری می‌شود. علائم این بیماری شبیه بیماری قبلی است. علت آن نامشخص است و یک مشکل در  حال پیشرفت می‌باشد. علائم بیماری باید در یک زمان و مدت طولانی تداوم داشته و وجود داشته باشد. هدف از درمان بهبود علائم است ولی استفاده از آنتی بیوتیک در این بیماری مورد بحث می‌باشد.

بسیاری عقیده دارند میکروب قابل شناسایی نمی‌باشد ولی آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. سایر مواردی که به درمان کمک می‌کند، خودداری از خوردن الکل، کافئین و مایعات اسیدی می‌باشد. یبوست باید با استفاده از ملین‌ها بهبود یابد. فعالیت آرام‌بخش نیز مفید است.

در آب گرم نشستن نیز به درمان کمک می‌کند. روی اجسام نرم باید نشست. از ماساژ هم می‌توان کمک گرفت.

بعضی بیماران به علت مصرف داروهای آزاردهنده طولانی مدت، دچار مشکلاتی به صورت اضطراب، افسردگی و ناامیدی می‌شوند. لذا گاهی لازم است از داروهای ضد افسردگی و پزشک روانپزشک استفاده کرد.

درد مزمن لگنی در مردان (Chronic pelvic pain in men)

اصطلاح پروستادی نیا (prostadynia) یا سندرم درد لگنی مزمن (CPPS) به منظور درد مزمن لگن که دلیل روشنی برای آن معلوم و مشخص نیست به کار می‌رود. این درد همراه با علائم تحریکی مثانه (تکرر و سوزش ادرار) می‌باشد. درد ممکن است در ناحیه کشاله ران، ژنیتالیا، پرینه و نشیمنگاه وجود داشته باشد. این علائم بدون وجود میکروب در کشت ادرار به وجود می‌آید.

ممکن است در ترشحات پروستات افزایش سلول‌های سفید (WBC) یا میکروب در کشت ترشحات دیده شود.

اصطلاح پروستادی نیا (Prostadynia) در پزشکی کاربرد دارد و استفاده آن تشویق نمی‌شود.

اگر به دنبال بهترین روش درمان بیماری پروستات هستید، بر روی درمان پروستات کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام من نزدیک به یکماه هست با مشکل روبرو هستم اول سوزش ادرار داشتم که کم کم احساس درد در ناحیه پشتم را هم احساس کردم الان آزمایش ادرار دادم گفتن چیزی نشون نمیده کم کم سورشم کم شده ولی احساس میکنم در ناحیه مقعدم چیزی اذیتم میکنه یه حس بدی بهم دست میده نه درد داره و نه خون و نه تیر میکشه فقط یه احساس آزردگی بهم دست میده در ضمن پیش دکتر رفتم بهم اول آنتی بیوتیک دادن بهتر نشدم دوباره رفتم دو تا قرص سلکوکسیب ۱۰۰ وفنارومکس بهم دادن دارم مصرف میکنم ولی تغییری ابوجود نیومده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام من مدتی سوزش پروسنات داشتم انتی بیوتیکهای زیادی زیر نطر دکتر خوردم اما خوب نشدم رفتم دکتر اعصاب داروی دلوکسیتین دل خوردم خوب شدم اما مشکل عدم نعوظ پیدا کردم دارد را که قطع کردم باز کمی شوزش دارم لطفا راهنماییم کنید که چه داروی‌بخورم که هم مشکل سوزش نداشته باشم هم مشکل نعوظ
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      براي سوزش روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و براي نعوظ يك ساعت قبل از عمل جنسي يك عدد قرص تاداگرا٢٠ ميل كنيد يك ماه

  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام ۳۷سال سن دارم حدود ۴روزهست درد در ناحیه مثانه وبیضه دارم دکتر مراجعه کردم سونوگرافی داد انجام دادم که پیوست ارسال میکنم خواهشن بفرمایید چیکار کنم دردش آرام بشه وبرای درمان چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      كار سنگين انجام ندهيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ديكلوفناك استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر ولید شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده 30 سال سن دارم، سال 90 مبتلا به تب مالت شدم و طی چند مرحله مصرف آنتی بیوتیک خوب شدم، ولی از آن سال با مشکلاتی نظیر، قرمزی و درد در بیضه، درد زیرشکم، بی اختیاری در انزال هنگام خواب،
    درد بین معتقد و بیضه مواجه شده ام، دکتر متخصص عفونی معاینه کردن گفتن مشکلی نداری، پیش متخصص اورولوژی رفتم سونوگرافی بیضه انجام دادم گفتن بیضه هات سالم هستن ولی همچنان من این مشکلات را دارم، به نظر شما من باید چکار کنم جناب دکتر، باتشکر از شما.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      شما مبتلا به التهاب پروستات هستيد بايد روزي دو بار هر با ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز روزي يك عدد شياف ديكلوفناك صد ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر سینا پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده از اسفند ماه سال گذشته با سوزش آلت در هنگام انزال مواجه شدم که با مراجعه به دکتر و انجام سونوگرافی مشخص شد که دچار التهاب پروستات هستم و آنتی بیوتیک به همراه قرص تروزاسین مصرف کردم. بعد از ۵ ماه مجددا علائم به صورت شدیدتر ظاهر شد و مجددا همان نسخه تکرار شد. با نسخه جدید درد تا حد زیادی کاسته شد اما خوب نشد. مجددا مراجعه کردم و این بار یک آمپول و آنتی بیوتیک جدید دریافت کردم (داکسی سیکلین). روند درد و سوزش کاهش یافت ولی کامل خوب نشد. با انزال این سوزش زیاد میشود و تا ۲۴ ساعت بعد از انزال وجود دارد. از مقعد تا سر آلت احساس داغی در داخل مجرا دارم. اکنون ۱۰ ماه از شروع این بیماری میگذرد اما بهبود نیافته است. بسیار خسته کننده شده و عصبی شده ام. لطفا ارائه طریق بفرمایید. با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات درمانش طولاني مي باشد بنابراين بيمار بايد همكاري كند ،،. روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي استعمال كنيد ده روز و هر ١٢ ساعت يك عدد قرص بكلوفن ميل كنيد

  • تصویر کاربر بهرام دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    باعرض سلام،جناب دکتر پروستاتم بزرگ شده،120سیسی شده و وارد مثانه شده است.بعضی اوقات به علت خم شدن،ادرارم اوایلش بصورت چرک و بعدبصورت خون به مدت یک هفته می‌باشد.درد و سوزش هم ندارم.حالا شما چه دستوری می‌فرمایید.ممنون از لطف جنابعالی.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      بليد سيستوسكوپي كنيد

  • تصویر کاربر حمیدرضا دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۱۳سالم هست لطفا نگرانی منو رفع کنید و بگید مشکل من چیه من از کلاس سوم تا آلان خودارضایی می کردم ولی تا مس خواست اون چیزه بیاد ولش میکردم و خارج نمی کردم دوباره پشت انجام میدادم من به دلیل کوتاهی قد قرص کلسیم مصرف میکردم الان مدت ۷ما است که دچار عدم تخلیه کامل مثانه و بعد هم آخر ادرار قطره قطره میاد من از پروستاتم سنوگرفتم جوابش این بود پروستات متناسب با سن بیمار دیده شد آزمایش. کشت ادارم دادم گفت یک زره دفع پروتئین داری که با آزمایش ۲۴ساعته مشکل نداشت من آزمایش ادرار هم دادم و مشکل نداشتم االان دیگه نمی دونم باید چیکار کنم لطفا شما یک کمک بهم کنید راستی من نمی دونم هنوز به سن بلوغ کامل نرسیدم اما وقتی منی بیرون میاد زرد کمرنگ هس و رقیق لطفا کمکم کنید ممنون خیلی ناراحتم❤️
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر من حدودا ۱۰ ماه پیش دچار اورکیت شدم که رفتم دکتر ارولوژی گفتن اورکیته افلوکساسین دادن با سلکوسیب ۲۰ روز دوباره رفتم تاوانکس دادن ۲۰ تا.به مرور بهتر شد.ولی دوباره بعد از دو هفته بعد از اتمام دارو منی زرد شد و یکم درد رگ بیضه تا زیر شکم شروع شد با درد کشاله ران.
    خودم۴۰روز سیپرو ۵۰۰ و ۲۵ روز تاوانکس۵۰۰و ۱۰ روز شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ استفاده کردم که تانکس خوب تاثیر کرد و خوب شد.که یه چهار ماهی کاملا خوب بود ولی الن باز زیر بیضه راست که قبلن دچار اوکیت شده بود اپیدیدیم یکم ورم کرده ولی رگ کنار ران ورمی نداره.و درد کشاله ران هم بسیار ضعیفه دارم.خواستم بدونم باید چکار کنم من.البته حدودا هفت روز پشت سر هم تخلیه منی داشتم که درد باز شروع شد.تو این چهار ماه حدودا هر ۱۰ روز تخلیه منی داشتم.
    ۲۸ ساله مجرد.
    1. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر ببحشید.امروز که بعد از حدود ۱۵ روز که درد شروع شده بود و تخلیه نداشتم.امروز که منی خترج شده ازم احساس بسیار راحت تری دارم
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود دو هفته و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي اسنعمال كنيد دو هفته

    3. تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون دکتر جان.من شراطی که بتونم تو اب گرم بشینمو ندارم هر روز.
      همون شیافو مصرف کنم کافیه؟و چیکار کنم دیگه بر نگرده؟منظورم اینه که چطور هواشو بیشتر داشته باشم و کمکش کنم در طول زندگی
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      شياف تنها استفاده كنيد راهكاري براي جلوگيري در أينده وجود ندارد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر نادر جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر و خسته نباشی مدت ۵ روزه درد از ناحیه پشت کمر و بعد بصورت دل پیچه شدید جلو شکمم ایجاد میشه و مشکل دفع ادرار و کم شدن انزال را دارم قرص امنیک هم مصرف کردم و آزمایش ادرار هم کردم مشکل عفونت نداشتم حال میخواستم علت را از شما دکتر بپرسم . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات است ،، روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    FreePSA=0/75 با سلام و احترام
    TOTAL PSA=2/15
    freePSA/PSA=34/42
    وضع پروستاتم چطور است
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      طبيعي است

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر