آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

پروستاتیت، التهاب پروستات است. می‌تواند ناگهانی و حاد باشد و یا طولانی مدت یا مزمن. ضمنا می‌تواند به علت میکروب و عفونی باشد.

پروستاتیت چیست؟

التهاب پروستات که همان پروستاتیت خوانده می شود،می تواند به صورت حاد و مزمن ظاهر شود که نوع مزمن آن به دو فرم دیده می‌شود. یکی پروستاتیت عفونی مزمن که به علت عفونت میکروبی مداوم و پایدار ایجاد می‌شود. نوع دوم سندروم مزمن درد لگنی یا به عبارتی به نام CPPS می‌باشد.

علت نوع دوم التهاب پروستات مزمن هنوز کاملا مشخص نشده است. التهاب پروستات مزمن معمولا باعث درد در ناحیه تحتانی لگن ایجاد می‌کند. درمان می‌تواند سخت باشد و با آنتی بیوتیک و سایر داروها صورت گیرد.

 غده پروستات فقط در مردان دیده می‌شود و زیر گردن مثانه قرار گرفته است. این غده چنانچه بزرگ شود مجرای خلفی را مسدود می‌کند و باعث علائم ادراری می‌شود. غده پروستات ترشحات انزال را افزایش می‌دهد و 20 تا 30 درصد حجم منی از ترشحات پروستات است و ترشحات آن در سرعت و فعال کردن نطفه‌ها دخالت دارد.

تشخیص التهاب پروستات

تشخیص التهاب پروستات مزمن

تشخیص پروستاتیت مزمن بر اساس علائم است که بیمار حداقل سه ماه باید این علائم را داشته باشد. در التهاب پروستات حاد علائم معمولا ظاهر می‌شود و سریعا ناپدید می‌گردد.

انواع التهاب پروستات مزمن

1.پروستاتیت عفونی مزمن

2.پروستاتیت مزمن/ سندرم درد لگنی مزمن (CPPS)

التهاب پروستات مزمن در بین مردان بسیار شایع است. تقریبا دو مرد از ده مرد در طول عمر و زندگی خود مبتلا به پروستاتیت مزمن دارای سندرم مزمن درد لگنی (CPPS) هستند. از هر 10 نفر، 1 نفر به پروستاتیت مزمن مبتلا می‌باشند که دارای پروستاتیت عفونی است.

ناحیه درد پروستات کجاست؟

التهاب پروستات علت میکروبی پروستاتیت مزمن، شبیه میکروب عفونت ادراری است. علائم پروستاتیت ممکن است زیاد شود یا از بین رود. وقتی بیماری تظاهر کند، به صورت درد و ناراحتی در فرد مبتلا ایجاد می‌شود و این درد را در ناحیه آلت، اطراف مقعد، در ناحیه پشت و بالاخره بالای استخوان پوبیس در فرد بیمار احساس می‌شود. دفع مدفوع ممکن است همراه با درد باشد و درد در بیضه‌ها منتقل شود.

علائم التهاب پروستات مزمن

علائم ادراری به شکل تکرر ادرار و دفع ادرار همراه با درد از مشکلات این بیماری می‌باشد. علائم ممکن است به مدت طولانی تداوم پیدا کند. اگر چه ممکن است علائم گاهی ظاهر و گاهی از بین رود و از نظر شدت متفاوت است. این علائم به صورت سوزش و تکرر ادرار می‌باشد. این علائم شبیه علائم مربوط به پروستاتیت حاد می‌باشد. به هر حال درد در مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد در مشاهدات بالینی کمتر است. برای مثال در پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد، بیمار تب ندارد یا پایین است و احتمال درد عمومی بدن و آلت کمتر است. وقتی پروستاتیت مزمن با دارو درمان شود، علائم عمومی از بین می‌رود. اگر چه دارو کاملا عفونت را از پروستات ریشه‌کن می‌کند ممکن است دوباره عفونت عود نماید.

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

التهاب پروستات مزمن/ سندرم مزمن درد لگنی (CPPS)

پروستاتیت مزمن و CPPS عبارت از درد و ناراحتی مداوم در ناحیه پایین لگن است. این درد در آلت و اطراف مقعد است. برای تشخیص، این علائم از سه ماه قبل باید شروع شده باشد. علت این بیماری ناشناخته مانده ولی عللی برای آن پیشنهاد کرده‌اند.

عوامل ایجاد کننده عفونت مزمن پروستات

  • عفونت پروستات با میکروبی که تاکنون مشخص نشده است.
  • مشکلات عصبی که پروستات را گرفتار می‌کند.
  • مشکلات سیستم دفاعی بدن
  • ورود ادرار به داخل پروستات هنگام زور زدن برای تخلیه ادرار

اصطلاح پروستاتیت مزمن به التهاب یا عفونت غده پروستات اطلاق می‌شود. علت واقعی پروستاتیت مزمن ناشناخته مانده است.

به همین علت بعضی پزشکان ترم و اصطلاح سندرم درد مزمن لگنی (CPPS) را به کار می برند.

علائم التهاب پروستات مزمن

— درد در ناحیه مقعد، آلت، پشت و بیضه‌ها، درد از نظر شدت روز به روز فرق می‌کند.

— علائم ادراری، درد موقع ادرار کردن، نیاز فوری به توالت رفتن برای تخلیه ادرار (urgency)

— کاهش فشار ادرار و زور زدن موقع ادرار کردن (hesitancy)

مشکلات جنسی، که به صورت اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی و انزال دردناک می باشد.

— احساس خستگی و درد عمومی آلت

دارو برای التهاب پروستات

درمان التهاب پروستات مزمن

درمان پروستاتیت مزمن بسیار سخت می‌باشد، ولی در بیشتر افراد مبتلا علائم بعد از ماه‌ها فروکش می‌کند.

درمان پیشنهادی شامل دادن آنتی بیوتیک به مدت 4 هفته در صورتی که عفونت ادراری داشته‌اند یا حمله یا برگشت پروستاتیت در سال قبل وجود داشته باشد، ولی باید پزشک مطمئن باشد که عفونتی وجود داشته باشد. سایر داروهای تجویزی مسکن و ملین می‌باشند. پروستاتیت مزمن غیر میکروبی یک نوع دیگر از پروستاتیت است که باعث درد و التهاب در پروستات و قسمت سیستم تحتانی ادراری می‌شود. علائم این بیماری شبیه بیماری قبلی است. علت آن نامشخص است و یک مشکل در  حال پیشرفت می‌باشد. علائم بیماری باید در یک زمان و مدت طولانی تداوم داشته و وجود داشته باشد. هدف از درمان بهبود علائم است ولی استفاده از آنتی بیوتیک در این بیماری مورد بحث می‌باشد.

بسیاری عقیده دارند میکروب قابل شناسایی نمی‌باشد ولی آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. سایر مواردی که به درمان کمک می‌کند، خودداری از خوردن الکل، کافئین و مایعات اسیدی می‌باشد. یبوست باید با استفاده از ملین‌ها بهبود یابد. فعالیت آرام‌بخش نیز مفید است.

در آب گرم نشستن نیز به درمان کمک می‌کند. روی اجسام نرم باید نشست. از ماساژ هم می‌توان کمک گرفت.

بعضی بیماران به علت مصرف داروهای آزاردهنده طولانی مدت، دچار مشکلاتی به صورت اضطراب، افسردگی و ناامیدی می‌شوند. لذا گاهی لازم است از داروهای ضد افسردگی و پزشک روانپزشک استفاده کرد.

درد مزمن لگنی در مردان (Chronic pelvic pain in men)

اصطلاح پروستادی نیا (prostadynia) یا سندرم درد لگنی مزمن (CPPS) به منظور درد مزمن لگن که دلیل روشنی برای آن معلوم و مشخص نیست به کار می‌رود. این درد همراه با علائم تحریکی مثانه (تکرر و سوزش ادرار) می‌باشد. درد ممکن است در ناحیه کشاله ران، ژنیتالیا، پرینه و نشیمنگاه وجود داشته باشد. این علائم بدون وجود میکروب در کشت ادرار به وجود می‌آید.

ممکن است در ترشحات پروستات افزایش سلول‌های سفید (WBC) یا میکروب در کشت ترشحات دیده شود.

اصطلاح پروستادی نیا (Prostadynia) در پزشکی کاربرد دارد و استفاده آن تشویق نمی‌شود.

اگر به دنبال بهترین روش درمان بیماری پروستات هستید، بر روی درمان پروستات کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر پیام پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    49 ساله هستم و چندین سال است که درگیر پروستاتیت می باشم و روزانه قرص تامسوور مصرف می کنم مشکل دفع ادرار ندارم و در گزارشات سونوگرافی نتیجه باقیمانده ادرار کمتر از 5 سی سی است
    2 سال پیش سیستوسکوپی انجام دادم و مشکلی در مثانه نبود و گزارش از عبارت کیسینگ در مسیر صحبت شده بود
    پی اس آ حدود 1.5 است البته بعد از سیستوسکوپی تا 5 بالارفت و مدتی آنتی بیوتیک مصرف کردم
    در چند روز اخیر به صورت موردی و ناگهان احساس تیر و سوزش شدیدی در آلت و ناحیه بین بیضه و مقعد احساس می کردم (چند ثانیه) و بعد رفع می شد این مورد امروز تشدید و با تکرر ادرار توام شده و موقع ادرار مشکلی ندارم
    تب هم ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۹ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد ميلي گرم استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر هادی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من در سال ۲یا ۳ بار اینطوری میشم که در روز ۳تا۴ مرتبه برم دستشویی ادرار کنم پیش دکترهم خیلی رفتم گفت التهاب پروستات است قرص هم استفاده کردم یکم بهتر شدم اما حالا داخل مقعدم درد میکنه وحالت یک تکه گوشت از مقعدم میزن بیرون وشکمم نفخ میکنه وفشار ادرار میاد برام مثل اینکه مثانه برباشه وباید برم ادرار کنم چه باید استفاده کنم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 31سالمه تیرویید کمکار دارم که 2ماه پیش آزمایش دادم باقرص نرمال شده منتها یک هفتست یبوست دارم همش احساس میکنم یه چیز جلوی مدفوعم رو گرفته نمیذاره بیاد بیرون با عرض پوزش باد معده میاد تا دم معقد ولی بیرون نمیاد باید حتما بشینم و زور بزنم شاید بیاد بیرون میخواستم ببینن بنظرتون از پروستاتمه تکرر ادرار ندارم ولی صبح زود بیدارم میکنه فکر میکنم ادرار دارم ولی وقتی بلند میشم میشینم میبینم ادرار ندارم بنظرتون از روده هام یا معقد یا پروستاتمه تازگیا هم سنوگرافی دادم همه چی پروستاتم نرمال بوده و 21سی سی بوده ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      راستی آقای دکتر غروبها هم نفس تنگی شدید میگیرن
    2. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۸ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر بنده 15هزار تومان پرداخت کردم ولی هنوز جوابی نیومده 5روزه
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد ده روز

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سروش دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام
    من حدود ۵ سال قبل بعلت بزرگ شدن پروستات(۳۵) و psa که ۵ بود بیوپسی انجام و نتیجه منفی شد . یک ماه اخیر مجددا بعلت مشکل در ادرار که پروستات حجمش ۳۰ و psa که ۴.۸ شده بود با نظر پزشک آنتی بیوتیک و تامسور مصرف کردم ولی نتیجه آزمایش بعد از دو هفته مصرف دارو psa شده ۸ و psa free هم ۱.۵ . لطفا راهنمایی فرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد بيوپسي پروستات انجام شود

  • تصویر کاربر منصور دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقاى دكتر قوامى
    بااحترام
    من ٥٢ ساله پزشك عمومى هستم ازحدود يك سال قبل دچار تكرر،سوزش ودردناحيه پرينه شده ام وآزمايش PSAدرچندين نوبت حدود٣مى باشد اوره٤٠وكراتى نين١/٢ وسونوگرافى پروستات٣٢ مى باشد،ازحدود٣ماه قبل باتوصيه ارولوژيست فيناستريد وساوپالمتوكمپلس مصرف مى كنم سوزش وتكرر كاهش يافته ولى درد ناحيه پرينه وجود دارد اخيراهم بازPSAحدود ٣ مى باشد ،اين روزها خيلى اضطراب دارم ضمنا مختصرة هم تورم دور چشم دارم
    باتشكرواحترام
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين صد استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر. یکی دو هفته ای هست گاهی درد در ناحیه لگن، آلت و گاهی هم اطراف بیضه ها یعنی بین مقعد و بیضه دارم. همینطور اطراف ناحیه نشیمن بیشتر احساس گرفتگی عضله دارم. خیلی درد آزار دهنده و همیشگی نیست بعضی اوقات اصلا مشکلی ندارم. در ادرار کردن هم سوزش ندارم اما گاهی پشت هم دو سه بار ادرار میکنم. سونوگرافی و آزمایش هم دادم خدمتتون ارسال میکنم. میشه بفرمایید علت و درمان چی هستش؟ من به واسطه کارم زیاد رو صندلی اداری میشینم. ۲۶ سالم هست.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      التهاب پروستات است و چون جواب طولاني است به پزشك اورولوژيست مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر اردشیر جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    عرض ادب خدمت شما دکترعزیز
    اقای دکتر،من ۲۶سالمه و دو ماهی هست درگیر علائم عفونت و التهاب پروستات هستم،ابتدای بیماری، یه درد یک ثانیه ای مثل تیرکشیدن سر آلتم داشتم،بعدا ادرار ضعیف و نهایتا تو این دوماه سه یا چهارروز ازابتدای صبح یک تکرر و سوزش شدید چندساعته...ابتدای بیماریم که که به ارولوژیست مراجعه کردم گفتن عفونت پروستاته، سونوگرافی کلیه وپروستات مشکلی نداشت و همه چی نرمال بود؛ سه نسخه آنتی بیوتیک مصرف کردم، الان خیلی بهترم،آزمایش ادرارمم تازه گرفتم همه چیش خوبه...فقط روزها دوسه بار یه خارش یا درد خیلی ریز یک ثانیه ای میزنه به نوک آلتم... میترسم دوباره علائمم برگردن،همون درد ناحیه لگن و سوزشو تکرر ادامه دارچندساعته چون میگن عودمیکنه احتمالابازم.بنظرتون چیکارکنم درادامه؟مصرف چه قرص هایی رو تجویزمیکنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

    2. تصویر کاربر اردشیر جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      یک دنیا ممنونم آقای دکترعزیز، پس بنظرتون دیگه نیاز نیست آنتی بیوتیک یا ضد التهاب یک دوره دیگه مصرف کنم؟ چون واقعا ازون سوزشو درد آلت و لگنی که داشتم بیزارم.فقط آب گرم کافیه؟پیشاپیش بابت وقتی که میذارید سپاسگذارم دکترجان.
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      نگران نباشيد دارو لازم نيست

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    با سلام
    جناب دکتر
    من فردی کاملا وسواس به مسایل پاکی و نجاستی هستم. متاسفانه گاهآ ادرار بنده به صورت شیری در می اید که احساس می کنم با ترشحات پروستات مخلوط شده اگرچه غلظتی هم ندارد.
    در موارد دیگر هم ترشحات خارج می شود که به خصوص تاخیر در ادرار آن را تشدید می کند و بعضی وقت ها هم بی تاثیر است.
    البته من سندروم روده تحریک پذیر هم دارم که شاید مثانه و پروستات تحت فشار دستگاه گوترش باشند.
    جناب دکتر
    بنده هیات علمی دانشکاه با مرتبه استادی هستم و این موضوع تمرکز مرا در کار و زندگی بر هم زده و حتی بر شیوه زندگی من هم تاثیرگذار بوده که بیرون رفتن و مسافرت مرا هم محدود کرده است.
    خواهش می کنم مرا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      مايعات زياد تر ميل كنيد

  • تصویر کاربر امید جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت اقای دکتر قوامی
    بنده به مدت سه ماه است که در انتهای مقعد و بین مقعد و بیضه دچار خارش میشوم البته بیشتر وقتی در حالت استراحت هستم این حالت پیش می آید و اینکه این خطی که از زیر بیضه به مقعد رسیده متورم شده و از اون حالت که صاف بود خارج شده و خودش رو به صورت یک خط نشون داده که از زیر بیضه به مقعد وصل شده..بنده تا به حال به سه تا از همکاران شما مراجعه کردم ولی متاسفانه فقط پماد باکتروماد،کاندیزول، کورتیسوب و یک کپسول فلوکونازول بهم دادن که واقعا چاره ساز نبوده.اخیرن در مقعد هم احساس خارش شدید میکنم ...امیدوارم منظورم رو با توجه به کم سوادیم رسونده باشم.عاجزانه ازتون خواهش میکنم کمک کنین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      به جراح عمومي مراجعه كنيد

  • تصویر کاربر امید پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باسلام مدت دوسال هست دچار التحب پروستات هستم دکترهای زیادی رفتم ولی درمان نشد هر نوع آنتی بیوتیکی رو به دستوره پزشکان مصرف کردم ولی بی فایده بوده پزشکن گفت نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست به مرور زمان خود به خود بهتر میشه الان بعد از دوسال بهتره ولی گاهی بر میگرده می خوام بدونم نظرتون راجع به درملن چیه آیا کاری میشه انجام داد یا خیر؟ و اینکه آیا خطری ایجاد میکنه برای من؟ ممنون جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد مدارا كنيد و خطري ندارد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر