آیا التهاب پروستات مزمن خطرناک است؟

پروستاتیت، التهاب پروستات است. می‌تواند ناگهانی و حاد باشد و یا طولانی مدت یا مزمن. ضمنا می‌تواند به علت میکروب و عفونی باشد.

پروستاتیت چیست؟

التهاب پروستات که همان پروستاتیت خوانده می شود،می تواند به صورت حاد و مزمن ظاهر شود که نوع مزمن آن به دو فرم دیده می‌شود. یکی پروستاتیت عفونی مزمن که به علت عفونت میکروبی مداوم و پایدار ایجاد می‌شود. نوع دوم سندروم مزمن درد لگنی یا به عبارتی به نام CPPS می‌باشد.

علت نوع دوم التهاب پروستات مزمن هنوز کاملا مشخص نشده است. التهاب پروستات مزمن معمولا باعث درد در ناحیه تحتانی لگن ایجاد می‌کند. درمان می‌تواند سخت باشد و با آنتی بیوتیک و سایر داروها صورت گیرد.

 غده پروستات فقط در مردان دیده می‌شود و زیر گردن مثانه قرار گرفته است. این غده چنانچه بزرگ شود مجرای خلفی را مسدود می‌کند و باعث علائم ادراری می‌شود. غده پروستات ترشحات انزال را افزایش می‌دهد و 20 تا 30 درصد حجم منی از ترشحات پروستات است و ترشحات آن در سرعت و فعال کردن نطفه‌ها دخالت دارد.

تشخیص التهاب پروستات

تشخیص التهاب پروستات مزمن

تشخیص پروستاتیت مزمن بر اساس علائم است که بیمار حداقل سه ماه باید این علائم را داشته باشد. در التهاب پروستات حاد علائم معمولا ظاهر می‌شود و سریعا ناپدید می‌گردد.

انواع التهاب پروستات مزمن

1.پروستاتیت عفونی مزمن

2.پروستاتیت مزمن/ سندرم درد لگنی مزمن (CPPS)

التهاب پروستات مزمن در بین مردان بسیار شایع است. تقریبا دو مرد از ده مرد در طول عمر و زندگی خود مبتلا به پروستاتیت مزمن دارای سندرم مزمن درد لگنی (CPPS) هستند. از هر 10 نفر، 1 نفر به پروستاتیت مزمن مبتلا می‌باشند که دارای پروستاتیت عفونی است.

ناحیه درد پروستات کجاست؟

التهاب پروستات علت میکروبی پروستاتیت مزمن، شبیه میکروب عفونت ادراری است. علائم پروستاتیت ممکن است زیاد شود یا از بین رود. وقتی بیماری تظاهر کند، به صورت درد و ناراحتی در فرد مبتلا ایجاد می‌شود و این درد را در ناحیه آلت، اطراف مقعد، در ناحیه پشت و بالاخره بالای استخوان پوبیس در فرد بیمار احساس می‌شود. دفع مدفوع ممکن است همراه با درد باشد و درد در بیضه‌ها منتقل شود.

علائم التهاب پروستات مزمن

علائم ادراری به شکل تکرر ادرار و دفع ادرار همراه با درد از مشکلات این بیماری می‌باشد. علائم ممکن است به مدت طولانی تداوم پیدا کند. اگر چه ممکن است علائم گاهی ظاهر و گاهی از بین رود و از نظر شدت متفاوت است. این علائم به صورت سوزش و تکرر ادرار می‌باشد. این علائم شبیه علائم مربوط به پروستاتیت حاد می‌باشد. به هر حال درد در مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد در مشاهدات بالینی کمتر است. برای مثال در پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد، بیمار تب ندارد یا پایین است و احتمال درد عمومی بدن و آلت کمتر است. وقتی پروستاتیت مزمن با دارو درمان شود، علائم عمومی از بین می‌رود. اگر چه دارو کاملا عفونت را از پروستات ریشه‌کن می‌کند ممکن است دوباره عفونت عود نماید.

علت بزرگ شدن پروستات چیست و چگونه درمان می شود؟

التهاب پروستات مزمن/ سندرم مزمن درد لگنی (CPPS)

پروستاتیت مزمن و CPPS عبارت از درد و ناراحتی مداوم در ناحیه پایین لگن است. این درد در آلت و اطراف مقعد است. برای تشخیص، این علائم از سه ماه قبل باید شروع شده باشد. علت این بیماری ناشناخته مانده ولی عللی برای آن پیشنهاد کرده‌اند.

عوامل ایجاد کننده عفونت مزمن پروستات

  • عفونت پروستات با میکروبی که تاکنون مشخص نشده است.
  • مشکلات عصبی که پروستات را گرفتار می‌کند.
  • مشکلات سیستم دفاعی بدن
  • ورود ادرار به داخل پروستات هنگام زور زدن برای تخلیه ادرار

اصطلاح پروستاتیت مزمن به التهاب یا عفونت غده پروستات اطلاق می‌شود. علت واقعی پروستاتیت مزمن ناشناخته مانده است.

به همین علت بعضی پزشکان ترم و اصطلاح سندرم درد مزمن لگنی (CPPS) را به کار می برند.

علائم التهاب پروستات مزمن

— درد در ناحیه مقعد، آلت، پشت و بیضه‌ها، درد از نظر شدت روز به روز فرق می‌کند.

— علائم ادراری، درد موقع ادرار کردن، نیاز فوری به توالت رفتن برای تخلیه ادرار (urgency)

— کاهش فشار ادرار و زور زدن موقع ادرار کردن (hesitancy)

مشکلات جنسی، که به صورت اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی و انزال دردناک می باشد.

— احساس خستگی و درد عمومی آلت

دارو برای التهاب پروستات

درمان التهاب پروستات مزمن

درمان پروستاتیت مزمن بسیار سخت می‌باشد، ولی در بیشتر افراد مبتلا علائم بعد از ماه‌ها فروکش می‌کند.

درمان پیشنهادی شامل دادن آنتی بیوتیک به مدت 4 هفته در صورتی که عفونت ادراری داشته‌اند یا حمله یا برگشت پروستاتیت در سال قبل وجود داشته باشد، ولی باید پزشک مطمئن باشد که عفونتی وجود داشته باشد. سایر داروهای تجویزی مسکن و ملین می‌باشند. پروستاتیت مزمن غیر میکروبی یک نوع دیگر از پروستاتیت است که باعث درد و التهاب در پروستات و قسمت سیستم تحتانی ادراری می‌شود. علائم این بیماری شبیه بیماری قبلی است. علت آن نامشخص است و یک مشکل در  حال پیشرفت می‌باشد. علائم بیماری باید در یک زمان و مدت طولانی تداوم داشته و وجود داشته باشد. هدف از درمان بهبود علائم است ولی استفاده از آنتی بیوتیک در این بیماری مورد بحث می‌باشد.

بسیاری عقیده دارند میکروب قابل شناسایی نمی‌باشد ولی آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. سایر مواردی که به درمان کمک می‌کند، خودداری از خوردن الکل، کافئین و مایعات اسیدی می‌باشد. یبوست باید با استفاده از ملین‌ها بهبود یابد. فعالیت آرام‌بخش نیز مفید است.

در آب گرم نشستن نیز به درمان کمک می‌کند. روی اجسام نرم باید نشست. از ماساژ هم می‌توان کمک گرفت.

بعضی بیماران به علت مصرف داروهای آزاردهنده طولانی مدت، دچار مشکلاتی به صورت اضطراب، افسردگی و ناامیدی می‌شوند. لذا گاهی لازم است از داروهای ضد افسردگی و پزشک روانپزشک استفاده کرد.

درد مزمن لگنی در مردان (Chronic pelvic pain in men)

اصطلاح پروستادی نیا (prostadynia) یا سندرم درد لگنی مزمن (CPPS) به منظور درد مزمن لگن که دلیل روشنی برای آن معلوم و مشخص نیست به کار می‌رود. این درد همراه با علائم تحریکی مثانه (تکرر و سوزش ادرار) می‌باشد. درد ممکن است در ناحیه کشاله ران، ژنیتالیا، پرینه و نشیمنگاه وجود داشته باشد. این علائم بدون وجود میکروب در کشت ادرار به وجود می‌آید.

ممکن است در ترشحات پروستات افزایش سلول‌های سفید (WBC) یا میکروب در کشت ترشحات دیده شود.

اصطلاح پروستادی نیا (Prostadynia) در پزشکی کاربرد دارد و استفاده آن تشویق نمی‌شود.

اگر به دنبال بهترین روش درمان بیماری پروستات هستید، بر روی درمان پروستات کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر مرتضی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    ۱۲ ماه که پشت بیضه وپروستات حالت گرفتگی دارم که اذیت میشم گاهن با نفس عمیق وشل کردن بدن آرام میشم بعضی اوقاتم بیضه چپ درد کمی دارم و اکثرا بیضم احساس سرما میکنم۵باربه دکتر مراجع کردم که همه داروی باکلوفن ۱۰.تامولیکس۴/قرص ایندومتاسین دادن سونوگرافی چی نبود ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ ميلي استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    درودبر شما مهربان
    به اندازه ی گردو در بالای آلت محل رویش مو احساس درد دارم.حدودا دوسه هفته میشه.وادرار کردنم تغییر کرده.تکرر ادرار دارم.فشار دارم اما گاهی ادرارم بریده بریده میاد و مثانه خالی نمیشه.۴۳ سالمه.متاهل.سوزش ندارم.اما چند وقتی هست که زودانزالی دارم.خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید جناب دکتر...
    سپاس از شما.
    مانا باشید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد كپسول امنيك يك ماه ميل كنيد و روزي يك عدد قرص پاروكستين٢٠ سه ماه ميل كنيد 

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام من حدود یک سال نیم تند تند ادرار میرم, اونموقع رفتم دکتر ازمایش خون و سنوگرافی هم نوشت گفت مشکلی ندارید فقط پایین برگه سونوگرافی نوشته بود mild prostatit, پیش شما ویزیت اینترنتی کردم گفتید 3 ماه قرص اومنیک بخورم یکم بهترم کرد, ولی کامل خوب نشدم, دوباره قرص مصرف کنم؟ 24 سال هم سن دارم.
    نه دردی نه چیزی, مشکل خوابم ندارم. چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      نيازي به خوردن امنيك نيست روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 455 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من ۲۸ سالم هست
    بنده حدود دوماه پیش به سوزش ادرار دچار شدم که هنوز ادامه داره سوزشم یا نوک الت یا بین بیضه و مقعد هست. اکر خودارضایی کنم انزالم دردناک و تقریبا ۵ روز مجاری ادارم سوزش داره و ادارا م سوزش داره
    وقتی ورزش بدنسازی میکنم هم میکنم انگار فشار میاد به قسمت پایین و سوزش ریز میگیرد
    الان ۳ هفته که انتی بیوتیک افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت و قرص پروستاتان مصرف میکنم
    واقعا خیلی داره اذیتم میکنه و همین نامعلوم بودن این بیماری اشکمو در اورده
    شبی که سوزش گرفتم من وقتی دستشویی رفتم در حال ادرار کردن بودم ک با دستم جلوی ادرارم را گرفتم در واقع در هنگام ادرار با دستم التم را محکم گرفتم و این کار را در هنگام ادرار ۲ بار تکرار کردم ک سوزشم از ان نصف شب شروع شد البته همان شب و شبهای قبل خودارضایی بدون اینکه ارضا بشم داشتم

    روزهای اول سوزش قرص افلوکساسین رو دو روز مصرف کردم و تا خوب میشد سوزشم ول کردم و این کار را ۳ بار تکرار کردم و فکر میکردم باید ول کنم قرص را
    الان ۳ هفته ک بدون قطع کردم قرص میخورم ولی گاهی وقتا سوزش دارم ولی کمتر سد اما انزال داشته باشم تا ۵ روز سوزشم ادامه دار در هر ساعت هست
    دکتر خواهش میکنم راهنمایی کنید
    واقعا دیوونم کرد این سوزش و همین نانعلوم بودم علش و ادامه دار بودنش افسردم کرد تو زندگی
    ممنونم از محبتتان
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      هر ٨ ساعت يك عدد قرص فنازومكس ميل كنيد و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر ابراهیمی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    باسلام دهم بهمن سالجاری از شما سوأل کردم psaمن از3/81در تاریخ ۹۹/۹/۸ شده ۴/۳۹قرص پروستاتان روزی ۲عدد می خورم مشکل ادرار وتکرر آن خصوصا شب دارم دستور فرمودید قرص را قطع وامنیک روزی یک عدد بخورم اجابت کردم ولی در تاریخ ۹۹/۱۲/۹مجدد آزمایش دادم pssشده ۶/۷۲توسط پزشک معاینه مقعدی مشکلی نبود آزمایش ترانس رکتال دادم پاسخ تصویر پیوست آقای دکتر لطفا راهنمایی فرمائید اصولا چرا در زمان سه ماه psa اضافه شده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      نمونه برداري از پروستات بايد انجام شود

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشی دکترجان
    بنده ۲۳ سالمه تقریبا از ۱۹ سالگی زمان ادرار کردنم خیلی زود به زود شد ولی توی سن ۲۰ سالگی که به خدمت رفتم توی دوره اموزشی به اوج خودش رسید همین موضوع توی دوران خدمت منو خیلی اذیت کرد به پرفسور زرگوشی مراجعه کردم و جواب سربالا داد الان من هنوز با این مشکلم دارم سر میکنم لطفا راهی نشونم بدین
    1. تصویر کاربر رضا جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      در ضمن ازمایشات و سونوگرافی هم انجام دادم و هیچ مشکلی دیده نشده
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد قرص وزيكر ده ميلي گرم ميل كنيد يك ماه

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام.چهل سال سن دارم مدت سه ماه میباشد که دردوسوزش خفیف درناحیه شکم دارم .روزا خوبه اما شبا بیشترمیشه گاهی سمت راست گاهی سمت چپ درچرخشه .ضمنا تکررادرارم شبها دارم.دکتررفتم گفتندالتهاب پروستات دارم .برام تامسولوسین وسلکسیب تجویزکردنداما بازگذشت سه ماه هنوزمشکلم برطرف نشده .ضمنایبوست هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۶ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      با سلام روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته به مدت دو هفته و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين ١٠٠ ميلي ده روز استعمال كنيد و روزي يك عدد كپسول امنيك ده روز ميل كنيد

  • تصویر کاربر ارین چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدبنده ۲۲سال سن دارم و دچار بیماری التهاب پروستات مزمن هستم
    بعد از مراجعه ب دکتر ارولوژیست وانجام معاینه مجرا با دوربین درمان رو شروع کردم
    ولی هیچ بهبودی حاصل نشد ب مدت ۱۲ روز بستری شدم و از داروهای امیکاسین سفتریاکسون و سپیرو ویال استفاده کردم ولی هنوز بهبود پیدا نکردم و هنوز تکرر ادرار و سوزش بعداز ادرار در سرآلت شاکی هستم
    لطفا برای درمان قطعی راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك كپسول امنيك ميل كنيد يك ماه و روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز و روزي يك عدد شياف ايندومتاسين١٠٠ استعمال كنيد

  • تصویر کاربر عبدی دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر
    حدود ۱۰ سال است که دارای مشکل پروستات هستم و هر شب ۱ عدد قرص پرتال ۰/۴ استفاده میکنم و درچند مرحله انجام سنوگرافی تخلیه کامل مثانه انجام نمی شود مدت ۱ هفته است که دارای سوزش و تکرر ادرار و درد در ناحیه پشت کمر هستم نتیجه آزمایش psa =26.6 و free psa =8.32 و freespa/psa = 0.31 هست و بعد از مراجعه به پزشک داروی سیپروفلکسسین و سیکلوسیب برای مدت ۲۰ روز تجویز نمودند البته در سنوگرافی ابعاد پروستات بزرگ بوده و در کلیه سمت راست توده اکوژن ۶ میلیمتری دیده شده ولی با وجود مصرف داروی به مدت ۵ روز متاسفانه همچنان دردم ادامه دارد و احساس بهبود ندارم خواهشا راهنمایی بفرمایید ازشما کمال تشکر را دارم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      اگرpsa 26 باشد بايد نمونه برداري از پروستات انجام شود روزي دو بار هر بار ١٥ دقيقه در أب گرم نشسته شود ده روز

  • تصویر کاربر اکبر شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام دکتر، سلامت باشید.
    دکتر، من 36 سالمه و مجرد، هیچ گونه ارتباط جنسی و یا تخلیه هم ندارم. از سال 94 با آزمایش مشخص شد پروستاتیت دارم، راه ادرارم را خیلی تنگ کرده و همیشه موقع دفع ادرار رنج میبرم. فشار به کلیه هام هم آورده. سوال اصلی من اینه که با توجه به اینکه خیلی طولانی شده این پروستاتیت، آیا برای ازدواج مشکلی برام ایجاد نمیکنه؟ مخصوصا برای کسی که تا حالا نزدیکی نداشته، و اگر مشکل ایجاد میکنه تا چه حد؟ و دوم اینکه چند درصد احتمال داره تخلیه بتواند بهبودش بدهد و آیا با ازدواج درمان میشود؟ (در ضمن خودم احساسم این است داخل خود پروستات هم ممی یا ادرار پر کرده باشد و برا همین خیلی تنگ شده است). دکتر جان منتظر پاسختان هستم، ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      با ازدواج تمام مشكلات حل مي شود و روزي يك عدد كپسول امنيك ميل كنيد ده روز

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر