واریکوسل و درمان قطعی، علائم و علت

واریکوسل یک بیماری شایع در بین مردان نابارور می باشد. طبق گفته ی متخصص ناباروری از هر ۱۰۰ مرد ۱۵ نفر و از هر ۱۰۰ مرد نابارور ۴۰ نفر به بیماری واریس رگ های بیضه مبتلا هستند. درمان واریکوسل برای ناباروری و بهبود قدرت باروری انجام می گیرد که معمولا می تواند به صورت جراحی سرپایی با بیهوشی موضعی یا بیهوشى عمومی انجام شود.

واریکوسل چیست؟

ما در بدن دو نوع رگ داریم یکی سرخرگ ها و دیگری سیاهرگ ها. سیاهرگ ها دارای دریچه هایی هستند که به دریچه لانه کبوتری معروف هستند و وظیفه آنها ممانعت از برگشت خون به عقب و هدایت سریع خون به طرف قلب می باشد.

هنگامی که دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و عملکرد خود را از دست میدهند؛ خون برگشت نمی کند و این بیماری اتفاق می افتد.

به عبارتی واریکوسل در واقع همان واریسی شدن رگ های بیضه است.

انواع درجه و علائم واریکوسل

واریکوسل گرید 1

که واریکوسل خفیف هم نامیده می شود. در این نوع بیماری رگ های واریسی قابل مشاهده نیستند و پزشک باید با معاینه فیزیکی آنرا تشخیص دهد. رای پیدا شدن این نوع واریکوسیز ورید های بیضه در تست داپلر رنگی، ممکن است نیاز به حبس نفس و زور زدن داشته باشید.

واریکوسل گرید 2

رگ های واریسی در این گرید باز هم قابل مشاهده نیستند اما با دست گذاشتن روی بیضه قابلیت لمس کردن رگ ها وجود دارد. این رده از واریکوسل بدون حبس نفس هم در تست اولتراسوند دیده می شود.

واریکوسل گرید 3

واریکوسل حاد یا گرید 3. در واریکوسل گرید 3 که با واریکوسل شدید شناخته میشود، به معاینه فیزیکی نیازی نیست و رگ ها به راحتی قابل مشاهده هستند.

عوارض بیماری واریکوسل

وجود واریس در بیضه ها باعث کوچک شدن آنها، افزایش درجه حرارت بیضه‎ ها و اختلال در عملکرد نطفه‎سازی بیضه‎ ها می‎گردد. بیماری واریکوسل در ۱۵ درصد جمعیت مردان دنیا وجود دارد و در ۴۰ درصد افراد نابارور واریکوسل دیده می‎شود.

در سال اول ازدواج ۳۰ درصد زوجین به طور طبیعی بچه‎دار نمی‎شوند، لذا برای بررسی زوجین بعد از سال های اولیه ازدواج باید آزمایش اسپرم صورت گیرد. در بررسی، ابتدا مرد باید دو بار به فاصله ۱ تا ۲ هفته آزمایش اسپرم را انجام دهد. چنانچه مرد مشکلی نداشت، همسر وی باید مورد بررسی قرار گیرد.

ارتباط بین واریکوسل و ناباروری مردان چیست؟ واریکوسل و ناباروری

جراحی های واریکوسل چگونه انجام می گیرد؟

برای درمان واریکوسل سه نوع جراحی وجود دارد:

1- جراحی باز

تهاجمی ترین نوع جراحی است. جراح برشی روی ناحیه ی کشاله میزند و رگهایی که عملکرد مناسب ندارند را میبندد تا از جریان خون اضافی جلوگیری کند.

2- لاپاراسکوپی

جراحی تحت جراحی عمومی انجام می شود و با ایجاد یک برش کوچک، وسایل جراحی به بدن شما منتقل می شوند. یک دوربین جراحی توسط جراح برای مشاهده ی درون بدن و تشخیص ورید هایی که مشکل دارند استفاده می شود. جدا از اینکه کدام نوع جراحی استفاده شود، هر کدام مقداری برش، بخیه و تا حدودی بیهوشی و بی حسی نیاز دارند.

جراحی واریکوسل۳- میکروسکوپی یا میکروسرجری

عمل میکروسرجری کمترین تهاجم را دارد اما خیلی پیچیده است. در طی جراحی، جراح برای تشخص ورید هایی که عملکردشان را از دست داده اند از میکروسکوپ استفاده میکند و بعد از آن ورید ها را می بندند.در بین دیگر روش های جراحی این روش دارای کمترین عود واریس رگ های بیضه است.

عمل واریکوسل چگونه انجام می شود؟ مراقبت های بعد از آن چیست؟ در این مقاله بخوانید : عمل واریکوسل

واریکوسل خفیف

واریکوسل شدید از دور مانند یک کیسه ی پر از کرم می باشد و کاملا نشان می دهد که دریچه ها خراب شده اند و به آن نوع ۳ می گویند.

واریس رگ های بیضه درجه ۲ این است که در معاینه ی بالینی به آن شدت نیست و رگ ها در مقابل بیضه ی دیگر کلفت شده است و وقتی از فرد می خواهیم که بینی رو بگیرد و زور بزند درد شدیدتر می شود.

تشخیص واریکوسل خفیف
تشخیص واریکوسل خفیف – واریکوسل گرید 3 با گرفتن بینی و زور زدن در تست داپلر نمایان می شود.

واریکوسیز ورید های بیضه خفیف در معاینه ی پزشکان کاملا سالم به نظر می رسد و وقتی از فرد می خواهیم که بینی را بگیرد و زور بزند رگ ها خودشون رو نشان می دهند.

اگر واریس بیضه خفیف در معاینه نشان و تشخیص داده شد برای تایید باید از سونوگرافی رنگی استفاده شود. اگر فردی گزارش سونوگرافی از واریس رگ های بیضه داشته باشد و آزمایش اسپرم آن خوب باشد و همچنین اگر دارای فرزند باشد، احتیاجی به درمان ندارد.

این موضوع در نظر بگیریم که هرچقدر واریکوسل خفیف باشد درصد موفقیت روی آزمایش اسپرم کمتر خواهد شد. و درکل جراحی واریکوسل روی کسانی که واریکوسل خفیف دارند و فرزند ندارند انجام می شود. اگر ازمایش اسپرم فرد خوب بود و فرزند داشتند و فقط دچار درد می شوند نیازی به درمان جراحی نیست.

رانندگی بعد از عمل واریکوسل

در این مورد اگر آمپول به کمر شما زده شده باشد، شما باید یک هفته استراحت کامل انجام دهید؛ چون در مورد خود بی حسی نخاعی اگر شما زود به راه افتادن ادامه دهید باعث ایجاد یک سردرد شدید در شما می شود که ممکن است ۱ تا ۲ هفته شما را خانه نشین کند.

بنابراین توصیه می شود از رانندگی های کوتاه مدت استفاده کنید ولی اگر طولانی مدت پشت ماشین هستید حتما ۱ هفته صبر کنید تا دچار سردر بعد از جراحی نشوید و به عروق سالم و تازه ی شما فشار وارد نشود. برای اینکه درصد موفقیت عمل شما بالا رود، تا ۴ هفته بعد از عمل جراحی واریکوسل می توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

درد بعد از عمل واریکوسل

این دردها طبیعی است و به این علت که بعد از عمل جراحی واریکوسل رگها را جدا شده و به طبع یک مقدار از عروق لنفاوی بسته می شوند. بعد از جراحی دو اتفاق می افتد؛ یکی ورم بیضه و یکی درد بیضه.

این دردها طبیعی است. برای کاهش درد پس از عمل واریکوسل سعی کنید یک هفته در خانه استراحت کنید. بار سنگین بر ندارید. زیاد روی پا نایستید. در هنگام دستشویی زور نزنید، شکم را نرم نگه دارید چون زور زدن باعث درد بیشتر می شود.

 ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل استراحت مطلق کنید. توصیه می شود، به صورت خوابیده به پشت باشید و زیر بیضه ها ۲ عدد حوله بگذارید که بیضه ها بالا نگه داشته شوند.

به خاطر اینکه هرچه ورم کمتر باشد درد نیز کمتر است؛ توصیه می شود کمپرس آب سرد قرار داده شود.

اندازه ی بیضه سالم

اهمیتی ندارد که کدام یک از بیضه های شما بزرگتر است، بیضه ی بزرگ تر فقط یک کمی با بیضه ی دیگر اختلاف اندازه دارد. فرد نباید در هنگام نشستن، ایستادن و در حین حرکت کردن متوجه دردی شود. همچنین قرمزی یا تورمی در بیضه ی نباید داشته باشید، حتی اگر یکی از بیضه ها بزرگ تر باشد.

ابعاد یک بیضه نرمال 4*3*2 سانتیمتر یا حدود 25 سانتیمتر مکعب است.

بیضه ها بیشتر شبیه به تخم مرغ هستند و گرد نیستند. آن ها به طور طبیعی حاشیه صافی دارند، بدون برآمدگی و بیرون زدگی. برآمدگی های نرم یا سفت هردو طبیعی نیستند. اگر متوجه هر گونه برآمدگی روی بیضه خود شدید به پزشک مراجعه کنید.

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 453 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    اینجانب 23 ساله و مجرد هستم. از سن 17 سالگی متوجه ورم در ورید های بیضه شدم اما به علت عدم آشنایی با بیماری واریکوسیل پیگیری نکردم. همچنین اکنون با مقایسه سایز دو بیضه متوجه شدم که بیضه سمت چپ که دچار واریکوسیل شده، نصب به بیضه سمت راست کوچک تر می باشد. هیچگونه دردی در ناحیه بیضه و ورید های آن در طول این سال ها نداشته ام. با وجود اینکه هیچگونه دردی در این ناحیه ندارم، می خواستم بدون که ایا موارد ذکر شده بروی کیفیت رابطه جنسی و همچنین ناباروری تاثیر گذار هستند یا خیر؟ بنده در شرف ازدواج هستم، ایا نیاز به درمان سریع می باشد؟ پیشاپیش از راهنمایی هاتون ممنون و متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      واريكوسل روي باروري اثر داره أزمايش اسپرم داده شود

  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام، آقای دکتر همسرم 33 سال سن داره 5 سال پیش با درد و تورم در ناحیه کشاله ران به دکتر مراجعه کردن و تشخیص ایشون فتق خفیف بود که نیاز به جراحی نداره و باید مراعات کنن و و سیله سنگین بلند نکنن ضمنا دکتر متوجه مشکل واریکوسل همسرم هم شدن که جراحی انجام دادن البته جراحی واریکوسل قبل ازدواج بود منو همسرم 4 ساله ازدواج کردیم و بچه دار نمی شیم حدود یک سال پیش همسرم وسیله خیلی سنگینی جابه جا کرد که سه ساعت بعدش دچار مشکل خون در منی و اداره شدن بعد 4 بار نزدیکی هم ادامه داشت به دو دکتر مراجعه کردیم تشخیص یکی این بود که مشکل خون در منی همسرم و ناباروری ایشون به علت پروستاتیته و باید سیستوسکپی انجام بدن و ربطی به ضربه نداره بعد مشورت سیستوسکپی رو انجام ندادیم به دکتر دیگه ای مراجعه کردیم سونوگرافی از بیضه و پروستات و کلیه و مجاری ادرار انجام دادیم همه چی نرمال بود دو بسته قرص سیپروترون استات 25 میلی هم تجویز کردن که بعد مصرف این دارو مشکل همسرم کامل برطرف شد و ایشون گفتن مشکل خون در منی به علت ضربه بوده و نیازی به عمل واریکوسل هم نبوده و تا الان منو همسرم باید بچه دار می شدیم تا الان همسرم هیچ مشکلی نداشته تا این که چند روز پیش چند تا کیسه شن بلند کردن درست روز بعدش بعد نزدیکی خون در منی مشاهده کردند الان حدود یک هفته هست که جای بخیه های عملشون میسوزه و درد تا بیضه و کشاله ران حس میکنن آقای دکتر مشکل همسرم چیه؟ واریکوسل مجدد عود کرده با مشکل از فتقشونه؟ باید چیکار کنیم آیا با استراحت برطرف میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۵ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      استراحت كنند

  • تصویر کاربر Nargeszy شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    چهارسال پیش همسرم آزمایش اسپرم دادند و صفر بودند و امسال به دکتر مراجعه کردیم و ایشون تشخیص واریکوسل دادند اما آزمایش اسپرم دوباره نوشتند.
    اگر واریکوسل موجب میشود اسپرم خارج نشود آزمایش برای چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بله واريكوسل باعث صفر شدن اسپرم مي شود

  • تصویر کاربر معید جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    بنده ورم بیضه سمت چپ داشتم با درد بسیار کم با تشخیص پزشک گفتنکه واریکسل خفیف دارم
    بعد چه مدت میتونم به تمریناتم ادامه بدم وزنه میزنم
    ایا وزنه سنگین زدن همیشه دچار مشکل میشم؟
    درد هم دو روزی هست رفته و ورم ندارم چه کارهای لازمه برای دوباره به وجود نیامدن این مشکل
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۴ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      از انجام كارهاي سنگين خود داري شود

  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده واریکوسل متوسط دارم و رگ ها رو میشه با لمس کردن حس کرد و بنده ۱۷ سال دارم و از ترس کرونا میترسم برم آزمایش اسپرم بدم ببینم چجوری هست
    بنظر شما ضروری هست عمل و اینکه میتونم صبر کنم چندین سال دیگه ازدواج کردم اگر موفق به بچه دار شدن نشدم عمل کنم
    و یا اینکه عمل خیلی ضروریه چون وضعیت بیمارستان ها واقعا خرابه از لحاظ کرونا
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      أزمايش انجام شود

    2. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون بابت تشکر بنده هیچگونه دردی در بیضه ندارم و فقط رگ هارو حس میکنم مشکلی نداره یک سال دیگه آزمایش بدم؟
    3. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      و اگر در آزمایش کمبود اسپرم دیده شد عمل ضروریه یا میشه صبر کرد چند سالی؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      اگر غير طبيعي بود بايد عمل كنيد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر . یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من سال پیش آزمایش اسپرم دادم وسونوگرافی
    تشخیص دکتر وارکوسل گرید 2بیضه چپ بود وعمل کردم
    اماامسال دوباره سونوگرافی دادم تشخیص دکتر واریکوسل گرید3بیضه چپ وگرید2بیضه راست بود.عکس سونو روفرستادم خدمتتون
    38سالمه.پیشنهاد شما چیه آقای دکتر بایددوباره عمل کنم.میتونم بچه دار بشم
    ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      اگر أزمايش اسپرم طبيعي نباشد بايد عمل كنيد

  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر ،من بعد از چند روز درد در بیضه به دکتر مراجعه کردم و بعد از دادن ازمایش ایشون تشخیص واریکاسول درجه ۳ دادن و عمل توصیه کردند من هم به خاطر نگرانی داشتم ترجیح دادم سریع عمل بشوم...الان یک هفتس عمل کردم و هنوز درد حس میکنم در بیضه سمت چپم خیلی نگرانم به دکتر هم مراجعه کردم و ویزیت شدم گفتند مشکلی نیست ایا این درد طبیعی هست ایا برطرف میشه خودش لطفا جواب بدید نمیدونم چی کار بکنم کل ذهنم درگیرش شده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۳۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      روزي يك عدد شياف ايندومتاسين استعمال كنيد ده روز

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با عرض سلام ، ادب و احترام
    بنده ۳۳ ساله و حدودا ۲.۵ سال هست که ازدواج کردم.
    از ۵ ماه قبل اقدام به بارداری کردیم که متاسفانه نتیجه نگرفتیم. خودم آزمایش اسپرموگرام دادم و همسرم به دکتر زنان مراجعه کرد. دکتر زنان آزمایش رو که دید گفت تعداد اسپرم ۱۵ میلیون هست و حداقل باید ۲۰ میلیون باشه و احتمال واریکسل داد و گفت باید سونوگرافی انجام بدم که دادم. جواب سونوگرافی مشخص شد واریکسل دوطرفه هست که سمت چپ گرید ۳ هست و سمت راست گرید ۲.
    مدارک رو خدمتتون ارسال میکنم
    خواستم بدونم نیاز به عمل هست یا نه و اینکه بعد از درمان امکان باروری به روش طبیعی هست یا نه؟
    ممنون از حسن همکاریتون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۹ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل جراحي لازم است بعد از عمل باروري امكان دارد

    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۳۰ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام و عرض سپاس بابت پاسخگوییتون
      جناب دکتر من شهرستان محل زندگیم مطب دکتر ارولوژی رفتم و گفت باید مجدد آزمایش اسپرموگرام انجام بدی تا ببینیم وضعیتت اگه نسبت به قبل بدتر شده که باید عمل بشه در غیر اینصورت با دارو درمان رو شروع میکنیم. آزمایش رو انجام دادم که تعداد اسپرم از ۱۵ میلیون سری قبل به رسیده به ۴۳ میلیون خواستم ببینم اصلا چنین چیزی ممکنه یا اینکه اشتباه آزمایشگاهی میتونه باشه و نیاز به تکرار آزمایش هست؟ البته نا گفته نماند خانومم که به دکتر زنان مراجعه کرده بود ایشون قرص ovumid 50 و قرص تقویتی selen plus رو برا من تجویز کرده بود که حدودا ۵ روز قبل از انجام آزمایش استفاده کردم
      جواب آزمایش ها رو خدمتتون ارسال میکنم
      ممنون از محبت و بزرگواریتون
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      عمل بهتر است و بعد از عمل باروري طبيعي خواهيد داشت

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من از سال ۹۴ متوجه شدم در سمتچپم واریکوسل درجه ۳ دارم و دوبار عملش کردم ولی نه تنها درست نشد بلکه باعث شد طرفه راستم هم واریکوسل بیاره و اندازه بیضه هام به شدت کوچک شده می خواستم بدونم چیکار کنم این بیماری جهنمی رو بنظرتون یبار دیگه برم عمل یانه دکترم گفته اگه یه بار دیگه عمل کنی بیضه هات داغون میشن آیا میشه با استفاده از زالو درمانی یا قرص ضد واریس پا درمانش کرد خواهش میکنم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      هيچ راهي ندارد

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده 16 سالمه و دوومیدانی کار هستم و حدود 10 روز پیش عمل واریکوسل انجام دادم همه چی خوب بود تا اینکه امروز رفتم چند دور دویدم و دوتا 50 متر سرعتی رفتم
    کمی بیضه انگار درد گرفت الان هم که دست زدم به رگ ها یه رگ بزرگ تو رگ های بیضه سمت چپ هست میترسم که عود کرده باشه
    نظر شما چیه دکتر؟
    من 58.9کیلو هستم و مسابقات هم دارن شروع میشن باید می شروع کنم به تمرینات ؟
    1. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دکتر جواب بدین لطفا
      و اینکه رگ ها بهتر شدن ولی درد حس میکنم ایا عود کرده؟
      دقیقا چقدر باید استراحت کنم؟
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      دو هفته بايد استراحت كنيد و عود نكرده

    3. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دوباره
      اصلا بعد دویدن دمای کیسه بیضه تغییر کرده
      بعد عمل خیلی یرد بود و لی الان مثل قبل شده
      و درد زیر شکم از جای پارگی هست و موقع دویدن آرام یکم بیضه درد میگیره بنظرتون علاعم درسته؟
    4. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      بايد معاينه شويد

    5. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      معاینه یعنی سونوگرافی اینگوینال؟
    6. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      ويزيت توسط پزشك

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر