واریکوسل و درمان قطعی، علائم و علت

واریکوسل یک بیماری شایع در بین مردان نابارور می باشد. طبق گفته ی متخصص ناباروری از هر ۱۰۰ مرد ۱۵ نفر و از هر ۱۰۰ مرد نابارور ۴۰ نفر به بیماری واریس رگ های بیضه مبتلا هستند. درمان واریکوسل برای ناباروری و بهبود قدرت باروری انجام می گیرد که معمولا می تواند به صورت جراحی سرپایی با بیهوشی موضعی یا بیهوشى عمومی انجام شود.

واریکوسل چیست؟

ما در بدن دو نوع رگ داریم یکی سرخرگ ها و دیگری سیاهرگ ها. سیاهرگ ها دارای دریچه هایی هستند که به دریچه لانه کبوتری معروف هستند و وظیفه آنها ممانعت از برگشت خون به عقب و هدایت سریع خون به طرف قلب می باشد.

هنگامی که دریچه های لانه کبوتری سیاهرگ ها خراب می شوند و عملکرد خود را از دست میدهند؛ خون برگشت نمی کند و این بیماری اتفاق می افتد.

به عبارتی واریکوسل در واقع همان واریسی شدن رگ های بیضه است.

انواع درجه و علائم واریکوسل

واریکوسل گرید 1

که واریکوسل خفیف هم نامیده می شود. در این نوع بیماری رگ های واریسی قابل مشاهده نیستند و پزشک باید با معاینه فیزیکی آنرا تشخیص دهد. رای پیدا شدن این نوع واریکوسیز ورید های بیضه در تست داپلر رنگی، ممکن است نیاز به حبس نفس و زور زدن داشته باشید.

واریکوسل گرید 2

رگ های واریسی در این گرید باز هم قابل مشاهده نیستند اما با دست گذاشتن روی بیضه قابلیت لمس کردن رگ ها وجود دارد. این رده از واریکوسل بدون حبس نفس هم در تست اولتراسوند دیده می شود.

واریکوسل گرید 3

واریکوسل حاد یا گرید 3. در واریکوسل گرید 3 که با واریکوسل شدید شناخته میشود، به معاینه فیزیکی نیازی نیست و رگ ها به راحتی قابل مشاهده هستند.

عوارض بیماری واریکوسل

وجود واریس در بیضه ها باعث کوچک شدن آنها، افزایش درجه حرارت بیضه‎ ها و اختلال در عملکرد نطفه‎سازی بیضه‎ ها می‎گردد. بیماری واریکوسل در ۱۵ درصد جمعیت مردان دنیا وجود دارد و در ۴۰ درصد افراد نابارور واریکوسل دیده می‎شود.

در سال اول ازدواج ۳۰ درصد زوجین به طور طبیعی بچه‎دار نمی‎شوند، لذا برای بررسی زوجین بعد از سال های اولیه ازدواج باید آزمایش اسپرم صورت گیرد. در بررسی، ابتدا مرد باید دو بار به فاصله ۱ تا ۲ هفته آزمایش اسپرم را انجام دهد. چنانچه مرد مشکلی نداشت، همسر وی باید مورد بررسی قرار گیرد.

ارتباط بین واریکوسل و ناباروری مردان چیست؟ واریکوسل و ناباروری

جراحی های واریکوسل چگونه انجام می گیرد؟

برای درمان واریکوسل سه نوع جراحی وجود دارد:

1- جراحی باز

تهاجمی ترین نوع جراحی است. جراح برشی روی ناحیه ی کشاله میزند و رگهایی که عملکرد مناسب ندارند را میبندد تا از جریان خون اضافی جلوگیری کند.

2- لاپاراسکوپی

جراحی تحت جراحی عمومی انجام می شود و با ایجاد یک برش کوچک، وسایل جراحی به بدن شما منتقل می شوند. یک دوربین جراحی توسط جراح برای مشاهده ی درون بدن و تشخیص ورید هایی که مشکل دارند استفاده می شود. جدا از اینکه کدام نوع جراحی استفاده شود، هر کدام مقداری برش، بخیه و تا حدودی بیهوشی و بی حسی نیاز دارند.

جراحی واریکوسل۳- میکروسکوپی یا میکروسرجری

عمل میکروسرجری کمترین تهاجم را دارد اما خیلی پیچیده است. در طی جراحی، جراح برای تشخص ورید هایی که عملکردشان را از دست داده اند از میکروسکوپ استفاده میکند و بعد از آن ورید ها را می بندند.در بین دیگر روش های جراحی این روش دارای کمترین عود واریس رگ های بیضه است.

عمل واریکوسل چگونه انجام می شود؟ مراقبت های بعد از آن چیست؟ در این مقاله بخوانید : عمل واریکوسل

واریکوسل خفیف

واریکوسل شدید از دور مانند یک کیسه ی پر از کرم می باشد و کاملا نشان می دهد که دریچه ها خراب شده اند و به آن نوع ۳ می گویند.

واریس رگ های بیضه درجه ۲ این است که در معاینه ی بالینی به آن شدت نیست و رگ ها در مقابل بیضه ی دیگر کلفت شده است و وقتی از فرد می خواهیم که بینی رو بگیرد و زور بزند درد شدیدتر می شود.

تشخیص واریکوسل خفیف
تشخیص واریکوسل خفیف – واریکوسل گرید 3 با گرفتن بینی و زور زدن در تست داپلر نمایان می شود.

واریکوسیز ورید های بیضه خفیف در معاینه ی پزشکان کاملا سالم به نظر می رسد و وقتی از فرد می خواهیم که بینی را بگیرد و زور بزند رگ ها خودشون رو نشان می دهند.

اگر واریس بیضه خفیف در معاینه نشان و تشخیص داده شد برای تایید باید از سونوگرافی رنگی استفاده شود. اگر فردی گزارش سونوگرافی از واریس رگ های بیضه داشته باشد و آزمایش اسپرم آن خوب باشد و همچنین اگر دارای فرزند باشد، احتیاجی به درمان ندارد.

این موضوع در نظر بگیریم که هرچقدر واریکوسل خفیف باشد درصد موفقیت روی آزمایش اسپرم کمتر خواهد شد. و درکل جراحی واریکوسل روی کسانی که واریکوسل خفیف دارند و فرزند ندارند انجام می شود. اگر ازمایش اسپرم فرد خوب بود و فرزند داشتند و فقط دچار درد می شوند نیازی به درمان جراحی نیست.

رانندگی بعد از عمل واریکوسل

در این مورد اگر آمپول به کمر شما زده شده باشد، شما باید یک هفته استراحت کامل انجام دهید؛ چون در مورد خود بی حسی نخاعی اگر شما زود به راه افتادن ادامه دهید باعث ایجاد یک سردرد شدید در شما می شود که ممکن است ۱ تا ۲ هفته شما را خانه نشین کند.

بنابراین توصیه می شود از رانندگی های کوتاه مدت استفاده کنید ولی اگر طولانی مدت پشت ماشین هستید حتما ۱ هفته صبر کنید تا دچار سردر بعد از جراحی نشوید و به عروق سالم و تازه ی شما فشار وارد نشود. برای اینکه درصد موفقیت عمل شما بالا رود، تا ۴ هفته بعد از عمل جراحی واریکوسل می توانید با خیال راحت رانندگی کنید.

درد بعد از عمل واریکوسل

این دردها طبیعی است و به این علت که بعد از عمل جراحی واریکوسل رگها را جدا شده و به طبع یک مقدار از عروق لنفاوی بسته می شوند. بعد از جراحی دو اتفاق می افتد؛ یکی ورم بیضه و یکی درد بیضه.

این دردها طبیعی است. برای کاهش درد پس از عمل واریکوسل سعی کنید یک هفته در خانه استراحت کنید. بار سنگین بر ندارید. زیاد روی پا نایستید. در هنگام دستشویی زور نزنید، شکم را نرم نگه دارید چون زور زدن باعث درد بیشتر می شود.

 ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل استراحت مطلق کنید. توصیه می شود، به صورت خوابیده به پشت باشید و زیر بیضه ها ۲ عدد حوله بگذارید که بیضه ها بالا نگه داشته شوند.

به خاطر اینکه هرچه ورم کمتر باشد درد نیز کمتر است؛ توصیه می شود کمپرس آب سرد قرار داده شود.

اندازه ی بیضه سالم

اهمیتی ندارد که کدام یک از بیضه های شما بزرگتر است، بیضه ی بزرگ تر فقط یک کمی با بیضه ی دیگر اختلاف اندازه دارد. فرد نباید در هنگام نشستن، ایستادن و در حین حرکت کردن متوجه دردی شود. همچنین قرمزی یا تورمی در بیضه ی نباید داشته باشید، حتی اگر یکی از بیضه ها بزرگ تر باشد.

ابعاد یک بیضه نرمال 4*3*2 سانتیمتر یا حدود 25 سانتیمتر مکعب است.

بیضه ها بیشتر شبیه به تخم مرغ هستند و گرد نیستند. آن ها به طور طبیعی حاشیه صافی دارند، بدون برآمدگی و بیرون زدگی. برآمدگی های نرم یا سفت هردو طبیعی نیستند. اگر متوجه هر گونه برآمدگی روی بیضه خود شدید به پزشک مراجعه کنید.

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر Gol سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشيد همسر من ٥ روزه عمل ميكروسرجري واريكوسل كرده من به اشتباه امروز كه اومدم پيشش بشينم دستم دقيقا رفت جايي كه بخيه كرده و بهش فشار اومد و دردش گرفت ايا اين كار من باعث عود عمل ميشه؟؟؟ و قبلش ميتونست پاشو جمع كنه و بخوابه و بيضه ها وزن پا رو تحمل ميكردن اما الان ميگه يكم درد داره لطفا جوابمو بدين ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      باعث عود نمي شود و دردهم طبيعي است

  • تصویر کاربر مهران پنجشنبه ۲۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلاپ آقای دکتر من دیشب سونوگرافی برای واریکوسل دادم و واریکوسل خفیف داشتم دکتر به من گاباپانتین و ناپروکسن ۵۰۰ داده و چند عدد آمپول از دیشب احساس درد نسبتا بیشتری احساس میکنم تا قبل آیا طبیعیه ؟ و آیا دارو ها هم بدرد میخورن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      مشكل شما چيه

  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 482 مشاهده پرسش
    باسلام روزبخیر.اقای دکتر ما چهارسال ازدواج کردیم یک سال اقدام کردیم برای بارداری نتیجه نداد با ازمایش اسپرم همسرم متوجه شدیم واریکوسل گرید سه دارن چهارماه پیش عمل کردن ودکترشون امپول اچ سی جی قرص الکارنتین و کیوتن تجویز کردن بعد از چهارماه ک ازمایش دادن سرعت۱۷ و حرکتشون۲۳ و تعداد اسپرم۱۳ درصورتی که ازمایش اولش سرعت و حرکت ۲۴بوده و تعداد اسپرم ۷ملیون و ایندفعه دکترشون قرص رپروستازیس تجویز کردن ایا طبیعی هس که بعد از چهارماه سرعت و حرکت بهتر نشده و کمترم شده ؟ایا ما به روش طبیعی میتونیم بچه دار بشیم؟و اینکه ایا قرص رپروستازیس میتونه درمان قطعی باشه همسرم ۳۰سالشون هس ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      بايد بعد از عمل صبر كنيد

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 374 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده واریکوسل دارم وقراراست بعدازعیدعمل کنم امااز۳روزپیش مشکل جدیدی برام پیش اومده؛
    وقتی سرآلتم به شلوارم میخوره یابه آن دست میزنم تحریک شده ودرهمان لحظه بالای نافم درد میگیره وانگارمایعی درمیزراهم ترشح میشه
    ضمنا همیشه کمی ادرار درمیزراهم وجودداره
    واینکه بادگلوهایم زیادشده وتاحالا یکی دوبارحالت استفراغ پیداکرده ام
    این مشکل منوخیلی ناراحت کرده
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۵ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      مراجعه به پزشك

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام..اقای دکتر برام خیلی مهمه جوابشو برام ایمیل کنید ..من رفتم سونوگرافی نوشته بود سمت راست میلد یعنی ملایم سمت چپ سور یعنی باشدت ولی دست به زیر بیضه میزدم هر دو سمت رگ هاش حرکت کرده بود رفتم دکتر گفت معاینه من میگه فقط چپ..چپ مهمتره راستت پنج الی ده درصدداره اونم فقط چپ عمل کرد الان طرف راستم پایین تره خطری پیش نمیاد ممنون اقای دکتر خدا خیرت بده اگه ایمیل کنی
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      خير اشككالي پيش. نمي أيد

  • تصویر کاربر نياز جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    با عرض سلام اگر كسى واريكوسل گريد ٣ داشته باشد ولى اسپرم نرمال باشد حتما بايد عمل شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      خير

  • تصویر کاربر امین شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر
    دکتر من قبلا از شما در مورد واریکوسل درجه سه دو طرفه پرسیدم و عرض کردید که واریکوسل فقط روی بچه دار شدن تاثیر منفی داره و روی مسایل زناشویی تاثیر نداره الان امروز اتفاقی از یک دکتر اورولوژیست باز پرسیدم که ایشون میگفت ناتوانی جنسی میاره ...یعنی دکتر کسی که واریکوسل دو طرفه درجه سه داشته باشه یعنی حیات جنسیش از دست میده؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      اختلالات جنسي ايجاد نمي كند

  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 411 مشاهده پرسش
    سلام من با سونوگرافی متوجه واریکوسل نوع ۲ در بیضه چپ و هیدروسل خفیف شدم .با توجه به اینکه ۲سال علف مصرف میکردم و الان ۲ ماه هست ترک کردم .نغوذ کامل ندارم یعنی چند ثانیه دوام داره و سریع به ۷۰ تا ۸۰ درصد نعوذ میرسم و حداکثر همینقدر باقی میمونه نمیتونم ۱۰۰ درصد رو نگه دارم .. مشکل از کدوم یک ازین موارد هست ؟ قبل از ترک هیچ مشکلی از بابت نعوذ نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      يك ساعت قبل از نزديكي يك عدد قرص تادالافيل ميل كنيد

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام دکتر...
    دکتر کسی که بر اثر واریکوسل درجه سه اتروفی شدید دو طرفه داشته باشه بجز باروری میتونه ازدواج کنه و رابطه زناشویی داشته باشه ؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۳ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)

      بله مي تواند

  • تصویر کاربر وحید پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 463 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام وقت بخیر
    من در سن 21 سالگی متوجه شدم بیضه چپم دچار واریکوسل شده و بعد مراجعه به پزشک و آزمایش اسپرم واریکوسل درجه 2 تشخیص داده شد و آزمایش اسپرم هم نرمال بود و پزشک گفتن نیازی به عمل نیست ولی مجدد چند سال بعد دوباره معاینه ‌شدم و آزمایش دادم البته با پزشک دیگه ای که ایشون گفتن ورایکوسل حتی نوع 1 هستش و مشکلی نیست. الان 31 سال سن دارم ولی مدتیه احساس میکنم بیضه هام کوچکتر شده ( سیگار هم میکشم) و قصد ازدواج هم دارم میخواستم بپرسم احتمال داره که مشکل من جدی شده باشه و اینکه فقط از طریق معاینه مشخص میشه چون حساسیت من به این موضوع زیاد شده.
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۱۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      مشكلي نداريد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر