نقش پزشک در درمان ناباروری زوجین

به زوجی نابارور اطلاق می‎گردد که در ضمن فعالیت جنسی (هفته‎ای 2 تا 3 بار) در سال اول بچه‎دار نشوند. در این صورت بعد از یک سال بررسی ناباروری زوجین برای مشخص شدن فرد دارای مشکل باید صورت گیرد.

در سال اول ازدواج ممکن است در 30 درصد موارد به طور طبیعی حاملگی صورت نگیرد، در بررسی ناباروری زوجین ابتدا مرد به فاصله 1-2 هفته باید دو آزمایش نطفه انجام دهد.

تشخیص ناباروری زوجین با آزمایش اسپرم

اصولا آزمایش اسپرم باید در آزمایشگاه انجام شود و یا نمونه را ظرف 15 دقیقه از منزل به آزمایشگاه برساند. معمولا یک زوج نابارور به طور مساوی در ایجاد ناباروری زوجین مقصر و نقش دارند، و لذا شروع بررسی ناباروری با انجام دادن دو آزمایش اسپرم توسط مرد باید صورت گیرد. در آزمایش انجام شده پزشک به سه قسمت مهم آزمایش که تعداد، حرکت و شکل نطفه‎ها می‎باشد باید توجه کند.

تعداد اسپرم طبیعی 15 میلیون، حرکت سریع 30 درصد و شکل نطفه‎های طبیعی باید 4 درصد باشد. اگر دو آزمایش انجام شده اعداد و ارقام فوق را نشان ندهد، باید علت یا عوامل غیر طبیعی شدن آزمایش را بررسی نمود، که معمولا علت شایع وجود واریکوسل می‎باشد، که در قسمت دیگری راجع به آن بحث خواهد شد، هر چه زمان ناباروری زوجین طولانی‎تر شود شانس موفقیت و باروری کمتر می‎شود. زمانی که ریسک فاکتورهای سن بالای 35 در زن و 45 سال در مرد وجود داشته باشد باید بررسی‎های تشخیصی سریعا صورت گیرد به خصوص اگر جراحی اوروژنتیال یا سرطان، واریکوسل، عفوت بیضه و عدم نزول بیضه وجود داشته باشد.

ناباروری و بیماری واریکوسل

رابطه پزشک با زوجین

پزشک مسئول تشخیص، مشاوره و درمان ناباروری زوجین خواهد بود. زمانی که علت احتمالی وجود دارد با زوجین باید یک رابطه دوستانه و امیدوارکننده برقرار کرد.

بدون تردید ویزیت یک زوج نابارور با زمان 3-4 دقیقه حل نخواهد شد، نتیجه آن جمعیت کثیری از زوجین هستند، که هنوز در مطب‎ها سرگردان هستند، و مشکل و علت ناباروری زوجین نامشخص مانده است.

من هم مثل سایر همکاران اولین نکته‎ای که در برخورد با یک زوج نابارور به ذهنم خطور می‎کند، واریکوسل در فرد است، ولی همیشه این طور نیست. به هر حال گرفتن شرح حال دقیق گذشته و حال با امتحان بالینی مرد باید صورت گیرد که مستلزم صرف وقت توسط پزشک می‎باشد.

لذا همکارانی که با ویزیت 100 بیمار در مطب درگیر هستند، انتظار نمی‎رود این زوجین نابارور با یک آینده‎ای روشن و مشخص شده مطب را ترک کنند. در یک زوج جوان سالم در یک دوره قاعدگی 25-20 درصد شانس حاملگی وجود دارد. احتمال حاملگی در 6 ماه اول 80 درصد و در سال اول 84 درصد و در سال دوم ازدواج 94 درصد است. ناباروری زوجین شایع‎ترین مشکل آن ها در دنیا می‎باشد به طوری که 15-13 درصد از آن رنج می‎برند. شیوع در کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته تفاوت دارد. در انگلیس شیوع ناباروری 1 زوج در 6 زوج می‎باشد. 30 درصد زوجین به طور طبیعی در سال اول بچه‎دار نمی‎شوند که زن و مرد به طور مساوی مقصرند.

تأثیر سیگار و الکل بر اسپرم و باروری مردان

باروری

سه عامل مهم باروری

برای بچه دار شدن عوامل زیر مهم هستند:

بیضه ها

بیضه‎ها مرکز نطفه (اسپرم)‎ سازی می‎باشند، در صورتیکه بیضه‎ها سالم و طبیعی باشند یعنی در گذشته به هیچ نوع بیماری دچار نشده باشند و یا بیماری ژنتیک در فرد وجود نداشته باشد،

غذه هیپوتالاموس و هیپوفیز

و دو عامل دیگر دو غده مهم به نام هیپوتالاموس و هیپوفیز در مغز می‎باشند، که با ترشح هورمون‎‎های LH و FSH و تاثیر و تحریک بر روی سلول‎ های بیضه نطفه‎ سازی صورت می‎گیرد. در بعضی افراد نابارور ممکن است این دو غده به علت اشکالات ژنتیکی یا بیماری این دو هورمون را ترشح نکنند و در نتیجه نطفه‎سازی صورت نمی‎گیرد.

LH باعث ترشح هورمون جنسی تستوسترون از بیضه می‎شود، که علاوه بر نقش آن در عمل جنسی در نطفه‎سازی موثر می‎باشد. تولید اسپرم از اسپرماتوگونیا تا زمانی که به حالت اسپرماتوزوای بالغ برسد 60 روز به طول می‎انجامد.

هر گونه اختلال در محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه که منجر به عدم ترشح LH و FSH و اختلال در عملکرد سلول‎های سرتولی و سلول‎های لیدیگ شود، منجر به ناباروری در مردان می‎گردد. بنابراین برای بررسی یک فرد مبتلا به ناباروری باید موارد فوق را از طریق آزمایشگاه بررسی کرد.

اگر یک فرد نابارور که دو آزمایش اسپرم دارد، و هر دو آزمایش نشان می‎دهد تعداد یا حرکت و یا شکل نطفه مشکل دارد و فرد مبتلا به واریکوسل می‎باشد، درجه و شانس موفقیت حاملگی بعد از عمل واریکوسلکتومی بستگی به شدت اختلال در آزمایش دارد و اگر تعداد اسپرم فرد نابارور در آزمایش زیر 10 میلیون باشد، این فرد بعد از عمل واریکوسل 40-30 درصد شانس حاملگی همسر خود را خواهد داشت و چنانچه هیچگونه نطفه‎ای (آزواسپرمی) در آزمایش وجود نداشته باشد، شانسی نخواهد داشت. بنابراین موفقیت حاملگی به عمل واریکوسل خلاصه نمی شود و زوجین را نباید فقط با این عمل امیدوار نمود.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر محمدمهدی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام خدمت جنابعالی. بنده 33 سال سن دارم، ساکن قم و حدود 8 سال هست که ازدواج کردم واز 3 سال پیش (سال 95) متوجه شدم که اسپرم من صفر هست . مشکل واریکوسل داشتم و خرداد 96 عمل کردم و هنوز تحرک اسپرم صفر می باشد. قرص دبل بول و اسیدفولیک 5 و پودر ویتامین C هم با نظر دکتر مصرف کردم ولی متاسفانه تا کنون تأثیر نداشته است و تجویز نهایی را IUI و IVF میدانند. میخواستم از جنابعالی خواهش کنم که بفرمایید که آیا امکان مصرف دارو و یا انجام کارخاصی و مصرف تغذیه مناسبی برای حل مشکل تحرک اسپرم جهت بارداری وجود دارد؟ چرا که واقعاً من و همسرم تحمل IVF را نداریم. پیشاپیش از لطف شما کمال تشکر و سپاسگزاری را می نمایم.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      ماسفانه راهي ندارد

  • تصویر کاربر سینا یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    بنده آزو غیرانسدادی هستم،یبار عمل تسه انجام دادم و منفی بود،تمام آزمایشات رو انجام دادم حتی ژنتیک و علت آزو مشخص نشد.راه درمانی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      خير نيست

  • تصویر کاربر مری سه شنبه ۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر...
    ما یک ماه هست برای بارداری اقدام کردیم که‌متاسفانه موفق نبود.
    الان چیزی که منو نگران کرده اینه که مطلبی خوندم که قرص اتورواستاتین روی تولید اسپرم تاثیر میذاره...
    شوهر من حدودا دو ماه هست که هرشب اتورواستاتین ۲۰ میخوره.
    حالا اگر از امشب نخوره، بعد از چند روز میتونیم شروع کنیم اقدامو ؟ ینی میگم تا چند روز تاثیرش می‌مونه؟
    اخه شوهرم چون کارش اقماری هست، بهترین ماه برای اقدام از لحاظ روزای تخمک گذاری من این ماه هست...ممنون میشم جوابمو‌ بدید و از نگرانی در بیارین منو...
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      اين دارو روي باروري اثري ندارد

  • تصویر کاربر سالار چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    توآزمایش اسپرم من میزان اسپرم که عدد45میلیون رازده Low,آیاآزمایش من مشکلی داره یانه نرماله؟سوال دومم چراهمیشه توآزمایش ادرارمن قندوجودداره،بااینکه من توآزمایشات قندخون ندارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۲ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      حركت اسپرم كم است

  • تصویر کاربر زینب شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر آزمایش زیر متعلق به نامزدم هستش خواستم بدونم ایا با این شرایط ایشون به طور طبیعی میتونن بچه دار بشن اخه به گفته خودشون 11سال پیش واریکوسل داشتن و عمل کردن و سونوگرافیشونم سالم بوده و هیچگونه واریکوسلی نشون نداده ممنون میشم راهنمایمون کنید در ضمن این ازمایش دقیقا 72 ساعت بعد از اخرین انزالشون بوده
    semenph:8
    sperm count density:23.7
    semen volume:5.5
    progressiv a+b:26.8
    motile a+b+c:67.4
    normal morphology:36.2
    rapid progressive:11
    slow progressive::16
    none progressive:41
    immotil:32.6
    germ cell:0
    wbc:0
    rbc:0
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      حركت اسپرم كم مي باشد

    2. تصویر کاربر زینب شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ینی امکانش هست بطور طبیعی بچه داربشیم؟
    3. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بله

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اعظم جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    باسلام ، آیا هیچ راهی برای فرزنددار شدن پسرم که در دوران بیماری اوریون عدم استراحت داشته وجود دارد ؟ باتوجه به سه بار آی وی اف شدن . آیا باز هم به آی وی اف ادامه بدهد یا هیچ امیدی نیست .دکتر گفته می تواند از اسپرم و جنین آماده کسی دیگر استفاده کند .خواهشمندم بنده را که خیلی نگران پسرم هستم راهنمایی بفرمائید. کاملاً ناامیدم شما را به خدا کمکم کنید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      أي و اف تكرار شود

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بزرگوار.وقتتون بخیر.ممنون از اینکه پاسخ سوالات رو میدید.اگر کسی هیچ اسپرمی نداشته باشد آیا در از طریق اسپرم اهدایی میتواند صاحب فرزند شود؟ چون زندگیشون در حال انفجار هست.شرایطش چیه. آیا در مطب شما انجام میشود یا محل خاصی وجود دارد؟. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بله مي شود نه در مطب من

  • تصویر کاربر وحید پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من چهارسال هست ازدواج کردم و طی این چهار سال بدون جلوگیری اقدام ب بچه دار شدن کردم ولی متاسفانه نشد پیش هزارتا دکترم رفتم ولی جواب نگرفتم تر خدا اگه کمکی از دستتون برمیاد انجام بدین
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      أزمايش اسپرم بدهيد

  • تصویر کاربر سولماز جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر این آزمایش اسپرم هسمرم. برای بچه دار شدن داریم اقدام می کنیکم. می خاستم ببینم آزمایششون مشکلی نداره برای باروری. نیاز به دارو دارن آیا؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      طبيعي است

  • تصویر کاربر تقی چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    وقتتون بخیر.من از یه جایی خونده بودم که رگی که مولد سلول جنسی هست از پشت گوش رد میشه و با حجامت این موضع میتوان ناباروری را درمان کرد.ایا درسته برا کسی که سلولی در بیضه اش برا تولید اسپرم وجود نداره این امکان باشه که با حجامت درمان شه؟.
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      خير اثري ندارد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر