همه چیز درباره آزواسپرمی یا اسپرم صفر

آزواسپرمی (Azoospermia) یا بی نطفگی یکی از انواع بیماری های ناباروری در مردان است که به دلیل کمبود تعداد سلول های جنسی آقایان موسوم به اسپرم در مایع منی است که فرد قادر به باروری نیست. بی نطفگی روش های درمان مختلفی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

azoospermia چیست؟

آزواسپرمی بیماری است که مانع داشتن اسپرم در مایع منی آقایان می شود و علت اصلی ناباروری مردانه است. ناباروری مانع از باردار شدن یک زن پس از یک سال رابطه جنسی منظم بدون محافظت می شود، به این معنی است که هیچ روش کنترل تولد مانند قرص های کنترل تولد، دیافراگم ها، کاندوم ها یا روش ریتم استفاده نشده است.

علل آزواسپرمی یا اسپرم صفر

آزواسپرمی در صورتی که جریان اسپرم مسدود شده و نتواند بدن را ترک کند (به علت انسداد) رخ می دهد. اسپرم صفر ممکن است به علت مشکل تولید اسپرم (علتی غیر از انسداد) نیز باشد.

آزواسپرمی انسدادی

  •  شرایط ژنتیکی، مانند عدم وجود دو طرفه مادرزادی وازو دفران، ممکن است بر روی انتقال اسپرم تاثیر بگذارد.
  •  عفونت، در سیستم تولید مثل مردانه، مانند بیضه ها یا پروستات، ممکن است بر باروری مردان تأثیر بگذارد.
  • تروما، نیز ممکن است سبب ایجاد بی نطفگی شود. آسیب قبلی یا جراحی ستون فقرات، لگن، شکم یا ارگان های جنسی مردانه ممکن است باعث آسیب به سیستم تولید مثل مردانه شود. این امر ممکن است شامل جراحی بر فتق اینگوینال (کشاله ران) نیز باشد. تروما ممکن است بر تولید اسپرم تاثیر بگذارد یا باعث انسداد در جریان یا حمل اسپرم شود.
  • واریکوسل، بیماری است که سبب اتساع وریدهای اسکروتوم می شود.

آزواسپرمی غیر انسدادی

  • داروها، مانند استروئید ها، آنتی بیوتیک ها و داروهای مورد استفاده برای درمان التهاب یا سرطان ممکن است روی باروری مردان تاثیرگذار باشد.
  • سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و استفاده از مواد مخدر ممکن است باعث اشکال در تولید اسپرم شود.
  • شرایط ژنتیکی، ممکن است بر روی تولید اسپرم یا رشد اندام های تولید مثل تاثیر بگذارد، مانند: سندرم کلاین فلتر و سندرم کالمن.
  • سطح غیر طبیعی هورمون ها، ممکن است ناشی از اختلالات بیضه ها باشد و بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد.
  • تابش اشعه، برای درمان سرطان ممکن است بر تولید اسپرم تاثیر بگذارد.
  • انزال رتروگراد، بیماری است که باعث ورود مایع منی به مثانه به جای خروج از بدن می شود. این حالت معمولا به علت اشکال در گردن مثانه ایجاد می شود و ممکن است به علت آسیب نخاعی، دارو یا دیابت باشد.
برای مطالعه بیشتر:  اختلالات شایع عدم خروج منی و انزال چیست؟ درمان عدم خروج منی و انزال بعد از رابطه جنسی چگونه انجام می شود؟ برای دانستن این مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سایر علل بی نطفگی، شامل آفت کش ها، فلزات سنگین، گرما و بیضه ی نزول نکرده (بیضه هایی که از شکم به داخل اسکروتوم منتقل نشده اند)، هر کدام از این عوامل می توانند تولید اسپرم را تحت تاثیر قرار دهند.

علائم آزواسپرمی

  • ناتوانی باردار شدن شریک
  • افزایش چربی بدن، موی بدن و بافت پستان
  • ترشح شفاف، آبکی یا سفید از آلت تناسلی
  • احساس توده یا تورم بر روی اسکروتوم که شبیه به یک کیسه کرم می باشد (واریکوسل)
  • استرس یا فشار عاطفی از ناتوانی در داشتن بچه
  • بیضه های کوچک، نرم و یا عدم وجود بیضه
  • وریدهای بزرگ، پیچ خورده و قابل دید بر روی اسکروتوم (واریکوسل)

تشخیص آزواسپرمی

پزشک سوالاتی در مورد شیوه زندگی، مصرف سیگار و الکل، داروهای مصرفی و مدت زمان تلاش شما برای داشتن بچه را خواهد پرسید. او ممکن است در مورد زمان بندی و تعداد فعالیت های جنسی و هر گونه مشکل میل جنسی نیز سوال بپرسد.

ِّبی نطفگی

برای تشخیص ممکن است به تست های زیر نیاز داشته باشید:

معاینه فیزیکی

پزشک به دنبال نشانه هایی از عدم تعادل هورمون ها مانند افزایش چربی بدن، موی بدن و بافت پستان می باشد. اندازه و شکل بیضه ها نیز مورد معاینه قرار می گیرد. همچنین پزشک معاینه مقعد برای بررسی پروستات و سایر قسمت های سیستم تولید مثل انجام می دهد.

بیوپسی

یک روش برای نمونه برداری از بیضه است. پزشک ممکن است نمونه را با یک سوزن یا از طریق یک برش کوچک در اسکروتوم بردارد. این روش توانایی بیضه ها برای تولید اسپرم طبیعی را تعیین می کند.

تحرک اسپرم برای بارداری چقدر باید باشد؟

آزمایش خون

ممکن است برای بررسی سلامت کلی شما انجام شود.

آزمایش ژنتیک

برای بررسی ژن های غیرطبیعی ممکن است آزمایش ژنتیکی انجام شود. ژن های غیر طبیعی ممکن است باعث اشکال در تولید اسپرم، انتقال اسپرم یا تشکیل اندام های تولید مثل مردانه شوند.

ام آر آی

ممکن است تصویری از غده هیپوفیز برای بررسی علل دیگر ناباروری گرفته شود. ممکن است برای عکس های واضح تر از رنگ کنتراست استفاده شود. اگر سابقه واکنش آلرژیک به رنگ کنتراست دارید، به پزشک اطلاع دهید. با اجسام فلزی وارد اتاق ام آر آی نشوید زیرا فلز می تواند باعث آسیب جدی شود. اگر هرگونه فلز در بدن خود دارید به پزشک گزارش دهید.

ونوگرافی اسپرماتیک

یک تست است که موقعیت ورید های داخل اسکروتوم را بررسی کرده و نشان می دهد. ممکن است برای بررسی واریکوسل مورد استفاده قرار گیرد.

سونوگرافی اسکروتال یا ترانس رکتال

این سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی برای پیدا کردن توده و سایر تغییرات در بیضه ها و اسکروتوم می باشد. ممکن است برای بررسی واریکوسل یا هر بخش از دست رفته سیستم تولید مثل استفاده شود.

آنالیز اسپرم

یک تست برای بررسی باروری می باشد. این کار با گرفتن نمونه از مایع منی انجام می شود.

آزمایش ادرار بعد از انزال

در این آزمایش، ادرار پس از انزال جمع آوری و بررسی می شود. وجود اسپرم در ادرار می تواند نشانه ای از انسداد یا مشکلات انزال باشد.

درمان صفر بودن اسپرم

درمان بستگی به علت زمینه ای آزواسپرمی دارد. ممکن است به هر یک از موارد زیر نیاز داشته باشید:

داروی بی نطفگی

ممکن است برای درمان عفونت سیستم تولید مثل استفاده شوند. از هورمون ها نیز ممکن است برای درمان اختلال هورمونی استفاده شود.

آمبولیزاسیون زیر پوستی

روشی است که می تواند برای درمان واریکوسل استفاده شود. انسداد در وریدهای متسع یافته ایجاد می شود که جریان خون را متوقف می کند.

استخراج اسپرم

یک روش برای حذف اسپرم از بیضه ها یا اپیدیدیم در صورت وجود انسداد است. اسپرمی که برداشته شده ممکن است ذخیره یا برای بارور کردن تخمک زن استفاده شود.

 جراحی آزواسپرمی

ممکن است لازم باشد جراحی برای درمان واریکوسل یا ترمیم وازودفران های مسدود شده نیاز باشد.

 

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دکتر هوشنگ قوامی جراح و متخصص ناباروری و ناتوانی جنسی مردان در تهران

 

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)

  • تصویر کاربر الی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    و بعد از یکماه دچار عدم نعوظ و عدم انزال شدن
    آیا دارو نیاز به تعویض داره؟
    آیا قابل برگشت؟
    آیا باعث ناباروری میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      مشكلي ايجاد نمي كند و دارو بايد تغيير كند

  • تصویر کاربر بهاره جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    وقتتون بخير...اگر همسرم ازواسپرم باشند، ايا بعد گذشت سالها زندگي با ايشان و نزديكي ممكن است منم نابارور شوم؟منظورم اينكه فرد ازو اسپرم ممكن است انتي بادي هايي در مايع و ترشحاتش داشته باشد كه روي تخمك و تخمك گذاري همسرش تاثير بگذارد و او را نابارور كند؟!
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      نابارور نمي شويد

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    آقای دکتر بنده مدت بیست سال هست ازدواج کردم و متاسفانه نابارور هستم و چندین بار عمل واریکوسل و بیوبسی انجام دادم و دارای اسپرم نبودم آیا درمانی برای بنده وجود دارد که خدمت برسم
    بنده مشهد هستم
    ممنون وسپاس
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      اميدي نيست

  • تصویر کاربر نبی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    باسلام پسرم الان مدت ۲سال است تحت درمان مرکز رویان هستن دوبار تابحال عمل جراحی برای گرفتن اسپرم از بیضه به شکل میکرو انجام دادن موفق نبوده اسپرم گرفتن ولی جنین تشکیل نشده لطفا درصورت حل مشگل پسرم راهکاری دارید ایا مشگل ناباروری پسرم ازطرف شمااقای دکترقوامی برطرف میشودامیدی هست
    درصورت نیاز مدارک پزشکی واطلاعات تکمیلی خدمتتان تقدیم کنیم برای ادامه درمان پسرم سن پسرم ۲۸سال است یا نیازبه تماس باپسرم 09373950032
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      راهكاري ندارد

  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خوبی من الان دو سال ازدواج کردم می خوام اقدام کنم واسه بچه دارشدن شغلم راننده تریلیه اسپرمم ضعیف هستش درضمن تریاک مصرف میکنم دارو چی خوبه برای قوی شدن اسپرم ممنون میشم اگه کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      دارويي وجود ندارد

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید من 33 سال دارم و سال قبل پس از اینکه یک سال نتونستیم بچه دار بشیم آذرماه 98 ازمایش دادیم، من ازمایش اسپرم دادم و کاملا نرمال بودم. بعد بهمن ماه من بیوپسی کلیه کردم و 3ماه قرص اندوکسان مصرف کردم تا 10 خردادماه امسال. 20تیرماه مجدد ازمایش اسپرم دادم که میزان اسپرمم صفر بوده و گفتن به دلیل مصرف این قرص بوده(البته کورتون هم مصرف میکنم). میخواستم بدونم راهی برای من وجود داره مراجعه کنم خدمتتون؟ حالا با هریک از روش های درمان ناباروری، چون دکتر زنان رفتیم گفتن بعد از 6ماه از پایان مصرف اندوکسان مجددا ازمایش اسپرم بدید که فعلا 4ماه شده حدودا. آزمایشات قبلی رو به پیوست ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی سه شنبه ۱۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      از روش تسه استفاده كنيد

  • تصویر کاربر سارا دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر همسر من ٤١سالشونه ما يكسال هست اقدام ب بارداري كرديم دوتا دكتر رفتيم ازمايش اسپرم و سونو از بيضه انجام داديم گفتن همسرم ازو اسپرمي هستن و واريكوسل گريد ٢روبه٣دارن و غلظت خونشون هم١٩/٥،و سه ماهم قرص پنتافيل ويتامين اي و اپوويتال مصرف كردن ك بازم اسپرم صفر بود گفتن بايد واريكوسل عمل بشه،و پيش ي دكتر در رويان رفتيم ك ايشون گفتن واريكوسل ندارن و ارمايش ژنتيك نوشتن
    دكتر نظر شما چيه؟؟؟ عكس ازمايش ها رو براتون فرستادم
    ايا عمل واريكوسل تاثير داره؟؟؟
    چيكار بايد بكنيم؟
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۴ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      درماني ندارد

  • تصویر کاربر طاها دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر بزرگوار
    من ۳۴سال سن دارم بعد از دوسال از ازدواج الان حدودا ۶ماهه اقدام به بارداری میکنم و تاکنون هیچ نتیجه ای نگرفتم.برج ۹۸/۱۲ آزمایش اسپرم دادم که قبلش حدود دوماه آرژنین و ویتامین ای ۱۰۰۰ مصرف میکردم بعد مجدد در تاریخ ۹۹/۲آزمایش دادم که نه تنها بیشتر نشده که کمتر هم شده بود.مجدد بعد از دوماه مصرف موتیلیتی بوست و فرتیلیتی اید و ویتامین دی ۱۰۰۰ و دوباره در تاریخ ۹۹/۶آزمایش دادم و هیچ تاثیری متاسفانه نداشته.درصورتی که ۳تا دکتر که رفتم پس از معاینه گفتن واریکسل نداری.الان مجدد رفتم دکتر ناباروری اصفهان داروی کلوموفین و ال کارنتین و اسپیمن دی اس و فولیک اسید تجویز کرده و دارم مصرف میکنم.نتایج راهم به پیوست حضورتان ارسال میکنم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که چکار باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر طاها یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      جواب آزمایش
    2. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۳۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      1. دارو ها را ميل كنيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سحرم جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    <br>
    سلام دکتر.من نامزدم پزشک هستند.یه مشکلی دارند که هنگام رابطه نعوذ کامل میشوند ولی هیچگونه منی از ایشان خارج نمیشود و خودشون میگن یه بیماری نادری هست که دارند و حالت نعوذشون هم نخاعی می باشد و درمان هم ندارد و لذتی هم نمیبرن و سالهاست قرص فلوکستین بخاطر این عارضه استفاده میکنن ..من کنار اومدم با این مشکلش و به روش نمیارم ولی واقعا برام جای سواله چرا پس نعوذ کامل میشه ؟این چه بیماری هست ؟ایا واقعا وجود داره این بیماری اسمش چیه؟درمانی داره ؟این افراد بچه دار نمیشن؟ممنون میشم پاسخ بدید من خیلی نگرانم 
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی جمعه ۲۸ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      جواب دادم

  • تصویر کاربر عبادی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام من و همسرم ۱۲ ساله ازدواج کردیم و اسپرم همسرم صفر هست
    سه بار عمل ivf و یک بار عمل sift انجام دادیم و جنبن تشکیل نشد
    من عکس آزمایش هامون رو براتون میفرستم شما نگاه کنید و اگه راهکاری هست که نتیجه بخش باشد به ما بگید خدمتتون برسیم
    1. تصویر کاربر دکتر هوشنگ قوامی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      راهكاري وجود ندارد

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر